توضیحات
عنوان: مدیریت سازمانهای پیچیده بیمارستانی
- مقدمه
- بیمارستان و فرآیندگرایی
- ظهور فرآیندهای بیمارستانی
- نمونه ای از بیمارستان های موفق در این حوزه
- بخش بهداشت و درمان
- بررسی موردی بیمارستان روزبه ازنظر ساختار، فرایندها
- نمودار سازمانی بیمارستان روزبه
- نیروی انسانی
- سیستم اعتباربخشی
- استانداردهای اعتباربخشی
- روش اعتباربخشی
- ارزیابان اعتباربخشی
- نتیجه گیری
- اصول ارزیابی بخش مدارك پزشكی
- مقدمه
- اهداف عمده اعتبار بخشی
- ضرورت ارزیابی در بخش مدارك پزشكی
- نتیجه گیری
- مقدمه
- انواع بیمارستانها
- معیار احداث بیمارستان
- مراحل طرح ساختمانی بیمارستان
- مفهوم طرح ریزی
- ارزیابی دامنه های نیاز برای خدمات بیمارستانی
- دفع فاضلاب
- نیروی برق
- هزینه طرح ساختمانی
- برنامه ریزی منظم
- فعالیت های مدیریتی یک بیمارستان
- بحث و نتیجه گیری
- پیشنهادات
- استانداردهای برنامه حوادث غیرمترقبه بیمارستانی
- طراحی و پیاده سازی خدمت برنامه ریزی ترخیص در بیمارستان روزبه
- روش
- یافتهها
- نیازسنجی
- تحلیل وضعیت موجود
- تعیین هزینه-اثربخشی خدمات
- انتخاب مداخلات
- طراحی خدمت
- ارائهدهنده خدمت
- مدل و زمانبندی خدمت
- روش ثبت خدمت
- بحث
- نتیجهگیری
- مدیریت سازمانهای پیچیده بیمارستانی
مقدمه:
بیمارستان امروزی، سازمانی پیچیده…
بیمارستانهای ابتدایی برای مسافرین، فقرا و قربانیان جذام و طاعون بنا میشد، بعدها بیمارستانها به مؤسساتی تبدیل شدند برای تشخیص درمان بیماریهای همه اقشار مردم. بیمارستان یکی از نهادهای مهم در نظام نوین درمانی میباشد.
بیمارستانهای امروز از این جهت دارای اهمیت هستند که منابع عظیمی از سرمایههای انسانی، فیزیکی، مالی و تجهیزاتی را مورد استفاده قرار میدهند و در مقابل مسؤولیت تأمین، حفظ و ارتقای سلامت افراد جامعه را برعهده دارند.
امروزه مدیریت بیمارستان علاوه بر آگاهی از دانش مدیریت نیاز به آگاهی و شناخت کافی از چیزهایی دارد که در بیمارستان روی میدهد.
پیچیدگی ارتباطات درون بیمارستان، افزایش روزافزون انتظارات و تقاضای مشتریان از بیمارستانها، افزایش سرسامآور هزینهها، تغییر نگرش و انگیزه ارایه دهندگان خدمات و محدودیت در اعتبارات مالی بیمارستانها حساسیتهای ویژهای را به وجود میآورند که باید مورد توجه خاص قرار گیرند. همچنین هیأت مدیره بیمارستانها و نحوه فعالیت آنها و نیز ارتباط با ذینفعهای داخل و خارج از بیمارستان، چگونگی تأمین مالی، مسایل جدیدی را به وجود آورده است.
این موارد به طور ضمنی بر اهمیت اداره بیمارستان، به عنوان یک سازمان اجتماعی دلالت دارد.
پیتر دراکر میگوید :
«بیمارستانها از پیچیدهترین سازمانها در طول تاریخ بشر هستند که به سختی قابل مدیریت میباشند.»
بدون شناخت دقیق و درست سازمان بیمارستان و کارکردهای آن مدیریت سازمان بیمارستان امکانپذیر نیست.
