توضیحات
عنوان: حق اولاد و عائله مندی در قانون کار
- چکیده
- مقدمه
- تأمین اجتماعی
- حق اولاد یا عائله مندی
- شرایط حق عائله مندی
- محاسبه حق عائله مندی
- برابری دربرخورداری ازکمک عائلهمندی بین بیمهشدگان زن ومرد
- تفاوت حق اولاد و حق عائله مندی در چیست؟
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده
قوانین تامین اجتماعی در تمامی کشورها متفاوت بوده و نمی توان هیچ دو کشوری را پیدا کرد که قوانین انها در این مورد یکسان باشند ،اما موردی که مطرح می شود این است که این قوانین به هر شکل که باشند تنها برای آسایش کارکنان و افراد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی وضع می شود و اگر چیزی غیر از این باشد بی پایه و اساس خواهد بود ، مادر این پژوهش کوتاه سعی داریم تا با یکی از این قوانین (حق عائله مندی )آشنا شده و آن را مورد بررسی قرار دهیم.
به موجب اینکه اشخاص متاهل هزینه های بیشتری در بردارند،سازمان وزارت کار و تامین اجتماعی حق عائله مندی را برای آن ها جهت یاری رساندن به هزینه خانواده در نظر گرفته است.از دیگر شرایط حق عائله مندی این است که اشخاص باید فرزند داشته باشند.
به طور معمول در بیشتر کشورها حق عائله مندی در مقررات و قوانین تامین اجتماعی آن ها ذکر می گردد اما در کشور ایران فقط در بعضی از شرکتها اشخاص متاهل را از نظر حمایت های غیر مالی پوشش دهی می نمایند.به طور دقیق تر قانون تامین اجتماعی، موضوع عائله مندی را در اولویت قرار می دهد. و از دیگر شرایط حق عائله مندی اینست که این حق را فقط تا دو فرزند پرداخت نموده است
کلید واژگان : تامین اجتماعی ، بیمه ، حق عائله مندی ، حق اولاد
مقدمه
برابــری در تأمین اجتماعــی در دهه هــای اخیــر بــه لحــاظ نقــش ویــژه ای کــه در تأمیــن خصوصــا نیازهـای اساسـی افـراد جامعـه بـر عهـده داشـته نه تنهـا مـورد توجـه قانونگـذاران داخلـی بلکـه در سـطح بین المللـی مـورد توجـه مجامـع بین المللـی قـرار گرفتـه اسـت. صرفنظـر از هـر نـوع نـژاد، مذهـب، رنـگ جنـس، عقیـده سیاسـی، ملیـت، وضـع اجتماعـی، ثـروت، ولادت یـا هـر موقعیـت دیگـر، همـه انسـانها بـه دلیـل انسـان بـودن، حـق دارنـد از حداقـل امکانـات زیسـتی برخـوردار شـده و مـورد حمایـت قـرار گیرنـد.
یکــی از مهمتریــن حقهــا، حــق بــر تأمین اجتماعــی اســت. برخــورد برابــر بــا افــراد در موقعیتهــای نابرابــر نهتنهــا نابرابــری را از بیــن نمیبــرد، بلکــه بــه آن تــداوم میبخشــد. نادیــده انگاشــتن تفاوتهــای موجــود در میــان افــراد از نظــر اســتعداد، کوشــش و نیــز نفــی برتریهــای فــردی یــا درجــات اجتماعــی در واقـع، ظلـم بـه فـرد و جامعـه اسـت. اصـل برابـری بـه صراحـت در قوانیـن و مقـررات مربـوط بـه نظـام تأمین اجتماعـی ایـران تصریـح نشـده، قانونگـذار و نیـز دسـتگاههای متولـی تأمین اجتماعـی بـه آن توجـه کافـی مبـذول نداشـته به گونـهای کـه حداقـل در برخـی از زمینه هـا از جملـه برقـراری مزایـای کوتاه مـدت از جملـه بیمـه بیـکاری، عائله منـدی، کمـک بـارداری و زایمـان، کمـک ازدواج تبعیـض وجـود دارد.
