توضیحات
عنوان: حقوق فرهنگی ملت در قانون اساسی ایران
- مقدمه
- انواع حقوق مردم
- وسایل ارتباط جمعی
- حقوق فرهنگی
- ویژگیهای حقوق فرهنگی
- اهمیت و نقش حقوق فرهنگی
- منابع حقوق فرهنگی
- ابهام حقوق فرهنگی
- حقوق فرهنگی در اسلام
- حقوق فرهنگی در اصول قانون اساسی
- زبان ، خط ، تاریخ و پرچم رسمی کشور
- قانونگذاری فرهنگی
- قوانین كیفری
- سازمانهای حكومتی قوانین فرهنگی
- حقوق رسمی فرهنگی
- حقوق عرفی فرهنگی
- شورای عالی انقلاب فرهنگی
- اهداف شورای عالی انقلاب فرهنگی
- وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی
- مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی
- ترکیب اعضای شورای فرهنگ عمومی
- حقوق فرهنگی اقلیت ها در ایران
- امکانات عقیدتی و دینی
- مدارس
- مطبوعات
- حقوق فرهنگی زندانیان
- منابع
مقدمه
قرآن کریم همه انسانها را ازنسل یک مرد و زن دانسته و دلیل تفاوت آنها در نژاد و قبیله را برای شناسایی آنان دانسته و ملاک برتری آدمیان را در تقوا و خویشتن داری آنان میداند. ” یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلنا کم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم”(حجرات ۱۳).
منشور ملل متحد یکی از اهداف ملل متحد را توسعه و اعتلای روابط دوستانه میان ملتها بر اساس احترام و رعایت اصل برابری حقوق و تعیین سرنوشت مردمان بر شمرده است (بند ۲ ماده ۱ منشور ملل متحد).
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آحاد ملت را دارای حقوق یکسان دانسته و اختلافات قومی و قبیله را ملاک امتیاز نمیداند.
” مردم ایران از هر قوم و قبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود”(اصل ۱۹).
در ضمن همه آحاد ملت اعم از زن و مرد را با رعایت موازین اسلام از همه جنبههای حقوق برخوردار میداند.
“همه افراد ملت اعم از زن و مرد یکسان در حمایت قانونقرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند”(اصل ۲۰).
انسان ها علاوه بر اینکه از حقوق برابر برخوردارند رابطه بین آنها از نوع رابطه برادری است؛ برادری ناشی از ارزش های معنوی و اخلاقی است که مربوط به شان انسانی است.قرآن کریم از آنجا که ارزشهای ایمانی و تقوایی را ملاک ارزش گذاری آدمیان میداند لذا رابطه بین مومنین را رابطه برادری میداند. ” انما المومنون اخوه فاصلحوا بین اخویکم و اتقوا الله لعلکم ترحمون”به حقیقت مومنان همه برادر یکدیگرند. پس همیشه بین برادران ایمانی خود صلح دهید و خداترس و پرهیزکار باشید که مورد لطف و رحمت الهی گردید”(حجرات ۱۰).
” اعلامیه حقوق بشر هم به اصل برادری بین همه انسان ها اشاره کرده است. “همه انسانها باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار نمایند” (ماده ۱ اعلامیه جهانی حقوق بشر).اصل عزت، حرمت و کرامت انسانیانسان از این حیث که انسان است دارای حیثیت و کرامت ذاتی است، خداوند به انسان کرامت بخشیده است. ” ولقد کرمنا بنی آدم “(اسرا-۷۰)
این کرامت به صورت شهودی در فرد احساس میشود و باید برای انسان محفوظ بماند. هیچکس حق ندارد این حقوق ذاتی بشر را نادیده بگیرد.افکار عمومی جهانی به تاسی از عقل و وجدان، با تکرار و تایید اصول اخلاقی و ضد ارزش تلقی کردن اقدامات خشونت آمیز، اصل شرافت، حیثیت و کرامت انسان را ملاک اعمال و اقدامات تلقی و بر اجرای آن پا فشاری نمود. رویکردی که مستلزم ایجاد نظم حقوقی بنیادینی است که بنابر تعریف باید همه اعمال و اقدامات ذوات بین المللی را شامل شود
همه کم و بیش معنای قانون را میدانند . مثلا وقتی میگویند قانون کارهمه میفهمند که مقصود مقرراتی است که کارگر و کارفرما باید هردو رعایت کنند. قانون چیزی به جز یک سلسله بایدها و نبایدها نیست . این تعریف ساده قانون است . به بیان دیگر ، قانون یعنی یک سلسه حقها و تکلیفها زیرا هرکس که در اجتماع حقی دارد حتما تکلیفی هم در برابر آن حق باید انجام دهد.
حق همیشه با تکلیف همراه است . پس ملاحظه میکنید که همه ما معنای قانون را به خوبی درک میکنیم ، چیز بغرنج و مشکلی نیست ، از این گذشته اغلب ما با برخی از قوانین آشنا هستیم و یا لااقل اسم آنها را شنیدهایم ، مثلا قانون کار- قانون خانواده – قانون تجارت و از این قبیل . البته هریک از این قانون ها مخصوص دستهای خاص از مردم کشور است.