(http://mehr1345.blogfa.com/post/33)
بیمارستان و فرآیندگرایی
بیمارستانها به عنوان سازمان هایی با وجود تخصص های فروان، که هدف ارائه خدمات سلامت و ارتقاء سطح کیفیت سلامت جامعه می باشد، از قواعد مدیریت در سازمان ها مستثنی نبوده و تغییر نگرش در مدیریت گردیده اند. تا اواخر قرن بیستم، استقرار رویکردهای سنتی مدیریت در بیمارستان ها، آنها را به سازمان هایی با ساختارهای وظیفه گرا بدل کرده بود. اما از سال ۱۹۹۱ با چاپ مقالهای توسط لاثروپ و همکارانش در مجلهی Journal of the Society for Health Systems و طرح ایده های نوین مانند بیمارستان بیمار-محور، نگاه فرآیندگرا در حوزهی مدیریت بیمارستانی نیز معرفی گردید و پس از مدت کوتاهی به ادبیات غالب در این حوزه تبدیل گردید.
ظهور فرآیندهای بیمارستانی
با ظهور این نگاه، مدیریت فرآیندهای بیمارستانی به یکی از موضوعات اصلی در مدیریت بیمارستانها تبدیل گردید. البته بیمارستانها به دلیل ارائه ی خدمات درمانی، دارای پیچیدگی بیشتری نسبت به سازمانهای متعارف نیز هستند. با این حال مدیران بیمارستانی همواره در تلاشند تا ضمن ایجاد بهبود در کیفیت و کارایی خدمات، به کاهش هزینه ها نیز بپردازند. راهکار پیشنهاد شده در مقاله ای که در سال 2014 با عنوان Promotion Journal of Education and Health برای رسیدن به این هدف در بیمارستانها توصیه شده است، مدیریت فرآیندهای بیمارستانی میباشد. بطور مثال طبق تحقیقات انجام شده توسط بوئشِر و همکارانش در ایالات متحده ی آمریکا، نتیجه ی پیاده سازی پروژهی مدیریت فرآیند بیمارستانی در برخی از مراکز درمانی، کاهش ۳۳ درصدی زمان اقامت بیماران و بالتبع آن افزایش سودآوری برای بیمارستان بوده است.
بنابراین مدیریت فرآیندهای بیمارستانی راهکاری برای بالابردن توان بیمارستان برای افزایش استاندارسازی امور، افزایش نظارت ها، ایجاد بهبود در اجرای گردش کارها و ارتقاء شاخص های عملکردی در فرآیندهای کسب و کار است. در این میان نتایج متصور از تحقق این امر در بیمارستانها عبارتند از:
نمونه ای از بیمارستان های موفق در این حوزه
از آنجا که گزارش مدونی در خصوص جزئیات انجام معدود پروژه های مدیریت فرآیند بیمارستانی در ایران در دسترس نمی باشد و تنها چند بیمارستان مطرح کشور مانند بیمارستان شهید رجایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بیمارستان قائم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیمارستان فوق تخصصی حضرت علی اصغر(ع)و بیمارستان نمازی آن هم به صورتی ناقص و شاید غیر تخصصی به انجام پروژه ی مدیریت فرآیند بیمارستانی پرداخته اند. لذا با توجه به حجم عظیم بیمارستان های خارج از کشور که به این مهم پرداخته اند، به بیان چند نمونه از بیمارستان هایی که از مزایای انجام مدیریت فرآیندهای بیمارستانی منتفع گردیدهاند، پرداخته میشود. شایان ذکر است پیاده سازی نه چندان حرفه ای و با نقص این امر در بیمارستان های مذکور باعث ارتقای نسبی سطح کیفی خدمات ارائه شده، افزایش نسبی رضایتمندی بیماران و در نهایت افزایش نسبی کارایی و سودآوری بیمارستان ها گردیده است.
یمارستان آموزشی ۱۲۰۰ تخت خوابی اوتاوا واقع در کشور کانادا از جمله بیمارستان هایی است که تصمیم به انجام پروژه ی مدیریت فرآیند بیمارستانی گرفته است. سیاستی در سال ۲۰۰۷ برای بیمارستان تدوین گردید که طبق آن بیمارستان باید در افق زمانی ۵ ساله، به عضوی از بیمارستان های بالاترین دهک آمریکای شمالی از نظر سطح کیفیت خدمت رسانی تبدیل شود. برای رسیدن به این هدف، بیمارستان می بایست بتواند در حوزه های مختلف عملیاتی به مدیریت، اندازه گیری و بهبود عملکرد خود بپردازد. بدین منظور مدیریت بیمارستان تصمیم به استخدام یکی از مدیران با سابقهی شرکت آیبیاِم در حوزه ی مدیریت فرآیند گرفت. مدیران بیمارستانی بر آن عقیده بودند که او با اتکا بر سوابق و تجربیات خود در حوزه ی مدیریت فرآیندهای کسب و کار در بخش صنعتی، میتواند به حل و فصل مسائل و مشکلات موجود در آن بیمارستان نیز بپردازد. پس از پیاده سازی این پروژه، بیمارستان توانسته بود ضمن افزایش رضایتمندی بیماران و کاهش هزینه های عملیاتی خود به افزایش توان مدیریت کردن اطلاعات در جریان در بیمارستان نیز بپردازد.
