توضیحات
عنوان فارسی: سیستم های هوشمند و تصمیم یار مدیریت
- مدیران و تصمیم گیری
- شغل مدیران
- كمك كامپیوتری به تصمیم گیری
- آیا می توان كار مدیر را كاملاً خودكار كرد
- كدام فناوری های اطلاعات از تصمیم گیری مدیران پشتیبانی می كنند
- فرایند تصمیم گیری مبتنی بر كامپیوتر (1977) Simon
- چهارچوبی برای تجزیه و تحلیل تصمیمات كامپیوتری شده
- سیستم های تصمیم یار
- مفاهیم DSS
- ویژگی ها و قابلیت های DSS
- ساختار و اجزاء DSS
- DSS چگونه کار می کند
- برنامه های سیستم تصمیم یار
- سیستم های تصمیم یار گروهی
- سیستم های تصمیم یار مدیریتی و سازمانی
- موارد شكست DSS
- مبانی سیستم های پشتیبان هوشمند
- هوش مصنوعی و رفتار هوشمندانه
- دانش و هوش مصنوعی
- مقایسه هوش مصنوعی و طبیعی
- مزایای هوش مصنوعی
- سیستم های خبره
- توصیف اجزاء سیستم خبره
- مزایا ومحدویت های سیستم خبره
- سایر سیستم های هوشمند
- پردازش زبان طبیعی وفناوری های صوتی
- تشخیص و فهم گفتار (صوت)
- مزایای تشخیص و فهم گفتار
- محدودیت های فهم و تشخیص گفتار
- شبکه های عصبی مصنوعی
- مزایا و کاربردهای شبکه های عصبی
- فناوری اطلاعات در محیط کار(بانک ها کارت های اعتباری تقلبی را توقیف می کنند)
- الگوریتم (برنامه ریزی)ژنتیک
- منطق فازی
- وب مفهومی
- سیستم های هوشمند پیوندی
- سیستم های مبتنی بر وب پشتیبان مدیریت
- موارد پیشرفته و ویژه در سیستم های تصمیم یار
- مزایای MSS مبتنی بر وب
- مزایای شبیه سازی
- پشتیبان تصمیمات ویژه از پیش اتخاذ شده
- سیستم های تصمیم یار خط مقدم
- سیستم های تصمیم یار بلادرنگ
- خلاقیت در سیستم های تصمیم یار
مدیران و تصمیم گیری
شغل مدیران
مدیریت روندی است كه توسط آن اهداف سازمانی با كاربرد منابع (افراد، پول، انرژی، مواد اولیه، فضا و زمان) به دست می آیند. این منابع به عنوان ورودی و دستیابی به اهداف به عنوان خروجی این فرایند در نظر گرفته می شوند. مدیران جهت بهینه سازی این روند بر آن نظارت می كنند.
برای اینكه نحوه پشتیبانی كامپیوتر ها از مدیران را درك كنیم، ابتدا لازم است به شرح آنچه كه مدیران انجام می دهند، بپردازید. مدیران بر اساس موقعیتشان در سازمان، فرهنگ و سیاستهای سازمانی و شخصیت خود، كارهای بسیاری انجام می دهند.
مینتزبرگ1، نقش مدیران را به سه دسته تقسیم كرد: بین فردی2 (مقام تشریفاتی، رهبر و رابط)، اطلاعاتی (ناظر، اشاعه دهنده و سخنگو) و تصمیم گیرنده (كار آفرین، حلال مشكلات، تخصیص دهنده منابع و مذاكره كننده).
تصمیم گیری و حل مشكل: تصمیم، به انتخاب بین دو گزینه یا بیشتر اطلاق می گردد .تصمیم ها دارای طبیعت مختلفی هستند و پیوسته توسط اشخاص و گروه ها اتخاذ می شوند .اهداف تصمیم گیری در سازمان ها را می توان به دو گروه بزرگ تقسیم كرد: حل مشكل و بهره گیری از فرصت در هر دو مورد مدیران باید تصمیم گیری كنند.
توانایی اتخاذ تصمیمات جدید در مطالعه ای كه توسط هاربریج هاوس 5 در بوستن صورت گرفت، به عنوان اولویت برتر شناخته شد. از حدود 6500 مدیر در بیش از 100 كشور، شامل چندین سازمان عالی و برجسته بزرگ، پرسیده شد كه استفاده از برخی روش های مدیریتی خاص تا چه میزان اهمیت دارد. همچنین محققان دریافتند كه تنها 10 درصد مدیران، عمدتاً به دلیل فضای دشوار تصمیم گیری، فكر می كنند كه مدیریت در كلیه موارد ذكر شده «بسیار خوب» عمل می كند . به نظر می رسد كه روش سعی و خطا، كه احتمالاً رهیافتی عملی در تصمیم گیری در گذشته بوده، امروزه در بسیاری از موارد گران یا بی اثر است.
كمك كامپیوتری به تصمیم گیری1‐ Computerized decision aids
مبحث كمك كامپیوتری به تصمیم گیری1 به چهار سؤال اصلی می پردازد: (1) چرا مدیران در تصمیم گیری به پشتیبانی فناوری اطلاعات نیازمندند (2) آیا شغل مدیران می تواند به طور كامل خودكار شود (3) چه كمك هایی از سوی فناوری اطلاعات جهت پشتیبانی ازمدیران وجود دارند(4) نیازهای اطلاعاتی مدیران چگونه تعیین می شوند سه سؤال اول را در این بخش پاسخ می دهیم؛ برای پاسخ سؤال چهارم فایل برخط W11.2را مشاهده، نمائید. برای بررسی بیشتر به (2003) Huber مراجعه كنید.
