توضیحات
عنوان: ماهیت گردشگری و اهمیت آن در یک کشور اسلامی و تشریح دو چالش پیش روی آن کشور(مطالعه ی موردی کشور ایران)
- ماهیت گردشگری و اهمیت آن در ایران
- تعریف گردشگری
- اسلام و گردشگری
- نقش گردشگری در فرآیند همگرایی فرهنگی ایران و خاور میانه
- جاذبه های گردشگری ایران
- دو چالش پیش روی گردشگری ایران
- موانع اجتماعی و فرهنگی
- بیم از اثرات مخرب جهانگردی بر فرهنگ محلی
- عدم شناخت سلایق جهانگردان و سیاحان خارجی
- مشروط كنندههای فرهنگی و مذهبی كشور
- وجود برخی برخوردهای نامناسب در فرودگها
- موانع فرهنگی و تبلیغاتی
- ضعف در اطلاعرسانی و تبلیغات در زمینه جذب گردشگر
- بحث و نتیجه گیری و ارایه راه کار
- منابع
ماهیت گردشگری و اهمیت آن در ایران
تعریف گردشگری
گردشگری به طور كلی به علت خصلت بین رشته ای خود قابلیت نگرش های متفاوت را دارا می باشد كه خود سبب ارائه تعاریف بسیاری از آن گردیده است. در شناخت توریست یا گردشگر تعاریف مختلفی از سوی سازمانها و افراد مختلف ارائه شده است. واژه توریسم به مجموعه مسافرت هایی گفته می شود كه بین مبدأ و مقصد با انگیزه های استراحتی، تفریحی، تفرجی، ورزشی، دیداری، تجاری، فرهنگی و یا گذران اوقات فراغت انجام می گیرد و در آن شخص توریست در مقصد اشتغال و اقامت دائم ندارد. در تعاریف اولیه بیشتر بر بعد فاصله تأكید گردیده و گردشگران بر مبنای فاصله ای كه از محل مسكونی داشتند، طبقه بندی می شوند، به گونه ای كه كمیسیون ملی گردشگری آمریكا )1973( در تعریف گردشگری داخلی فاصله پنجاه مایل را در نظر گرفته كه در برگیرنده تمامی سفرها به جز سفر برای كار می شد (گاردنر 5:1996).
اوقات فراغت یا تفریح كه مستلزم غیب شبانه از مكان مسكونی عادی است تعریف می شود (اسكینر، 280:1999). از بعد اجتماعی نیز تعریف گردشگری فصل بین زندگی عادی ساكنان بومی و زندگی غیرعادی گردشگران را در برمیگیرد (بارنارد، 552:1996). این دو تعریف خود نشان تمایز مابین تعاریف مختلف از گردشگری است كه هر یك برگرفته از آیتم های مورد نظر در مطالعات گردشگری می باشند.. تعاریف خارج از نگرش كل نگر، تنها سعی در توصیف گردشگركیست؟داشته است در حالی كه در این تعاریف تقسیم بندی مسافران نادیده گرفته می شد اما با رشد نگرش های كل نگر در وهله اول تقسیم بندی مسافران نیز جلوه ای عملی یافت. همراه با تقسیم بندی مسافرت ها نگرش كل نگر در چارچوب مطالعات سیستماتیك، همه اجزای گردشگری، كاركردها و ساختارهایش در ارتباط با هم و شیوه هایی كه تحت تأثیر قرار داده یا تحت تأثیر قرار می گیرد و اشكال و عوامل مرتبط با آن مورد مطالعه قرار گرفت. گردشگری در این چارچوب اینگونه تعریف می شود: گردشگری مجموع پدیده ها و ارتباط های ناشی از كنش متقابل میان گردشگران، سرمایه، دولت و جوامع میزبان، دانشگاههای جامعه و سازمانهای غیردولتی در فرآیند جذب، حمل و نقل، پذیرایی و كنترل این گردشگران و دیگر بازدید كنندگان می باشد) شالچیان، طاهره ،1382(. از دیگر تعاریف گردشگری می توان به تعاریف فنی اشاره كرد كه توسط سازمان جهانی گردشگری (WTO) ارائه گردیده است. این تعاریف بر اساس تمایز قائل شدن در رویكرد به مكان بازدید، تقسیم بندی را پیرامون گردشگری در ابعاد مختلف انجام داده اند كه به صورت زیر می باشد: – گردشگری عبارت است از فعالیتهای افرادی كه برای استراحت، كار و دیگر دلایل به خارج از محیط سكونت معمول خویش سفر كرده و حداكثر برای یك سال متوالی در آنجا اقامت می كنند (Ralf Bulky,2009)
اسلام و گردشگری
در تمام ادیان و فرهنگها، سیر و سفر به عنوان امری پسندیده مورد توصیه قرار گرفته و در فرهنگ ما نیز چنین است. مثلاً خداوند متعال برای آشنایی انسان با عاقبت کار گذشتگان، آشنا شدن عقل و هوش به حقیقت و دیدن نشانه های عظمت او، آدمی را به سیر و سیاحت دعوت کرده و آیات متعددی با این مضمون در قرآن آمده است که » آیا در زمین سیر نمیکنید تا عاقبت کار پیشینیان خود را بنگرید«( قران کریم، سوره6 ، آیه11). در بین ادیان مختلف، شاید اسلام بیشترین تأثیر را در افزایش سیر و سفر داشته باشد. چرا که مردم را به طور مستقیم به سفر دعوت میکند و مکه به عنوان قبلهگاه مردم مسلمان و انجام فریضه حج که از جمله اعمال واجب اسلام محسوب میگردد، مردم را هر ساله برای انجام آن و زیارت به شهرهای مکه و مدینه به سوی خود میکشاند (موحد، 1381).
نقش گردشگری در فرآیند همگرایی فرهنگی ایران و خاور میانه
سفر به معنای صلح و صفا دادن میان دو قوم و میانجیگری نمودن بین آنها آمده است (محلاتی، 1365). چه بسیار اتفاق میافتد که در حین سفر و در مقصد، اشخاص مسافر با افراد مختلف آشنا میشوند و این آشنایی علاوه بر اینکه موجب تغییر قضاوتهای آنها در مورد آن قوم و ملت میگردد، اساس و شالوده دوستی و صلح و صفا و صمیمیت بین مسافران و ساکنین مقصد مسافرت گذارده میشود. بسیاری از آشناییها و مراودات در سفرها بین افراد حاصل شده و منجر به همبستگی میشود. به همین جهت است که امروزه دولت های مختلف دنیا سعی دارند جهانگردی را هر چه بیشتر در سطح ملی و در مقیاس بینالمللی توسعه دهند. هر ساله عده کثیری برای حضور در کنگرهها، مراسمهای مذهبی (حج) و یا تفریح و گردش از کشوری به کشورهای دیگر مسافرت میکنند.( امـامی، محسـن ،1378) این مسافرتها علاوه بر اینکه فرصتی برای همکاریهای بین کشورها ایجاد مینماید، تصویری از کشورهای مربوطه را به دنیای خارج منعکس میسازد.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.