بخش بهداشت و درمان
مسئولین بخش بهداشت و درمان برای کاهش هزینه های خود تحت فشارند این درحالی ست که کیفیت مراقبت از بیماران باید روز به روز افزایش یابد. هزینه ها برای مراقبت از بیماران رو به افزایش است. در حالی که بیمه مبلغ ثابتی را برای این هزینه های رو به افزایش در نظر گرفته و تصمیم افزایش مبلغ ندارد. تشخیص بیماری نیز مرتبط با طبقه بندی بیماران بر اساس نوع بیماریشان صورت میگیرد. هر گروه بر اساس میزان بازپرداخت ارزش گذاری میشوند. میزان بازپرداخت نیز براساس میزان دریافت پول از بیماران محاسبه میشود. با وجود تلاشهای سیستم بهداشت و درمان در ایالات متحده، گران ترین سیستم در جهان صنعت بهداشت و درمان است.
امروزه با توجه به بحرانهای اجتماعی دولت تصمیم به کاهش هزینههای صنعت بهداشت و درمان گرفته است. مدیریت فرآیند یک ابزار مفید برای کاهش هزینههای این صنعت است، در واقع به وسیله بهبود مدیریت بدون سرمایه گذاری اقتصادی اضافی میتوان به سطح مطلوبی از پیشرفت دست یافت. این کار بدون استفاده از منابع دیگر و بدون ایجاد تغییر در سطح کیفیت انجام میگیرد. به طور کلی سودمندی و اثربخشی مدیریت فرآیند در بخش بهداشت و درمان به اثبات رسیده است و راهنماییهایی نیز برای مدیرانی که خواستار پیادهسازی این سیستم مدیریت در بیمارستان خود هستند ارائه شده است و این کار باعث تسریع اجرای این تکنیک میشود. این روش حتی برای مدیران سیستم بهداشت و درمان ملی جالب و مورد توجه بودهاست، اما یک سوال بزرگ مطرح میشود: چه اتفاقی میافتد اگر مدیریت فرآیند در کل سیستم بهداشت و درمان اجرا شود؟
در دهههای اخیر در کشورهای مختلف، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) مربوط به بخش سلامت را با شیب تندی در حال افزایش گزارش نمودهاست. همزمان به دلیل نیاز به ارائه خدمات درمانی با کیفیت بالاتر به بیماران مخارج بخش سلامت نیز افزایش یافته است. به طور مثال در اسپانیا مخارج سلامت در دهه ۲۰۰۴-۱۹۹۵ دوبرابر شد و در دوره ۲۰۰۶-۲۰۰۴ افزایشی ۱۶% را تجربه کرد که این مقدار برابر ۵% تولید ناخالص داخلی اسمی در سال ۲۰۰۶ بوده است. درسال ۲۰۱۰ به علت افزایش صعودی هزینهها، صنعت بهداشت و درمان به بخش خصوصی منتقل میشود اما با این وجود باز هم کل بخش سلامت ۸% تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. دلایل افزایش هزینهها بسیار زیاد و متنوع است به عنوان نمونه به چند مورد اشاره میشود: پیری جمعیت، مهاجرت، مراقبتهای پوششی جهانی و… . با ظهور بحرانها اوضاع نابسمانتری ایجاد شد که تداوم و پایداری نظام را با این ویژگیها دچار تهدید گردانید. اقدامات اخیر دولت اسپانیا در این زمینه برای کاهش هزینهها، ایجاد صورتهای مالی جدید در بخش بهداشت و درمان بودهاست. در این سناریو مدیریت فرآیند به عنوان ابزاری برای کاهش هزینهها در عین حفظ سطح کیفیت معرفی میشود. این هدف در دوران بحران بسیار موثر است. همچنین به طور خاص خدمات بهداشت و درمان عمومی در اسپانیا مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. (بهبود فرآیندهای بهداشت و درمان ایالات متحده آمریکا- مطالعه موردی در حوزه مدیریت فرآیند کسب وکارBPM)
