توضیحات
عنوان فارسی: شیفت پارادایم ازنئورئالیسم به نئولیبرالیسم
- مقدمه
- مختصات تحول از رئالیسم به نئورئالیسم
- دولت وعقلانیت
- دولت وهمكاری
- شكل گیری مكتب نئورئالیسم
- مولفه های نئورئالیسم
- تفاوت اصلی رئالیسم كلاسیك با نئورئالیسم را می توان این گونه برشمرد
- شیفت پارادایم صلح بین الملل از نئورئالیسم به نئولیبرالیسم
- گزاره های لیبرالیسم
- دیدگاه لیبرالیسم نسبت به جنگ وصلح
- نئولیبرالیسم
- برآیند عملی نئولیبرالیسم
- تقسیم بندی نئولیبرالیسم
- نهاد گرایی نئولیبرال
- گزاره های اصلی رویکرد نئولیبرالیسم
- بررسی ابعاد شیفت درون پارادیمی با تاکید بر مساله صلح
- هستی شناسی Antology
- معرفت شناسی Epistemology
- رابطه ساختار کارگزار Structure ,Agency
- علل شیفت ازلیبرالیسم به نئولیبرالیسم
- نتیجه گیری
- بررسی شیفت پارادایمی مالزی از نئورئالیسم به نئولیبرالیسم قبل و بعد از ماهاتیر محمد»
- منابع
مقدمه
شیفت پارادایمی از رئالیسم به نئورئالیسم را که میتوان به صورت “ تحول گفتمانی از واقع گرایی به واقع گرایی جدید “ نیز معنی کرد از مباحث تئوریک مطرح در عصر حاضر میباشد. بر صاحب نظران روشن است که اساس و پایه هر رشته علمی “تئوری” آن علم است.
در عرصه روابط بین الملل ما دارای 4 مكتب علمی هستیم . لازم به ذكر است كه هر مكتب علمی باید توضیح دهنده 3 محور اساسی زیر باشد .
چهار مكتب مهم روابط بین الملل رئالیسم (-1) وابستگی متقابل (-2 ) وابستگی(-3) جهان وطن انگاری(4) هستند . به عبارت صحیح تر به طور خلاصه سه محور مهم در چهار مكتب روابط بین الملل عبارتند از الف- ساختار نظام بین الملل(5) ب- اصل حاكم بر نظام بین الملل ( یا منطبق نظام بین الملل()6) ج) توزیع قدرت در نظام بین الملل(7)
ساختار نظام بین الملل در مكتب رئالیسم یا واقع گرایی دولت محوری centric-State، در مكتب وابستگی متقابل چند محوری Centric-Multi در مكتب وابستگی جهان محوری centric-Global و در مكتب جهان ستایی یا ایده آلیسم در جامعه جهانی World society می باشد. اصل حاكم بر نظام بین الملل یا منطبق نظام در مكتب رئالیسم هرج و مرج Anarchy در مكتب وابستگی متقابل پیچیدگی complexity در مكتب وابستگی شكل یا شیوه تولید و تجارت تاریخی Historical Mode of production and Trade و در مكتب جهان وطن انگاری اخلاقیات Ethics می باشد. توزیع قدرت در مكتب رئالیسم نابرابر unequal در مكتب وابستگی متقابل تقریبا برابر somewhat equalدر مكتب وابستگی نیز نا برابر بین كشورهای توسعه یافته صنعتی و توسعه نیافته Unequal و در مكتب جهان ستایی به طور آرمان گرایانه باید برابر Equal باشد.
به این ترتیب جدول زیر را می توان برای شناخت محورهای مهم چهار مكتب ترسیم نمود.
