توضیحات
عنوان فارسی:موتورهای دیزل سواری، فناوری طراحی، راهبردهای آینده و شرایط نگهداری
- مقدمه
- موتور دیزل چیست؟
- تاریخچه
- نحوه عملکرد موتورهای دیزلی
- موتورهای دیزلی در مقابل موتورهای بنزینی
- برتری های موتور دیزل به موتور بنزینی
- تزریق سوخت دیزلی
- فناوری های طراحی موتورهای دیزلی
- موتور دو زمانه
- موتورهای دیزل دو زمانه چگونه کار می کند؟
- موتورهایGeneral Motors EMD
- موتورهای دیزل زمانه
- تاریخچه
- انواع موتورهای چهار زمانه
- موتورهای اشتعال جرقهای
- موتورهای دیزل
- ساختمان موتور چهارزمانه
- موتورهای دیزل شش زمانه
- طراحی و عملکرد
- مراحل کارکرد موتور شش زمانه
- عوامل موثر در افزایش راندمان حرارتی و کاهش مصرف سوخت و آلایندگی موتور شش زمانه
- مزایای مهم موتورهای شش زمانه
- اتاق های احتراق موتورهای دیزل
- موتور دیزل با اتاق احتراق باز
- روش مان
- موتور دیزل با اتاق احتراق تقسیم شده
- انواع محفظه احتراق تقسیم شده یا غیر مستقیم
- موتور با محفظه احتراق قبلی
- معایب
- موتور با محفظه احتراق گرد بادی
- موتور با محفظه ذخیره هوا
- موتور با محفظه مرکب مانند پرکینز
- سیستم های انژکتوری
- تاریخچه سیستم های سوخترسانی انژکتوری در موتورهای دیزل
- انژکتور
- موتور EGI یا انژکتوری
- نحوه عملکرد انژکتور
- سیستم یونیت انژکتور
- کارکرد سیستم یونیت انژکتور:
- یونیت انژکتور VWTDI –
- انژکتور های نسل جدید پیزو الکتریک
- مزایای استفاده از موتور دیزل در خودروهای سواری
- مزیت افزایش عملکرد خودرو
- کارآیی بهتر از نظر مصرف سوخت
- توان بیشتر
- دوام بیشتر
- کاهش انتشار آلایندهها
- تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل
- عیب یابی موتورهای دیزلی
- بکارگیری موتور دیزل در ایران
- راهبردهای آینده
- نوآوری در فناوری موتورهای دیزل
- سیستم کنترل خودکار دیزل (EDC)
- تحول در دیزل با فناوری BlueTec شرکت مرسدس
- موتور دیزل جدید شرکت آ ئو دی
- نسل جدید موتورهای دیزل برای خودروهای سواری و سبک
- آینده خودروهای سواری دیزل
- نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
دو دهه گذشته در زمینه توسعه تکنولوژی موتورهای دیزل و در نتیجه خودروهای سواری دیزل تحولات شگرفی به وقوع پیوست که خودروهای سواری دیزل امروزی را متفاوت از نسلهای قبلی کرده است.
این موضوع باعث شد تا در سال ۲۰۰۴ میانگین خودروهای سواری دیزل شمارهگذاری شده در اروپا برای همان سال به حدود ۵۲ درصد کل خودروهای سواری برسد. آمریکا تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۳۰ درصد از کل خودروهای سواری تولیدی خود را به خودروهای سواری دیزل اختصاص خواهد داد و ژاپن برنامه فروش خودروهای سواری دیزل در سال ۲۰۰۶ را به ۵۰ درصد افزایش داده است.
زمانی از موتورهای دیزل تنها در کامیونها و اتوبوسها و وسایل نقلیه سنگین نظیر قطارها، کشتیها و جرثقیلها استفاده میشد، اما با پیشرفتهای عظیمی که در زمینه فناوری موتورهای دیزل صورت گرفته است و با اضافه شدن علم مکاترونیک که با کمک و یاری مهندسی برق و کنترل الکترونیک موتورها، در حال حاضر شاهد روی کار آمدن نسل جدیدی از خودروهای سواری دیزلی در اروپا و تا اندازهای در آمریکا هستیم که به دلایل مزیتهای عمدهای که این موتورها از نظر بازدهی بیشتر و آلایندگی کمتر دارند کاربرد آنها روز بروز گسترده میشود.
