توضیحات
عنوان: انواع سیستمهای سوخترسانی خودرو
- چکیده
- مقدمه
- تاریخچه
- وظایف سیستمهای سوخترسانی
- اجزاء سیستم سوخترسان به موتور
- لوله گلوئی باك
- باك بنزین
- پمپ و گیج بنزین
- فیلتر پمپ
- سوپاپ یکطرفه پمپبنزین
- رگلاتور فشار
- سوئیچ اینرسی
- گیج بنزین
- فیلتر اصلی بنزین
- ریل سوخت
- قطع کننده سوخت
- سیستم مدیریت موتور
- انواع مواضع تزریق سوخت
- تشریح انواع سیستمهای تزریق سوخت
- سیستم مدیریت سوخت مونو-جترونیک
- سیستم موترونیک
- طبقهبندی انواع سیستم سوخترسانی خودرو
- سیستم سوخترسانی کاربراتوری
- نحوه کار کاربراتور و انواع آن
- معایب سیستم سوخترسانی کاربراتوری
- سیستم سوخترسانی انژکتوری
- نحوه کار سیستم سوخترسانی انژکتوری و انواع آن
- سیستمهای مکانیکی-انژکتوری
- سیستمهای الکتریکی-انژکتوری (EFI)
- تفاوت سیستم سوخترسانی انژکتوری دیزلی و بنزینی
- نتیجهگیری
- منابع
چکیده
سیستم سوخترسانی برای خودرو مانند دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی برای بدن انسان ضروری و بسیار حساس است که بایستی انرژی لازم برای استفاده و کار خودرو را فراهم سازد. حدوداً از سال 1382 ساخت خودروهای سواری کاربراتوری تقریباً به حالت تعلیق در آمده است و شرکتها تنها مجازند از سیستمهای انژکتوری برای محصولات خود استفاده کنند. در این مقاله به بررسی سیستمهای تزریق سوخت در خودروها میپردازیم که از دیرباز موردتوجه سازندگان خودرو بوده است و در این راستا فعالیتهای زیادی انجامشده است و منجر به تولید انواع سیستمهای سوخترسانی شده است.
کلمات کلیدی: خودرو، سیستم سوخترسانی، کاربراتور، انژکتور، بنزینی، دیزلی
مقدمه
هنوز هم واکنشی که در آن سوخت با اکسیژن ترکیب میشود و گرما آزاد میکند، مهمترین فرایند تولید انرژی در جهان است.
گرما دستمایه کار مهندس است؛ و احتراق فرایندی است که مهندس هرروز با آن سروکار دارد. با گرانتر شدن سوختها و تقاضای صنایع برای توان و بخار بیشتر، مهندس باید درباره چگونگی احتراق سوختها و کسب بیشترین گرما از احتراق سوخت، بدون آلودهتر کردن محیط، دانش بیشتری کسب کند.
اتومبیل برای حرکت کردن به چه چیز نیاز دارد؟ قطعاً پاسخ اول همه ما سوخت است. خب این سوخت چطور به موتور خودرو میرسد تا آن را تبدیل به انرژی مکانیکی کرده و اتومبیل را به حرکت درآورد. این همان کاری است که سیستم سوخترسانی خودرو انجام میدهد. سیستم سوخترسانی یا سیستم تزریق سوخت در خودرو وظیفهای شبیه به سیستم گردش خون در بدن را دارد.
یعنی موظف است انرژی لازم برای عملکرد بخشهای مختلف خودرو را تأمین کند؛ بنابراین سیستم یکی از حیاتیترین سیستمهای فنی یک اتومبیل محسوب میشود و سلامت و کیفیت عملکرد آن تأثیر مستقیم بر بازده خودرو و دیگر سیستمهای آن میگذارد.
یكی از مهمترین و درعینحال حساسترین سیستمهای بكار رفته در یك خودرو، سیستم سوخترسانی آن است.
درگذشته با توجه به استفاده از قطعات مكانیكی بیشتر در سیستم سوخترسانی خودرو، امكان كنترل میزان ارسال سوخت به سیلندرهای خودرو بسیار محدود بود. به علت راندمان پائین و آلودگی زیاد سیستمهای سوخترسان قدیمی، مهندسان خودروساز بر آن شدند تا این سیستم حیاتی در خودرو را ارتقاء بخشند. در این راستا با حذف كامل كاربراتور و جایگزینی انژكتور، گام بلندی برداشته شد. در ابتدا از یك انژكتور در مانیفولد ورودی بهعنوان كنترلر سوخت استفاده گردید كه بهزودی به ازای هر سیلندر، یك انژكتور اختصاص داده شد. فاكتورهای بسیاری توسط ECU بهعنوان واحد كنترل الكترونیكی سیستم سوخترسانی جهت تعیین زمان پاشش سوخت و آوانس و ریتارد پاشش مورد تحلیل قرار میگیرند كه بهاختصار به آنها خواهیم پرداخت. قبل از آن مسیر عبور سوخت را از ابتدا تا به مصرف رسیدن بهطور اجمالی مرور میکنیم. سوخت از طریق گلوئی وارد باك شده و در آنجا انبار میشود تا در موقع نیاز به موتور منتقل شود. پمپبنزین وظیفه انتقال سوخت از باك به موتور تحتفشار و دبی مناسب را دارد. بنزین از طریق لولههای سوخت به موتور منتقل میشود. با توجه بهاحتمال وجود ناخالصی و كثیفی در بنزین، فیلتر بنزین مانع از ورود ناخالصی به انژكتورها میشود. ریل سوخت به تعداد سیلندرهای موتور، بنزین را تقسیمبندی میکند. لازم به ذكر است در مسیرهای عبور بنزین با جو همواره اختلاف فشار وجود دارد. جهت تعدیل فشار در مسیرهای عبور بنزین و خروج بخارات از سیستم، لولههای بخار تعبیهشده است. انتشار این بخار در جو علاوه بر آسیب رساندن به محیطزیست، باعث انتشار بوی بنزین در اتاق میشود و احتمال حریق در خودرو را بالا میبرد. بدین منظور از كنیستر بنزین جهت جذب بخارها و بازگرداندن آنها به موتور استفاده میشود.
لذا از دو جهت سیستمهای سوخت خودروها را میتوان موردبررسی قرارداد:
الف- سیستمهای سوخترسان به موتور
ب- سیستمهای انتقال بخارات بنزین به موتور
در این مقاله پس از بررسی تاریخچه سیستمهای سوخترسانی ابتدا نگاهی كلی به این سیستم خواهیم داشت و در ادامه به بررسی اجمالی قطعات تشکیلدهنده، انواع مواضع تزریق سوخت و سیستم مدیریت موتور در این سیستم پرداخته خواهد شد. درنهایت با توجه به این مطالب به طبقهبندی انواع سیستمهای سوخترسانی در خودروها خواهیم پرداخت.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.