توضیحات
عنوان فارسی: مسیرهای حرکت خروجی در آزمایشات واقعیت مجازی برای تحلیل و بررسی ایمنی تونل
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
Evacuationtravel paths in virtualreality experiments for tunnel safety analysis
چکیده :
مطالعه موردی در تجزیه و تحلیل مسیر حرکت خروجی در آزمایشات واقعیت مجازی (VR) سیم کشی تونل به منظور افزایش درک درباره ی حرکت خروجی ارائه شده است. روش جدید بر اساس مطالعه و یا معادلات پارامتریک مسیرهای حرکت خروجی ساکنان با استفاده از عملگرهای برداری با الهام از تئوری تجزیه و تحلیل عملکردی و مفهوم جدید مناطق فعل وانفعال (IAS) معرفی شده است . مناطق فعل وانفعال (IAS) ارائه شده است وبه منظور نشان دادن فاصله ساکنان از یک نقطه مرجع محاسبه شده است به عنوان مثال خروج اضطراری ، منبع آتش ، و غیره) در طول زمان است . روش امکان مقایسه مسیرهای حرکت بین گروه های تجربی و همچنین مقایسه با مسیرهای مرجع (به عنوان مثال مسیر تعریف شده توسط کاربر، مسیرهای دنیای واقعی ، و غیره) را می دهد . نتایج نشان می دهد که یک فرض معمول توسط مدل های خرجی (استفاده از یک مسیر فرضی بر اساس کوتاه ترین فاصله ) ممکن است با ساده ترین تقریب مسیرهای خروجی باشد .
کلید واژه ها: خروجی آتش، مسیرهای حرکت، ایمنی تونل، واقعیت مجازی،تجزیه و تحلیل عملکردی
مقدمه
یک سری ازحوادث فجیح مانند آتش سوزی تونل مون بلان (Mont Blanc ) درسال 1999 و سنت گوتارد ( Saint Gotthard) قبل از سال 2001 توجه جامعه ایمنی حمل و نقل در باره ی بررسی آتش سوزی خروجی تونل را جذب کرده است . این حوادث نشان داد که آتش خروجی فرض اهمیت ویژه ای در میان حوادث در شبکه جاده ای است با توجه به عواقب جدی که ممکن است برحسب از دست دادن زندگی باشد [1] . به منظور درک چگونگی رفتار ساکنان تحت تاثیرایمنی تونل ، بررسی حرکات خروجی منجر به تمرکز بر پژوهش اختصاص یافته شده است ( برای مثال ] 2،3[ ) .
روش های مختلف می توانند برای مطالعه رفتار انسانی درحوادث آتش سوزی و حرکات خروجی ساکنان پذیرفته شود . روش های پژوهشی شامل مطالعات موردی (به عبارت دیگر تجزیه و تحلیل و / یا بازسازی حوادث واقعی [4،5])، تکنیک های مدل سازی [6-8] ، و آزمایش های خروجی (به عبارت دیگر ، طرح های فرضی آزمایش ها ، آزمایش های آزمایشگاهی و آزمایش های زمینه ای) است ( ]9[ را مشاهده کنید ) . در میان انواع مختلف آزمایشات خروجی ، کاربرد واقعیت مجازی (VR) تاکنون دفعات بیشتری تکرار شده که امکان کنترل تجربی را می دهد ، بدون محدودیت اخلاقی به دلیل آسیب جسمی، مزایای منطقی و اقتصادی است . VR در تحقیقات ایمنی میدان آتش برای حوزه های مختلف از جمله بررسی آموزش ساکنان درمورد خروجی تونل] 10، 11[ ، رفتار پیش از خروج ]12[ ، یا تاثیر روش یافته تاسیسات ]13[ بکار رفته است .
تا به امروز، آزمایش های خروجی تونل (هر دو در تنظیمات واقعی ] 14-17[ یا واقعیت مجازی (VR) ]18[ به طور کلی متمرکز بر اثرات مطالعه از شرایط مختلف و یا متغیرها در مورد عملکرد ساکنان ، از لحاظ استفاده خروجی و تاثیر آن بر کل زمان های خروج است . این اطلاعات مهم می باشد چون که این اطلاعات مجوز ارزیابی راه حل های طراحی مختلف ، عوامل موثر بر رفتار انسان ، راهبرادهای مدیریت اضطراری و از این قبیل را صادر می کنند . ]9[ . با این وجود ، این اطلاعات امکان تعیین کمیت تاثیر این متغیرها بر حرکات ساکنان و هدایت در مسیر در طول زمان را نمی دهند ، به عنوان مثال ، اطلاعات آدرس ارزیابی کمیت مسیرهای حرکت خروجی را نمی دهند .
آزمایشات واقعیت مجازی امکان بازسازی دقیق و باجزییات مسیرهای حرکت خروجی در مسیر و زمان را می دهند . اطلاعات در مورد استفاده خروجی و زمان های خروج به طور کلی با استفاده از روش های کمی مورد عمل قرار گرفته است ( برای مثال ، آمار استنباطی ) ]10[ . در مقابل ، تحلیلگران اغلب به طور کلی نظرات کیفی درمورد مسیرهای ساکنان و تاثیر عوامل مختلف بر رفتار آنها را ارائه می دهند . استفاده از روش کیفی به منظور تحلیل کردن حرکات ساکنان به جای امکان مقایسه مسیرهای حرکت است . ( برای مثال ، بنابر اهداف تایید و اعتبار) و این ممکن است استفاده از نتایج تجربی را افزایش دهد .
