توضیحات
عنوان فارسی: سیر تکامل نظریه ها و مکاتب مدیریت
- چکیده
- مقدمه
- سوابق تاریخی وسیرتکاملی نظریه های مدیریت
- نظریه های عمومی سازمان ومدیریت
- مکتب کلاسیک سنتی
- اصول مدیریت علمی
- طرح زمانی
- طرح تکه (پاره) کاری
- طرح استاندارد
- نظریه فرایندی مدیریت
- نظریه بوروکراسی
- مکتب نئوکلاسیک ـ روابط انسانی
- انگیزش
- سیستم اجتماعی یا گروه
- مفاهیم اصلی گروه
- هنجارها
- انسجام
- اندازه یا بزرگی گروه
- ترکیب گروه
- مقام فردی
- ساختارگرایان
- مکتب کمی مدیریت
- سیستم های اطلاعاتی
- اهمیت سیستم های اطلاعاتی
- تعریف اطلاعات
- تعریف سیستم اطلاعاتی
- تاریخچه استفاده از اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی
- انواع سیستم های اطلاعات
- مکتب سیستمی
- طبقه بندی سیستم ها
- سیستم اصلی و فرعی
- سیستم باز و بسته
- سیستم قطعی و احتمالی
- طبقه بندی سیستم ها براساس پیچیدگی
- سیستم های فیزیکی، زیستی و اجتماعی
- . سیستم های ایستا و پویا
- سیستم های بی جان و جاندار
- سیستم های طبیعی و مصنوعی
- سیستم های خودکنترل و جداکنترل
- تاثیر نظریه عمومی سیستم ها بر مطالعه سازمان ها
- مکتب اقتضائی
- مکتب کیفیت پویا
- بررسی نظریۀ یادگیری سازمانی
- منابع
چکیده
مدیریت به شکل های مختلف و متفاوت در طول تاریخ و جود داشته و به صور گوناگون، زمینه پایداری و دوام و قوام تمدن ها و حکومت ها را فراهم ساخته است. با پیشرفت علم و افزایش آگاهی بشر در استفاده از امکانات و توانایی های خود، تأثیر مدیریت در پیشرفت بشر نیز فزونی یافت و همراه با آن، نظریههای مختلف و متفاوتی که از منظرهای گونهگون به انسان نگاه میکردند نیز ارایه گردید. وجه مشترک تمامی این نظریهها، هدفگرا بودن و توجه به نتیجه کار است و در این راستا، انسان نیز گاه همسنگ ابزار مورد توجه قرا گرفته و گاه به آن در سطوح بالاتر توجه شده است. می دانیم که به تعداد اندیشمندان مدیریت، از این مفهوم تعریف داریم مثلاً ال دفت: مدیریت را فرآیند به کارگیری موثر کارآمد از منابع مادی و انسانی به منظور نیل به اهداف تعریف کرده است. در همین راستا در مقاله حاضر به بررسی اجمالی سیر تحول نظریه های علم مدیریت پرداخته شده است.
مقدمه
عصری که در آن زندگی می کنیم عصر سازمان نام نهاده شده است چون انسان از لحظه تولد تا دم مرگ، حتی پس از مرگ نیز با سازمانها ارتباط دارد. بدین ترتیب که انسان در عصر حاضر در سازمانی به نام زایشگاه به دنیا می آید، شناسنامه خود را از سازمانی به نام ثبت احوال می گیرد بعد در سازمان هایی نظیر مدرسه، سازمانهای دولتی، آموزشی و تجاری و … در ارتباط خواهد بود و در زمان فوت نیز برای ابطال شناسنامه و صدور جواز دفن با سازمان در ارتباط خواهد بود. امروزه با توجه به نیاز جوامع به انواع خدمات و تولیدات سازمانهای گوناگون شناخت، اداره و مدیریت علمی آن اهمیت به سزایی دارد (اتزیونی[1]، 1390؛ دراکر، 1393).
سوابق تاریخی وسیرتکاملی نظریه های مدیریت
اگر بخواهیم مفاهیم و نظریه های مدیریتی را از نظرسیرتاریخی مورد مطالعه قرار دهیم می توان این نظریات را به دوبخش تقسیم کرد:
- نظریه های مدیریتی تا قبل از سال1750(از5000 سال قبل از میلاد تا1750)
- نظریه های مدیریتی بعد ازسال1750تاکنون (از1750تا 2003)
نظریه های مدیریتی قبل ازسال1750تقسیم بندی خاصی ندارند.ضمن اینکه اصول، مفاهیم متعدد و مختلف در زمینه مدیریت مطرح وعمل می شد. اما نظریه های مدیریتی بعد از سال1750بخصوص سال1900به بعد را می توان درقالب 6مکتب فکری بیان نمود (دراکر، 1393؛ رابینز، 1391).
صاحبنظران رشته های مختلف نظیر جامعه شناسان، روانشناسان، اقتصاددانان، سیاستمداران و ریاضی دانان هرکدام سازمان و مدیریت را از جهت خاصی برای تحقیق و بررسیهای فنی مناسب تشخیص دادند و بالاخره شالوده علم جدید سازمان ومدیریت پی ریزی گردید. باتوجه به سیر تاریخی مشاهده شده نظریه سازمان و مدیریت پدیده ای تکامل گراست، یعنی اینکه نظریه پردازان، بامطالعه مکتب گذشته آنهارا اساس کارخود قرارداده و به ترمیم یا ارائه نظریه های جدید می پردازند و به این سیر تکاملی خوشه ای می افزایند (دراکر، 1393؛ رابینز، 1391).
