توضیحات
عنوان: تحقیق بررسی علل افزایش جمعیت دانشجویان دختر نسبت به پسران و پیامد های اجتماعی ناشی از آن
- مقدمه
- بررسی علل افزایش جمعیتی دختران دانشجو نسبت به پسران دانشجویی
- بررسی آماری نرخ جنسیتی دانشجویان
- چیستی و ماهیت این پدیده اجتماعی
- فراگرفتن علم و دانش
- علل و عوامل
- کسب مهارت و تخصص های ارزشمند و مورد نیاز جامعه
- رقابت در شرایط نامساوی
- تغییر در الگوهای حاکم بر بازار کار
- کاهش امنیت، کارآمدی و اقتدار نهاد خانواده
- فقدان مدیریت و مهندسی فرهنگی اجتماعی در بدنه حاکمیت
- تحقیر کارویژه ها و نقش های جنسیتی زنان در حوزه های مختلف فردی و اجتماعی
- پیامدها و آثار
- ناسازگاری الگوها و ساختارهای اجتماعی
- کسب هویت اجتماعی و عدم امکانات موجود برای پسخگویی به این نیاز
- یافتن تخصص و فرصت های شغلی
- ایجاد اختلال در فرایند ازدواج و موضوعات مرتبط با آن
- ازدواج، اولویت پنجم زندگی
- کشاکش سنت و تجدد
- سنت گرایی نهادهای رسمی
- تغییر در ملاک های انتخاب همسر
- تغییر در الگوهای اشتغال هر یک از دو جنس
- تغییر در ساختارخانواده ها و الگوی تقسیم کار خانگی و الگوهای تربیتی در درون خانواده
- جمع بندی راهکارها و نتیجه گیری
- سیاست گذاری ها
- تامین زیرساخت ها
- عملکرد نظام آموزشی
- پیشگیری از دامن زدن به تب ورود به دانشگاه ها از سوی حاکمیت و رسانه ها.
- نتيجهگيري و پيشنهادها
- مراجع
چکیده
طبیعی است ورود دختران به مقطع آموزش عالی و اکثریت یافتن نسبی آنان مانند بسیاری از پدیدههای دیگر اجتماعی، خود معلول و برآمده از علل و عوامل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دیگری است که توجه به این دسته از عوامل در تحلیل چیستی و چرایی این پدیده اجتماعی راهگشا خواهد بود. از سوی دیگر در مقابل این رویداد مهم موافقان و منتقدانی نیز وجود دارند که هر کدام از منظر و جایگاه متفاوتی به تحلیل، تفسیر، توجیه و بیان بایستههای آن میپردازند. در این میان میتوان میان پدیده افزایش ورود دختران به دانشگاهها و اکثریت یافتن نسبی آنها نسبت به پسران با بسیاری از پدیدههای اجتماعی دیگرتفاوت معناداری را مشاهده نمود و آن، غفلت از لزوم انجام پژوهشهای جدی و به چالش کشیدن این پدیده اجتماعی از منظرهای متفاوت است. در این پژوهش نگاهی می اندازیم به به ترکیب جنسیتی دانشگاه های ایران و تحلیل افزایش دختران در دانشگاه ها.
مقدمه
دوران کنونی از سوی صاحبنظران، عصر ارتباطات نام گذاری شده است و این امر گویای اهمیت بسزای دانش، اطلاعات و شبکههای اطلاعاتی و ارتباطی در آن است. در این شرایط، نه تنها توسعه اجتماعی و اقتصادی و سیاسی جوامع به تنهایی توانایی و ظرفیت علمی و اطلاعاتی آنها بستگی دارد، بلکه اساساً بقای آنها در شبکههای اطلاعاتی منوط به همین امر است. بنابراین دانش در ظرفیت علمی افراد بیش از هر زمان حیاتی تلقی میشود(احمدنیا،1380).انگیزه و اشتیاق بیشتر دختران برای حضور اجتماعی در سالهای اخیر موجب شده هر سال سهم بیشتری از ورودیهای دانشگاهها را به خود اختصاص دهند. جامعه ایران در دهههای گذشته و خصوصاً پس از انقلاب اسلامی، تحولات اجتماعی، فرهنگی و آموزشی خطیری را سپری نموده است. یکی از مهمترین این تحولات گسترش آموزش عالی در سطوح و مقاطع گوناگون است، که با مشارکت گستردة زنان نیز همراه شده است. به عبارت دیگر، با گسترش نظام آموزش عالی تعداد پذیرفتهشدگان رشتهها و مقاطع تحصیلی نیز رو به افزایش بوده است. نکته قابل توجه در این میان این است که با نگاهی به آمار پذیرفتهشدگان در سالهای مختلف، تعداد پذیرفتهشدگان زن در سالهای اخیر، افزایش چشمگیری را نشان میدهد(جاراللهی، 1379). اطلاعات آماری مرکز آمار ایران گویای آن است که در سال تحصیلی 71-70 تنها 29% پذیرفتهشدگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی (به استثنای دانشگاه آزاد) را دختران تشکیل میدادهاند. حال آن که، این رقم، در سال 81-80 به 51% و در سال 82-81 به 53% میرسد و در سال 87-86 به 63% و در سال 88-87 به 64% رسیده است. بنابراین آمارها نشانگر افزایش قابل توجه پذیرش دختران در دانشگاهها به نسبت سالهای قبل و حتی پیشی گرفتن آمار قبولی دختران