توضیحات
عنوان فارسی:بررسی عملی مخلوط آسفالت حاوی ذرات سرباره فولاد LINZ-DONAWITZ
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Experimental investigation of asphalt mixture containing Linz-Donawitz steel slag
بررسی عملی مخلوط آسفالت حاوی ذرات سرباره فولاد LINZ-DONAWITZ
نکات برجسته:
- مخلوط آسفالت حاوی ذرات صددرصد سرباره LD برای اولین بار تولید شده و مشخصات عملکردی آن مورد بررسی قرار گرفت.
- آزمایشات عملکرد گستردهای برای ارزیابی مناسب بودن سرباره پلان در مخلوط آسفالت انجام شد.
- مناسب بودن سرباره LD به عنوان کف کاری با آسفالت نشان داده شد.
چکیده
مخلوط استاندارد آسفالت برای راه سازی از سنگریزه های طبیعی و قیر تشکیل شده است. نتایج بسیاری از تحقیقات با موفقیت این مسئله را نمایان میکند که میتوان به جای سنگریزه های معمول طبیعی که شالوده اصلی آسفالت را تشکیل داده است از محصولات جانبی صنعت به عنوان جایگزین استفاده کرد، از جمله این محصولات می تواند سرباره صنایع فولاد باشد. با این وجود شناخت کافی در خصوص تاثیر سرباره فولاد بر روی مشخصات عملکردی مخلوط از جمله مقاومت در برابر ترک در دمای پایین و تغییر شکل دائمی، سختی و خستگی وجود ندارد. این مقاله ارائه دهنده بررسی جامع در خصوص مشخصات عملکردی پایه انواع متفاوتی از مخلوط آسفالت می باشد که آسفالت با ریزدانه سرباره LD و آسفالت معمولی با ریزدانه گابرو طبیعی را شامل آزمون می شود. در خصوص مجموعه مخلوط های مورد بررسی، روشهای آزمایش متفاوتی استفاده شد تا پارامترهای عملکردی کلیدی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. در این پژوهش ترک خوردن دمای پایین با استفاده از آزمون استرس حرارتی محدود شده انجام شد. تست های نفوذ پذیری و تستهای فشار چرخه به ترتیب به منظور ارزیابی پاسخ بیندرهای آسفالت و تغییر شکل دائمی مخلوط آسفالت به دلیل بار گذاری متناوب مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور بررسی مقاومت خستگی و مشخصات سختی آزمون کشش غیر مستقیم و متناوب مورد استفاده قرار گیرد. به همین منظور مدول سختی پیچیده اندازه گیری گردید تا میزان سختی مواد تحت دماهای متفاوت و شرایط بار گذاری متفاوت مقدار سنجی شود. به منظور تعیین آسیب متریال محلی و پیش رونده ناشی از بار گذاری متناوب، تست های خستگی مورد استفاده قرار گرفت. که اطلاعاتی در خصوص رفتار ویسکو الاستوپلاستیک متریال به دست می دهد. به منظور تعیین آسیب های محلی و پیشرونده ناشی از بار گزاری پریودیک، از تست خستگی استفاده شد. نتایج تجربی نشان می دهد که مخلوط آسفالت آماده شده با سر باره LD برای کف سازی مناسب می باشد و در بسیاری از موارد نسبت به ترکیب آسفالت آماده شده با سنگ گابرو بهتر عمل میکنند.
پیشینه و هدف تحقیق
استفاده از سرباره در مخلوط آسفالت
بررسی عملی مخلوط آسفالت حاوی ذرات سرباره فولاد LINZ-DONAWITZ
نکات برجسته:
- مخلوط آسفالت حاوی ذرات صددرصد سرباره LD برای اولین بار تولید شده و مشخصات عملکردی آن مورد بررسی قرار گرفت.
- آزمایشات عملکرد گستردهای برای ارزیابی مناسب بودن سرباره پلان در مخلوط آسفالت انجام شد.
- مناسب بودن سرباره LD به عنوان کف کاری با آسفالت نشان داده شد.
