توضیحات
عنوان فارسی: مدل های تعالی ملی ایران (در ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران)
- مقدمه
- تاریخچه
- بیان مسئله پژوهش
- ادبیات و تئوری های تحقیق
- نقش و اهمیت مدل در سرآمدی سازمانها
- معرفی جایزه ملّی تعالی سازمانی
- اهداف جایزه ملّی تعالی سازمانی
- چگونگی ارزیابی متقاضیان
- دامنه شمول و بخشهای جایزه ملّی تعالی سازمانی
- سطوح تعالی در جایزه ملّی تعالی سازمانی
- مقررات عمومی جایزه ملّی تعالی سازمانی
- معیارها در مدل تعالی سازمانی
- روش شناسی پژوهش
- تجزیه و تحلیل داده های پژوهش
- تجزیه و تحلیل
- بحث و نتیجه گیری
- منابع
مقدمه
تحولات مدیریتی اخیر و ظهور مدیریت كیفیت به عنوان شیوه مناسب حضور در »مدیریت در قرن بیست و یكم همانند دنیای رقابتی، پیام آور این موضوع مهم است كه و برای این منظور مدیران نه تنها حرفه پزشكی كاری تخصصی و فوق تخصصی است « باید با محیط كار خود آشنا باشند و پیچیدگی ها و ظرافتهای آن را بشناسند بلكه باید با اشراف به اصول مدیریت و قابلیت كامل در استفاده از ابزارها و فنون مدیریتی مورد نیاز، سازمان خود را اداره نمایند (نورتون، 1381، ص1) از جمله مفاهیم جدید مدیریتی كه امروزه در بسیاری از كشورهای جهان جایگاه قابل توجهی پیدا كرده است، سازماندهی مدل های تعالی كسب وكار است كه بر اساس آن سازمان ها و بنگاه های مختلف مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته و با ایجاد فضای رقابتی حركت به سمت بهبود و ارتقاء را در آنها تقویت می نماید.
گسترش فرهنگ تعالی سازمانی و علاقمندی مدیران و كارشناسان عرصه صنعت و خدمات به بهبود مستمر، منجر به افزایش تقاضا برای استقرار سیستم های تعالی شده است كه از مهمترین این مدل ها می توان به مدلی كه بنیاد مدیریت كیفیت اروپا (EFQM) معرفی كرده است اشاره كرد (نجمی، 1389، ص9)
مدل EFQM در صورتی كه بدرستی بكار گرفته شود ابزاری كارآمدی است كه می تواند مفاهیم و ارزش های سازمانی، تدوین و اجرای برنامه های راهبردی، بكارگیری روش های خود ارزیابی، یادگیری سازمانی و بهبود مداوم را در سازمان ها نهادینه نموده و امكان شناسایی بهترین فرآیندها و انجام بهینه كاوی را فراهم سازد.
این مدل در مقاطع زمانی مختلف بر اساس بازخوردهای دریافتی از سازمان های متقاضی، صاحب نظران، اعضاء و ارزیابان جهت بهبود مورد بازنگری قرار گرفته است.آخرین ویرایش این مدل، ویرایش 2010 می باشد.
امروزه بسیاری از سازمان های ایرانی به ضرورت خودارزیابی منظم و نظام مند پی برده اند و بر اساس آن پروژه های بهبود تعریف كرده اند. آنها دریافته اند كه تشخیص به موقع تغییر و مدیریت علمی تغییر در دنیای امروز خود یك مزیت رقابتی است (نجمی، 1389، ص9)
تاریخچه
در آخرین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱، هیات محترم وزیران قانونی را تصویب نمود که یکی از مواد آن اجرای جایزه ملی بهره وری توسط وزارت صنایع و معادن ( با هماهنگی سایر ارگانهای ذیربط ) را مورد توجه قرار داده بود. در این ماده قانونی هدف از طرح جایزه یاد شده ارتقا سطح مدیریت بنگاه ها جهت استقرار سیستم های مدیریت کیفیت، افزایش بهره وری و گسترش مفاهیم تعالی سازمان ذکر شده بود. از دیدگاهی دیگر اهداف اصلی طرح عبارتند از:
ایجاد فضای رقابتی جهت تعالی بنگاه ها،
تشویق بنگاه ها برای انجام عملیات خود ارزیابی و شناخت نقاط قوت و نواحی قابل بهبود خود،
ایجاد فضای لازم برای تبادل تجربیات موفق بنگاه ها
این جایزه به صورت دو سالانه و توسط رئیس جمهور به واحدهای متقاضی ارزیابی شده و حائز شرایط اعطا می شود. اعطای جایزه به تفکیک در دو گروه بنگاه های بزرگ (۱۵۰ نفر و بیشتر) و بنگاه های کوچک و متوسط (کمتر از ۱۵۰ نفر) انجام می گیرد. معیارهای اصلی ارزیابی جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی در کشور عبارتند از: رهبری، خط مشی و استراتژی، کارکنان، مشارکت ها، منابع، فرایندها، نتایج مشتریان، نتایج کارکنان، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد. طرح جایزه ملی بهروه وری و تعالی سازمانی، سال گذشته برای نخستین بار در کشور در بخش صنعت و معدن به اجرا در آمد.
