توضیحات
عنوان فارسی: مقایسه واحدهای درسی مهندسی فناوری اطلاعات در ایران و سایر کشورها
- فصل اول: مهندسی فناوری اطلاعات در ایران
- مقدمه
- مهندسی فناوری اطلاعات
- تعریف مهندسی فناوری اطلاعات
- بررسی دروس پایه در مهندسی IT
- ریاضی 1و 2
- آمار و احتمالات مهندسی
- معادلات دیفرانسیل
- فیزیک 1، 2 و آز فیزیک
- مبانی کامپیوتر و برنامه نویسی
- دروس تخصصی مهندسی فناوری اطلاعات
- برنامهنویسی پیشرفته
- ساختمان گسسته
- ساختمان داده
- مدارهای الکترونیکی 1
- مدارهای منطقی و آز مدارهای منطقی
- ریاضی مهندسی
- معماری کامپیوتر و کارگاه
- طراحی الگوریتم
- الکترونیک
- شبکههای کامپیوتری
- تجزیه و تحلیل سیستمها
- مخابرات 1
- پروژه کارشناسی
- مهندسی نرمافزار 1
- هوش مصنوعی
- سیستمهای مالتی مدیا و آزمایشگاه
- مبانی فناوری اطلاعات و آزمایشگاه
- تجارت الکترونیکی
- اصول و مبانی مدیریت
- اقتصاد مهندسی
- پایگاه داده و آزمایشگاه
- مهندسی اینترنت
- فصل دوم: مهندسی فناوری اطلاعات در دیگرکشورها
- مقدمه
- فناوری اطلاعات در استرالیا
- واحدهای تخصصی
- واحدهای اصلی و اختیاری
- فناوری اطلاعات در دانمارک
- واحدهای اصلی و تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات
- مهندسی فناوری اطلاعات در آلمان
- دروس تخصصی و اصلی
- فناوری اطلاعات در سنگاپور
- مهندسی فناوری اطلاعات در کانادا
- فصل سوم: مقایسه واحدهای فناوری اطلاعات در کشورهای مورد مطالعه
- مقدمه
- مقایسه کشورهای استرالیا و دانمارک
- مقایسه کشورهای دانمارک و آلمان
- مقایسه کشورهای استرالیا و سنگاپور
- مقایسه کشورهای دانمارک و سنگاپور
- مقایسه کشورهای استرالیا و آلمان
- مقایسه کشورهای کانادا و آلمان
- مقایسه کشورهای سنگاپور و آلمان
- مقایسه کشورهای کانادا و استرالیا و سنگاپور
- مقایسه کشورهای کانادا و دانمارک
- فصل چهارم: مقایسه واحدهای فناوری اطلاعات در ایران و دیگر کشورها
- مقدمه
- مقایسه بین ایران و استرالیا
- مقایسه بین ایران و آلمان
- مقایسه بین ایران و دانمارک
- مقایسه بین ایران و سنگاپور
- مقایسه بین ایران و کانادا
- فصل پنجم: نتیجه گیری
- مقدمه
- نتیجه گیری
- مراجع و منابع
مقدمه
در عصری که به سر میبریم فناوری اطلاعات یکی از عمدهترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب میشود. امروزه دستاوردهای ناشی از فناوری اطلاعات چنان با زندگی مردم تلفیق شده است که توقف در مسیر آن باعث ایجاد اختلال در جامعه و حتی رفاه و آسایش مردم میشود. از این رو بسیاری از کشورها جهت عمومیت بخشیدن به استفاده از فناوری اطلاعات دست به اقدامات خرد و کلانی زدهاند که آموزش آکادمیک فناوری اطلاعات یکی از این موارد است.
در کشور ما نیز در راستای ایجاد تغییرات بنیادین و منطقی و دستیابی به نیروهای متخصص و کارآمد رشته فناوری اطلاعات به صورت متمرکز و غیرمتمرکز در مراکز آموزش عالی از جمله دانشگاه ها ارایه میشود. رشته مهندسی فناوری اطلاعات، زیرمجموعه گروه فنی در دانشگاه محسوب میشود. این رشته دانشی را به مخاطب منتقل میکند که طی آن روش های جمع آوری اطلاعات، استفاده و انتقال آن میسر شود. در این تحقیق به بررسی واحدهای تخصصی و پایه این رشته در ایران و مقایسه آن با 5 کشور کانادا، استرالیا، سنگاپور، دانمارک و آلمان پرداخته خواهد شد. در این فصل واحدهای تخصصی و پایه رشته مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاهای ایران پرداخته خواهد شد.
