توضیحات
عنوان: نقش مدیریت ریسک بر کارایی نیروی انسانی
- چکیده
- ریسک منابع انسانی
- مقدمه
- مفهوم ریسک
- انواع ریسک
- مراحل ارزیابی ریسک
- ریسک منابع انسانی
- انواع ریسک درحوزه منابع انسانی
- اهمیت و ضرورت مدیریت ریسك
- مقدمه و ضرورت های مدیریت ریسک سازمانی
- مفهوم ریسک سازمانی و تفکر ریسک گرا در سازمان
- سازماندهی مدیریت ریسک
- فرآیند مدیریت ریسک
- مفهوم ریسک
- ریسک منابع انسانی
- طبقهبندی ریسک های منابع انسانی (راهبردی، عملیاتی، فرهنگی)
- مراحل كاهش ریسك منابع انسانی
- منابع انسانی پروژه های كشور
- ریسک منابع انسانی و چگونگی شکل گیری آن
- چگونگی شکل گیری ریسک منابع انسانی
- مدیریت منابع انسانی
- مدیریت ریسک منابع انسانی
- انواع ریسک درحوزه منابع انسانی
- مدیریت ریسک منابع انسانی و راهکارهای اجرایی آن
- اهداف مدیریت ریسك
- پارادایم مدیریت ریسك
- كارایی نیروی انسانی و مدیریت ریسك
- نتیجه گیری
- منابع
نقش مدیریت ریسک
بر کارایی نیروی انسان
چکیده
تحولات عمده در محیط کسب و کار، مثل جهانی شدن کسب و کار و سرعت بالای تغییرات در فناوری، باعث افزایش رقابت و دشواری مدیریت در سازمان ها گردیده است. در محیط کسب و کار امروز، مدیریت وکارکنان می بایست توانایی برخورد با روابط درونی و وابستگی های مبهم و بغرنج میان فناوری، داده ها، وظایف، فعالیتها، فرایندها و افراد را دارا باشند. در چنین محیط های پیچیده ای سازمانها نیازمند مدیرانیهستند که این پیچیدگی های ذاتی را در زمان تصمیم گیریهای مهم شان لحاظ و تفکیک کنند. مدیریت ریسک مؤثر که بر مبنای یک اصول مفهومی معتبر قرار دارد، بخش مهمی از این فرایند تصمیم گیری را تشکیل می دهد.با توجه به تحولات عمده در محیط کسب و کار امروز مدیریت ریسک درجهت توانایی برخورد با روابط درونی و وابستگی های مبهم و بغرنج میان فناوری و داده ها و … سبک مدیریت مهم و ضروری محسوب میشود روش تحقیق مود استفاده در این پژوهش توصیفی تحلیلی و کتابخانه ای می باشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که از مهمترین عوامل ایجاد کننده ریسک نیروی انسانی می توان به آموزش ناکافی جذب نامناسب ارتباطات ضعیف ساختار سازمانی نامناسب پرداخت نامناسب مسیر شغلی نامناسب و فرایندهای مستند نشده؛ و از مهمترین پیامدهای آن می توان به کاهش بهره وری کاهش رضایت شغلی و تعهد سازمانی افزایش هزینه های عملیاتی افزایش صدمات کاری تمایل به ترک بالا تعارضات بین شخصی و جابجایی شغلی زیاد اشاره کرد
در حالت کلی فرآیند مدیریت ریسک در اصل دارای ۵ مرحله است
برنامهریزی
شناسایی
ارزیابی
اداره کردن
نظارت و گزارشدهی
همین پنج مرحله در فرایند ریسک های عملیاتی مانند منابع انسانی هم صادق است. در ادامه مختصری در خصوص هر کدام از این گامها توضیحاتی بیان می شود و همچنین ابزارهای ضروری تشریح می شود
برنامهریزی
برنامه ریزی مرحله ای است که در نحوه مدیریت ریسک های احتمالی تعیین می شود، در این مرحله مدل، نقش ها و مسئولیتها تعیین می شود و در صورت لزوم معیار ارزیابی ریسک های شناسایی شده مستند می شود.
شناسایی
مرحله دوم شناسایی ریسکها میباشد. به این منظور توصیه می کنم این مطلب را در خصوص رویکرد سیستمی به مدیریت ریسک حتما مطالعه کنید. ترتیب دادن جلسات توفان فکری گروهی، روش خوبی برای شناسایی ریسکها در این قالب است. با این روش، افراد وادار به تفکر می شوند و به همدیگر کمک می کنند تا تجارب خود را توسعه دهند. نکته ی مهم در خصوص این مرحله اتمام نا پذیری آن است. یعنی هر لحظه ممکن است ریسک های جدیدی بوجود بیایند و لازم است که کمیته ریسک منابع انسانی فعالیت مستمری داشته باشد. شاید وجود یک دبیرخانه دائمی برای آن کمک کننده باشد. در شناسایی ریسک بهتر است تا از عبارت «اگر»- «آنگاه» استفاده شود اگر شرایط این باشد، آنگاه پیامدهایش این خواهد بود. این نوع از عبارت در تبیین و توضیح ریسک ها کمک بسیاری میکند.