بیان مسئله پژوهش
امروزه شاهد تغییر فضای كسب و كار سازمان های كشور از محیط حمایتی به رقابتی هستیم. در چنین محیطی سازمان ها برای بقاء و كسب موفقیت پایدار نیازمند مدیریت مدبرانه منابع می باشند. مدل های تعالی سازمانی در این راستا با الگوبرداری از شركت های موفق در دنیا توانسته اند چارچوب مناسبی را برای مدیریت سازمان ها در محیط رقابتی ارائه نمایند. از جمله این مدل ها، مدل ارائه شده از سوی بنیاد مدیریت كیفیت اروپا است كه شركت های بسیاری در جهان بخصوص در اروپا از آن به عنوان یك الگو مناسب برای راهبری كسب و كار خود استفاده می نمایند. مدل فوق بعنوان مدل جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمان های كشور انتخاب شده است و سازمان های ایرانی نیز از آن استقبال خوبی داشته اند )امیری،1387، ص 10)
سفر تعالی بر اساس مدل بنیاد مدیریت كیفیت اروپا با خودارزیابی آغاز می شود. سازمان ها با خودارزیابی منظم الگوی مدیریتی شان را با الگوی معرفی شده از سوی مدل، محك زده و زمینه های بهبود خود را شناسایی و پروژه های بهبود را جهت رسیدن به مقاصد و برتری در كسب و كار اجرا می نمایند.
تجزیه و تحلیلهای فاصله با اهداف با استفاده از خودارزیابی بر اساس مدل تعالی EFQM ، از طریق بازنگری منظم و نظام مند فرآیندهای سازمان و نتایج، موجب ارتقای تعالی سازمان می گردد.
شركت ملی گاز ایران در سال 1344 تأسیس گردیده است. این شركت از بدو تأسیس تا كنون متناسب با روند توسعه اقتصادی و اجتماعی كشور و بهره گیری از گاز به عنوان یكی از منابع مهم در تأمین سوخت و تولید انرژی و تحصیل بخشی از ارز مورد نیاز تدریجاً با قابلیت ها و توانمندی ها و منابع و امكانات مختلفی از جمله نیروی انسانی متخصص و كارآمد با دانش و بینش علمی و نظری و ماشین آلات متعدد و متنوع پیشرفته و مدرن دست یافته است.
اكنون شركت ملی گاز ایران یكی از ده شركت بزرگ فعال در عرضه گاز در خاورمیانه و یكی از چهار شركت اصلی وزارت نفت است كه وظیفه تأمین بیش از 10درصد از سوخت مورد نیاز كشور را به عهده دارد.
با توجه به جایگاه مهم شركت ملی گاز ایران در داخل و خارج كشور ضرورت ارزیابی جهت شناخت نقاط قوت و زمینه های قابل بهبود شركت كه بر اساس آن برنامه های بهبود تعریف شود و با اجرای برنام ههای بهبود، رویكردها ارتقاء یافته و اهداف سازمانی شركت ملی گاز ایران محقق شود، هر چه بیشتر برای مدیران این شركت آشكار شده است.
با عنایت به مطالب ذكر شده، اولین هدف محقق در این پژوهش ایجاد حس حركت به سوی تعالی در بین مدیران ارشد و میانی شركت ملی گاز ایران است، از دیگر اهدافی كه در راستای این هدف، دنبال می گردد
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.