توضیحات
عنوان: هوش عاطفی
- مقدمه
- احساسات چیست؟
- تعریف هوش
- انواع هوش
- هوش عاطفی: دانش یا مهارت؟
- EI یا EQ؟ کدام درست است؟
- تفاوت EQ با IQ
- آیا میتوان EQ یا IQ را افزایش داد؟
- پیشینه و تعریف هوش عاطفی
- تاریخچه
- تعریف هوش عاطفی
- ابعاد معیارها و زیر معیار های هوش عاطفی
- عوامل مؤثر در هوش عاطفی
- شناخت عواطف شخصی
- به کار بردن درست هیجانها
- شناخت عواطف دیگران
- حفظ ارتباطها
- نقش هوش عاطفی در محیط کار و زندگی
- هوش عاطفی و اثر بخشی سازمان
- نقش هوش عاطفی در سازمان
- هوش عاطفی ورضایت شغلی
- هوش عاطفی و تعهد سازمانی
- هوش عاطفی و مدیریت و رهبری سازمانی
- هوش عاطفی مدیران و جو سازمانی
- هوش عاطفی و رفتار شهروندی( مدنی) سازمانی
- مفهوم رفتار شهروندی سازمانی
- هوش عاطفی و رفتارهای کاری مخرب
- تعهد سازمانی
- منابع
هوش عاطفی، هوش احساسی یا هوش عاطفی[1] شامل شناخت و کنترل عواطف و هیجانهای خود و دیگران است. به عبارت دیگر، شخصی که EI بالایی دارد، سه مؤلفه هیجانها را بهطور موفقیت آمیزی با یکدیگر تلفیق میکند: مؤلفه شناختی، مؤلفه فیزیولوژیکی و مؤلفه رفتاری. متونِ علم مدیریت بر این باورند که رهبران و مدیران، با هوشهای عاطفی بالاتر، توان بیشتری برای هدایتِ سازمانِ تحت کنترلشان دارند. یافتههای جدید نشان میدهد کارکنانی که دارای وجدان کاری و احساس وظیفهشناسی بالایی هستند، اما فاقدِ هوش عاطفی و اجتماعیاند، در مقایسه با کارکنان مشابهی که از هوش عاطفی بالایی برخوردارند، عملکرد ضعیفتری دارند.
نیروی انسانی حیاتیترین عنصر راهبردی برای افزایش کارایی و اثربخشی سازمان اسـت و پیشـرفت و ترقـی جامعه نیز بر همین محور میچرخد. نیروی انسانی پایبند به تعهـد اخلاقـی و کـاری کـه بـرای تحقق اهداف و چشماندازهای سازمان با برخورداری از خصوصیتهایی همچـون صـبر و امیـد، کمک به همنوع، از خودگذشتگی، حس انساندوستی، وظیفهشناسی و فضیلت اجتماعی، همـواره در حـال بهبـودی سیستمها و فراینـدهای کـاری اسـت (تقی زاده و سلیمانی، 1394).
تقویت کننده و تسریع کنندة این ویژگیهای سازنده، هوش عاطفی است. هـوش عاطفی با تأثیر بر زمینههایی چون به کارگیری، حفظ و توسعة کیفی نیروی انسانی، بهسازی افراد با استعداد، افزایش روحیة کار مشارکتی در گروههای تیمی، نوآوری و خلاقیت و افـزایش تعهـد اخلاقی و کاری افراد، به اثربخشی و افزایش بهرهوری سازمان کمک میکند. یکی از عواملی که تأثیر بسیار مهمی در انجام موفق وظایف شغلی و فرا شغلی دارد، هوش عاطفی است (تقیزاده یزدی و سلیمانی، 1394).
هوش عاطفی به عنوان یک توانایی ذهنی که توجه اصلی آن به مقوله احساسات است، بیانگر قابلیتهای عاطفی، اجتماعی فرد میباشد که میتواند توجیه کننده بروز تواناییهایی چون برقراری ارتباط، شناخت نقاط قوت و ضعف خود و سایرین باشد. هوش عاطفی با تأکید بر ویژگیهایی از قبیل خودآگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط از اهمیت ویژهای برخوردار است و بهنظر میرسد میتواند شکل تکاملیافتهای از توجه به انسان در سازمانها و ابزاری نوین و شایسته در دست مدیران برای هدایت افراد درون سازمان و تامین رضایت آنان باشد. تا آنجا که ادعا میشود هوش عاطفی میتواند برسایر تواناییهای یک مدیر نیز تأثیرگذار باشد. روحیه رهبر و رفتار عاطفی او در محیط کاری تأثیر بسزایی بر جو سازمانی دارد و باعث ایجاد حس احترام، صمیمیت و رفاقت در بین اعضا سازمان شده و موجب میشود تمامی کارکنان به دستاوردهای سازمان خود افتخار کنند.
سازمانها برای بقا در محیط پویا و رقابتی عصر حاضر، ناگزیر به ایجاد تحول و سازگاری با محیط هستند و تطابق و سازگاری جز از راه یادگیری میسر نمیشود. سازمانها برای آنکه بتوانند در چنین فضایی به بقاء خود ادامه دهند، رقابت کنند و رشد نمایند، نیاز دارند که بیش از گذشته ظرفیت یادگیری خود را ارتقاء دهند. عوامل متعددی بر یادگیری سازمانی تأثیر میگذارند و یکی از مهمترین این عوامل که کمتر مورد توجه واقع شده، هوش عاطفی است که بر رفتار سازمانی افراد تأثیر میگذارد (سنجقی و همکاران، 1393).
[1] Emotional intelligence
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.