توضیحات
عنوان فارسی: داده های عظیم در شبکه های اجتماعی
- چکیده
- فصل اول: داده های عظیم
- تعریف داده های عظیم
- ویژگی های داده های عظیم
- کاربردهای داده های عظیم
- معماری داده های عظیم
- تحلیل داده های عظیم
- چالش های پیاده سازی تجزیه و تحلیل داده های عظیم
- فصل دوم: شبکه های اجتماعی
- مقدمه
- مفهوم شبکه های اجتماعی
- تاریخچه شبکه های اجتماعی
- قابلیت های شبکه های اجتماعی
- اهمیت بررسی شبکه های اجتماعی
- ویژگی های شبکه های اجتماعی
- دسته بندی شبکه های اجتماعی
- مراحل رشد و تکامل شبکه های اجتماعی
- شبکه های اجتماعی و حریم خصوصی
- فصل سوم: داده های عظیم در شبکه های اجتماعی
- مقدمه
- داده های عظیم در شبکه های اجتماعی
- تکنولوژی و تجهیزات پیاده سازی داده های عظیم
- هادوپ
- پایگاه داده NOSQL
- ابر اجتماعی
- فصل چهارم: نتیجه گیری
- نتیجه گیری
- منابع
فصل اول
داده های عظیم
تعریف داده های عظیم
داده های عظیم (کلان داده ها)[1]، به مجموعه داده هایی اطلاق می گردد که حجم و سرعت تولید آنها بیش از ظرفیت و امکانات بانک های اطلاعاتی مرسوم برای ضبط، ذخیره سازی، مدیریت و تحلیل داده است و نتوان آنها را با یک پردازشگر معمولی پردازش کرد.در واقع، عبارت داده عظیم مدتها است که برای اشاره به حجمهای عظیمی از دادهها که توسط سازمانهای بزرگی مانند گوگل یا ناسا ذخیره و تحلیل میشوند مورد استفاده قرار میگیرد. اما به تازگی، این عبارت بیشتر برای اشاره به مجموعههای دادهای بزرگی استفاده میشود که به قدری بزرگ و حجیم هستند که با ابزارهای مدیریتی و پایگاههای داده سنتی و معمولی قابل مدیریت نیستند. مشکلات اصلی در کار با این نوع دادهها مربوط به برداشت و جمعآوری، ذخیرهسازی، جستوجو، اشتراکگذاری، تحلیل و نمایش آنها است. این مبحث، به این دلیل هر روز جذابیت و مقبولیت بیشتری پیدا میکند که با استفاده از تحلیل حجمهای بیشتری از دادهها، میتوان تحلیلهای بهتر و پیشرفتهتری را برای مقاصد مختلف، از جمله مقاصد تجاری، پزشکی و امنیتی، انجام داد و نتایج مناسبتری را دریافتکرد.
بیشتر تحلیلهای مورد نیاز در پردازش دادههای عظیم، توسط دانشمندان در علومی مانند هواشناسی، ژنتیک، شبیهسازیهای پیچیده فیزیک، تحقیقات زیستشناسی و محیطی، جستوجوی اینترنت، تحلیلهای اقتصادی و مالی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. حجم دادههای ذخیرهشده در مجموعههای دادهای داده عظیم ، عموماً بهخاطر تولید و جمعآوری دادهها از مجموعه بزرگی از تجهیزات و ابزارهای مختلف مانند گوشیهای موبایل، حسگرهای محیطی، لاگ نرمافزارهای مختلف، دوربینها، میکروفونها، دستگاههای تشخیص RFID، شبکههای حسگر بیسیم وغیره با سرعت خیرهکنندهای در حال افزایش است. در این مقاله ضمن بررسی مفاهیم پایه ای در بزرگ داده، به بررسی راه حل های موجود برای مدیریت و بهره برداری از این نوع داده ها خواهیم پرداخت.
