توضیحات
عنوان: نقش ویژگی های شخصیت و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی در بانوان معلم
- چکیده
- مقدمه
- بیان مسئله و ضرورت بررسی آن
- پیشینه تحقیق
- مبانی نظری تحقیق
- نظریه برابری
- نظریه دو عاملی
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
این تحقیق با هدف شناخت رابطه ی سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی بین دو گروه از معلمان رسمی و حق التدریس به صورت مقایسه ای انجام گرفت. سرمایه اجتماعی و رضایت مندی شغلی و تعهد سازمانی معلمان می توانند از عوامل بسیار مهم در امر توسعه و رفاه اجتماعی باشند. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و ابعاد آن، و متغیر های وابسته رضایت شغلی و تعهد سازمانی است که نتایج به دست آمده رابطه ی معناداری بین آن ها نشان می دهد.
مقدمه
اغلب صاحب نظران و متفکران مسائل تربیتی و آموزشی بر این نظرند که معلمان، بزرگ ترین و مهم ترین عامل مؤثر در جریان تعلیم و تربیت هستند. بنابراین بیهوده نیست که اگر گفته شود شالوده و اساس یک سیستم آموزشی موفق را معلمان تشکیل می دهند. اولین قدم در جهت رسیدن به کادر آموزشی موفق درک عواملی است که بر کیفیت فعالیت معلمان مؤثر است. یکی از این عوامل رضایت شغلی معلمان است. چرا که رابطه مستقیمی بین رضایت شغلی افراد با عملکرد آنان وجود دارد. و کسانی که رضایت داشته باشند، کار خود را بهتر انجام می دهند. هم چنین در مطالعات و بررسی های انجام گرفته ، این اتفاق نظر دیده می شود که عوامل متعددی در روحیه و رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان موثر هستند(قرایی،1378: 26). بین عوامل، مواردی دیده می شود که امروزه تحت عنوان سرمایه اجتماعی در جوامع شناخته شده اند، و آن نشان از وجود ارتباط متقابل این سرمایه با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان و معلمان می باشد.
انسان موجودی اجتماعی است و از این رو، زمانی که گروهی از مردم گرد هم می آیند در بین آن ها مجموعه ای از کارکردها، باورها، هنجارها و ارزش ها میانشان پدیدار می شود که بر شیوه ی رفتاری آن ها اثر می گذارد. پیداست که انسان امروزی نمی تواند جدا از تشکیلات و سازمان های متشکل از هم نوعان خود زندگی کند، بنابراین باید گفت که بخش اعظم کردار و رفتار انسان ها از نهادها یا سازمان ها سرچشمه گرفته یا این که دست کم تحت تأثیر آن هاست به همین رو ماهیت محیط های اجتماعی کار در سازمان ها از موضوع های مورد توجه دانش های رفتاری و اجتماعی است.انجام تحقیق
توسعه ی هر سازمانی تا حدود زیادی به کاربرد صحیح نیروی انسانی بستگی دارد. هر قدر که سازمان ها بزرگتر می شوند، بالطبع به مشکلات این نیروی عظیم نیز اضافه می شود. مدیران در ارتباط با مسائل گوناگون، سعی در کنترل مداوم کارکنان خود دارند. تصور مدیران این است که وقتی شخص در یک محل استخدام می شود باید تمام شرایط را بپذیرد. اگر چه امروزه کارکنان به دلیل اینکه زیر فشار مالی زیادی به سر می برند، بیشتر توجه و تمایل آن ها به مسائل اقتصادی کار است. ولی به تدریج کارکنان علاقه مند به انجام کارهایی با امنیت بیشتر و استقلال شغلی بیشتر هستند تا بدین طریق احساس با ارزشمندی به آن ها دست دهد. از مهمترین مسائل انگیزشی که امروزه با حجم گسترده ای در مطالعات روان شناسی صنعتی و سازمانی در غرب گسترش یافته است، رضایت شغلی و تعهد سازمانی است (Esmaeili, 2002, p2). رضایت شغلی یکی از مباحث بسیار مهم در پژوهش های مربوط به سازمانهای کاری بوده و بیشتر مطالعات و بررسیها را در زمینه کار در سازمان به خود اختصاص داده است. اهمیت رضایت شغلی از یک سو به دلیل نقشی است که این سازه در پیشرفت و بهبود سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی کار دارد و از سوی دیگر، به علت آن است که رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازیهای متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی و نیز سازه مشترک بسیاری از حوزههای علمی مانند آموزش و پرورش، روانشناسی، مدیریت، جامعهشناسی، اقتصاد و حتی سیاست بوده است (Houman, 2002, p2). رضایت شغلی منعکس کننده ی احساس مثبت و منفی و نگرش هایی است که ما درباره ی شغل خود داریم، که به تعداد زیادی از عوامل مربوط به کار وابسته است و دامنه ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساسی از تحقق در وظایف خود به دست می آوریم، دارد (Mehdad, 2008, p131). هم چنین رضایت شغلی شامل مجموعه ای از