اداره کردن
چهار روش برای اداره کردن ریسکها وجود دارد
کاهش سازمان بایستی برنامه ریزی کند تا حد امکان، احتمال بروز برخی ریسک ها را به حداقل برساند. اگر از این مرحله عبور کرده است و ریسک رخ داده است، بایستی تلاش کند، تا پیامدهای آنرا به حداقل برساند. به عنوان مثال نهایت تلاش سازمان در حوزه جذب بایستی این باشد که افرادی را با انطباق حداکثری با نیاز استخدام کند. حال اگر این استخدام انجام شده است و این انطباق وجود ندارد، بایستی روی توسعه وی یا جابجای وی متمرکز شود، تا به موقعیتی که بیشترین تطبیق را دارد منتقل کند، تا پیامدهای این استخدام بد کاهش پیدا کند.
اجتناب که به معنای ایجاد تغییر در چیزی برای اجتناب کامل از ریسک میباشد، برای مثال ایجاد تغییری در یک فرایند برای اجتناب کامل از یک ریسک احتمالی.
واگذاری مثل برونسپاری بخشی از فرایندهای منابع انسانی، یا بیمه کردن چیزهایی که امکان پذیر است.
پذیرش در مورد برخی ریسک ها نمی شود هیچ کدام از سه مورد فوق رو بکار گرفت، مثلا برخی از ترک خدمت از حیطه تصمیمات سازمان خارج است، این ریسکها بایستی پذیرفته شود، ولی برای رخداد آنها سازمان برنامه داشته باشد.
نظارت و گزارش دهی
هر اتفاقی که درون سازمان رخ می دهد بایستی نظارت و پایش شود. فرایند مدیریت ریسک منابع انسانی هم از این اصل مستثنی نیست. بایستی اطمینان حاصل کرد، به آن چیزی که می خواستیم رسیده ایم. بایستی از اتفاقات گذشته درس عبرت بگیریم. بایستی، بازخور بگیریم و این بازخور به یادگیری ما کمک می کند.
مدیریت ریسک منابع انسانی فرایندی است که اگر به موقع و درست انجام شود، جلوی خیلی اتفاقات جاری را خواهد گرفت. پروژه های بهبود بسیاری برای سازمان به همراه خواهد داشت و در دراز مدت اثرات بزرگی در سازمان ایجاد خواهد کرد.
ریسک منابع انسانی
مقدمه
یکی از مهمترین سرمایه های هر سازمان نیروی انسانی آگاه ٬ باتجربه و کاردان آن است و اثر بخش ترین دارایی برای ابقا بازدهی در هرسازمان ٬ نیروی انسانی می باشد اما در این رهگذر مخاطرات مختلفی وجود دارد که هر لحظه نیروی انسانی را در معرض تهدید قرار می دهند. سازمان های مواجه با ریسک نیروی انسانی در صورت از دست دادن پرسنل خود برتری های خود را نیز از دست می دهند در واقع اثرات افزایش این ریسک ها هم به منابع انسانی و هم به سازمان لطمه می زند و کاهش اثرات این ریسک ها در جهت کاهش هزینه های ناشی از ریسک ٬ کاهش استرس های ناشی از ریسک ٬ برنامه ریزی دقیق نیروی انسانی ٬ توانمند سازی نیروی انسانی و توسعه قابلیت ها و شایستگی های واقعی افراد برای سازمان ها مهم و ضروری است
مفهوم ریسک
با توجه به تعاریف زیادی که در ارتباط با مفهوم ریسک وجود دارد ریسک را آقای وارد (2000) اثر تجمعی احتمال پیشامدهایی که ممکن است بطور مثبت یا منفی اهداف پروزه را تحت تاثیر قرار دهد تعریف کرده است .
فرق ریسک و خطر هرچیزی که بتواند باعث آسیب شود یک خطر نامیده می شود در عوض ریسک شانس (بالا یا پایین) اینکه چیزی توسط عامل آسیب زا صدمه خواهد دید
انواع ریسک
1- ریسک مالی مربوط به بازار سرمایه است و بطور مستقیم بر سودآوری شرکت ها اثر می گذارند مانند ریسک نرخ سود ٬ ریسک نرخ ارز تغییرات سطح عمودی قیمت ها ٬ ریسک نکول و ریسک نقدینگی
2- ریسک غیر مالی ریسک های غیر مالی محرک ریسک مالی هستند مانند ریسک مدیریت ٬ ریسک عملیاتی ٬ ریسک نیروی انسانی ٬ ریسک صنعت ٬ ریسک سیاسی ٬ ریسک قوانین و مقررات
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.