توضیحات
تحقیق تحلیل پوششی داده ها و روشهای تصمیم گیری چند معیاره در حوزه مهندسی سلامت
چکیده
یکی از روشهای ارزیابی در بیمارستانها، استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها است. انتخاب شاخصهای جامع و کامل به عنوان ورودی ها و خروجی های بیمارستانی جهت وارد کردن به مدلهای تحلیل پوششی داده ها از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا میزان ورودی ها و خروجی ها نقش موثری در تعیین کارایی و بهره وری هر بیمارستان داشته و نشان دهنده کارا بودن یا عدم کارایی هر بیمارستان است. بمنظور اینکه تعدد و انبوه شاخصهای ورودی و خروجی بیمارستانی موجب اختلال در اجرای مدلهای DEA نشود، بایستی تعداد شاخصهای ورودیها و خروجی های نهایی وارد شونده در مدلها تقلیل یابد. در این مقاله شاخصهای نهایی با بکار بردن فرآیند AHP و با استفاده از زیر شاخصهای جزئی به دست می آید که شاخصهای کل ورودی ها شامل شاخص کل بیماران و شاخص کل خروجیها شامل پرسنل مجزای بخش زنان و اتاق عمل و سایر بخشها و پرسنل مشترک بین همه بخشها و هزینه های مشترک بین همه بخشها می باشد.
خريد تجهيزات بيمارستاني يكي از مهمترين تصميماتي است كه توسط مديران و متخصصان مراكز درماني اتخاذ ميشود. نظريه سيستم هاي خاكستري روشي براي مطالعه ي تصميمات داراي عدم اطمينان است كه دادههاي كم و در عين حال نامعلومي دارند.
اين مطالعه از نوع پيمايشي بود كه با استفاده از تحليل رياضي انجام شد. ابزار جمع آوري داده هاي تحقيق شامل اسناد، مدارك، مصاحبه و پرسش نامه بود. به منظور حل مسائل تصميم گيري چند معياره در شرايط عدم اطمينان، از روشهای اساسی به شمار می آید.
ﺗﺼﻤﻴﻤﺎت در آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎ ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻌﻤﻮﻻ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺗﺤﺖ ﺗﺎﺛﻴﺮ ، ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﻄﺮح ﺷﺪه ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪد ﻗﺮار ﻣﻲﮔﻴﺮد،ﺑﺪﻳﻦ ﻣﻌﻨﻲ ﻛﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮان ﺑﺎ ﻣﺤﻴﻂ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎره ﻣﻮاﺟﻪ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﻴﻦ اﻣﺮ ﻃﺮاﺣﻲ و اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺰﻳﻨﻪ ﺻﺤﻴﺢ را ﺑﺎ ﺣﺴﺎﺳﻴﺖ ﺑﻴﺸﺘﺮي روﺑﺮو ﺳﺎزد . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻫﻤﻴﺖ اﺻﻮل ﻋﻠﻤﻲ در ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻣﺪاﺧﻼت ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻓﻲ و ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﺪﻟﻬﺎي ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮي ﭼﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎره در آﻣﻮزش ﺑﻬﺪاﺷﺖ و ارﺗﻘﺎ حوزه مهندسی ﺳﻼﻣﺖ ﻣﻲ ﭘﺮدازد.
فهرست مطالب تحقیق تحلیل پوششی داده ها و روشهای تصمیم گیری چند معیاره در حوزه مهندسی سلامت
- مقدمه
- معرفی موضوع
- تصمیم گیری چند معیاره
- مدیریت عملکرد
- اهداف و کاربرد موضوع
- مسائل و مشکلات مربوط به موضوع
- مرور ادبیات
- بررسی مقایسه روشها و نتیجه گیری
- پیشنهاد
- منابع
منابع تحقیق تحلیل پوششی داده ها و روشهای تصمیم گیری چند معیاره در حوزه مهندسی سلامت
- Mohammadi A, Shoghl A. Survey on Quality of Primary Health Care’s in Zanjan District Health Centers. ZUMS Journal 2009; 16 (65):89-100. [In Persian]
- Nouri HS. Applying SERVQUAL model in Rasoule Akram hospital [Thesis]. Tehran: Iran, IranUniversity of medical science; 2006. [In Persian]
- Saruqi A. The relationship between organizational commitment and intention to turnover. Quarterly Journal of Management And development process 1996; 10 (4):65-73. [In Persian]
- Parasuraman A, Zeithaml VA, Berry LL. SERVQUAL: a multi-item scale for measuring consumer perceptions of the service quality. Journal of Retailing 1988; 64 (1): 12-40.
5.Tabrizi JS, Rourke P, Wilson A, Coyne E. Service Quality for Type 2 Diabetes in Australia: The Patient Perspectives. Diabetic Medicine 2008; 25(5):612-17.