احساسات و باورهاست که افراد در مورد مشاغل کنونی خود دارند و یکی از عوامل مهم در موفقیت شغلی است: عاملی که موجب افزایش کارآیی و نیز احساس رضایت فردی می گردد (Shfie Abadi, 1997, p123). علاوه بر این، اگر سازمان بخواهد با برخورداری از رسالتی روشن، راهبردهایی مطلوب، ساختارهای سازمانی کارآمد و طراحی شغل مناسب، به طور کامل به هدف های خود دست یابد، نیازمند نیروی انسانی توانمند و متعهد می باشد (Rezaeian, 2008, p391). تعهد سازمانی نوعی نگرش شغلی است و عبارت است از حالتی که عضو سازمان هدف های سازمان را معرف خود می داند و آرزو می کند در عضویت آن سازمان بماند، لذا در راستای تحقق اهداف سازمان تمام تلاش و سعی خود را می نماید (Robins, 1999). استیرز، مودی و پورتر (1974)، تعهد سازمانی را پذیرش ارزش های سازمان می دانند. لوتانز و شاوه[7] (1992)، بیان می کنند که تعهد سازمانی به عنوان یک نگرش اغلب اینگونه تعریف شده است که: تمایل قوی به ماندن در سازمان، تمایل به اعمال تلاش فوق العاده برای سازمان و اعتقاد قوی به پذیرش ارزش ها و هدف ها. آن ها بیان می کنند که نگرش کلی تعهد سازمانی عامل مهمی برای درک و فهم رفتار سازمانی و پیش بینی کننده ی خوبی برای تمایل به باقی ماندن در شغل می باشد. تعهد و پایبندی دو طرز تلقی نزدیک به هم هستند که بر رفتارهای مهمی مانند جابجایی و غیبت اثر می گذارند. تعهد و پایبندی می توانند پیامدهای مثبت و متعددی داشته باشند. کارکنانی که دارای تعهد و پایبندی هستند، نظم بیشتری در کار خود دارند، مدت بیشتری در سازمان می مانند و بیشتر کار می کنند (Pasha& Khodadadi Anderie, 2009, p55). توجّه به ابعاد شخصیت افراد در سازمان از مقوله هایی است که می تواند سازمان ها را در رسیدن به بهره وری یاری نماید و از دیگر سو رضایت شغلی و تعهد سازمانی به دلیل آن که نقش مؤثری در پیشرفت و بهبود سلامت نیروی کار دارد، و نادیده انگاشتن آن موجب عدم بهره وری مطلوب خواهد شد، مهم جلوه می نماید.
منابع
1- Abtahi, Hasan (2005). Human resource management, 12th edition. Tehran; Payam nor publication.
2- Ahamadzade Bayani, Ahmad (2006). Management psychology, 5th edition. Tehran; Payam-e- nour publication.
3- Bahrami, Mohammad Amin and et. al. (2010), A comparative study of organizational commitment according personality characteristics: a case study about nurses in Yazd Sadooghi and Rahnemoon hospital, Journal of health department, 2 and 3, pages 29-44.
4- Erdhiem. J, Wang. M, Zickar. MJ. (2006). Linking the big five personality constructs to organizational commitment. Journal of personality and Individual differences. 41 (5): 959-970.
5- Esmaeili, Koorosh (2002). Organizational commitment, Tadbir publication, No 112. Pages 1-4.
6- Hosseini, Seid Mehdi (2000), Guidance and consultation in Iran, 1st edition, Tehran, Roshd.
7- Hosseinian, Shahamat (2007), The effective factors in promoting organizational commitment of Tehran police station personnel, A thesis for M. A., Tehran University.
8- Houman, Heidar Ali (2002). Providing and standardizing the measurement scale of job satisfaction. 1st edition. Tehran; governmental management training center.
9- Karimi, Yousof (2005). Personality Psychology, 14th edition, Tehran: Payam noor University Publication.
10- Khodadadi, Faride (2004), The investigation of the relationship between personality and working characteristics of personnel and their organizational commitment in water and electricity organization, A thesis for M. A., Ahvaz Azad University.
11- Mehdad, Ali (2008). Industrial and organizational psychology, 6th edition, Tehran: Jungle Publication.
12- Motzler. K. (2007). Personality traits, employee satisfaction and effective commitment. Total quality management & Business; 18 (5): 589-595.
13- Najarpoor Ostadi, Saeed, Esmkhani Akbarinejad, Hadi; Livarjani, shole (2010). The investigation of the relationship between personality characteristics and irrational belief with job satisfaction among the personnel of telecommunication company of Azarbayjan Sharghi Province, beyond management. No 13, pages 39-58.
