توضیحات
عنوان: نقش اضطراب در امتحانات و عوامل اصلی آن
- چکیده
- تعریف عنوان
- شیوع شناسی
- اثرات اضطراب در امتحان
- انواع اضطراب امتحان
- اضطراب تسهیل کننده یا تسریع کننده
- ب اضطراب ناتوان کننده
- علت های به وجود آمدن اضطراب امتحان
- راهکارهای مناسب
- نتیجه گیری و راهکارهای پژوهشگر
- منابع
چکیده:
اضطراب یکی از شایعترین حالات روحی است که تقریباً در همهی انسانها در طول زندگی و به درجات مختلف بروز میکند .اضطراب امتحان نیز معمولاً با نزدیک شدن امتحانات در فرد نمایان میشود، به طوری که هر کسی در طول زندگی خود حداقل یک بار این احساس را تجربه کرده است .انسان دوست دارد هنگام ارزیابی و نقادی رفتارهایش بوسیله ی دیگران حداکثر امتیاز ممکن را کسب نماید .به همین دلیل هر زمان که در موقعیت امتحان یا آزمونی قرار میگیرد دچار اضطراب میشود،هر چند موضوع امتحان را بارها و بارها تمرین کرده باشد. اضطراب امتحان نوعی خود مشغولی ذهنی است که با “خود پنداره”ضعیف و تردید فرد درباره ی تواناییهای خود مشخص می شود و غالباً با شناخت منفی ، عدم تمرکز حواس، واکنشهای جسمانی نامطلوب و افت تحصیلی همراه است .به عبارت دیگر وقتی که فرد درباره ی کارایی و توانایی ذهنی خود در موقعیت امتحان ، دچار نگرانی و تشویق شود، بطوریک این احساس موجب کاهش و افت عملکرد واقعی او گردد .می گوییم دچار اضطراب امتحان شده است.
کلید واژگان: اضطراب ، امتحان ، عدم تمرکز
تعریف عنوان
آیا تاکنون از خود پرسیدهاید که چرا از امتحان میترسید؟
آیا تابحال به صورت عمیق به این موضوع فکر کردهاید که چه عواملی در ترس و اضطراب نسبت به امتحان مؤثر بودهاند؟
آیا در زندگی تحصیلی راههایی برای کاهش این نوع اضطراب یافته اید؟
بدون تردید ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان تقریبا همه گیر و رایج است و میتوان گفت مهمترین علت این موضوع ، نتیجه ای است که از امتحان بدست میآید .نتیجهای که مدرك قبولی یا مردودی محسوب گردیده و باعث ارتقاء ، تهدید ، تشویق و یا تنبیه میگردد .گاهی اوقات این نتیجه میتواند سرنوشت را نیز رقم زند .به همین علت هر چه نتیجه ، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت میتواند اضطراب و ترس از امتحان گردد.
شیوع شناسی
یکی ازگسترده ترین قلمروهای ادبیات تحقیق درچند دهه گذشته،اضطراب و عوامل وابسته به آن بوده است. گزارشات اخیربیانگر آن است که شایعترین مشکل روانی در جمعیت عمومی،اختلالات اضطرابی هستند که یکی از اشکال این اختلالات،اضطراب امتحان (Test anxiety) میباشد . نیم قرن پیش،Sarasonبیان کرد ما در یک فرهنگ آزمون دادن،زندگی میکنیم که انسانها برای تعیین سرنوشت خود در آن شرکت میکنند]2 در .[ همین راستا امروزه یکی از نگرانیها ودغدغه های نظام آموزش عالی،مسأله اضطراب امتحان میباشدکه تحمل آن برای بسیاری از دانشجویان دشواربوده، به طوری که این اضطراب میتواندمنجر به بروزاختلال درعملکرد حین اجرای امتحان و نیز ایجاد مشکلات روحی -روانی در فرد شود. بهطور معمول اغلب دانشجویان قابلیتها و تواناییهای مناسبی از نظر تخصصی دارند، اما به علت اضطراب شدید امتحان ممکن است نتوانند از تواناییهای خود به خوبی استفاده نمایند واین امر میتواند بر عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان اثر نامطلوبی داشته باشد. با توجه به اثرات نامطلوب اضطراب امتحان و پیامدهای ناشی از آن،باید منابع اضطراب مشخص و مورد ارزیابی قرار گیرد.اضطراب در حد کم و سازنده در دوره برگزاری امتحانات باعث افزایش تکاپو و انگیزه دانشجو خواهد شد، اما اگر مقدار آن از حد تعادل فراتر رود باعث اختلال در عملکرد شخص میشود ومیتواند منجر به تهدیدزندگی حرفه ای فرد مبتلاء گردد. به طور مثال طی گزارش های و مطالعات انجام شده توسط Cheraghianو همکاران شیوع اضطراب امتحان در بین دانشجویان پرستاری آبادان،86%گزارش شده است. همچنین نتایج مطالعه در ایالت متحده
آمریکا نشان میدهد که سالانه در حدود 15%دانشجویان این کشور اضطراب امتحان را تجربه مینمایند . با توجه به طبیعت پر استرس رشته های علوم پزشکی و شرایط خاص تحصیلی از جمله گستردگی مطالب درسی و استرس دائمی امتحانات ،بررسی سلامت عمومی این دانشجویان ضروری به نظر میرسد. در همین راستا به نظر میرسد که انجام مطالعات و پژوهشهای مختلف در محیط امتحان اضطراب زمینه در دانشگاهی های دانشجویان میتواند در شناخت عوامل و پیامدهای ناشی از آن مفید باشدو منجر به ارائه راهکارهای مناسب در جهت بهبود عملکرد تحصیلی و موفقیت دانشجویان شود.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.