توضیحات
عنوان فارسی:ارزیابی سرباره فولادی درشت دانه در مخلوط داغ آسفالت بتن
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Evaluation of steel slag coarse aggregate in hot mix asphalt concrete
ارزیابی سرباره فولادی درشت دانه در مخلوط داغ آسفالت بتن
چکیده:
در این مقاله تاثیر استفاده از سرباره فولادی به عنوان یک درشت دانه روی خواص مخلوط داغ آسفالت بتن معرفی شده است. چهار مخلوط آسفالت متفاوت شامل دو نوع از سیمان آسفالت (AC-5; AC-10) و درشت دانه (سنگ آهک: سرباره فولادی) برای آماده سازی نمونه های مارشال و تعیین محتوای قیر مطلوب استفاده شده است. مشخصات مکانیکی همه مخلوط ها توسط پایداری مارشال، مدول سختی کششی غیر مستقیم، سفتی خزش و تست های استحکام کششی غیر مستقیم مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین حساسیت الکتریکی نمونه ها مطابق با ASTM D257-91 مورد تحقیق قرار گرفتند.
مشاهده شد که سرباره فولادی استفاده شده به عنوان یک درشت دانه، خواص مکانیکی مخلوط های آسفالت را بهبود می دهد. علاوه بر این، مقادیر مقاومت حجمی نشان دادند که رسانایی الکتریکی مخلوط های سرباره فولادی بهتر از ترکیبات سنگ آهک می باشند.
- معرفی:
بتن آسفالت مخلوط داغ (HMA) یک ترکیب دانه بندی (aggregate) و سیمان آسفالت است. دانه بندی به عنوان اسکلت ساختاری پیاده رو و سیمان آسفالت به عنوان چسب مخلوط عمل می کند. دانه بندی مواد معدنی شامل ذرات درشت و ریز در مخلوط های سنگفرش آسفالت، تقریبا 90% حجم HMA را در بر می گیرد. خواص دانه بندی اثر مستقیم و معنی داری روی اجرای آسفالت پیادهرو ها دارد [1].
صنعت HMA در سال های اخیر تحت فشار قرار گرفته است تا طیف وسیعی از مواد زاید را در داخل HMA پیاده رو ها ترکیب کند. مواد زاید را به طور گسترده ای می توان به شرح زیر طبقه بندی کرد: (الف) زباله های صنعتی از قبیل زباله های سلولی [2]، چوب لیگنین، سرباره [3]، خاکستر پایین و خاکستر پرواز [4]؛ (ب) زباله های شهری / خانگی از قبیل باقی مانده زباله سوز، لاستیک ضایعات [5]، شیشه زباله [6] و توفال سقفی (ج) زباله های معدن از قبیل پس مانده معدن زغال سنگ. نتیجه مقادیر زیادی از سرباره تولید شده و تاثیر بالقوه آن بر محیط زیست، موجب شده است تا دانشمندان مواد و مهندسان عمران جنبه فنی، مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست را برای استفاده از این مواد در ساخت و ساز شهری و بزرگراه مورد بررسی قرار دهند.
سرباره فولادی یک محصول جانبی فرآیند تولید فولاد است. تقریبا یک تن از سرباره فولادی ضدزنگ در حین تولید 3 تن از فولاد ضدزنگ تولید می شود [7]. باید در متن توجه داشت که پنجاه میلیون تن از سرباره فولادی سالیانه به عنوان یک محصول جانبی در جهان تولید می شود. علاوه بر این، در اروپا هر سال حدود 12 میلیون تن از سرباره فولادی تولید می شود [8].
در ترکیه، میزان تولید فعلی سرباره فولاد حدود 350 هزار تن در سال در کارخانه تولید فولاد ارمیدیر است. سرباره فولادی، به علت استحکام و دوام بالا، می تواند به عنوان یک دانه بندی نه تنها در لایه های سطح پیاده رو، بلکه در پایه ها و زیربناهای نا محدود نیز استفاده شود. همچنین بر اساس مقاومت به اصطکاک و سایش زیاد، سرباره فولادی در جاده های صنعتی، تقاطع ها و پارکینگ هایی که مقاومت سایش بالا مورد نیاز است، استفاده گسترده ای دارند [9]. آسی (Asi)، آزمایش هایی برای ارزیابی مقاومت اسکید (ترمز ماشین) مخلوط های بتن آسفالت شامل سرباره فولاد انجام داد. در این مطالعه به این نتیجه رسید که مخلوط آسفالت با 30٪ سرباره دارای بیشترین مقدار اسکید به ترتیب superpave، AMA و مخلوط مارشال است. آسی و همکاران اثربخشی دانه بندی سرباره فولادی را به وسیله استحکام کششی غیر مستقیم، مدول انعطاف پذیری، مقاومت چرخشی، عمر خستگی و آزمون های مدول خزش مورد بررسی قرار دادند. آنها گزارش دادند که جایگزینی به میزان 75 درصد از سنگ آهک درشت دانه با دانه بندی سرباره فولادی، خواص مکانیکی آسفالت بتن را بهبود می بخشد [10].
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.