از مهمترین اجزای بیمارستان، بخش اورژانس می باشد. زبرا بیمارانی که به این بخش مراجعه می کنند ازنظر وضعیت جسمانی درحالت بحرانی به سر می برند و رسیذگی به وضعیت آن ها در اسرع وقت وبا بالاترین کیفیت ازجمله وظایف کادر پزشکی و پرستاری شاغل در این بخش می باشد. بخش اورژانس به لحاظ حساسیت باید ازنظر ساختاری به گونه ای صحیح سازماندهی شود و فرایندهای ارائه خدمت در این بخش مورد توجه دقیق قرار گیرد تا با اعمال مدیریت کارامد بتواند عملکرد مناسبی در ارائه خدمات مطلوب به بیماران نیازمند داشته باشد.بهینه کردن خدمات بخش اورژانس و سرعت در ارائه خدمات مفید و موثر همگی در سایه ساختار مدیریتی مناسب، طراحی فرایندی کارامد و عملکرد کارا و اثربخش امکان پذیر خواهد بود.(مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی دوره 4 شماره 4 زمستان 1385)
بررسی موردی بیمارستان روزبه ازنظر ساختار، فرایندها
معرفی كلی بیمارستان
بیمارستان روانپزشکی روزبه با سابقه ای بیش از 60 سال به عنوان مهمترین مرکز آموزشی ، درمانی و پژوهشی روانپزشکی در کشور فعالیت دارد. با مستقر بودن گروه آموزشی روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و بهره گیری از ممتازترین اساتید این رشته نسل های متعدی از روانپزشکان این مرز و بوم را پرورانیده است. عمده فعالیت های درمانی این مرکز از طریق ارائه ی خدمات درمانی سرپایی و بستری به بیماران ارائه می شود که خدمات سرپایی شامل درمانگاه روانپزشکی بزرگسالان و درمانگاه روانپزشکی کودک و نوجوان،درمانگاه اختلالات جنسی ، عصب شناختی ، روان درمانی، گروه درمانی، کاردرمانی، نورولوژی، نوار مغز، خانواده درمانی، گفتاردرمانی، مشاوره های دارویی، مشاوره روانپزشکی ژنتیک و … می باشد. ارائه خدمات درمانی بستری با 207 تخت فعال ازطریق 4 بخش مردان و 3 بخش زنان، بخش های کودک و نوجوان دختران و پسران به بیماران ارائه می شود. اورژانس این مرکز به صورت 24 ساعته به بیماران سرپایی و همپنین بیماران تحت نظر خدمت رسانی می کند. همچنین این بیمارستان ازطریق کلینیک های مراقبت پیوسته و بازتوانی ازجمله مرکز روزانه، ویزیت در منزل و پیگیری تلفنی به ارائه خدمت به بیماران پس از ترخیص می پردازد.
نمودار سازمانی بیمارستان روزبه
برای شناخت بیشتر این بیمارستان به بررسی نقاط قوت و ضعف ، فرصتها و تهدیدها می پردازیم و ماتریس SWOT آن را تحلیل می کنیم.
و در نهایت ماتریس SWOT
فرایند پذیرش در اورژانس و درمانگاه ها با یک پروتکل اصلی انجام می شود.
فرایند ارائه خدمات درمانی و کمک درمانی سرپائی در اورژانس و درمانگاه ها
فرایند پذیرش بیماران بستری در اورژانس و درمانگاه ها
فرایند خدمات درمانی بستری در اورژانس
فرایند ارائه خدمات آزمایشگاهی
فرایندهای اصلی واحد داروخانه:
- فرایند تأمین و توزیع دارو
- فرایند تأمین و توزیع لوازم مصرفی
- فرایند تأمین و توزیع دارو
- فرایند تأمین و توزیع لوازم مصرفی
نیروی انسانی
این بیمارستان دانشگاهی با در اختیار داشتن بهترین و زبده ترین پزشکان حوزه مغز و اعصاب و روانشناسان و … ازجمله 7 استاد ، 11 دانشیار ، 9 استاد با تخصص های روانپزشک ، نورولوژیست ، روانشناس و … به ارائه خدمت در این زمینه می پردازد.
