توضیحات
عنوان: گیربکس اتوماتیک
- گیربکس اتوماتیک یا جعبه دنده خودکار
- هدف از ساخت جعبهدندهی خودکار
- نسبت دندهها
- کلاچها و تسمههای مهار در یک جعبهدندهی خودکار
- تسمههای مهار
- حالت پارک
- هیدرولیک، پمپ و گاورنر
- پمپ
- گاورنر
- شیرها و تعدیل کنندهها
- شیردستی
- شیر تعویض دنده
- جعبهدندههای خودکار مجهز به کنترل الکترونیکی
- سیستمهای پیشرفتهی انتقال قدرت
- اساس عملکرد جعبهدندهی CVT
گیربکس اتوماتیک یا جعبه دنده خودکار
اگر تاکنون پشت فرمان یک خودروی مجهز به جعبهدندهی خودکار نشسته باشید، حتما متوجه دو تفاوت عمده میان جعبهدندههای دستی و خودکار شدهاید:
- در خودروی مجهز به جعبهدندهی خودکار پدال کلاچ وجود ندارد.
- در جعبهدندهی خودکار تعویض دنده بهصورت دستی معنا ندارد. همینکه دنده را در حالت حرکت (Drive) قرار دهید، همهچیز بهصورت خودکار انجام میشود.
جعبهدندههای خودکار (به همراه مبدل گشتاور) و جعبهدندههای دستی (به همراه کلاچ) هر دو یک نتیجه را حاصل میکنند، اما این کار را به دو روش کاملا متفاوت انجام میدهند. در این میان نحوه ی عملکرد جعبهدندههای خودکار بسیار شگفتانگیز است.
در این مقاله سعی داریم با جزئیات نحوهی عملکرد جعبهدندههای خودکار آشنا شویم. به همین منظور کار خود را با آشنایی با مفهوم نسبت دنده و چرخدندههای سیارهای آغاز میکنیم، سپس به بررسی نحوهی کارکرد اجزا کنار هم میپردازیم و یاد میگیریم که سیستمهای کنترلی این جعبهدندهها چگونه عمل میکنند و چه پیچیدگیهای در کنترل یک جعبهدندهی خودکار وجود دارد.
نسبت دنده انجام تحقیق
در سیستمهای مکانیکی از چرخدندهها برای تغییر سرعت یا جهت دوران شفتها استفاده میشود. برای این منظور حداقل دو چرخدنده که دندانههایشان با یکدیگر درگیرند روی شفتهای ورودی و خروجی نصب میشوند. نسب دنده بهطور ساده نسبت تعداد دور چرخش چرخدندهی محرک به تعداد دور چرخش چرخدندهی متحرک است.
هدف از ساخت جعبهدندهی خودکار
درست مانند جعبهدندههای دستی، وظیفهی اصلی جعبهدندههای خودکار تولید بازهی وسیعی از سرعت و گشتاور با وجود بازهی کوچک سرعت و گشتاور تولیدی توسط پیشرانه است. به بیان دیگر، هر پیشرانه بازهی محدودی از سرعت و گشتاور را تولید میکند که جعبهدنده با کمک چرخدندهها یا سیستمهای مشابه این بازه را وسیعتر میکند.
بدون سیستم جعبهدنده خودروها به یک نسبت دنده محدود میشوند و این نسبت دنده باید به گونهای باشد که به خودرو اجازه دهد با حداکثر سرعت مورد نظر حرکت کند. برای مثال، اگر قصد دارید حداکثر سرعت خودروی شما ۱۲۸ کیلومتر بر ساعت باشد، نسبت دنده باید مشابه دندهی ۳ در اکثر جعبهدندههای خودکار باشد.
شاید هیچوقت تا به حال با یک خودروی مجهز به جعبهدندهی دستی، تنها با دندهی ۳ رانندگی نکردهاید. اگر این کار را کرده باشید بلافاصله متوجه شدهاید که در آغاز حرکت تقریبا هیچ شتابی ندارید و در حداکثر سرعت، پیشرانهی شما در محدودهی قرمز رنگ دور موتور در حال فریاد کشیدن است. خودرویی در این شرایط به سرعت خراب شده و تقریبا غیرقابل استفاده خواهد شد.
بنابراین سیستم انتقال قدرت از چرخدنده برای استفادهی هرچه مفیدتر از گشتاور پیشرانه و حفظ سرعت آن در یک بازهی مناسب استفاده میکند. در هنگام کشیدن یا حمل بارهای سنگین، سیستم انتقال قدرت خودرو میتواند بهحدی داغ شود که به راحتی روغن جعبهدنده را بسوزاند. برای جلوگیری از این مشکل رانندههایی که شغلشان کشیدن یا حملونقل بارهای سنگین است باید از خودروهای مجهز به خنککنندهی سیستم انتقال قدرت استفاده کنند.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.