مهندسی فناوری اطلاعات
پیش از هر چیز بهتر است ابتدا به ماهیت رشته فناوری اطلاعات در ایران بپردازیم. رشته IT در ایران ماهیتی میان رشتهای دارد. به این مفهوم که رشتهای خالص نیست و از تلفیق رشتههایی نظیر مدیریت، مهندسی صنایع، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر به ویژه نرم افزار به وجود آمده است.
ماهیت میان رشتهای فناوری اطلاعات باعث شده است هم اکنون دانشگاههای مختلفی چون تربیت مدرس، خواجه نصیر، تهران، امیرکبیر، شریف و علم و صنعت در مقطع کارشناسی ارشد، برخی دانشکدههای فنی دانشگاه آزاد و سراسری در مقطع کارشناسی و دانشگاههای علمی-کاربردی و پودمانی در مقطع کاردانی به ارایه این رشته بپردازند.
بر اساس این گزارش رشته فناوری اطلاعات در دوره کاردانی بیشتر به ارایه کردن مسایل مربوط به وب میپردازد. در دوره کارشناسی نیز متقاضیان را با عملیات شبکه و امور اجرا کردن آن در سازمانها آشنا میکند و در پایان این دوره، اندک اندک وارد مباحث مدیریت پروژه میشود. البته قابل ذکر است کارشناسی ارشد IT دارای گرایش های عمده ای نظیر تجارت الکترونیکی، سیستمهای چندرسانه ای، مدیریت سیستمهای اطلاعاتی، امنیت اطلاعات، شبکههای کامپیوتری و مهندسی فناوری اطلاعات است که برخی از این گرایشها در دانشگاههای ایران ارایه میشود.
در دوره کارشناسی ارشد نیز ضمن تکمیل مدیریت پروژه به ارایه راه حلهای مناسب برای مسایل پیچیده سازمانی میپردازد. هرچند مقطع دکترای فناوری اطلاعات در ایران ارایه نمیشود یا تازه ورودیهای را دارد، اما انجام امور تحقیقاتی و دستیابی به نظریههای جدید از محورهای اصلی در این مقطع محسوب میشود. مرور سرفصل دروس رشته فناوری اطلاعات نشان میدهد اجرای برخی اصول قانون اساسی در راستای سازمان دهی اطلاعات، چگونگی بهرهبرداری کیفی از دادهها و یکپارچه سازی و انتقال سریع آنها از جمله محورهایی بوده که در تعیین دروس این رشته مدنظر قرار گرفته است.
رشته IT نیز مانند بسیاری رشتههای دیگر دارای دروس پایه، اصلی، تخصصی و عمومی است. دروس پایه در مقطع کارشناسی معمولا شامل ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، فیزیک و کارگاه عمومی است. دروس اصلی شامل ساختمانهای گسسته، مبانی کامپیوتر و برنامه سازی، زبان ماشین و برنامهنویسی سیستم، ساختمان دادهها، مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، برنامه سازی پیشرفته، سیستمهای عامل، پایگاه دادهها و طراحی الگوریتمهاست. همچنین مهندسی نرم افزار، شبکههای کامپیوتری، مبانی الکترونیک دیجیتال، هوش مصنوعی، اصول و مبانی مدیریت، مبانی اقتصاد مهندسی، آزمایشگاه شبکه، آزمایشگاه پایگاه داده ها، شیوه ارایه مطالب علمی و فنی، زبان تخصصی و آزمایشگاه سیستم عامل از دیگر دروس اصلی این رشته به شمار میرود.
در نهایت اینکه دروس تخصصی نیز به مبانی فناوری اطلاعات، مهندسی فناوری اطلاعات، تجارت الکترونیکی، مدیریت و کنترل پروژه های IT، برنامه ریزی استراتژیک IT، آموزش الکترونیکی، محیطهای چندرسانه ای، پروژه IT و کارآموزی تقسیم میشود.
تعریف مهندسی فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات همان طور که بهوسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA) تعریف شدهاست، به مطالعه، طراحی، توسعه، پیادهسازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامههای نرمافزاری و سختافزار رایانه میپردازد. به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانههای الکترونیکی و نرمافزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد.
اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده میشود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عدهای بیشتر مایلند تا عبارت فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)Information and Communications Technology یا به اختصار ICT را به کار برند.
پیتر نورتون برنامه نویس و نویسنده مشهور آمریکایی مهندسی فناوری اطلاعات را به این صورت تعریف می کند: مهندسی فناوری اطلاعات بخشی از مهندسی است که به مطالعه و کاربرد دادهها و پردازش آنها، خرید خودکار، ذخیره سازی، مدیریت، کنترل، سوئیچینگ، مبادله، ارسال یا دریافت داده و توسعه و استفاده از سخت افزار، نرم افزار، میان افزار و پروسیجرهای مربوط به این فرایند اختصاص دارد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.