چرا مدیران به پشتیبانی فناوری اطلاعات نیاز دارند. بدون اطلاعات معتبر و مرتبط، اتخاذ تصمیمات خوب بسیار دشوار است. در تمامی مراحل تصمیم گیری، اطلاعات مورد نیاز هستند. اتخاذ تصمیم به كمك پردازش دستی اطلاعات، به دلایل ذیل به شدت در حال دشوار شدن است:
- به دلیل نوسانات و عدم قطعیت فزاینده در محیط تصمیم، اغلب جهت اتخاذ تصمیم خوب یك تحلیل پیچیده ای لازم است. چنین تحلیلی معمولاً نیازمند كاربردمدل سازی ریاضی است. پردازش دستی مدل ها می تواند بسیار زمان بر باشد.
- اغلب لازم است بدون صرف هزینه های هنگفت به سرعت به اطلاعات دسترسی داشته و با متخصصان مشورت كنیم یا جلسه تصمیم گیری گروهی داشته باشیم .
ممكن است تصمیم گیرند گان و اطلاعات در مكان های مختلف باشند . گرد هم آوردن سریع و ارزان آنها در كنار هم ممكن است امری دشوار باشد.
- غالباً جهت اتخاذ تصمیم مؤثر و كارا به پیش بینی هزینه ها ، سهم بازار، و… نیاز است .پیش بینی مطمئن و معتبر نیز نیازمند ابزار تحلیلی و آماری است. این روند ها باعث بروز مشكلاتی در تصمیم گیری می شوند، اما تجزیه و تحلیل می تواند نمونه های زیادی، كامپیوتری می تواند كمك بسیار بزرگی باشد. به عنوان مثال DSS را به سرعت بررسی كرده، پیش بینی را پشتیبانی كند، تحلیل ریسك را به طورسیستماتیك ارائه نماید، با سیستم های ارتباطات و پایگاه های داده ادغام شود و جهت پشتیبانی از كار تمام این امور را می توان با هزینه نسبتاً كمی انجام داد (Kohari et al, 2003)گروهی به كار رود.
1‐ Bonabeau
پیچیدگی تصمیمات: درجه بندی تصمیم ها از ساده تا بسیار پیچیده صورت می گیرد .تصمیمات پیچیده از توالی ریزتصمیماتی كه به طور درونی به یكدیگر مربوط هستند، تشكیل شده اند. به عنوان مثال، روند تصمیم دنبال شده توسط یك شركت دارویی درباره تولید یك داروی جدید را می توانید در فایل برخط W 11.3 ببینید.
آیا می توان كار مدیر را كاملاً خودكار كرد
فرایند تصمیم گیری كلّی شامل وظایفی ویژه (مانند پیش بینی نتایج و ارزیابی نمونه ها ) می باشد. این فرایند می تواند نسبتاً طولانی باشد، كه برای یك مدیر پرمشغله مشكل آفرین خواهد بود .خودكارسازی وظایف خاص، منجر به صرفه جویی در وقت، افزایش انسجام و امكان تصمیم گیری بهتر می شود. بنابراین، هرچه وظایف بیشتری را بتوانیم در این فرایند خودكار كنیم، بهتر است. سؤال منطقی كه پیش می آید، این است: آیا می توان كار مدیر را كاملاً خودكار كرد
به طور كلی، ثابت شده كه كار مدیران میانی، به احتمال زیاد خودكار خواهد شد .مدیران میانی، تصمیماتی نسبتاً روزمره می گیرند كه این تصمیمات را می توان به طور كامل خودكار كرد. مدیران سطوح پایینتر، زمان زیادی را صرف تصمیم گیری نمی كنند. در عوض، آنها بر كارمندان غیرمدیر نظارت داشته، آنها را آموزش داده و تشویق می كنند .
برخی از تصمیم های روزمره آنها، مانند زمانبندی را می توان خودكار كرد؛ اما تصمیمات دیگر كه شامل جنبه های رفتاری هستند، نمی توانند خودكار شوند. به هرحال، حتی اگرنقش تصمیم گیرنده آنها را كاملاً خودكار كنیم، نمی توانیم كارشان را خودكار كنیم. وب نیز فرصتی برای خودكارسازی اعمال ویژه ای است كه توسط كارمندان در تعامل با مشتری انجام می شوند، فراهم می كند(این موضوع در بخش11- 9 تشریح می شود). كار مدیران ارشد كمترین تكرار را دارد. بنابراین خودكار سازی آن، بسیار دشوار می باشد. برای بررسی بیشتر، به (2003) Huber
مراجعه كنید.
كدام فناوری های اطلاعات از تصمیم گیری مدیران پشتیبانی می كنند علاوه بر ابزارهای كشف، ارتباط و همكاری كه به طور غیرمستقیم از تصمیم گیری پشتیبانی می كنند، چندین نوع فناوری اطلاعات دیگر جهت پشتیبانی از مدیران، با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند كه فناوری وب قادر به تسهیل تمامی آنها می باشد. به طور كلی به تمام این فناوری ها، سیستم های پشتیبان مدیریت 1 می گویند(2005Turban,). سرآغاز این فناوری ها، سیستمهای تصمیم یار هستند، كه از اواسط دهه 70 مورد استفاده قرار گرفتند.
این سیستم ها اساساً از انواع تصمیمات تحلیلی و كمی پشتیبانی می كنند. دومین دسته، سیستمهای پشتیبان مدیران اجرایی(سازمان2) هستند كه در اواسط دهه 80 ، جهت پشتیبانی از نقش های اطلاعاتی مدیران اجرایی ایجاد شدند. دسته سوم، سیستمهای تصمیم یار گروهی3، از كارهای گروهی مدیران و كارمندان پشتیبانی می كنند. چهارمین فناوری، سیستم هوشمند4 است.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.