مدیریت پرستاری این بیمارستان که شامل 7 سوپروایزر در بخش های مختلف بیمارستان بوده، وظایف متعددی برعهده دارند که شامل مدیریت ارزیابی ، مدیریت آموزشی ، مدیریت ارزشیابی ، مدیریت نیروی انسانی و مدیریت برنامه ریزی می شود. دفتر پرستاری از طریق سوپروایزر ها بر اساس برنامه از پیش تدوین شده درجهت ارائه خدمات پرستاری باکیفیت، واحدهای مختلف درمانی را نظارت و نتایج را کتبا به واحدهای مختلف اعلام و بازحورد مناسب را ارائه می نماید.
نیازهای آموزشی کارکنان پرستاری بر اساس این ارزیابی ها و هم چنین ازطریق فرم هایی تعیین و دوره های آموزشی مدون به صورت درون سازمانی جهت توانمندسازی کارکنان برنامه ریزی و اجرا می گردد.
کلیه پرسنل جدیدالورود پرستاری در بدو ورود ازطریق کلاس ها و کارگاه های آموزشی به صورت عمومی و تخصصی با مسئولیت و مقررات عمومی بیمارستان و پرستاری آشنا شده و در برنامه مدون آموزش القایی و آشناسازی در بخش خود قرار می گیرند.
بیمارستانها سازمانهای اجتماعی بسیار پیچیده، بروکراتیک و چند تخصصی هستند که بخش قابل توجهی از بودجه نظام سلامت را به خود اختصاص میدهند. نوع مشتریان و ماهیت خدمات بیمارستانها ایجاب میکند که یک سیستم هدفمند برای برنامهریزی، بهبود و ارزشیابی کیفیت خدمات ارائه شده ایجاد شود. مثلت دسترسی، کیفیت و هزینه همواره مورد توجه سیاستگذاران و مدیران نظام سلامت میباشد. آنها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا خدمات اثربخش به صورت کارآمد ارائه شود. عدم توجه به کارایی (انجام درست کارها) و فقط در نظر گرفتن اثربخشی (انجام کار درست) منجر به ارائه خدمات سلامت با قیمت بسیار بالا خواهد شد که در نهایت دسترسی به خدمات سلامت را محدود میکند. از طرف دیگر، اتلاف منابع سلامت منجر به عدم توانایی در ارائه خدمات اثربخش در بلندمدت خواهد شد و به نوعی کیفیت خدمات سلامت هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
نظام سلامت هر کشور دارای چهار کارکرد حاکمیت، تأمین مالی، تولید منابع و ارائه خدمات سلامت است. دولتها نقش بارزی در حاکمیت نظام سلامت از طریق سیاستگذاری، برنامهریزی راهبردی، تولیت و کنترل ایفا میکنند. با توجه به ساختار و فرهنگ کشور، سازمانهای مختلف دولتی و خصوصی درگیر تأمین مالی و ارائه خدمات سلامت هستند. کنترل سازمانهای بهداشتی و درمانی و خدمات سلامت ارائه شده وظیفه نهایی وزارت بهداشت هر کشوری است. دولت در برابر سلامت جامعه مسئول بوده و موظف به ایجاد و تقویت یک نظام سلامت پاسخگو و اثربخش در قبال نیازهای سلامتی مردم است. فرایند کنترل از طریق مکانیسمهای مختلفی نظیر بازرسی، نظارت، پایش، ممیزی، ارزیابی، ارزشیابی و اعتباربخشی انجام میشود.
اعتباربخشی:
بودن یا نبودن، مساله این است …
اعتباربخشی بیمارستانی فرایند ارزشیابی سیستماتیک و تعیین اعتبار بیمارستان توسط یک سازمان خارجی با استفاده از استانداردهای مطلوب ساختاری، فرآیندی و پیامدی است. در 50 سال گذشته اعتباربخشی نقش قابل توجهی در نظارت و ارزشیابی سازمانهای بهداشتی و درمانی در جهان داشته است. ارزشیابی و اعتباربخشی موسسات پزشکی نقش بهسزایی در ارتقای کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات درمانی ارائه شده و افزایش کارایی سازمانهای بهداشتی و درمانی دارد. تعیین اهداف بهینه در راستای استانداردهای اعتباربخشی و تلاش برای دستیابی آنها منجر به ارتقای کیفیت و ایمنی خدمات بیمارستانها خواهد شد. تمرکز بر افزایش کارایی و اثربخشی خدمات منجر به کاهش هزینههای غیر ضروری و افزایش بهرهوری بیمارستانها میشود.