برای ایجاد یک دید مناسب در خصوص کلان داده و اهمیت آن، جامعه ای را تصور کنید که در آن جمعیت بطور نمایی در حال افزایش است، اما خدمات و زیرساخت های عمومی آن نتواند پاسخگوی رشد جمعیت باشد و از عهده مدیریت آن برآید. چنین شرایطی در حوزه داده در حال وقوع است. بنابراین نیازمند توسعه زیرساخت های فنی برای مدیریت داده و رشد آن در بخش هایی نظیر جمع آوری، ذخیره سازی، جستجو، به اشتراک گذاری و تحلیل می باشیم. دستیابی به این توانمندی معادل است با شرایطی که مثلا بتوانیم “هنگامی که با اطلاعات بیشتری در حوزه سلامت مواجه باشیم، با بازدهی بیشتری سلامت را ارتقا دهیم”، “در شرایطی که خطرات امنیتی افزایش پیدا میکند، سطح امنیت بیشتری را فراهم کنیم”، “وقتی که با رویدادهای بیشتری از نظر آب و هوایی مواجه باشیم، توان پیش بینی دقیقتر و بهتری بدست آوریم”، “در دنیایی با خودروهای بیشتر، آمار تصادفات و حوادث را کاهش دهیم”، “تعداد تراکنش های بانکی، بیمه و مالی افزایش پیدا کند، ولی تقلب کمتری را شاهد باشیم”، “با منابع طبیعی کمتر، به انرژی بیشتر و ارزانتری دسترسی داشته باشیم” و بسیاری موارد دیگر از این قبیل که اهمیت پنهان کلان داده را نشان می دهد.
در شکل زیر سه ویزگی داده های عظیم نشان داده شده است.
شکل 1-1 ویژگی اصلی داده های عظیم
کلان داده میتوانند بر اساس مشخصات زیر تعریف شود:
حجم – مقدار دادههای تولید شده در این زمینه بسیار مهم است. اندازه دادهها ارزش و پتانسیل دادههای مورد توجه به آن را تعیین میکند تا جایی که میتوان تصمیم گرفت که داده کلان محسوب میشود یا خیر. نام ‘کلان داده’ به خودی خود شامل موضوعی است که نشان دهنده رابطه با اندازه زیاد داده میباشد.
تنوع – جنبه بعدی در کلان دادهها تنوع آن است. این بدان معنی است که دستهبندی کلان دادهها به ضرورت نیاز شناسایی شده توسط تحلیلگران داده دارد. این به افراد کمک میکند تا دادههای و ارتباطتشان را دقیق تر تحلیل کنند تا از مزایا و رعایت اهمیت کلان دادهها به طور مؤثر استفاده کنند.
نرخ تولید – اصطلاح ‘نرخ تولید’ در این موضوع به سرعت تولید داده اشاره دارد و یا چگونگی سرعت تولید و پردازش دادهها برای پاسخگویی به خواسته و چالشهای پیش رو در مسیر رشد و توسعه است. صحت کیفیت اطلاعات استفاده شده، میتواند بزرگ باشد. تحلیل دقیق به صحت اطلاعات منبع بستگی دارد.
پیچیدگی مدیریت اطلاعات میتواند بسیار پیچیده باشد، بخصوص زمانیکه از حجم زیادی از اطلاعات استفاده میشود. اطلاعات باید مرتبط، متصل و هماهنگ باشد که مصرفکنندگان میتوانند اطلاعات را که انتقال مییابد را بدست میآورد.
داده های بزرگ تقاضا برای متخصصان در این حوزه را به شدت بالا برده است و شرکت هایی چون Oracle، IBM، Microsoft، SAP و… بیش از 15 میلیارد دلار برای توسعه نرم افزارهای مدیریت و تحلیل داده سرمایه گذاری کرده اند. داده های بزرگ نحوه کار سازمان ها و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. داده های بزرگ فرهنگی را در سازمان ها ایجاد می کند که از طریق آن کسب و کارها و مدیران فناوری اطلاعات را به سمت استفاده از تمامی ارزش های پنهان در داده ها سوق می دهد. ادراک این ارزش ها به همه کارکنان سازمان ها این امکان را می دهد که با بینش وسیع تری تصمیم گیری کنند، نزدیکی بیشتری با مشتریان داشته باشند، فعالیت های خود را بهینه کنند، با تهدیدات مقابله کنند و در نهایت سرمایه های خود را بر روی منبع جدیدی از سود سرشار پنهان در داده ها متمرکز سازند. سازمان ها برای رسیدن به این مرحله نیازمند معماری جدید، ابزارهای نو و فعالیت ها و تلاش های مستمری هستند تا بتوانند از مزیت های چهارچوب های مبتنی بر داده های بزرگ بهره مند گردند.