محورهای نظام بین الملل در چهار مكتب رئالیسم، وابستگی متقابل ، وابستگی و جهان ستایی
مختصات تحول از رئالیسم به نئورئالیسم
مقدمه فوق كه به صورت خلاصه 4 مكتب اصلی روابط بین الملل را معرفی نمود از این منظر حائز اهمیت است كه چهارچوب فكری خوانندگان را نظم می بخشد. از این نظر اكثر صا حب نظران این رشته معتقدند كه بعد از فروپاشی نظم 2 قطبی و پس از یك دهه از مقبولیت گفتمان وابستگی متقابل (لیبرالیسم) سیاست خارجی ایالات متحده از سال 2001 دوباره از لیبرالیسم به رئالیسم تغییر جهت پیدا كرده است. به عبارت صحیح تر بعد از وقایع 11 سپتامبر 2001 و پس از فترتی 10 ساله كشورهای جهان دوباره چهره ای واقع گرا در عرصه مناسبات خود یافته اند. همین تغییر جهت در سیاست خارجی آمریكا به عنوان ابرقدرتSuper power در حال حاضر جهان بسار حائز اهمیت است .
در واقع هر نوع تغییری در سیاست خارجی آمریكا یك نوع تلنگری در عرصه بین الملل به حساب می آید و حوزه های مورد مطالعه آن را دچار جزر و مد می كند. به عنوان مثال وقتی ایالات متحده و بریتانیا در دهه 80 میلادی از سازمان “ یونسكو” بیرون رفتند حوزه سازمان های بین المللی در روابط بین الملل دچار تغییرات گشت و چارت تشكیلات یونسكو و علی الخصوص حوزه مسائل مالی آن بسیار تغییر پیدا كرد و یا در حوزه مسائل محیط زیستی امروزه ما شاهد هستیم ایالات متحده از تصویب پیمان نامه كیوتو سرباز می زند كه برای آینده كره زمین و پدیده گازهای گلخانه ای آن بسیار خطرناك است. در این مقاله سعی كرده ام شیفت پارادایمی از رئالیسم به نئورئالیسم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
لازم به ذكر است كه شیفت پارادایمی در سایر حوزه های گفتمانی نیز قابل رویت است مثلااز مدرنیسم به پست مدرنیسم یا حوزه های مطالعاتی مثل “كاركرد گرایی” به “نوكاركرد گرایی “، “ رفتارگرایی به فرا رفتارگرایی” . این شیفت به طریق اولی در مكاتب 4 گانه بین الملل نیز قابل اشاره است. به عنوان مثال امروزه نئولیبرالیسم گفتمان غالب است و جای لیبرالیسم را گرفته است یا شیفت پارادایمی امروزه از ماركسیسم ارتودوكس به نئوماركسیسم بسیار در محافل آكادمیك شنیده می شود اما آنچه در هر شیفت پارادایمی مهم می نمایاند این نكته است كه گفتمان های مورد بررسی چه رویكردهایی در حوزه های زیر دارند. حوزه هایی مثل
-1 هستی شناختی ontological
-2 معرفت شناختی Epistemologidal
-3 متدولوژی Methodology
-4 رابطه ساختار – كارگزار Structure- Agency
-5 سطح تحلیل Levek of Analysis
-6 سیاست اعلی- سیاست ادنی Low politics-High politics
-7 حوزه فیزیكی اطلاق نظریه
-8 دلایل این شیفت
-9 آثار و پیامدهای این شیفت
در زیر ابتدا به كلیاتی از رئالیسم می پردازیم
دولت در دیدگاه رئالیسم به عنوان مهمترین بازیگر دارای مفهومی وسیع است. در این دیدگاه دولت نسبت به مولفه های گوناگون جهت گیری می نماید . به عنوان مثال دولت همواره عقلانی عمل می نماید.