تأمین اجتماعی دارای دو مفهوم مشارکتی(بیمه ای) و غیر مشارکتی کــه در معنــای مشــارکتی بــه »بیمه هــای اجتماعــی« اطــاق میشــود و بــر اســاس آن برخــورداری از تأمین اجتماعــی منــوط بــه پرداخــت مبلغــی تحــت عنــوان حــق بیمــه غالباً داشــتن کار یــا حرف هــای مشـخص یـا وابسـتگی خانودگـی بـه فـرد شـاغل اسـت. پـس در ایـن معنـی تأمین اجتماعـی یعنـی »تأمیـن اقتصـادی شـاغلین و افـراد خانـواده آنهـا در برابـر رویدادهایـی کـه منجـر بـه کاهـش یـا قطـع درآمـد و افزایــش هزینه هــای آنــان میشــود در مقابــل پرداخــت حــق بیمــه«. در چنیــن نظامــی عــاوه بــر بیمــه کارفرمـا و دولـت نیـز بخـش قابـل توجهـی از حـق بیمـه را کـه به نسـبت دسـتمزد محاسـبه شـده، معمـول میشــود، پرداخــت میکننــد .در معنــی غیرمشــارکتی، تأمین اجتماعــی دربردارنـده مجموعـه نهادهـا و سـازمانهایی اسـت کـه بـر مبنـای همبسـتگی اجتماعـی درصـدد رفـع نیـاز کلیـه شـهروندان و تأمیـن اقتصـادی آنـان در مقابـل خطـرات اجتماعـی اسـت«. تأمین اجتماعـی بـه ایــن معنــی تنهــا شــاغلین را در برنمیگیــرد بلکــه شــامل کلیــه آحــاد ملــت و نیازمنــدان میشــود.
بـرای کمـک هزینـه عائله منـدی میتـوان سـه معنـای عـام، خـاص و اخـص در نظـر گرفـت. منظـور از معنــای عــام، کلیــه کمکهــای مســتقیم و غیرمســتقیم اســت کــه بــرای کاهــش فشــار هزینه هــای مســئولیت خانوادگــی صــورت میگیــرد. در معنــای خــاص عبــارت اســت از کلیــه کمک هــای مســتقیمی کـه در قالـب کمـک هزینـه مسـکن، کمـک هزینـه خانـواده تـک سرپرسـت و کمـک هزینـه اداره کـودک صـورت میگیـرد. در معنـای اخـص آن عبـارت اسـت از کمـک هزینـه ای کـه بـرای فرزنـدان(حـق اولاد( اختصـاص مییابـد. همچنـان کـه مـاده 86 قانـون تأمین اجتماعـی نیـز آن را در ایـن مفهـوم بـه کار بـرده اســت. بســیاری از جمعیــت کشــور از برخــی مزایــای تأمین اجتماعــی محروم انــد. اکثــرا کارمنــدان شــاغل از مسـتمریها بهره مندنـد امـا کمـک عائله منـدی و اولاد بـرای همـه فراهـم نشـده یـا اگـر فراهـم شـده مبلـغ آن بسـیار ناچیـز اسـت در حالـی کـه جـزء حمایت هایـی اسـت کـه در اسـناد بین المللـی بـر آن بسـیار تأکید شــده امــا ایــن حــق در کشــور مــا بــه آن شــکلی کــه اســتانداردهای بین المللــی اقتضــا میکنــد، بــرآورده نشـده اسـت. انجام تحقیق
مزایــای حــق اولاد نیــز از جملــه حمایتهــای اجتماعــی محســوب می شود کــه بــر اســاس قوانیــن موجــود در کشــورهای توســعه یافته جهــان بــه کلیــه افــراد جامعــه، بــدون توجــه بــه میــزان درآمــد یــا موقعیــت وضعیـت اجتماعـی و اقتصـادی هـر یـک از آنـان، تـا سـقف سـنین تعییـن شـده بـرای فرزنـدان تحـت تکفل سیسـتم پرداخـت مزایـای حـق اولاد بـه قسـمی طراحـی شـده کـه بطـور یکسـان تعلـق میگیـرد. اصـوال نوعـی توزیـع درآمـد میـان افـراد مجـرد یـا خانوارهـای فاقـد فرزنـد و همچنیـن خانوادههـای صاحـب اولاد انجـام پذیـرد. بدیهـی اسـت بـا افزایـش تعـداد فرزنـدان هـر خانـواده، اثـرات ناشـی از توزیـع درآمـد میـان گروه هـای اشـاره شـده بـه همـان نسـبت گسـترش خواهـد یافـت. بـه عبـارت سـاده تر، خانواده هایـی کـه دارای یــک فرزنــد هســتند در برابــر آن دســته از خانواده هایــی کــه دارای فرزنــد بیشــتری هســتند صرفــا مقـدار کمتـری از توزیـع درآمـد میـان گروهـی، بهره منـد خواهنـد شـد. البتـه بـا توجـه بـه میـزان نرخ رشـد جمعیـت و سـایر شـاخصهای اجتماعـی و اقتصـادی در هـر جامعـه، میبایسـتی بـه فراخـور وضعیـت مزبـور و در راسـتای سیاسـتهای انبسـاطی یـا انقباضـی جمعیـت، دولـت تمهیـدات الزم را در ایـن امـر پیشبینـی کـرده بـه قسـمی کـه هیچگونـه مغایرتـی میـان سیاسـتهای مزبـور و میـزان پرداخـت مزایـای حـق اولاد بـه شـهروندان ایجاد نگـردد.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.