پژوهشهای صورت گرفته بیانگر این واقعیت است که بسیاری از ارائهکنندگان خدمات در بیمارستانها اعتباربخشی را ابزاری مفید برای بهبود فرایندهای کاری و افزایش کیفیت و ایمنی خدمات بیمارستانی میدانند. بسیاری از مدیران بیمارستانها در کشورهایی که اعتباربخشی اختیاری است از آن به عنوان ابزاری برای تغییر و توسعه سازمانی استفاده میکنند. استانداردهای تخصصی اعتباربخشی به مراتب بهتر از استانداردهای عمومی سایر مدلهای مدیریت و بهبود کیفیت میتواند منجر به ارتقای فرایندهای کاری شود.
موسسات بیمهای نیز نقش اعتباربخشی را در افزایش کیفیت خدمات بیمارستانها مهم تلقی کرده و ترجیح میدهند با بیمارستانهای دارای گواهی اعتبار قرارداد همکاری داشته باشند. علاوهبراین، اعتباربخشی موسسات پزشکی نقش به سزایی در افزایش اعتماد مردم به کیفیت خدمات ارائه شده در این سازمانها دارد. در صنعت سلامت تفاوت زیادی بین سطح دانش ارائهکننده و گیرنده خدمات سلامت وجود دارد. هر قدر هم سواد سلامتی مردم افزیش یابد، آنها به یک مرجع معتبر نیاز دارند تا اطلاعات لازم را برای تصمیمگیری آگاهانه در اختیار آنها قرار دهد. ارزشیابی موسسات پزشکی و اعلام نتایج به عموم مردم جامعه به آنها کمک میکند تا تصمیم درستی در انتخاب موسسات پزشکی برای دریافت خدمات تشخیصی، درمانی و بازتوانی اتخاذ کنند. بنابراین، در برخی از کشورهای توسعه یافته نتایج اعتباربخشی بیمارستانها برای عموم منتشر میشود تا مردم بیمارستانهای معتبر یا غیر معتبر را شناسایی کرده و انتخاب آگاهانه داشته باشند. در نتیجه، موسسات پزشکی با ارتقای خدمات ارائه شده بیشتر پاسخگوی نیازهای بهداشتی و درمانی مردم خواهند بود.
سیستم اعتباربخشی ملی بیمارستانها در ایران از سال 1391 شروع شده است. برای تدوین استانداردهای اعتباربخشی بیمارستانهای کشور یک مطالعه مروری در زمینه استانداردهای کشورهای امریکا، فرانسه، مصر و لبنان انجام شد. این استانداردها بومی سازی شدند و قوانین و آیین نامههای ملی نیز اضافه شدند. استانداردها در قالب 38 بخش بیمارستان و 8104 سنجه در یک مجلد بیان شدند. استاندارها بیشتر از نوع استانداردهای ساختاری و فرآیندی بودند. تعداد استاندارها و سنجههای پیامدی بسیار محدود بوده است. تعداد 20 تا 25 نفر از ارزیابان معاونت درمان دانشگاههای علوم پزشکی کشور وظیفه اعتباربخشی بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه خود را بر عهده داشتند. به عبارتی حدود 1200 نفر درگیر ارزشیابی و اعتباربخشی بیمارستانهای کشور بودند.
بازخوردهای دریافتی از بیمارستانها پس از دور اول انجام اعتباربخشی بیمارستانها بیانگر تعداد زیاد استانداردها و سنجهها و عدم استقلال ارزیابان در فرایند اعتباربخشی بوده است. بنابراین، در سال 1393 استاندارها در 36 بخش و 2157 سنجه بیان شدند. تعدادی استاندارد مشابه از بخشهای مختلف جدا شدند و با عنوان استانداردهای مشترک بالینی و غیر بالینی در کتاب استانداردهای اعتباربخشی بیان شدند. با این وجود، مدیران و کارکنان بیمارستانها مجبور بودند که همان تعداد استانداردهای اولیه را اجرا کنند. دو نفر ارزیاب هم از استانی دیگر به همراه سایر ارزیابان استانی در امر ارزیابی مشارکت داشتند تا کنترل بیشتری بر فرایند اعتباربخشی اعمال شود.