چکیده
مخلوط استاندارد آسفالت برای راه سازی از سنگریزه های طبیعی و قیر تشکیل شده است. نتایج بسیاری از تحقیقات با موفقیت این مسئله را نمایان میکند که میتوان به جای سنگریزه های معمول طبیعی که شالوده اصلی آسفالت را تشکیل داده است از محصولات جانبی صنعت به عنوان جایگزین استفاده کرد، از جمله این محصولات می تواند سرباره صنایع فولاد باشد. با این وجود شناخت کافی در خصوص تاثیر سرباره فولاد بر روی مشخصات عملکردی مخلوط از جمله مقاومت در برابر ترک در دمای پایین و تغییر شکل دائمی، سختی و خستگی وجود ندارد. این مقاله ارائه دهنده بررسی جامع در خصوص مشخصات عملکردی پایه انواع متفاوتی از مخلوط آسفالت می باشد که آسفالت با ریزدانه سرباره LD و آسفالت معمولی با ریزدانه گابرو طبیعی را شامل آزمون می شود. در خصوص مجموعه مخلوط های مورد بررسی، روشهای آزمایش متفاوتی استفاده شد تا پارامترهای عملکردی کلیدی آنها مورد ارزیابی قرار گیرد. در این پژوهش ترک خوردن دمای پایین با استفاده از آزمون استرس حرارتی محدود شده انجام شد. تست های نفوذ پذیری و تستهای فشار چرخه به ترتیب به منظور ارزیابی پاسخ بیندرهای آسفالت و تغییر شکل دائمی مخلوط آسفالت به دلیل بار گذاری متناوب مورد استفاده قرار گرفتند. به منظور بررسی مقاومت خستگی و مشخصات سختی آزمون کشش غیر مستقیم و متناوب مورد استفاده قرار گیرد. به همین منظور مدول سختی پیچیده اندازه گیری گردید تا میزان سختی مواد تحت دماهای متفاوت و شرایط بار گذاری متفاوت مقدار سنجی شود. به منظور تعیین آسیب متریال محلی و پیش رونده ناشی از بار گذاری متناوب، تست های خستگی مورد استفاده قرار گرفت. که اطلاعاتی در خصوص رفتار ویسکو الاستوپلاستیک متریال به دست می دهد. به منظور تعیین آسیب های محلی و پیشرونده ناشی از بار گزاری پریودیک، از تست خستگی استفاده شد. نتایج تجربی نشان می دهد که مخلوط آسفالت آماده شده با سر باره LD برای کف سازی مناسب می باشد و در بسیاری از موارد نسبت به ترکیب آسفالت آماده شده با سنگ گابرو بهتر عمل میکنند.
پیشینه و هدف تحقیق
استفاده از سرباره در مخلوط آسفالت
فرایند تولید فولاد منجر به تولید یک سری محصولات سرباره جانبی با حجم قابل توجه میشود: حدوداً یک تن سرباره به ازاء سه تن فولاد ضد زنگ(Proctol et al 2000). هر سال در اروپا از دی که ۱۲ میلیون تومان سرباره فولاد تولید می شود. یکی از هدف گذاری های اتحادیه اروپا استفاده بهینه از منابع طبیعی می باشد که در این راستا صنعت آسفالت نیاز دارد زباله های صنعتی را از جمله سرباره فولاد بازیابی نماید. در آلمان استفاده از سرباره در مخلوط آسفالت گذشته درازی دارد. اتحادیه تحقیقاتی آلمان پژوهشهایی را بر روی سرباره فولاد و کوره ذوب آهن انجام داده است و نتایج خوبی در خصوص مشخصات متریال سرباره ها در دست می باشد(Barisic et al., 2010; Motz and Geiseler, 2001; Yi et al., 2012;Yusof, 2005) . در سطح بین المللی تحقیقات بیشتر بر روی خصوصیات فیزیکی و شیمیایی سرباره های استفاده شده در ترکیب آسفالت و تمرکز می باشد. Xue et al. (2006) ،Wu et al. (2007) و Wen et al. (2014). امکان پذیری استفاده از سرباره فولاد به عنوان سنگ در آسفالت سنگ ماسه ای SMAرا مورد ارزیابی قرار دادند. تغییرات فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی سرباره فولاد به وسیله تحلیل انکسار اشعه ایکس، اسکن میکروسکوپ الکترونی، ترموگرافی متری و تست پوسو و متری جیوه مورد ارزیابی قرار گرفت. بر پایه نتایج عملی آنها نتیجه گرفتند که میتوان از سرباره فولاد به عنوان ریزدانه استفاده نمود و می توان آن را به عنوان یک منبع ریزدانه جایگزین با صرفه و دوستدار محیط زیست مورد استفاده قرار داد. استفاده از سرباره فولاد در ترکیب آسفالت به وسیله Ziari and Khabiri 2007و Norman et al. (1992) نیز معرفی شده بود که این معرفی مبتنی بر تست های پایداری و مارشال بود که در انطباق با استاندارد اروپایی EN 12697-34است. Kandhal and Hoffman (1997) و Shatnawi et al. (2008) استفاده از سرباره فولاد را در مخلوط آسفالت گرم مورد بررسی قرار دادند. Kara et al. (2004) از سرباره فولاد به منظور آماده سازی مخلوط آسفالت برای زیر سازی، روسازی و پوشش استفاده نمود. با توجه به سخنان مولفان، مشخصات فیزیکی آسفالت دارای سرباره فولاد ملزومات استاندارد تولید مخلوط آسفالت را رعایت میکند. با توجه به مقاومت اسکید در مخلوط آسفالت شامل سرباره فولاد Asi (2007) عنوان نمود که مخلوط های دارای ۳۰ درصد سرباره بیشترین عدد اسکید را در مقایسه با مخلوط های مارشال ،SMA و superpave دارد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.