دولت وعقلانیت
دولت – محوری بودن ساختار نظام از دیدگاه رئالیسم پیامدهایی برای نظام بین الملل دارد. رئالیست ها دولت را Reify می كنند كه به معنای دمیدن روح حیوان به انسان وانسان به دولت و از دولت به نظام بین الملل می باشد. بنابراین اگر انسان ها خودپرست و به دنبال منافع شخصی هستند دولت ها نیز از این ویژگی ها برخوردار خواهند بود. در نتیجه اگر انسان ها همانند حیوان ها همواره در ترس و اضطراب باشند دولت ها نیز در نبود امنیت و بی اعتمادی در هراس خواهند بود. اگر انسان ها در انجام دادن یا ندادن كاری حساب سود و زیان )cost Benefit( را بنمایند دولت ها نیز در هر اقدامی سود و زیان آن را ارزیابی خواهند نمود و در چنین وضعیتی است كه اگر مزایای جنگ بیش از زیان آن باشد دولت ها وارد جنگ خواهند شد. در صورتی كه انسان ها همواره خردمندانه )Rational choice( تصمیم گیری نمایند و خرد گرایی )rationality( بر اعمال آنها حاكم باشد دولت ها نیز چنین ویژگی هایی را در رفتارهای خود به كار خواهند گرفت. اگر انسان ها درمشاركت و همكاری بیشتر دچار مشكل می شوند و اگر انسان ها برای جلب منافع خود بیشتر متوسل به شیوه هایی چون – زور – ترغیب و تشویق – سود جویی و پنهانكاری ، نیرنگ و فریبكاری می شوند دولت ها درست به همین شیوه ها متوسل می شوند همچنین دولت ها همكاری را فقط در حوزه مسائل امنیتی می دانند و تازه آن همكاری را هم فقط تا زمانی می دانند كه حاصل منفعتی باشد.
دولت وهمكاری
رئالیست ها معتقدند كه همكاری به هماهنگی نیاز دارد و هماهنگی مستلزم اعمال زور است.
Cooperation needs coordination، and coordination requires the use of force آنان معتقدند در سیاست بین الملل هماهنگی یا همنوایی)harmony( موضوعیت ندارد چرا كه هماهنگی پدیده ای خودجوش است )spontaneous( كه در آن زور دخالت ندارد و چنین موضوعی در نظام بین الملل شدنی نیست از نظر رئالیست ها حتی ریختن پول به صندوق صدقات نیز اختیاری نیست و این عمل نوعی سرمایه گذاری برای ترس از خداوند و بهره برداری از منافع آن در جهان آخرت است.
رئالیست ها برای اثبات نظریه خود درباره همكاری به دو نظریه شكار گوزن )Stag Hunt Theory( و معمای زندانی )Dilemmas prisoner( استفاده می كنند . نظریه شكار گوزن بدین گونه است
چند تازی با هم همكاری می كنند تا یك گوزن را به دام بیندازند. برای این كار با هم تقسیم كار می كنند كه مثلایكی سر و دیگری پا و دیگری گردن و … گوزن را مورد حمله قرار دهند. در موقع حمله یك تازی متوجه می شود كه یك خرگوش از بین پاهای گوزن بیرون آمده است. در این موقع آن تازی به فكر فرو می رود كه نفع آن در این است كه خرگوش را كه نقد است بگیرد. آن تازی با خود فكر می كند شاید این همكاری اصلاموفقیت آمیز نباشد و گوزن فرار كند یا شاید تازی های دیگر موقع تقسیم غنایم سرش كلاه بگذارند و همین فكرها باعث می شود كه به سمت خرگوش رفته و جبهه را خالی بگذارد و گوزن از همین جا فرار می كند . در واقع همكاری به شكست می انجامد چون نفع تازی در آن لحظه برای صید خرگوش بر نفع جمعی غلبه پیدا می كند . نظریه معمای زندانی نیز این گونه است كه “ دو زندانی در پی جرمی مشترك در دو سلول جدا زندانی هستند. آن دو قول داده اند كه هیچ حرفی موقع دستگیری نزنند. (یك نوع همكاری ) بازپرس به دروغ به یكی می گوید كه دیگری همه چیز را اعتراف كرده و تمامی گناهان برای تو است و تو محاكمه می شوی. دراین موقع به علت “ عدم اطلاع داشتن” همكاری از بین می رود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.