سیستم اعتباربخشی
اعتباربخشی بیمارستانهای ایران با چالشهایی مواجه است. برخی از این مشکلات عبارتند از تعداد زیاد استانداردها و سنجهها، عدم شفافیت و ابهام سنجهها، کامل نبودن استانداردها (تاکید زیاد بر ساختارها و مستندات و کمتر بر فرایندها و پیامدها)، عدم توجه به نوع بیمارستان در تدوین استانداردها (رویکرد بخشی تدوین استانداردها)، عدم قابلیت اجرای برخی از سنجهها در برخی از بیمارستانها، یکسان بودن امتیازات سنجهها، محدود بودن طیف امتیازات سنجهها، تعداد زیاد ارزیابان، آموزش ناکافی ارزیابان و سلیقهای عمل کردن برخی از ارزیابان، دادن زمان ناکافی به بیمارستانها برای اجرای استانداردهای اعتباربخشی، عدم درگیر نمودن همه مدیران و کارکنان بیمارستانها به ویژه پزشکان، طولانی بودن زمان انجام اعتباربخشی بیمارستانها (حدود یکسال از زمان ارزشیابی اعتباربخشی تا دادن گواهینامه اعتباربخشی)، زمان کوتاه اعتبار گواهی اعتباربخشی (یکسال)، عدم ارائه گزارش تفصیلی اعتباربخشی به بیمارستانها برای ارتقا و وجود برنامههای متعدد ارزشیابی بیمارستانها مانند اعتباربخشی آموزشی مراکز آموزشی درمانی، بیمارستانهای دوستدار ایمنی، بیمارستانهای دوستدار کودک، بیمارستانهای دوستدار مادر و بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت.
از طرف دیگر موانع زیادی برای اجرای استانداردهای اعتباربخشی در بیمارستانهای کشور وجود دارد که به ترتیب اهمیت عبارتند از زمانبر بودن اجرای استانداردها، کار زیاد کارکنان و نداشتن وقت کافی، عدم وجود منابع فیزیکی، انسانی و مالی مورد نیاز برای اجرای استانداردهای اعتباربخشی، آموزش ناکافی کارکنان، عدم مشارکت کارکنان به ویژه پزشکان در اجرای استانداردها، عدم آشنایی کارکنان با اعتباربخشی و عدم توجیه بکارگیری اعتباربخشی، عدم تعهد مدیران ارشد بیمارستان در اجرای الزامات اعتباربخشی، جابجایی زیاد و عدم ثبات مدیران ارشد بیمارستانها و عدم دستیابی به نتایج ملموس با اجرای استانداردهای اعتباربخشی.
اهداف یک سیستم اعتباربخشی بهبود کیفیت، ایمنی و اثربخشی خدمات سلامت ارائه شده، رضایت بیماران و افزایش بهرهوری بیمارستانها است. بنابراین، انتظار میرود که بیمارستانهای معتبر دارای درجه اعتباربخشی خوب (عالی و یک)، از کیفیت، ایمنی، رضایت کارکنان، رضایت بیماران و بهرهوری بیشتری نسبت به بیمارستانهای غیر معتبر یا با درجه اعتباربخشی پایین (دو، سه و غیر استاندارد) برخوردار باشند. در بیمارستان با درجه عالی اعتباربخشی انتظار میرود بیش از 85 درصد بیماران رضایت کامل داشته باشند، شاخصهای مرگ و میر بسیار پایین باشد، خطاهای پزشکی به ندرت روی دهد، شکایات بیماران بسیار کم باشد، رضایت کارکنان بسیار بالا بوده و کارایی و بهره وری بیمارستان هم بسیار بالا باشد. مردم انتظار ندارند در یک بیمارستان با درجه عالی اعتباربخشی به بیمار گاز تنفسی اشتباه داده شود که منجر به سوختگی شدید مجرای تنفسی او شود یا اینکه بیمار در بیمارستان مجبور به خودکشی شود.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.