توضیحات
عنوان فارسی: سیستم های دینامیکی (Competitive strategy dynamics)
- چکیده
- مقدمه
- مزیت رقابتی
- استراتژی های رقابتی
- سازمان های هزاره سوم و وجه تمایز آنها با سازمانهای معمولی از منظر استراتژی رقابتی سیستم های پویا
- شبیه سازی مسأله در سیستمهای پویای رقابتی
- Competitive strategy dynamics
- منابع
چکیده
با وجود روشهای مختلف برای طراحی و تدوین استراتژی، اغلب روش های برنامه ریزی استراتژیک، فاقد یک رویکرد ساختارگرا برای تحلیل کامل صنعت میباشند. به کمک رویکرد پویایی های سیستمی می توان ضمن تحلیل همه جانبه سیستم مورد مطالعه، بازخورد استراتژیهای طراحی شده را پیش از اجرای آن در محیط واقعی سنجید.
این مدل ، رویکرد عملی مبتنی بر واقعیت ارائه می دهد که با ارائه عملکرد در طول زمان. چگونه می توان به تعیین کمیت رشد، افول و وابستگی متقابل در داخل از منابع و قابلیت های سازمان و همچنین تعامل مستمر با رقبا و دیگر عوامل خارجی رسید. این روش ایجاد تصاویر شفاف و عملی رانندگی معماری استراتژیک درآمد و نتایج عملکرد دیگر را توضیح می دهد.
بر همین اساس مدل استراتژی رقابتی مایکل پورتر که تحلیل فضای رقابتی میپردازد، مورد بررسی قرار گرفت. مایکل پورتر در مدل استراتژی رقابتی زیرسیستم های تاثیرگذار بر یک کسب و کار را در پنج نیروی پورتر معرفی نموده است. مدل وی با وجود در نظر گرفتن تمامی عوامل تاثیرگذار، فاقد روشی برای بررسی و تحلیل بازخوردهای یک استراتژی پیش از اجرای آن بر سیستم واقعی است. پژوهش حاضر با بررسی جزییات مدل استراتژی رقابتی مایکل پورتر، یک مدل علّی معلولی برای تحلیل بازخوردهای استراتژیهای پرکابرد ارائه میدهد.
قبل از بیان علل و عوامل مؤثر در کسب مزیت رقابتی، تعریف مفهوم و ابعاد آن ضروری مینماید. بدیهی است هر چه بیان مفاهیم سه گانه مذکور از جامعیت بیشتری برخوردار و واجد خصوصیت مانع بودن نیز باشد کارایی بیشتری خواهد داشت. در این راستا ابتدا تعدادی از تعاریف ارائه شده در باب مزیت رقابتی را بیان میکنیم:
مزیت رقابتی میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت از نظر مشتریان درمقایسه با رقبا است
مزیت رقابتی، تمایز در ویژگیها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا به مشتریان میکند
مزیت رقابتی، ارزشی است که سازمان به مشتریان خود عرضه میکند؛ به نحوی که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی شود
مزیت رقابتی، ارزشهای قابل ارائه شرکت برای مشتریان است؛ به نحوی که این » ارزشها از هزینه های مشتری بالاتر باشد
توجه به تعاریف فوق و سایر تعاریف ارائه شده درمورد مزیت رقابتی بیانگر این است که مفهوم مزیت رقابتی، ارتباط مستقیم با ارزشهای مورد نظر مشتری دارد؛ به نحوی که در یک طیف مقایسهای هر چقدر ارزشهای عرضه شده یک سازمان به ارزشهای مورد نظر مشتری نزدیکتر یا با آن منطبق تر باشد میتوان گفت که سازمان نسبت به رقبای خود در یک یا چند معیار رقابتی دارای برتری و مزیت است.
مقدمه
ما اکنون در عصری قرار داریم که مهمترین ویژگی آن عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی سازی و تغییرات فزاینده تکنولوژیکی است. موفقیت سازمانی تحت این شرایط، تغییر در فعالیتهای سازمانی و بویژه رهبری و اداره سازمانهای هزاره سوم را ضروری می سازد. امروزه مهمترین دغدغه اکثر سازمانها، تدوین و پیاده سازی استر اتژی¬هایی است که موفقیت و بقای آنها را در شرایط متحول و پیچیده محیطی، تضمین نماید.
در سازمانهای پژوهشی حفظ مزیت رقابتی منوط به نوآوری است. بنابراین می توان گفت با توجه به اینکه اکثریت سازمانهای هزاره سوم پژوهش محورند و با شتاب روزافزون تحولات و دگرگونیها در دنیای کنونی که عصر اطلاعات و ارتباطات است و به دلیل بی ثباتی و تغییر پذیری و نیز غیرقابل پیش بینی بودن این تغییرات، آنچه که سازمانهای عصر حاضر به شدت به آن نیازمندند تا بتوانند در بازارهای پویا و پیچیده امروزی جایگاهی داشته باشند و برای خود کسب مزیت رقابتی نمایند؛ توان تولید محصولات و خدمات جدید و منحصربفرد و قابل رقابت در بازارهای متغیر امروزی است. واین امر میسر نمی گردد مگر با نوآوری و خلاقیت مدیران و نیز تأثیر مدیران بر پرورش خلاقیت کارکنان که با کمک یکدیگر در جهت رشد و بالندگی سازمان خود بکوشند. پرواضح است استراتژی کسب و کار هر سازمان که جهت دهنده در این زمینه می باشد نقش مهمی در رسیدن سازمان به وضع مطلوب در بین رقبا دارد، و چنانچه بیان شد خلاقیت و نوآوری نیز نقش اثرگذاری بر بهبود وضعیت سازمان و حفظ و بقاء بلندمدت آن و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان دارد. بر این اساس، چگونگی نهادینه کردن خلاقیت و نوآوری و هماهنگ کردن آن با اهداف سازمانی جهت تدوین و به خصوص اجرای استراتژی های رقابتی مؤثر در سازمان؛ مسأله ای حائز اهمیت خواهد بود.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.