مطالعه مسیرهای حرکت به طور ویژه ای در مفهوم علم ایمنی آتش مهم است به این دلیل که ایمنی زندگی ساکنان مهمتر از تحت تاثیر قرار گرفتن در معرض محصولات سمی است ]19[ و بنابراین با موقعیت ساکنان در فضا در طول زمان تحت تاثیر قرارگرفته است، درارتباط با مکان های امن و خطرناک در یک طراحی داده شده است. بدین ترتیب ، نه تنها مطالعه زمان صرف شده در داخل تونل (متاثر از استفاده خروج اضطراری) مهم است ، بلکه همچنین موقعیت ساکنان در طول گذشت زمان (که تحت تاثیر در معرض قرارگیری شرایط خطرناک) مهم است . همچنین مطالعه مسیرهای حرکت باید تاثیر آنها بر کل زمان خروج را در نظر بگیرند ، که شامل مرحله پیش از خروج است . در این زمینه ، باید اشاره کرد که انتخاب مسیر ممکن است فواصل حرکت را افزایش دهند و منجربه زمان های طولانی تر حرکت شوند . متعاقب آن تاثیر زمان های حرکت بر زمان های خروج افزایش می یابد . به منظور بررسی رفتار افرادی که محل را تخلیه می کنند ، کار فعلی روشی جدید برای مطالعه مسیرهای حرکت مطابق آزمایشات خروجی و تخلیه تونل را معرفی می کند .
اطلاعات درمورد حرکات مردم در واقعیت مجازی ممکن است محدودیت هایی بر حسب اعتبار خارجی آنها داشته باشد ( رفتار ساکنان در واقعیت مجازی ممکن است در یک طرح خروجی واقعی متفاوت باشد ) . در واقع ، با توجه به روش شناسی ، دلایل اخلاقی و عملی ، تقریبا اجرای کامل اعتبار آزمایشات واقعیت مجازی غیر ممکن است ]20[ . به عبارت دیگر ، مطالعات قبلی نشان داده اند که آزمایشات واقعیت مجازی ابزار مفیدی برای ارزیابی روابط سببی بین متغیرهای وابسته و رفتار انسانی هستند ]21، 22[ . مطالعات واقعیت مجازی امکان کنترل تجربی کامل را می دهند که برای رسیدن به روش های تجربی دیگر باتوجه به ماهیت پیچیده طراحی آتش سوزی تونل دشوار است و حتی رسیدن به حفرکردن های بدون اطلاع غیر ممکن است . مجموعه ای از سوالات بوسیله این مسائل درخواست شده است . چگونه ما محدودیت ها وعدم اطمینان همراه با مسیرهای حرکت واقعیت مجازی تجربی را بررسی می کنیم ؟ چگونه ما مقایسه کمی حرکات خروجی در یک محیط واقعیت مجازی با داده های دیگر را انجام می دهیم ؟ (مطابق دنیای واقعی ، واقعیت مجازی یا مطالعات مدلسازی دیگر) ؟ هدف کلی این مقاله تعریف و کاربرد اولیه یک روش کمی به منظورتجزیه و تحلیل مسیرهای حرکت خروجی تونل است . هدف دقیقا شرایط اضطراری آتش سوزی را تکرار نمی کند ، اما ابزاری برای مطالعه رفتار خروجی ارائه می دهد ، به ویژه مطالعه مسیرهای تطبیق شده با حرکت خروجی در طول حرکت به سمت یک مکان امن است . بنابراین فضا برای یک روش که بتواند مورد استفاده برای ارزیابی مفروضات استفاده شده توسط ابزار مدل سازی محاسباتی باشد ارائه می شود (به عبارت دیگر مدل های خروجی). روش پیشنهادی برای تجزیه و تحلیل بر اساس مطالعه معادلات پارامتری حرکات خروجی ساکنان است . نتایج حاصل ازتحقیقات پیشنهادی منجربه بهبود واصلاح توصیف رفتار شرکت کنندگان / ساکنان خواهد شد و در نتیجه، به درک بهتر رفتار خروجی کمک می کند . مطالعه موردی گویا و توضیح دهنده متشکل از مجموعه ای از آزمایش های خروجی تونل واقعیت مجازی در غار چند حساسیتی 3D انجام شده است (به عنوان مثال ، محیط مجازی اتوماتیک غار ) آزمایشگاه گروه روانشناسی ازدانشگاه وورتسبورگ ، آلمان ارائه شده است. مطالعه موردی بکارگیری روش بررسی مسیرهای حرکت خروجی به سمت خروجی اضطراری در طول یک شبیه سازی تونل اضطراری است . در نهایت، بحث و گفتگو درباره ی مزایا و محدودیت های مرتبط با استفاده از روش ارائه شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.