بر پسران است. هم چنین در سالهای تحصیلی 71-70، دختران 28% دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی را تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 88-87 این رقم به 64% میرسد(مركز آمار ایران، )؛ و از طرفی بررسی گروههای سنی در سرشماری سال 1375و 1385 مرکز آمار ایران، نشان میدهد که در گروههای سنی که در سنوات اخیر به عنوان سنین داوطلب کنکور محسوب میشوند، از لحاظ نسبت جنسی هیچ تغییر و عدم تعادل قابل ملاحظهای وجود ندارد. به عبارت دیگر، این گروه سنی از لحاظ نسبت جنسی متعادل است، اما تعداد دختران در بین فارغالتحصیلان دوره متوسطه، داوطلبان و پذیرفتهشدگان کنكور در سال 88-87 بیشتر از پسران بوده است. بررسی آمار کل ثبت نام شدگان به تفکیک جنسیت نشان دهنده این است که در سال تحصیلی 90-1389، 7/48 درصد ثبت نام کنندگان زن و 3/51 درصد هم مرد می باشند. آمار نشان میدهد که تعداد پذیرفته شدگان دختر در موسسات دولتی بیتر از پسران بوده، ولی در موسسات غیردولتی مردان سهم بیشتری دارند، که به نظر میرسد تغییرات شدید آمار از سال 1388 تا 1389 به دلیل اعمال سیاستهای در سهمیه های جنسیتی در برخی رشته ههای تحصیلی و بومی سازی ورود به موسسات آموزش عالی باشد، که نشان میدهد باعث متعادل شدن نسبت جنسیتی در دانشگاههای شده است. در ادامه به بررسی آمار ثبت نامیها در دانشگاههای مختلف، دانشجویان و فارغ التحصیلان به تفکیک جنس پرداخته می شود.
1- بررسی علل افزایش جمعیتی دختران دانشجو نسبت به پسران دانشجوی
1-1 بررسی آماری نرخ جنسیتی دانشجویان
در ادامه نمودارها و جداولی آورده شده که بیانگر افزایش نرخ دانشجویان ورودی دختر به دانشجویان پسر است این نمودارها و جداول را مرور خواهیم کرد. نمودارها و آمارها از مراکز موثق آماری کشور استخراج شده است که منابع مربوط به هر نمودار و جدول در زیر آن اورده شده است.
جدول(1) ثبت نامی ها در دانشگاهها کشور به تفکیک جنس در سال تحصیلی 90-1389
نوع مرکز | زن | مرد | جمع | درصد |
دولتی | 313934 | 266855 | 580819 | 1/55 |
غیردولتی | 199810 | 273779 | 473589 | 9/44 |
جمع کل | 513744 | 540664 | 1054408 | 100 |
درصد به کل | 7/48 | 3/51 | 100 |
منبع: موسسه پژوهشهای و برنامه ریزی اموزش عالی
بررسیها یآماری همچنین نشان میدهد که در سال 90-1389 از بین دانشجویان شاغل در دانشگاههای کشور 9/54 درصد در موسسات دولتی و 1/45 در موسسات غیردولتی مشغول به تحصیل بوده که از این میان 5/49 درصد را زنان و 5/50 درصد را زنان تشکیل میدهد که مقایسه آن با وضعیت سالهای 86 و 87 نشان از متعادل شدن نسبت جنسیتی در دانشگاههای کشور دارد، که از این میان 9/54 درصد در موسسات دولتی مشغول به تحصیلند.
جدول(2) دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاهها کشور به تفکیک جنس در سال تحصیلی 90-1389
نوع مرکز | زن | مرد | جمع | درصد |
دولتی | 1290417 | 969289 | 2259706 | 9/54 |
غیردولتی | 749713 | 1109764 | 1859477 | 1/45 |
جمع کل | 2040130 | 2079053 | 4119183 | 100 |
درصد به کل | 5/49 | 5/50 | 100 |
منبع: موسسه پژوهشهای و برنامه ریزی اموزش عالی
بررسی وضعیت دانش آموختگان نیز در سال تحصیلی 90-1389 نشان میدهد که 2/40 درصد را زنان و 3/48 درصد را مردان تشکیل میدهند و 5/11 درصد نیز وضعیت نامشخصی دارند. که حدود 2/55 درصد در موسسات غیردولتی هستند.
جدول(3) دانش اموختگاه در دانشگاهها کشور به تفکیک جنس در سال تحصیلی 90-1389
نوع مرکز | زن | مرد | نامشخص | جمع | درصد |
دولتی | 103292 | 99296 | 69641 | 272229 | 8/44 |
غیردولتی | 140683 | 194216 | – | 334899 | 2/55 |
جمع کل | 243975 | 293512 | 69641 | 607128 | 100 |
درصد به کل | 2/40 | 3/48 | 5/11 | 100 |
منبع: موسسه پژوهشهای و برنامه ریزی اموزش عالی
در طی بررسی روند تعداد پذیرفته شدگان در دوران کاردانی به تفکیک جنسیت از سال تحصیلی 1375-1376 تا سال 1384-1385 مشخص می شود که تعداد دانشجویان دختر رو به افزایش است ولی هنوز تعداد دانشجویان پسر بیشتر است. این امر در شکل 1-1. نشان داده شده است.
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.