توضیحات
عنوان فارسی: رویکرد استفاده از کاربردپذیری در بستر وب سایت رایتل
- فصل اول مقدمه
- فصل دوم پیشینه موضوع
- فصل سوم تجزیه و تحلیل دادهها
- فصل چهارم روشهای تحقیق
- فصل پنجم جمع بندی و نتیجه گیری
چکیده:
بیش از دو دهه از طرح مبحث کاربردپذیری میگذرد. مبحثی که فصل مشترک موضوعهایی نظیر «کیفیت در استعمال»، «طراحی انسان/ کاربرمدار»، «ممیزی فرایندها و سیستمهای نرمافزاری»، «طراحی وب» و غیره است.
تحقیق حاضر سعی دارد تا با روشن کردن مفهوم کاربردپذیری، استانداردهای آن را نیز مورد بررسی قرار داده و اهمیت موضوع را به خواننده منتقل سازد و نشان دهد که درحال حاضر یکی از مهمترین عوامل در طراحی محصولات جدید، کاربردپذیری و استانداردهای مربوطه هستند. برای تحقق هدف این تحقیق، مطالعه موردی وبسایت رایتل انجام گردیده است تا به بررسی کاربردپذیری و معیارهای آن در این وبسایت بپردازیم.
کلید واژه: کاربر، کاربردپذیری، وبسایت، کاربردپذیری وبسایت، وبسایت رایتل
فصل اول
مقدمه
- تعریف کلی از کاربردپذیری
در شرایطی که مشتری گرایی و توجه به نیازهای اول، شعار و هدف کلیه سازمانها، نهادها و بنگاههای کوچک و بزرگ اقتصادی گردیده، بدیهی است که به جهت تحقق آن، راهکارهایی ایجاد و در راه نزدیک شدن به نیازهای واقعی مشتریان و مصرف کنندگان توسعه یابند.
یکی ازاین دسته راهکارها – که پیرامون ساده سازی استعمال محصولات و سیستم ها، و تطبیق هرچه بیشتر آنها با نیازها و احتیاجات کاربران، مطرح و توسعه یافته – مبحث کاربردپذیری است که همچنین به عنوان یکی از مهمترین مشخصه های کیفی محصولات مبتنی بر نرم افزار نیز، باز شناخته می شود.[1]
تعریفهای زیادی از کاربردپذیری ارائه شده است. ازجمله استاندارد ایزو – 1429 آن را بدین صورت تعریف می کند: اندازه واحدی که یک محصول بتواند به وسیله کاربرانی معین، جهت دستیابی به اهدافی خاص توأم با اثربخشی، کارایی و رضایتمندی، در یک زمینه مشخص از کاربرد، مورداستفاده قرار گیرد (2). این تعریف که علاوه بر اینکه افق گسترده کاربردپذیری را نشان می دهد، براین امر تکیه دارد که کاربردپذیری یک محصول، وابسته و مربوط است به زمینه استفاده و کاربردش. (4)یاکوب نیلسن (1993)، تعریفی مختصرتر از کاربردپذیری ارائه کرده: قابلیت یادگیری، کارایی، خطاها، به یادآوری و رضایتمندی.
همچنین استاندارد ISO1926(ISO/IEC 2000B) نیز کاربردپذیری را به عنوان ترکیبی از قابلیت فهم، قابلیت یادگیری، قابلیت به کارانداختن و جذابیت تعریف می کند (2). اما کاربردپذیری را در یک جمله می توان گفت که: کاربردپذیری عبارت است از ساده سازی استعمال محصولات و سیستم ها و تطبیق و سازگارکردن هرچه بیشتر آن با الزامات و نیازهای کاربران.[1]
کاربردپذیری سه جنبه اساسی را دربر می گیرد:
الف) اثربخشی: اینکه آیا کاربران می توانند وظایف خود را به طورکامل، به انجام برسانند؟ آیا می توانند با به کارگیری محصول، به اهداف خود – مثلا آنچه که می خواهند انجام دهند – دست یابند؟
ب) کارایی: اینکه برای انجام و تحقق این امر – یعنی انجام کار به وسیله محصول و دستیابی به اهداف – کاربران می باید چه اندازه کوشش کنند؟ (که اغلب در واحد زمان نیز سنجیده می شود)
ج) رضایتمندی: اینکه به تصور کاربران استفاده از سیستم یا محصول، تا چه حد سهل و آسان است؟ که خود آمیخته و تحت تاثیر موارد زیر هستند:
الف = کاربران: اینکه چه کسی محصول را مورداستفاده قرار می دهد؛
ب – اهداف کاربران: آنچه کاربران با به کارگیری محصول سعی در انجام و تحقق آن دارند؛
ج – زمینه، وضعیت و موقعیت استفاده: اینکه کجا و چگونه محصول مورداستفاده قرار می گیرد.
مردم روزانه با بسیاری از محصولات سخت افزاری و نرم افزاری کار میکنند، این محصولات شامل ابزارهای کار، دستگاه خودپرداز بانک، یک نرم افزار اتوماسیون اداری، نرم افزارهای موبایل، وب سایتها و دیگر محصولاتی است که روزانه با آنها سر و کار داریم که بسیاری از این محصولات به منظور سهولت انجام کار و وظایف روزانه توسط کاربران طراحی و تولید شده است.