با اینهمه در هر کشوری یک قانونی هم وجود دارد که مربوط به همه افراد آن کشور بدون استثنا میشود . همه مردم با قطع نظر از شغل و حرفه و مقام و موقعیتشان در این قانون سهیم هستند ، این همان قانون اساسی است . پس نخستین ویژگی قانون اساسی آنست که شامل همه افراد کشور بدون استثنا میشود و شامل قوانینی است که مربوط به ماهیت مشترک همه افراد جامعه میشود.قانون اساسی یعنی سند حقوق و آزادیهای اساسی فرد فرد ما. اما قانون اساسی به تنهایی ضامن سعادت جامعه نمیتواند باشد بلکه باید به یک مساله مهم دیگر نیز بپردازد و آن مساله اجرای این قوانین در مملکت است. قانون اساسی باید تعیین کند که چه دستگاهی باید عهده دار اجرای حقوق مردم باشد. دولت باید به چه شکلی پدید آید و چگونه مملکت را اداره کند که به حقوق و آزادیهای مردم لطمه وارد نشود.
اقلیت های قومی، زبانی، نژادی و دینی با گرایش های مختلف در تمام کشورهای دنیاوجود دارند. به جرأت می توان گفت امروزه نم یتوان کشوری را یافت که تمام تابعینشیکدست باشند و در آن کشور، اقلیت معنا و مفهومی نداشته باشد. از سوی دیگر، می توانپذیرفت در دنیای کنونی که تمام کشورها سعی می کنند جایگاه خود را از نظر حقوق بشرارتقاء بخشند، رعایت حقوق اقلیت ها می تواند یکی از معیارهای مهم این ارزش گذاری باشد.جمهوری اسلامی ایران هم مانند کشورهای دیگر تابعینی دارد که اقلیت محسوب می شوند. در ایران برخلاف کشورهای دیگر که انواع اقلیت وجود دارد، به دلیل اتکای حاکمیت بر مذهب، فقط اقلیت دینی مورد شناسایی قرار گرفته است و قومیتهای مختلف بافرهنگ ها، نژادها و زبان های مختلف اقلیت محسوب نشده بلکه همانند سایرمردمان به شمار آمده اند.
1_ انواع حقوق مردم:
- حق برابری همه مردم در برابر قانون.
- حق برخورداری همه مردم از حقوق مساوی، بدون در نظر گرفتن رنگ، نژاد، زبان و مانند اینها
- حمایت یکسان قانون از زن و مرد و برخورداری هر دو آنها از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت موازین اسلامی
- حق برخورداری مردم از امنیت و مصونیت از جهت حیثیّت، جان، مال، حقوق، مسکن و شغل
- حق مصونیت از تجسّس
- حق برخورداری از امنیت و مصونیت قضایی؛ برائت، منع شکنجه، منع هتک حیثیت و تعرّض
- حق آزادی بیان، قلم و مطبوعات در حدود مقرر در اسلام.8 حق برخورداری از آزادیهای گروهی؛ مانند تشکیل احزاب، جمعیتها، انجمنهای سیاسی و صنفی و انجمنهای اسلامی و راهپیماییها
- حق آزادیهای فکری و عقیدتی و منع تفتیش عقاید.10 حق آزادی کار و شغل
- حق برخورداری از تأمین اجتماعی
- حق برخورداری رایگان از وسایل آموزش و پرورش
- حق برخورداری از مسکن متناسب با نیاز
- . حق انتخاب محل اقامت
- حق دادخواهی و رجوع به دادگاههای صالح و حق در دسترس داشتن این گونه دادگاهها
- حق انتخاب وکیل و حق فراهم شدن امکانات تعیین وکیل در صورت عدم توانایی فرد برای انتخاب وکیل
- حق داشتن تابعیت ایرانی برای هر فرد ایرانی و حق برخورداری اتباع خارجه از تابعیت ایرانی در حدود قوانین.
قانون اساسی به فرهنگ توجه ویژه ای داشته و ملهم از روح و ماهیت فرهنگی انقلاب تدوین شده است. متن ذیل موضوعات استخراج شده فرهنگی در قانون اساسی است که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این موضوع دلالت دارد:
- وسایل ارتباط جمعی
وسایل ارتباط جمعی (رادیو ـ تلویزیون) بایستی در جهت روندتکاملی انقلاب اسلامی در خدمت اشاعه فرهنگ اسلامی قرار گیردو در این زمینه از برخورد سالم اندیشههای متفاوت بهره جوید و ازاشاعه و ترویج خصلتهای تخریبی و ضداسلامی جدا پرهیز کند.پیروی از اصول چنین قانونی که آزادی و کرامت ابنای بشر راسرلوحه اهداف خود دانسته و راه رشد و تکامل انسان را میگشایدبرعهده همگان است. انجام تحقیق
2_ حقوق فرهنگی
تعریف حقوق فرهنگی : حقوق فرهنگی تلفیقی از دو واژه حقوق و فرهنگ است . بنابراین لازم است این دو اصطلاح مورد تعریف قرار گیرد .
تعریف حقوق فرهنگ : حقوق مجموعه اصول و قواعدی است که به تنظیم رابطه ی اشخاص در جوامع انسانی می پردازد (منظور از اشخاص شخ ص حقیقی یعنی انسان است و هم شخص حقوقی مانند مؤسسات ،شرکت ها و …)
تعریف فرهنگ : فرهنگ مجموعه ای از اعتقادات ، هنرها ، آداب و رسوم و به طور کلی کردارها و رویه های اجتماعی است که تحت تأثیر عوامل مختلف شکل گرفته و ضمن معرفی هویت یک جامعه عمداً دارایخاصیت انتقال پذیری به آینده می باشد.
تعریف حقوق فرهنگی: حقوق فرهنگی مجموعه قواعد و اصولی است که حاکم بر مسائل و موضوعات مختلف فرهنگی بوده و موجبات به نظم درآوردن این امور را در اجتماع فراهم می سازد .
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.