توضیحات
عنوان فارسی: بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار کارکنان: نقش واسطه ای عزت نفس
- چکیده
- مقدمه
- مبانی نظری پژوهش
- رهبری اخلاقی
- شهروندی سازمانی OCB (Organizational Citizenship Behaviors)
- رفتار انحرافی محیط کار
- عزت نفس
- پیشینه پژوهش
- اهداف پژوهش
- روش پژوهش
- تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج آنها
- نتیجه گیری و پیشنهادات
- منابع
- چکیده
انجام ساز و کارهایی در زمینۀ رهبری اخلاقی، منجر به نتایج مثبت عملکردی در کارکنان می شود و در این بین، تکیۀ سازمان های معاصر بر الزامات رسمی را برای دستیابی به اهداف سازمانی با چالش مواجه ساخته است و این امر، دارایی عمدۀ سازمان، یعنی کارکنان و رفتارهای فراتر از نقش آنان را در کانون توجه قرار می دهد. در این راستا، این پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری اخلاقی بر رفتار شهروندی سازمانی و رفتار انحرافی محیط کار کارکنان و همچنین، نقش واسطه ای عزت نفس، صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع همبستگی بوده و شامل کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون می باشد. برای آزمون فرضیه ها از نرم افزار ایموس و به شیوۀ تحلیل مسیر، استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد که مسیر رهبری اخلاقی به رفتار شهروندی سازمانی و عزت نفس معنی دار و به رفتار انحرافی در محیط کار معنی دار نبود.
واژگان کلیدی: رهبری اخلاقی[1]، عزت نفس[2] ، رفتار شهروندی سازمانی[3]، رفتار انحرافی محیط[4]
مقدمه
در قرن حاضر یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در رهبران مد نظر می باشد رهبری اخلاقی است. افزایش روزافزون تحقیقات در زمینه رهبری اخلاقی، حاکی از تأثیر معنادار این نوع رهبری در بسیاری از پیامدهای مثبت عملکردی کارکنان همچون عملکرد شغلی، آوای کارکنان و حتی رفتارهای منفی در بین پیروان این نوع رهبری است.
انحرافهای اخلاقی همواره عنوان نخست رسانه ها را به خود اختصاص داده است. انجام عمل غیراخلاقی از سوی یك فرد در سازمان، می تواند به زنجیره ای از اعمال انحرافی منجر شود كه هزینه هایی نیز بر سازمان تحمیل می كند. بنابراین، جای تعجب نیست كه محققان سازمانی بر انواع رفتارهای منفی در محیط کار تمرکز نموده اند (1). از این لحاظ، اهمیت رهبری اخلاقی، به عنوان الگوی نقش برای ارتقای نگرش ها و رفتار کارکنان، در کانون توجه قرار می گیرد. با وجود این، در دیدگاه های سنتی رهبری، اهمیت رهبر به عنوان پیام دهنده نادیده گرفته شده و در دیدگاه های معاصر نیز با وجود تأکید بر تأثیر کلمات، ایده ها و رفتارهای رهبران بر پیروان، نقش اخلاقیات به روشنی بررسی نشده است (3). این امر باعث شده است که در سرتاسر دهۀ اخیر، به دلیل اهمیت شناسایی عواملی که تأثیر رفتار رهبری اخلاقی در سازمان ها را افزایش یا کاهش می دهد، تحقیقات را بر ایفای نقش رهبری اخلاقی در تنظیم رفتار زیردستان متمرکز نماید. مطالعات اولیه بیان می کنند که رهبری اخلاقی به طور مثبتی با رفتارهای موافق اجتماعی پیروان، برای نمونه، رفتار شهروندی سازمانی (5) و به طور منفی با رفتارهای ضد تولیدی از قبیل انحراف در محیط کار ارتباط دارد.
همچنین، از عناصری مانند جو غیراخلاقی (2) که رهبران نقش اصلی در ایجاد آن دارند، به عنوان دلایل مشغولیت كاركنان در رفتارهای انحرافی یاد می شود. بنابراین، استدلال می شود كیفیت عزت نفس، عاملی مؤثر بر رفتار كاركنان باشد و برای درك رفتار افراد بایستی علاوه بر شخص و موقعیت، تعامل آن دو را نیز در نظر گرفت.
بیان این موارد، اهمیت طرح پرسشهایی دربارة رهبری اخلاقی، روابط رهبران با پیروان و تأثیر آنها بر رفتار كاركنان را افزایش داده است. اگر چه تحقیقات متعددی در این خصوص صورت گرفته است، اما توجه چندانی به نقش متغیرهای واسطه ای تأثیرگذار بر این رابطه نشده است. همچنین، اغلب مطالعات، رفتار كاركنان را در جامعه ای كه محدود به هدایت یك یا دو رهبر سازمانی بوده است، بررسی نموده اند كه نتایج قابل اتكایی به دست نمی دهند.
در حالیكه؛ در این پژوهش، سازمان مدارس به عنوان جامعة هدف مورد مداقه قرار گرفته است؛ كه تصور می شود داده های كسب شده، به واسطة تعداد رهبران، تجربة سبك های متفاوت رهبری و امكان بروز رفتارهای متفاوت از سوی كاركنان، به نتایج معتبرتری منجر شود. بنابراین، هدف اصلی این پژوهش، پاسخگویی به این پرسش كلی بوده است كه رهبری اخلاقی چه تأثیری بر رفتار كاركنان در مدارس دارد و عامل عزت نفس، چه نقشی را در این میان ایفا می نماید؟
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.