بخش دولتی: در بخش دولتی استفاده از داده های بزرگ سبب کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و نیز ظهور و بروز نوآوری های جدید می شود. لیکن در بخش دولتی استفاده از چهارچوب های مبنی بر داده های بزرگ نیازمند همکاری بخش های مختلفی، از جمله وزارتخانه ها و نیز بخش های محلی و شرکت های دولتی است. در ادامه به بخشی از فعالیت های انجام شده در کشور های مختلف در حوزه داده های بزرگ اشاره می کنیم. در ایالات متحده امریکا در سال 2012 دولت امریکا برای انجام پروژه ها و حل مسائل دولتی این کشور اعلانی را مبنی بر استفاده از طرح های تحقیقات و توسعه در حوزه داده های بزرگ اعلام کرد که مبتنی بر 84 طرح بود که در شش گروه تقسیم بندی شده است.
در انگلستان یکی از بهترین مثال های استفاده از داده های بزرگ در بش خدمات عمومی اتفاق افتاده است و به عنوان مثال داده های هواشناسی و کلیه خدماتی که از آن ناشی می شود از طریق چهارچوب های داده های بزرگ مدیریت می شود.
بخش خصوصی: در بخش خصوصی مثال های زیادی از کاربردهای داده های بزرگ می توان بر شمرد. شرکت آمازون روزانه میلیون ها عملیات را در داخل شرکت و نیز عملیات مربوط به همکاران خود را مدیریت می کند به طوری که از سال 2005 سه دیتابیس بزرگ جهان بر روی لینوکس را به خود اختصاص داده است. مثال های دیگری نیز می توان از جمله شرکت والمارت که روزانه بیش از 1 میلیون تراکنش مشتریان خود را مدیریت می کند.
بهداشت و درمان: تحلیل کلان دادهها میتواند در صنعت بهداشت و درمان در قالب ارائه خدمات بهتر به عموم مردم کمک کند که این امر منجر به شناسایی روشهایی شخصیسازی شده برای درمان بیماران میشود. این شخصیسازی درمان میتواند منتج به افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینههای دولت در بخش بهداشت و درمان شود.
آموزش: کلان دادهها در صنعت آموزش میتواند به شخصیسازی فرایند یادگیری کمک کند. موضوعی که تا قبل از پیدایش سیستمهای یادگیری الکترونیکی و جمعآوری دادههای آموزشی مطرح نبود. این شخصیسازی به نوبه خود میتواند باعث شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و دانشجویان شود و پویایی محیط یادگیری را افزایش دهد.
تولید: در صنعت تولید استفاده از کلان دادهها میتواند به تولید طبق نیازهای مشتری کمک کند، زمان تولید محصول را کاهش دهد. همینطور با استفاده از شبیهسازی و بهینهسازی با استفاده از کلان دادهها میتوان خط تولید را به صورت بهینه طراحی کرد و بسیاری از عیوب خط تولید و کالاها را پیش از شروع به کار خط تولید شناسایی کرد.
خرده فروشی :در صنعت خرده فروشی از کلان دادهها برای شناسایی بهتر نیازهای مشتریان و ارائه تبلیغات و بازاریابی سفارشیشده استفاده میشود. این شرکتها در تلاشاند با جمعآوری دادههای عددی، متنی و تصویری تجربه خرید مشتری از کانالهای مختلف را بهبود بخشند و بتوانند نیازهای آنان را برآورده سازند.
علوم اجتماعی: در مطالعات علوم اجتماعی کلان دادهها میتواند ابزاری جدید برای بررسی پیچیدگی رفتار انسانها اعم از رفتارهای فردی و اجتماعی باشد و دریچهای جدید برای مطرح کردن سوالهای جالب تر و یافتن الگوهایی که تا پیش از این ناشناخته بودند باشد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.