6.Tabibi J, Kakhani M, Gohari M, Shahri S. Regarding the quality of services provided by public and private devotion in the hospital in Tehran in 2009. Hospital Journal 2009; 8 (3&4): 35-42. [In Persian]
- Goldstein SM, Johnston R, Duffy J, Rao J. The service concept: The missing link in service design research. Journal of Operations Management 2002; 20(2), 121–34.
8.Rajabipurmeybodi B. Measure service quality using SERVQUAL model Yazd hospital [thesis]. Yazd: Iran, Yazd University of Medical Sciences and Health Services; 2010. [In Persian]
- Sharifirad G, Shamsi M, Pirzadeh A, DaneshvarFarzanegan P. Quality gap in primary health care services in Esfahan women’s Perspective. Journal of Health Systems Research 2010; 6 (1):95-105. [In Persian]
- Aghamolaie T. Recipients’ perception and expectation of quality primary health care services in health centers of Bandar Abbas. Journal of Medical Sciences, Hormozgan 2006; 11(3):173-9. [In Persian]
- Sharma KJ, Narang R. Quality of Healthcare Services in Rural India: The UserPerspective. Vikalpa 2011; 36(1): 51-60.
- Zineldin M, CamgozAkdag H, Vasicheva V. Measuring, evaluating and improving hospital quality parameters/dimensions an integrated healthcare quality approach. International Journal of Health Care Quality Assurance 2011; 24 (8):654-62.
- Otani K, Faulkner MK, Dunagan WC. Patient Satisfaction: Focusing on Excellent. Journal of Healthcare Management 2009; 54(2): 93-103.
- Itumalla R. Information Technology and Service Quality in Health Care: An Empirical Study of Private Hospital in India. International Journal of Innovation Management and Technology 2012; 3 (4):433-6.
- Kazemzadeh B, Sepehri MM, FirouziJahantigh F. Quality Evaluation Based on Fuzzy Analytic Hierarchy Process in the healthcare sector in Zahedan hospitals. Journal of Hospital 2013; (4): 41-50. [In Persian]
- Nur-al-sana R, Rezayian S, Sahgayi A, Karimzade Y, Moradi S. Measuring the quality of medical services in a hospital emergency department, based on patients’ rights (a Cross sectional study). Medical Ethics 2013; 7(23):161-
- GholamzadeNikjoo R, JabbariBirami H, Jannati A, AsghariJafarabadi M, Dadgar E. Priority performance indicators for public hospitals techniques using analytic hierarchy (AHP). Procceding of the first congress of the student’s clinical governance and continuous quality improvement; 2012. Iran: Tabriz, Tabriz University of Medical Sciences. [In Persian]
- Chang TH. Fuzzy VIKOR method: A case study of the hospital service evaluation in Taiwan. Information Sciences 2014; 271: 196–212.
- Chang WJ, Chang YH. Patient satisfaction analysis: Identifying key drivers and enhancing service quality of dental care. Journal of Dental Sciences 2013; 8(3), 239-47.
21.Momeni M. Modern Topics in Operations Research. Iran: Moalef; 2010.
- Dagdeviren M, Yavuz S, Kılınc N. Weapon selection using the AHP and TOPSIS methods underfuzzy environment. Expert Systems with Applications 2009; 36(4): 8143-51.
- Liu KFR, Lai JH. Decision-support for environmental impact assessment: A hybrid approach using fuzzy logic and fuzzy analytic network process. Expert Systems with Applications 2009; 36 (3): 5119–36.
- Kahraman C, Buyukozkan G, Ates NY. A two phase multi-attribute decision-making approach for new product introduction. Information Sciences 2007; 177 (7): 1567–82.
- Bilsel RU, Buyukozkan G, Ruan D. A fuzzy preference-ranking model for a quality evaluation of hospital web sites. International Journal of Intelligent Systems 2006; 21 (11):1181–97.
- Edvardsson B, Olsson J. Key concepts for new service development. Service Industries Journal 1996; 16(2): 140–64.
- Salehi E. Application of the Multiple Criteria Decision Making Methods in the Urban and Regional Planning Emphasizing TOPSIS and SAW Methods. Management Urban 2011; (28): 285-96. [In Persian]
- Buyukozkan G, Cifci G, Guleryuz S. Strategic analysis of healthcare service quality using fuzzy AHP methodology. Journal of Expert Systems with Applications 2011; 38 (8): 9407–24.
- Momeni M. Modern Topics in Operations Research. Iran: Author; 2010:24-29 & 56-40. [in Persian]
30.Juan X, GuiJin M, QinCheng H. Remove from marked Records Evaluation of medical quality in clinical departments of a hospital by TOPSIS method and RSR method. Modern Preventive Medicine 2009; 36 (17): 3269- 73.
توجه:
تحقیق تحلیل پوششی داده ها و روشهای تصمیم گیری چند معیاره در حوزه مهندسی سلامت شامل یک فایل ورد 40 صفحه ای می باشد.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.