14- Pervin, Larens E. and John, Oliver P. (2002), Personality: theory and research, translated: Mohammad Jaafar Javadi and Parvin Kadivar, 1st edition, Tehran: Aaij.
15- Razaviye, Asghar (1998), The relationship between introversion and extraversion and satisfaction from job in Tehran personnel, humanities journal, No. 2, Shiraz Publication.
16- Robinz, Stephan P. (2008). Organizational behavior, Concepts, Theories and functions, vol 2: translated by Ali Parsian and Seid Mohammad Arabi, Tehran; Cultural research office.
17- Robinz, Stephan P. (2008). Organizational behavior, Concepts, Theories and functions, vol 3: translated by Ali Parsian and Seid Mohammad Arabi, Tehran; Cultural research
18- Ross Alen O. (1994). Personality Psychology ( theories and processes), translate by Siavash Jamalfar, 2nd edition, Tehran: Besat.
19- Rezaian, Ali (2008). The basic of organization and management, 12th edition, Tehran; Management.
20- Samie Zade Hojatolla (1998). The investigation of the relationship between personality type and individual characteristics of high school teacher in Kerman and job satisfaction. A thesis for M. A., Sahid Bahonar University of Kerman.
21- Sharifi, Hasan Pasha (2007). Theory and function of intelligence and personality tests, 5th edition, Tehran: Sokhan Publication.
22- Shafie Abadi, Abdolla (1997). Guidance and job consultation and professional and theories of job selection, 16th, Tehran: Roshd Publication.
23-Sholtz, Down P. and Sholtz, Sidney Alen (2007), Personality theories, translated by Yahya Seid Mohammadi, 11th edition, Tehran: Virayesh Publication.
24-Vohra, N. (2010). Influence of positive characteristics on organizational commitment and job satisfaction of India middle manager submitted to journal of psychology for publication. Available from: http://www.iimcal.ac.in/res/upd.Accessed Ague 24 2010.
1- ازکیا، م و دیگری. 1385، فرا تحلیل مطالعات رضایت شغلی در سازمانهای آموزشی نامه علوم اجتماعی، شماره 27.
2- بلیکی، ن. 1386، طراحی پژوهشهای اجتماعی، ترجمه: حسن چاوشیان، انتشارات نی.
3- ایلخانی، م.1387، بررسی رابطه بین تعهد سازمانی و مشارکت در
تصمیم گیری کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان، رساله کارشناسی ارشد مدیریت تحول، دانشگاه پیام نور تهران.
4- برقی، ا. 1376، بررسی عوامل مؤثر در میزان رضایت شغلی معلمان ابتدایی مشهد76-75، رساله کارشناسی ارشدرشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی.
5- پروین، ع. 1387، رابطهی سازههای پنج عاملی شخصیت با تعهد سازمانی در معلمان مدارس راهنمایی و دبیرستانهای شهر اسلام آباد غرب، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
6- توسلی، غ. 1385، جامعهشناسی کار و شغل، تهران، انتشارات سمت.
7- جاهدی خسروشاهی، ا. 1388، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی وتمایل معلمان برای تصدی پست های مدیریت مدارس خسرو شهر، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
8- چلبی، م. 1372، جامعهشناسی نظم، تهران، نشر نی.
9- دانکن، ک. 1386، درآمدی بر آمار و تحقیقات اجتماعی، ترجمه: ملکی و بابایی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
10- ریف کین، ج. 1379، جامعهشناسی شغل (پایان کار)، ترجمه: حسن مرتضوی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
11- رستم نژاد، م و دیگری. 1385، ارزیابی عوامل موثر بر ارتقاء بهرهوری نیروی انسانی اداره آموزش و پرورش بخش شهاب.
12- رادمهر، ش. 1386، بررسی میزان سرمایه اجتماعی بین زنان و مردان معلم منطقه10تهران، رساله کارشناسی ارشد رشته جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور تهران.
13- زاهدی، م. 1376، توسعه و نابرابری، تهران، نشر مازیار.
14- فیضی، ط. 1386، مبانی سازمان و مدیریت، تهران، انتشارات پیام نور.
15- لوزیک، د. 1383، نگرشی نو در تحلیل مسائل اجتماعی، مترجم: سعید معیدفر، تهران، انتشارات امیرکبیر.
16- ساروخانی، ب. 1385، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، جلدهای 1 و 2، تهران، انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی، مطالعات فرهنگی.
17- سالارزاده، ن و دیگری. 1385، تاثیر میزان سرمایه اجتماعی بر رضایت شغلی معلمان، فصلنامه علوم اجتماعی، دوره 33.
18- معیدفر و دیگری. 1384، بررسی رضایت شغلی معلمان نیشابور، انجمن جامعهشناسی، دوره 6.
19- همتی قهوه بروز، ف. 1374، راههای افزایش کارآیی و رضایت شغلی معلمان به منظور ارتقای کیفیت آموزشی.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.