توضیحات
عنوان فارسی: مدل ها و نظرات مدیریت استراتژیک
- مدل جامع مدیریت استراتژیک(آر. دیوید)
- شرح مدل پیرس و رابینسون
- تجزیه و تحلیل و انتخاب استراتژی
- نهادینه کردن استراتژی
- شرح مدل جفری هریسون و کارون جان
- مدل فیلیپس
- مدل استراتژی های عمومی ژنریک مایکل پورتر
- مدل ارزیابی متوازن عملکرد
- دیدگاه فرآیند استراتژی هنری مینتزبرگ
مدل ها و نظرات مدیریت استراتژیک
دیدگاه محتوای استراتژی ایگور انسف
در این دیدگاه اعتقاد بر این است که برنامه ریزی فرایندی ثابت، منطقی و عقلایی دارد که میتوان تکنیکهای آن را طراحی کرد و از آنها بهره جست. در این دید گاه مطالعات و تحقیقات به طور عمده روی تعیین موقعیت یا موضع استراتژیک یک سازمان در محیط رقابتی متمرکز است. در این دیدگاه وضعیت داخلی و شرایط محیطی از جمله موقعیت رقبا و وضعیت بازار به سان یک پیش فرض یا داده در نظر گرفته می شود. در این دیدگاه با توجه به روشهای مختلف عقلایی یا شهودی و یا تجربی سعی می شود بهترین موقعیت استراتژیک ممکن برای آن سازمان تعیین گردد. در این دیدگاه بیشترین دانش بکار گرفته شده عبارتند از: اقتصاد خرد یا اقتصاد سازمان ها و نظریه های تصمیم گیری(صمدی،1386).
مدل جامع مدیریت استراتژیک(آر. دیوید)
ویژگی های مدل جامع مدیریت استراتژیک:
1- نداشتن پیچیدگی در مقایسه با سایر مدلها
2- دسته بندی مناسب مراحل مدیریت استراتژیک
3- سازگار بودن با صنعت
مدل فرآیند مدیریت استراتژیک(آر. دیوید)
این مدل همانطور که در نمودار نشان داده شد، از شامل سه مرحله تدوین، اجرا و کنترل استراتژی است. هر یک از این مراحل نیز دارای عناصری است. در این قسمت به بیان عناصر هر مرحله پرداخته می شود.
تدوین استراتژی طبق مدل دکتر دیوید شامل مراحل ذیل می باشد:
1- تعیین چشم انداز و مأموریت سازمان
2- شناسایی عوامل خارجی(فرصتها و تهدیدها)
3- شناسایی عوامل داخلی سازمان (نقاط قوت و ضعف)
4- تعیین هدفهای بلند مدت سازمان
5- تدوین؛ ارزیابی و انتخاب استراتژی ها
اجرای استراتژی
اجرای استراتژی طبق مدل جامع مدیریت استراتژیک شامل مراحل ذیل است:
1- تعیین هدف سالانه و سیاستها
2- تخصیص منابع
ارزیابی استراتژی
در این مرحله عملکردهای ناشی از استراتژی سازمان را محاسبه و ارزیابی می کنند(دیوید،1386).
مدل مدیریت استراتژیک(پیرس و رابینسون)
شرح مدل پیرس و رابینسون
این مدل همانند مدل آر. دیوید از تعیین رسالت یا مأموریت شرکت شروع می شود و سپس به تجزیه و تحلیل محیطی می پردازد. تجزیه و تحلیل محیطی یک مفهوم کلی و عام می باشد که تجزیه و تحلیل عوامل داخلی ( شناسایی نقاط قوت و ضعف ) و عوامل خارجی ( شناسایی فرصتها و تهدیدات ) را شامل می شود. تجزیه و تحلیل محیطی عبارتست از مطالعه محیط سازمان در راستای شناسایی فاکتورهای محیطی که بر عملکرد سازمان تأثیر به سزایی دارند. برای تجزیه و تحلیل کارآمد و مؤثر محیط سازمان باید از ساختارمحیط سازمان آگاه بود. محیط سازمان معمولاً در سه سطح محیط عمومی (دور) – محیط عملیاتی و محیط درونی سازمان دسته بندی می شوند. شکل زیر جایگاه هر یک از سطوح نسبت به هم و اجزاء هر سطح را نشان می دهد.
نتیجه تجزیه و تحلیل محیط داخلی نیمرخی از شرکت که حاوی وضعیت کمی – کیفی – مالی – انسانی و فیزیکی منابع در دسترس سازمان را نمایش می دهد. در این مرحله موفقیتهای مؤسسه – ارزشها و تعلقات سنتی مدیران و توانایی آنان بررسی و مقایسه می شود.
محیط عملیاتی – عوامل و شرایط درون صنعت و وضعیت رقابت عملیاتی خارج مؤسسه که انتخاب و دستیابی به ترکیب های مختلف هدف و استراتژی تأثیر دارند را در بر می گیرد(پیرس و بیرسون،1377).
تجزیه و تحلیل و انتخاب استراتژی
تجزیه و تحلیل هم زمان محیط داخلی و خارجی سازمان – فرصت های تعاملی و جذاب را برای سازمان شناسایی می کنند. با بررسی رسالت سازمان – فهرست کامل فرصت های مؤسسه تدوین شده است. ارزیابی و بررسی کلیه فرصت های ممکن- انتخاب استراتژیک است و آن ارائه ترکیبی از هدف های بلند مدت و استراتژی اصلی است که سازمان را در محیط خارجی برای دستیابی به رسالتش در جایگاه مطلوبی قرار می دهد.
بعد از این مرحله هدف های بلند مدت مؤسسه تعیین می شود و پس از آن استراتژی اصلی سازمان برای رسیدن به هدفهای بلند مدت در یک محیط پویا تعریف می شود. استراتژی اصلی (عمده یا کسب وکار ) در واقع راهنمای تخصیص منابع در یک دوره زمانی بلند مدت می باشد. در ادامه این فرآیند هدف های سالانه جهت دستیابی به هدف های بلند مدت – تعیین می شود.
در چارچوب استراتژی اصلی – هر وظیفه و بخش مجزا به برنامه و فعالیت مشخص و یکپارچه نیاز دارد. به همین منظور برای هر مجموعه مرتبط به هم و هدف های سالیانه – یک استراتژی عملیاتی (وظیفه ای) تدوین می شود. استراتژی های عملیاتی بیانیه های تفصیلی وسایلی هستند که برای دستیابی به هدف های سالیانه به کار خواهند رفت.
پس از تدوین استراتژی های عملیاتی – خط مشی شرکت تدوین می شود. خط مشی ها راهنمای تفکر- تصمیم و اقدامات مدیران و فرودستان آنها در اجرای استراتژی سازمان می باشد. معمولاً در سازمان ها از خط مشی ها به عنوان دستورالعمل های استاندارد عملیاتی یاد می شود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.