توضیحات
عنوان فارسی: مروری بر مسائل مکانیابی رقابتی تسهیلات
- چکیده
- مقدمه
- دسته بندی مسائل مکانیابی رقابتی
- مرور ادبیات
- انواع مسائل مکانیابی رقابتی تسهیلات
- پیشنهادات آتی
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
تصمیمگیری در رابطه با مکان استقرار مؤسسات و شرکتهای تولیدی یا خدماتی یکی از اساسیترین تصمیمات سازمانها به شمار میرود که میتوان در جهتگیریهای راهبردی سازمان نقش اساسی ایفا نماید و سودآوری را در بلند مدت تحت تاثیر قرار دهد، یکی از شاخههای نظریه مکانیابی در رابطه با مکانیابی رقابتی تسهیلات میباشد. در مدلهای مکانیابی رقابتی تسهیلات، تصمیمگیری برای تعیین مکان تسهیلات توسط تصمیمگیران مستقلی صورت میگیرد که علاوه بر بیشینه کردن سود، برای کسب بیشترین و حفظ سهم بازار خود به رقابت میپردازند. به دلیل همین ماهیت رقابتی، اینگونه مسائل با عنوان “مسائل مکانیابی رقابتی تسهیلات” شناخته میشوند. سوپرمارکتها، پمپ بنزینها، ارائهدهندههای سرویسهاس وب و بسیاری دیگر از کارخانهها، مؤسسات و شرکتهایی که به ارائه خدمات یا کالا میپردازند، جزء این تسهیلات محسوب میشوند. در مسأله مکانیابی رقابتی تسهیلات، هدف یافتن مکان بهینه برای تسهیل جدید میباشد که میبایست برای گرفتن سهم بازار با تسهیلات موجود یا تسهیلاتی که در آینده وارد بازار میشوند به رقابت بپردازند.
1. مقدمه
مکانیابی تسهیلات از مباحث مهم در مهندسی صنایع به شمار میآید. انتخاب و گزینش مکان استقرار یک وسیله و مؤسسهی تولیدی و یا خدماتی میتواند در تصمیمات استراتژیک یک سازمان نقشی اساسی ایفا کند و سودآوری بلندمدت آن سازمان را تضمین نماید، به گونه ای که اگر دقت و بررسیهای لازم صورت نگیرد حیات آن سازمان به خطر میافتد. یکی از شاخه های مهم از مسائل مکانیابی، مکانیابی رقابتی تسهیلات است که شرکتهای رقیب به دنبال حداکثر نمودن سهم بازار خودشان هستند. موضوع اصلی در این شرایط مکانیابی بهینه یک یا چند تسهیل جدید در بازار میباشد که رقبای دیگر نیز از قبل وجود داشتهاند.
مسأله مکانیابی زمانی رقابتی نامیده میشود که در آن رقبایی در محیط مستقر شده و برای کسب سهم قابل توجه از بازار با تسهیلات جدید و موجود به رقابت بپردازند. به بیان دیگر، در مسأله مکانیابی رقابتی، انجصاری که در مدلهای سنتی مکانیابی مطرح میشود، وجود ندارد. در چنین شرایطی تسهیلات موجود در بازار میتوانند به استقرار تسهیلات جدید عکسالعمل نشان دهند (قنبری، آریافر1393).
مدلهای مکانیابی رقابتی، مسائل مکانیابی کلاسیک مانند p-میانه و حداکثر پوشش را به محیطهای رقابتی که در آنها شرکتها برای بدست آوردن سود و سهم بازار باهم رقابت میکنند، توسعه میدهند. از مهمترین عوامل رقابتی در این مدل ها میتوان به کوتاهی زمان انتظار، وجود استراتژیهای سرویسدهی، پایین بودن هزینه و نزدیکی مسافت اشاره نمود. وقتی مشتریان برای دریافت سرویس به مراکز خدماتی مراجعه میکنند، رقابت برای جذب و تسخیر هرچه بیشتر مشتری از طریق این عوامل صورت میگیرد.
مشهورترین فرضیه در تعداد زیادی از مدلهای مکانیابی رقابتی این است که مشتریان به نزدیکترین تجهیز برایی دریافت سرویس جذب میشوند، یعنی تصمیم آنها تنها بر اساس معیار فاصله صورت میگیرد. که در واقعیت ممکن است مشتریان تسهیلات دورتر را بر اساس جذابیت بالاتر انتخاب کنند (شوندی و باقری نژاد1390).
2. دسته بندی مسائل مکانیابی رقابتی
دستهبندی مسائل مکانیابی رقابتی از دیدگاه های متفاوتی مطرح شده است، هدف در این بخش ارائه اصلیترین تقسیمبندیهای مطرح شده از دید برخی محققین در دهه اخیر و شناسایی عوامل تعیین کننده در مدلسازی و حل مسائل مکانیابی رقابتی تسهیلات میباشد. در شکل 1 شمای کلی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار و حل یک مسأله مکانیابی تسهیلات رقابتی ارائه شده است.
شکل1- تقسیم بندی مسائل مکانیابی رقابتی بر اساس ویژگیهای مدل مسائل
در بین دسته بندی های انجام شده نوع ورود رقبا از اهمیت بالایی برخوردار است. در مقالات بررسی شده، به نظر میرسد که نوع ورود اولین ویژگی میباشد که پس از بیان مسأله مطرح میشود. به عبارت دیگر برای مدلسازی و حل مسأله قبل از هر ویژگی دیگری نوع ورود باید مشخص باشد. بنابراین سعی شده در این بررسی به این مهم بیشتر پرداخته شود. ماهیت رقابت، عامل اصلی و تعیین کننده در طبقه بندی مسأله مکانیابی رقابتی تسهیلات میباشد. دو دسته اصلی از این مسائل ورود همزمان[1] و ورود متوالی[2] میباشد. در بخش 4 مقاله به بررسی جزئیتری از این مباحث میپردازیم.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.