توضیحات
عنوان فارسی: بهينه سازی وزنی پنل های كامپوزيتی مقاوم در برابر آسيب با ارزيابی استقرايی هزينه
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Weight optimisation of damage resistant composite panels with a posteriori cost evaluation
بهينه سازی وزنی پنل های كامپوزيتی مقاوم در برابر آسيب با ارزيابي استقرايی هزينه
چكيده
در مقاله حاضر، تلاش شده تا استراتژی بهینه سازی بديعي را برای پانل کامپوزیتي سفت شده ي مقاوم در برابر آسیب بر اساس الگوریتم ژنتیک و در جهت رسيدن به حداقل معیار وزن انجام شود. به منظور انجام این کار، اول، راه حل هاي حداقل وزن برای پيکربندى پانل با تيرهايT و I ، كه قيد مقاومت در برابر کمانش را ايجاد مي كند ، مورد بررسی قرار گرفت. برخی از راه حل هاي حداقل وزن تنها براي مقاوم بودن در برابر کمانش اعمال شدند ، بدين معني كه قادر به حفظ حداقل بار کمانش مجاز داده شده هستند، در حالی که راه حل های دیگر براي مقاومت در برابر کمانش و آسیب اعمال شدند، به عبارت دیگر، قادر به حفظ بار داده شده مجاز کمانش و همان زمان قادر به مقاومت در برابر انرژی ضربه بدون توسعه يافتن آسیب قابل توجهي هستند.
سپس ارزیابی استقرايي هزینه برای يافتن بهترین راه حل حداقل وزن انجام می شود. در چنین ارزیابی ، همان زمان، هم هزینه های تولید ، که به فرآیند تولید انتخاب شده و پیکربندی هندسی بستگی دارد، و هم هزینه های نگهداری که به حوادث ضربه اي و تعمیرات متعاقب آن مربوط مي شود ، به حساب آورده مي شوند. در نهایت، تاثیر آسیب ضربه اي و قيود مقاوم کمانش در هزینه های پانل کامپوزیت سفت مورد بحث و نقد قرار گرفته است و ملاحظات مفیدي در راستاي طراحی کامپوزیت با صرفه اقتصادي ارائه مي شود.
1- مقدمه
نیازمنديهاي ایمنی برای سازه های هوافضا الزامی است. با این حال، در روش های طراحی مدرن همچنين باید کاهش وزن و هزینه به عنوان اهداف اساسی به درستی در نظر گرفته شود. به طور خاص، کاهش هزینه ها، جدا از اینکه تنها پيامد كاهش وزن (افزایش محموله) است، باید از بهینه سازی موثر هزینه های جهانی ساختاری اجزاي هوا فضا که به جنبه های تولید و نگهداری (از جمله تعمیر) مربوط است، عبور کند.
می توان با اتخاذ مواد کامپوزیت که اجازه ساخت سازه های بسیار سبک را مي دهند در مقایسه با سازه هايي كه از مواد مبتنی بر فلز کلاسیک ساخته شده اند، به کاهش وزني سازگار دست يافت[1]. علاوه بر این، با توجه به این واقعیت است که مواد کامپوزیت می توانند براي دستيابي به ویژگی های خاص متناسب شوند، صرفه جویی در وزن می تواند در اصل همراه با افزایش مداوم در مقاومت و سختی باشد. به عبارت دیگر، مقدار بالاي نسبت مقاومت به وزن و سفتی به وزن با استفاده از مواد کامپوزیت قابل حصول است.
با این حال، استفاده موفقیت آمیز از مواد کامپوزیت در سازه هواپیما تا حدودی محدود مي شود به :
– هزینه های تولید بالا، عمدتا به دلیل هزینه های بالاي کل فرآیند تولید،
– هزینه ها بالاي نگهداری و تعمیر به ترتیب به دلیل به پیچیدگی تکنیک های مانيتورينگ و تعمیر،
– ضعف اطلاعاتي از مکانیسم هاي آسیب كه در مواد کامپوزیت رخ مي دهد و عدم وجود روش مقرون به صرفه برای طراحی مقاوم در برابر آسیب.
به طور کلی [2]، کامپوزيت ها در برابر بار بیش از حد ضعيف و مستعد ايجاد آسیب های محلی هستند که ممکن است تحت بارهاي اعمالي به هنگام سرويس رشد کنند.
آسیب در کامپوزیت ممکن است توسط بارهای ضربه اي تصادفی شروع شود ، حتی اگر عيب یا نقص به دلیل فرایند تولید وجود داشته باشد. هنگامی که آسیب شناسایی شود، معمولا تعمیرات با هزینه های مربوطه مشخص می شود.
بنابراین، هنگامی طراحی سازه های کامپوزیتي، بهینه سازی هزینه های سازه اي اصلی ترين نگرانی است و حتی به منظور ارائه راه حل مقرون به صرفه به خصوص با توجه به جنبه های مدیریت آسیب الزامی است. به طور خاص، روش های طراحی مقاوم در برابر آسيب [6-8] و متحمل آسیب [3- 5] باید به منظور کاهش هزینه های نگهداری در طي عمر سرویس اتخاذ گردد تا به ترتیب، سازه کامپوزیتي قادر به جلوگيري از رشد آسيب مربوطه تحت شرایط بارگذاری مشخص باشد و همچنين هنگامي كه آسیب دید، قادر به تحمل بارهاي در سرویس بدون افزایش ميزان آسیب باشد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.