توضیحات
عنوان فارسی: شاخص های فناوری شرکتهای پژوهشی
- مقدمه
- بیان مسئله
- تعریف فناوری
- اصول علمی و اکتشافات
- انواع فناوری از نظر سطح
- تعریف شرکت پژوهشی
- چرایی شرکت پژوهشی
- تصمیم گیری پیرامون ایجاد شرکت پژوهشی
- عوامل موفقیت شرکت های پژوهشی
- شاخص های فناوری شرکت های پژوهشی
- مالـی
- استراتژیك
- رقابت پــذیری
- اثربخشی
- بهبود كیفیت
- الـزامات
- رضـــایت كـــاربران
- رضایت بیرونی
- فناوری
- مخاطــرات
- شاخص های فناوری شرکتهای پژوهشی در خارج
- فناوری اثبات شده
- محصول اثبات شده
- تولید محصول در مقیاس صنعتی
- منابع
-1 مقدمه
جهان در حال عبور از دوران اقتصاد صنعتی به عصر اقتصاد دانش است. مهمترین ویژگی این عصر را میتوان مبتنی بودن کلیه فعالیتهای اقتصادی بر انواع فعالیتهای دانشی از جمله تولید دانش (پژوهش) ، توزیع دانش (آموزش)، ترویج دانش (انتشارات)، تبدیل دانش (اختراع) و استفاده از دانش (نوآوری) دانست. کنشگران اصلی اقتصاد دانش را نیروهای انسانی برخوردار از دانش، مهارت و توان یادگیری بالا و با قدرت خلاقیت و نوآوری یا به عبارتی، سرمایه های انسانی تشکیل میدهند. از این رو، یکی از سیاستهای اصلی کشورهای توسعه یافته در سالهای گذشته افزایش دسترسی به آموزش عالی و همگانی کردن آن بوده است.
به عنوان جزئی از نظام ملی نوآوری و حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصاد دانش محور با فراهم آوردن شرایط لازم شرکتهای پژوهشی برای پژوهش های بازارگرا و تجاری سازی نتایج تحقیقات نقشی مؤثر در تسریع روند تبدیل ایده ها به محصولات و توسعه فناوری ایفا می نماید. در جهت رسیدن به این اهداف یك شرکتهای پژوهشی – مانند هر سازمان دیگری- الزاماً باید دارای ویژگیهایی باشد كه بدون آنها نمی توان توقع عملكرد مؤثر و منطبق با نیازها و اهداف را از آن داشت. این ویژگی ها عوامل اصلی و پایه ای عملكرد یك شرکتهای پژوهشی هستند كه نبود هر یك می تواند راه موفقیت را مسدود كند و در واقع الزاماتى اساسی (اجزاء تفكیك ناپذیر) هستند كه به عنوان اهداف واسطه برای دستیابی به هدف اصلی باید قبلاً حاصل شوند.[1]
1-2 بیان مسئله
شرکتهای پژوهشی از رهگذر كمك به رشد شركت های كوچك و متوسط فعال در زمینه های اقتصادی پژوهشمدار موجب افزایش میزان تولید دانش در منطقه و جذب سرمایه خارجی شده و بدون تردید عامل تعیین كنند های در توسعه اقتصاد دانش محور به شمار می روند.همچنین با به جریان درآوردن دانش بین بنگاهها، مؤسسات كوچك، بازار و دانشگاه ها و مراكز تحقیقاتی نقشی مهم در اشاعه فرهنگ رقابت و نوآوری در یك منطقه و انتقال فناوری بین بخشهای مختلف ایفا می كنند. به طور خلاصه می توان گفت شرکتهای پژوهشی در یك اقتصاد دانش محور سه كاركرد عمده دارند:
- كمك به افزایش دانایی شركت ها و بنگاه های اقتصادی از طریق فراهم آوردن شرایط لازم برای انتقال دانش از مراكز تحقیقاتی و دانشگاه ها به بنگاه های اقتصادی؛
- كمك به ایجاد شركت ها و مؤسسات اقتصادی جدید؛
- ایجاد فضای جذاب برای سرمایه گذاران خارجی با فراهم آوردن مجموعه ای از شركت ها و بنگاههای اقتصادی دانش محور و متكی بر نوآوری و ایجاد محیطی مناسب برای رقابت، نوآوری و بهره برداری از دانش ها و ظرفیت های اقتصادی منطقه.
از سوی دیگر شرکتهای پژوهشی در نظام ملی نوآوری هر كشور نقش ویژه و ممتازی نسبت به سایر اجزاء و بازیگران این نظام دارند. این ویژگی خاص ایفای نقش جبران كننده در مورد برخی ضعف ها و نقص های نظام ملی نوآوری آن كشور است علاوه بر آن ویژگی های نظام ملی نوآوری یك كشور تعیین كننده مشخصه های شرکتهای پژوهشی است و از آنجا كه ویژگی ها و واقعیت های نظام ملی نوآوری در كشورهای مختلف با یكدیگر متفاوت است بنابراین ویژگی های شرکتهای پژوهشی در كشورهای مختلف هم با یكدیگر متفاوت خواهد بود. این تفاوت ها كه ناشی از محیط های مختلف فعالیت است، ایجاب می كند كه شرکتهای پژوهشی با اهداف و برنامه های متفاوتی نسبت به یكدیگر به كار بپردازند.[2]
1-3 تعریف فناوری
فناوری مجموعه ای از روش ها و فرایند های مورد استفاده در تولید کالاها و خدمات یا در تحقق اهداف مانند پژوهش های علمی می باشد. فناوری می تواند دانش مربوط به تکنیک ها یا فرایندها باشد؛ می تواند توسط افراد در ماشین آلات، کامپیوترها، دستگاه ها یا کارخانه ها جاسازی شود، بدون آنکه نسبت به چگونگی کارکرد آنها دانش دقیقی داشته باشند.