نظریه های عمومی سازمان ومدیریت
باتوجه به سیرتحولات مکاتب ونظریات علم مدیریت، می توان نظریه های مدیریت را به مکاتب زیر تقسیم نمود:
- مکتب کلاسیک ـ سنتی (ازسال1750) شامل نظریه مدیریت علمی، نظریه فرایندی، نظریه بوروکراسی
- مکتب نئوکلاسیک ـ روابط انسانی (ازسال1920) شامل مطالعات پوچ و بارکر، مطالعات هاثورن وغیره
- مکتب کمی (ازسال1938) شامل مدیریت عملیات(OM) و سیستم های اطلاعاتی مدیریت (MTS)
- مکتب سیستمی (ازسال1950) شامل نظریه یادگیری سازمانی، نظریه آشفتگی ـ آشوب
- مکتب اقتضایی (ازسال1970) شامل نظریه اقتضایی آلدرفر و دیگران
- مکتب کیفیت پویا (ازسال1975) شامل نظریه مبارزه پویا، نظریه کمال مدیریت، نظریه یادگیری درسازمان، رویکردکایزن، رویکردکیفیت جامع (TQM) و رویکرد مهندسی مجدد (دراکر، 1393؛ رابینز، 1391).
مکتب کلاسیک سنتی
معمولا در مکتب کلاسیک سه نظریه مطرح می باشد: نظریه مدیریت علمی، نظریه فرایندی مدیریت و بوروکراسی
نظریه مدیریت علمی
پیشرفت مدیریت تا انقلاب صنعتی هماهنگ و محسوس نبود. درسال1776آدام اسمیت با اطلاعاتی که ازکارخانه سنجاق سازی به دست آورده بود، محسنات تقسیم کار را اعلام کردکه خود گامی درجهت سازماندهی و مدیریت بود. تا قبل از سال1903 علم جدید مدیریت شکل و حالت مشخصی به خود نگرفته بود (چستر، 1393؛ رضائیان، 1394). دراین سال فرد وینسلو تیلور رساله ای تحت عنوان مدیریت کارگاه درباره اصول مدیریت علمی کارگاههای صنعتی در انجمن مهندسان مکانیک آمریکا قرائت کردکه مقدمه تدوین و تکمیل یک رشته رساله های بعدی پیرامون فنون و نظریه های علمی مدیریت به شمارمی رود. سرانجام تیلورآمریکایی که به آن پدر مدیریت علمی نیز می گویند، درسال 1911،کتاب اصول مدیریت علمی را انتشار دادکه در آن مسائل مدیریت را به صورت مدون و منظم و با ذکرمثال های زنده توضیح داده است (دراکر، 1393؛ رضائیان، 1394). تیلور4 اصل؛ علمی کردن فعالیت های هرشغل، انتخاب کارکنان مناسب هرشغل، آموزش وحمایت کارکنان از طریق مشخص کردن راه انجام کار را پیشنهادکرد و معتقد بود برای پیاده کردن این اصول، روشهایی مثل؛ بررسی و اندازه گیری زمان دقیق انجام کار، تخصصی کردن کارها، استانداردکردن ابزارکار، تهیه شرح وظایف کارکنان و تنظیم سیستم پرداخت حقوق متناسب باکیفیت کارکارکنان موردنیاز است (دراکر، 1393؛ رضائیان، 1394). ماحصل این نظریه این است که انسانی اقتصادی فرض می شودکه صرفا تحت تاثیر انگیزه مادی قرار دارد، توجه به کارایی و هدف سازمانی معطوف بوده و همچنین “کارسنجی”،”زمان سنجی” و”مزدسنجی” جوهره کارمدیریت علمی بود (دراکر، 1393؛ رضائیان، 1394).
دراین نظریه از یک سلسله فنون مانند مطالعه حرکت، مطالعه زمان، برنامه ریزی و کنترل تولید، طراحی نحوه استقرار ماشین آلات و افراد درکارگاهها، دستمزدتشویقی، مدیریت امورپرسنلی و مهندسی نیروی انسانی که همگی برکارایی و تولید تاکید دارند، استفاده می شود (دراکر، 1393؛ رضائیان، 1394). تیلور با تفکیک کارهای فکری از کارهای بدنی، برجنبه فکری برنامه ریزی که مشتمل است برنکاتی از قبیل:
-چه کاری بایدانجام شود؟
-چگونه؟
-توسط چه کسی؟
-باچه سرعتی؟و
-درچه زمانی باید به پایان برسد، تاکید بسیار می کرد. برای رسیدن به این هدف های برنامه ریزی، تیلور اندیشه استفاده از متخصصین سازمانی را که امروزه از آن به عنوان سازمان ستادی یاد می شود، عنوان کرد (اتزیونی، 1390؛ دراکر، 1393؛ رضائیان، 1394).
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.