توضیحات
عنوان: چرا رسیدن به هدف داشتن اطلاعاتی با کیفیت بالا برای یک سازمان دشوار است؟
- مقدمه
- یك سیستم اطلاعات چه كارمیكند؟
- انواع سیستمهای اطلاعات
- بررسی مسائل كلیدي در مدیریت سیستم های اطلاعاتی
- بررسی مسایل و مشكلات ایجاد و بكارگیری سیستم های اطلاعات مدیریت(MIS) در كشور
- تاثیر تغییرات سیستم اطلاعات
- زیرسیستم های MIS
- موانع و مشكلات پیاده سازی MIS
- مزایایMIS
- معایب MIS
- منابع
مقدمه
درمیان سرمایه های یك سازمان اعم از نیروی انسانی، سرمایه های مالی، ماشین آلات و تجهیزات، اطلاعات، باارزشترین آنهاست واین مساله به این دلیل است كه تمام امكانات فیزیكی ومحیطی ازطریق اطلاعات توجیه می شونداطلاعات ممكن است بصورت استراتژیكی مورد استفاده قرارگیرد وامتیازات قابل رقابت برای سازمان كسب كند ،یا زمینه های رقابت را بین سازمانها تغییر دهد وامتیازات قابل توجهی برای سازمان كسب كند یا زمینه های رقابت را بین سازمانها گسترش دهد یا صنایع رامتحول سازد وفرصتهای جدید بازرگانی برای آنها پدید آورد. یك سازمان باید بتواند سیستم اطلاعاتی ایجاد كند كه قادرباشد نیازهای اطلاعاتی اكثریت رادردرون سازمان برآورد، سازد.
ومساله مهم در این میان استفاده ی بهتر از این اطلاعات برای مدیریت بهتر می باشد ویكی از قدیمی ترین سیستم ها برای همیاری مدیران در این زمینه سیستم های اطلاعات مدیریت می باشد.
سیستم مجموعه منظمی از عناصر به هم مرتبط می باشد که برای رسیدن به اهداف مشترکی با یکدیگر در تعاملند. در یک نگرش سیستمی، سازمان را می توان یک سیستم تلقی کرد که با دریافت منابع مالی، مواد و منابع انسانی و غیره ضمن انجام فرآیندهای مختلف ولی مرتبط، اهداف مشخصی را تعقیب می نماید. بهره وری سازمانی شامل دو مولفه کارایی و اثربخشی است. یکی به معنی درست کار کردن و دیگری به معنی کار درست کردن مدیران در سطوح مختلف سازمانی شامل مدیران ارشد، میانی و اجرایی با ایفای نقشهای متفاوت اطلاعاتی، تصمیم گیری و تعاملی و بهره گیری صحیح از اطلاعات در پی ارتقاء بهره وری سازمان می باشند..سیستم های اطلاعاتی با بهره گیری مناسب از داده ها، اطلاعات و دانش مورد موجود در سازمان کلیه کارمندان اعم از مدیران و مجریان را در ایفای نقش مناسب خود یاری می نمایند. به عبارت بهتر چنین سیستمهایی استفاده موثر از فناوری اطلاعات را در سازمان محقق می سازند. برخی از مزایای اینگونه سیستمها عبارتند از
- برقراری ارتباط کارا بین واحدهای سازمانی
- افزایش دقت، سرعت و قابلیت عملکرد
- ارتقای اثربخشی و کارایی (بهره وری سازمان
- استفاده برای کاربردهای مدیریتی و غیر مدیریتی
یك برنامهریزی موثر نیازمند نظم و توان پیشبینی مشكلات (تهدیدها) و فرصتها در یك محیط متلاطم و پیچیده و نیز دارابودن قابلیت توسعه استراتژیها و سیاستهایی براساس تكنولوژیهای اطلاعات است كه به سرعت درحالتغییرند.
استفاده از سیستمهای اطلاعات بهعنوان یك مزیت رقابتی در درجه دوم اهمیت قرار داده شد. امروزه سیستمهای اطلاعات بهعنوان یك ابزار و سلاح استراتژیك اصلی در بسیاری از شركتها تلقی میشود. این مزیت رقابتی نتیجه تشخیص فرصتها و بهدنبال آن اجرای موثر و سریع تكنولوژیهای اطلاعات برایبهرهجویی از این فرصتهاست.
در بسیاری از شركتها، سه سطح برای تعریف استراتژی وجود دارد. در بالاترین سطح، استراتژی شركت خطوطی را كه آن شركت در آن تجارت میكند و نحوه تشخیص منابع كلیدی شركت به هریك از این خطوط را مشخص میسازد. در یك اقتصاد متلاطم، هویت یك شركت و بهنوبه خود تخصیص منابع، ممكن است طی زمان دستخوش تغییر گردد. سطح دوم استراتژی درارتباط با واحدهای تجاری استراتژیک است كه میتوان یك بخش فرعی یا خط تولید در شركت باشد. هرگاه استراتژی یك شركت متحول گردد، منابع تخصیصیافته به واحدهای تجاری موجود یا جدید ممكن است تغییر كند. سطح سوم استراتژی، همان استراتژی عملیاتی است. هر زمان یك واحد تجاری استراتژیاش تعریف شود، هریك از نواحی عملیاتی در داخل آن واحد بایستی یك سری اعمال را برای پشتیبانی استراتژی مربوطه انجام دهند. از آنجایی كه استراتژیهای عملیاتی گوناگون (مانند استراتژیهای فروش، استراتژی تحقیق و توسعه، استراتژی ساخت) برای واحدهای تجاری مختلف ممكن است وجود داشته باشد. ظهور یك استراتژی عملیاتی برای بهرهبرداری از منابع و تكنولوژیهای اطلاعات بهمنظور پشتیبانی از واحدهای تجاری و دیگر استراتژیهای عملیاتی بهطور روزافزونی رخ میدهد.بیش از هشتاد درصد كار روزانه مدیران صرف اطلاعات میشود از جمله دریافت اطلاعات، برقراری ارتباط و استفاده از اطلاعات در طیف وسیعی از امور مختلف. از آنجایی كه اطلاعات مبنای تمام فعالیتهای یك سازمان است، سیستمهایی باید وجود داشته باشند كه اطلاعات را تولید و مدیریت كنند. هدف چنین سیستمهایی ایجاد تضمین در ارائه اطلاعات صحیح و قابل اطمینان در مواقع مورد نیاز و در شكل قابل استفاده است. چنین سیستمهایی،سیستم های اطلاعات نامیده شدند.
یك سیستم اطلاعات چه كارمیكند؟
یك سیستم اطلاعات سه فعالیت عمده انجام میدهد (شكل 1). ابتدااطلاعاتی را از منابع درون سازمانی یا برون سازمانی به عنوان ورودی دریافت میكند. سپس برروی اطلاعات دریافت شده كارهایی انجام میدهدتااطلاعات موردنظرسیستم را تولیدكند. درنهایت،اطلاعات تولیدشده رادراختیاركاربردرنظرگرفته شده مثلاًیك مدیریا یك كارمند قرار میدهد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.