فناوری یا تکنولوژی (به فرانسوی: technologie) شگردها وبه کاربردن ابزارها، دستگاهها، مادهها و فرایندهایی گره گشای دشواریهای انسان است. فناوری فعالیتی انسانی است و از همین رو، از دانش و از مهندسی دیرینه تر است.
این اصطلاح بر مجموعه «دانش» قابل دسترس برای ساختن ملزومات و مصنوعات از هر نوع، برای پرداختن به حرفهها و مهارتهای دستی (به استثنای انجا م کارهای مذهبی، جادویی، نظامی و یا آشپزی) و برای استخراج یا جمع آوری انواع مواد(به استثنای موادی که برای خوراک یا برای مراسم مذهبی یا جادویی مورد استفاده قرار میگیرند)دلالت دارد.[3]
در مورد جوامعی که هم اکنون صنعتی اند یا جوامعی که در حال صنعتی شدن هستند این اصطلاح دلالت دارد بر همه یا بخش منظمی از آن مجموعه «دانش» که مربوط است به:
1-3-1 اصول علمی و اکتشافات
فرایندهای صنعتی موجود و پیشین، منابع نیرو و مواد، و روشهای انتقال و ارتباط، که تصور میشود به تولید یا بهبود کالالها و خدمات مربوط باشند.
مفهوم تکنولوژی به صورت دانشی که به ساختن و بکار بردن ابزار و وسائل مربوط میشود، و دانش استفاده از مواد خام (به استثنای خوراک)
«نظام تکنولوژیک» یعنی «ابزار مادی و مجموعهای از دانش» که «در اختیار افراد سهیم در یک اقتصاد قرار دارد».
کاربرد صنعتی نتایج علم که کار فن شناسان و مهندسان است و «علم» یا «علم محض» اختصاص داده شدهاست.
دلالت دارد بر فعالیت عملی در راه بهبود روشها و وسائل صنعتی قدیمی بدون ارجاع به اصول علمی، یعنی گرایش به «اختراع اشیاء و فرایندهای جدید یا ایجاد بهبود در اشیاء و فرایندهای قدیمی تر.. و شاید اکثر اختراعات فنی و ترقیات بی هیچ نوع کمکی از سوی علم محض صورت گرفتهاست.
دلالت دارد بر مجموعهای از دانش و مهارتی که مبشر اختراعات و ترقیات فنی بوده یا بالقوه قابل استفاده آنها باشد.
واژه فناوری اغلب به نوآوریها و نوابزارهایی اشاره دارد که از اصول و فرایندهای تازه یافتهٔ دانشی بهره میگیرند. از این رو مقوله فناوری ممکن است در بدو مواجهه عجیب جلوه کند. لیکن چنین نیست. حتی نوآوریهای بسیار کهن مانند چرخ هم نمونههایی از فناوری بوده و به شمار میروند. از مصداقهای فناوری نزد قدما فوت کوزهگری بودهاست.
فناوری همان تسلط و تبحر انجام کار است، فناوری توانایی انجام کار در تمامی سطوح و زمینهها است. یعنی طراحی، ساخت، استفاده، تعمیر و نگهداری و تحقیق و توسعه و غیره میباشد.
امروزه بسیاری از فناوریها در نتیجه پژوهش به دست میآیند و پژوهشگاههای فناوری زیادی در سراسر جهان بر پا شدهاست. تکنولوژی به معنای اصلی حداکثر استفاده از کمترین امکانات موجود میباشد. در کتاب مبانی و مدیریت فناوری[4] آمدهاست:
فناوری یا همان تکنولوژی، که از دو لغت یونانی techne و logia تشکیل شدهاست که اولی به معنی هنر و دومی به معنی علم و دانش است.
فناوری به معنی کاربرد منظم معلومات علمی و دیگر آگاهیهای نظامیافته برای انجام وظایف علمی است.
فناوری را میتوان کلیه دانشها، فرایندها، ابزارها، روشها و سیستمهای به کار رفته در ساخت محصولات و ارائه خدمات تعریف کرد.
فناوری کاربرد عملی دانش و ابزاری برای کمک به تلاش انسان است.[5]
فناوری نوآورد (cutting-edge) به فناوریای گفته میشود که به تازگی در بازار آمده و قابلیتهای نوین و نوآورانهای ارائه میکند.[6]
یونیدو فناوری را کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویهها و مطالعات منظم میداند
فرهنگ لاروس، فناوری را مطالعه ابزارها، شیوهها و روشهای مورد انتظار و مورد استفاده در حوزهها گوناگون صنعت میداند.
فناوری مجموعهای از فرایندها، روشها، فنون، ابزار، تجهیزات، ماشینآلات و مهارتهایی است که توسط آنها کالایی ساخته شده و یا خدمتی ارائه میگردد.[7]
فناوری عبارت است از کاربرد علوم در صنایع با استفاده از رویهها و مطالعات منظم و جهتدار.
علام با مطالعه طبیعت به بررسی رفتارهای طبیعی و فیزیکی پرداخته و به دنبال کشف پدیدهها است و در حالیکه فناوری با به کارگیری ایدهها و دستاوردهای علمی، خدمات و کالای مورد نیاز بشر را ارائه میکند.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.