یک سوم از خودروهای سواری جدیدی که در اروپا فروخته میشود با استفاده از موتور دیزل ساخته شدهاند که این رقم بطور فزایندهای در حال افزایش است. رانندگان تاکسی و سایر خریداران اتومبیل در اروپا به دلیل مزیتهایی که استفاده از خودروهای دیزلی دارد از جمله کارآیی بیشتر سوخت، توان بالاتر و دوام بیشتر به سوی استفاده از این نوع خودروها روی آوردهاند . در این میان تعداد اندکی از آمریکاییها هستند که از این پیشرفتهای تازه و مزایای آن آگاه باشند . فناوریای که نهتنها باعث کاهش انتشار گازهای آلاینده میشود بلکه سودمندیهای فراوان دیگری هم دارد .
در اروپا هم اکنون استفاده از سواری های دیزلی در بخش حمل و نقل شهری و تاکسی ها عمومیت یافته است و به طرف خودروهای لوکسی مانند : BMW و AUDI و MERCEDES BENZ و SAAB و VOLVO نیز کشیده شده است و خودروهای دیزلی با عملکرد بالاو دوام زیاد در این شرکتها در حال ساخته شدن میباشند.
باشد كه در كشور ما ایران نیز در كنار خودروهای گاز سوز از خودروهای مدرن دیزلی هم استفاده شود و خودروهای بنزینی نه بتدریج بلكه بسرعت هر چه تمام تر از رده تولید خارج شوند . هر چند شواهد فعلی خلاف این را نشان می دهد ولی امیدواریم كه این امر هر چه زودتر تحقق پیدا كند .
پروژه حاضر برای آگاهی خوانندگان با موتورهای دیزلی سواری، فناوری طراحی آنها، شرایط نگهداری و تحولاتی كه طی سالهای اخیر در این زمینه حاصل شده است، بر روی مطالعات موجود در این زمینه تمرکز دارد و به بررسی این موارد می پردازد.
موتور دیزل چیست؟
از لحاظ لغوی بخاطر زحمات شخصی بنام رادلف دیزل و به احترام سالها زحمات شبانه روزی او برای تولید نوعی موتور احتراق داخلی ، نام دیزل را بروی اختراع او نهادند.
موتور دیزل یک موتور احتراق داخلی است که سوخت و هوا را با تراکم بسیار زیاد باهم ترکیب میکند که حاصل آن احتراق بدون انجام عمل انفجار است، در موتورهای دیزل عمل انفجار صورت نمیگیرد از این رو مجهز به شمع جرقه زن نیست.موتور دیزل دارای دور کمتری نسبت به موتورهای دیگر است به همین دلیل قدرت اسب کمتری تولید میکند، اسب بخار رابطه مستقیم با دور موتور در دقیقه دارد.
در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم میشوند ودور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب میگردند.
در واقع، موتورهای دیزل، به انواع گستردهای از موتورها گفته میشود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی میتوانند ماده سوختنی را شعلهور سازند. در این موتورها برای شعلهور ساختن سوخت از حرارتهای بالا استفاده میشود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا میبرند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط میکنند.
برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر میشود و سپس بوسیله پیستون فشرده میگردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا میگردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده میشود که در نتیجه آن سوخت شعلهور میشود.
شکل1. اجزای اصلی موتور دیزلی
تاریخچه
در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیشرس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد.
در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شدهای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله بعد از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام میگرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود میآمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.
طی سالهای متمادی پس از اختراع موتور دیزل، از این نوع موتور عمدتاً و منحصراً در کارهای درجا و سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایقهای مسافری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد. این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دوزمانه یا چهارزمانه بودند.
پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سیستمهای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انرژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد.
موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. با آنکه پیشرفت در ساخت این موتورها کند بود. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شدهبودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد. این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم برای مدتی کند بود. لیکن از آن تاریخ تاکنون طراحی و تولید این موتورها به طریقی پیشرفت نموده است که امروزه استفاده گسترده و فراگیر از موتورهای دیزل را شاهد هستیم.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.