کاربردپذیری شاخصه ای است که نشان میدهد که استفاده از یک محصول تا چه اندازه آسان و راحت است و آن محصول برای کاربر کاربردی است، به طور کلی کاربردپذیری عملکرد یک محصول که باعث رضایت کاربر و افزایش بهرهوری را مورد ارزیابی قرار میدهد.
در طراحی تعامل، کاربردپذیری ( به انگلیسی: Usability) شاخصهای است که میزان سهولت کاربری یک ابزار را نشان میدهد. تعریف کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بینالمللی استانداردسازی »: میزانی که یک محصول میتواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند.
کاربردپذیری سعی دارد بداند کاربران تا چه اندازه توان یادگیری و استفاده از یک محصول را برای رسیدن به مقاصد خود دارند همچنین سنجشی است از سطح رضایت کاربران در تمامی مراحل استفاده از محصول.
تعریف کاربردپذیری از دیدگاه « سازمان بینالمللی استانداردسازی »: میزانی که یک محصول میتواند توسط کاربران خاصی برای رسیدن به هدفی معین، مورد استفاده قرار گرفته و در حین استفاده، ضمن داشتن اثربخشی و کارایی، رضایت کاربر را در زمینه مورد استفاده تأمین کند.
منبع اصلی اطلاعات در کاربردپذیری از بازخورد و رفتار خود کاربران بدست می آید.
- عوامل ایجاد کاربردپذیری
عوامل متعددی در ایجاد مفهوم کاربردپذیری مشارکت دارند و این یک مفهوم تک بعدی نیست.
- تعامل کاربر با طراحی بصری ( مبنی بر درک یا انتقال مستقیم )
- سنجش و نرخ سهولت یادگیری کاربر
- سنجش سودمندی و کارآیی محصول
- میزان به یاد سپاری مجدد ( ایجاد حس وفاداری )
- سنجش و بررسی خطاهای تکراری
- میزان رضایت و نارضایتی کاربر
1-2-1- تعامل کاربر با طراحی بصری
تعامل مستقیم کاربر با طراحی بصری سایت به بهترین شکل می تواند تحلیل گر را به کسب اطلاعاتی ارزشمند از بازخورد و رفتار کاربران برساند . یک تعامل بصری خوب به این معنا است که کاربران بتوانند مسیر مورد نیاز خود را در سراسر سایت ، اپلیکیشن و… براحتی بیابند.
1-2-2- سهولت کسب و یادگیری کاربر
میزان یادگیری و سهولت کسب اطلاعات مورد نیاز کاربر نیز به این معناست که کاربر بتواند نیازمندی خود را طی مدت زمان کوتاه و با سرعت مناسبی پیدا کند و همچنین در موارد مشابه از عملکرد و تجربه کاربری قبلی خود استفاده کند. البته گاه در همین مرحله با بررسی رفتار کاربر می توان به راه حل های جالبی دست پیدا کرد چرا که کاربران همیشه در تلاشند از کوتاه ترین مسیر به نتیجه مورد نظر برسند و روش های ابداعی زیادی نیز می توان از بازخورد کاربران کسب و استفاده کرد.
1-2-3- میزان به یاد سپاری
قابلیت به یاد سپاری و در مفهومی دیگر وفاداری به سایت ، اپلیکیشن و… عاملی است که طراحان و توسعه دهندگان وب سایت ها در تمام پروژه های خود با آن سر وکار دارند.کاملاً واضح است که هرچه تجربه ای لذت بخش و مفید به کاربر ارائه شود به طور مستقیم بر نرخ بازگشت مراجعه کنندگان و افزایش وفاداری به سایت یا اپلیکیشن تأثیری مستقیم دارد.
1-2-4- سنجش و بررسی خطاهای تکراری
توانایی جذب و حفظ جریان ثابتی از بازدیدکنندگان در سایت و یا اپلیکیشن تا حد زیادی به دفعات خطا در این دو بستگی دارد. به عنوان مثال اگر وب سایت هرچند ساعت در روز در دسترس نباشد و برای زمان طولانی خطاهایی تکراری به کاربر نمایش دهد می توان مطمئن بود که اکثریت کاربران به آن باز نخواهند گشت.
1-2-5- سنجش سودمندی ، کارآیی و رضایت کاربر
چقدر برای کاربران ، انجام کارهای پیچیده راحت صورت می گیرد؟ گاهی ممکن است که وب سایت یا اپلیکیشن از نظر برنامه نویس و طراح به بهترین شکل اجرا شده باشد و تمامی معیارها را نیز در نظر گرفته اند اما همچنان بازخورد منفی از کاربران دریافت می شود. به منظور دست یابی به بالاترین سطح کاربرد پذیری ، بهتر است وب سایت یا اپلیکیشن با تمرکز بر روی کاربر (طراحی کاربر- محور) پیاده سازی شود . یکی از ویژگی های طراحی کاربرمحور بی نیازی از توصیف یا خودآموز بودن آن می باشد.
در اغلب نمونه کارهای موفق جهانی، مرحله ی آزمایش و کاربرد پذیری محصول ، توسط شرکت هایی که به صورت تخصصی بر روی این موضوع فعال هستند از محلی خارج از محیط تیم توسعه نرم افزار انجام می گیرد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.