توضیحات
عنوان تحقیق: تحلیل و بررسی مقدمه در ادبیات و حقوق
- معنی لغوی و اصطلاحی
- تعریف مقدمه
- ساختار كلی و محتوای مقدمه
- انواع مقدمه
- مقدمه مروری
- مقدمه موضوعی
- مقدمه روایتی
- مقدمه تاریخی
- مقدمه شوکآور
- مقدمه کتاب چگونه باشد
- تفاوت مقدمه با پیشگفتار
- جایگاه مقدمه در ادبیات
- مقدمه در شرح نویسی معاصر
- کارکردهای مقدمه در ادبیات
- مهمترین مباحث مقدمه ها در ادبیات
- ویژگی های یك مقدمة مطلوب در متون ادبی
- مقدمه در قانون اساسی
- تدوین مقدمه ی قانون اساسی در مجلس بررسی نهایی قانون اساسی
- دیدگاه حقوقدانان درباره مقدمه در قانون اساسی
- جایگاه مقدمه در اسناد بین المللی
- اصول حاكم بر تفسیر قانون اساسی با توجه به مقدمه
- نتیجه گیری
- منابع و ماخذ
1 معنی لغوی و اصطلاحی
مقدمة. [ م ُ دِ م َ / م ُ ق َدْ دَ م َ ] (ع اِ) مقدمةالرحل ؛ پیش پالان اشتر. (مهذب الاسماء). چوب پیش پالان. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد).
اول هر چیزی. ، پیشانی. ، موی پیشانی. ،شتر که اول بار آورد و آبستن گردد. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد).
آنچه شی بر آن متوقف باشد، خواه توقف عقلی باشد و خواه توقف عادی یا جعلی. (از اقرب الموارد) (از کشاف اصطلاحات الفنون ) .
آنچه مباحث بعدی بر آن متوقف باشد. مقدمه اعم از مبادی است. مبادی آن است که مسائل بلاواسطه بر آن متوقف باشد و مقدمه چیزی است که مسائل برآن متوقف باشد بواسطه یا بلاواسطه. (از تعریفات جرجانی ).
فصلی که در آغاز کتاب آورده شود. (از اقرب الموارد) . آنچه در کتاب آورده شود پیش از شروع در مقصود به جهت ارتباط آن بامقصود. (از تعریفات جرجانی ). و رجوع به مقدمه شود.
1-1-2 تعریف مقدمه
مقدمه یكی از بخشهای یك مقاله علمی است كه همچون دریچهای، خواننده را از دنیای بیرون به دنیای درون مقاله میبرد و در حكم نقشه راه برای خواندن كل مقاله می باشد. هدف اصلی از بیان مقدمه پاسخ به این سوال است كه «چرا پژوهش انجام شده است». (منصوریان، 1389،ص54)
سرآغاز ورود نویسنده به موضوع اصلی کتاب مقدمه است. در مقدمه یا دیباچه کتاب زمینهسازی لازم برای ورود به مباحث اصلی و آمادهسازی مخاطب انجام میگیرد. این زمینهسازی میتواند با ذکر تاریخچهای از موضوع یا ذکر برخی تعاریف و کلیات انجام پذیرد. در برخی موارد مقدمه را در پایان پیشمطالب میآورند. برخی نیز به جای مقدمه فصل اول کتاب را به ذکر کلیات و مباحث مقدماتی اختصاص میدهند. البته در پایاننامه اختصاص دادن فصل اول به ذکر کلیات الزامی است. اما به هر حال مقدمه به عنوان یکی از بخشهای محوری و اصلی کتاب است و برخلاف پیشگفتار در چاپهای مختلف کتاب تغییر نمییابد. تمامی عناوین اصلی در طول کتاب در صفحه فرد (که در کتابهای فارسی و عربی صفحه سمت چپ است) قرار میگیرد.
1-1-2 ساختار كلی و محتوای مقدمه
بطور كلی ساختار مقدمه از توالی زیر پیروی میكند:
1) ارائه زمینه و دیدگاه درباره موضوع و اهمیت
2) مروری كوتاه بر متون علمی موجود
3) بیان منطق منجر به انجام پژوهش
4) بیان هدف مطالعه
رسالت اصلی مقدمه، پاسخ گویا به این سوال است كه چرا مطالعه انجام شده و انگیزه پژوهشگر از انجام آن چه بوده است. ذكر دقیق اینكه چه مطلبی قرار است در مقاله بیان شود و موضوع اصلی مطالعه چیست مهمترین موضوعی میباشد كه به آن پرداخته میشود. (رضایی، 1395،ص65)
اول چیزی، طلیعه، مطلبی که قبلا گفته شودبرای فهم مطالب دیگر، آنچه درابتدای کتاب نوشته می شود
1-2 انواع مقدمه
برای تدریس درس، مقدمههای بیشماری وجود دارد که در اینجا به پنج نمونه معمول اشاره میشود:
1-2-1 مقدمه مروری
این نوع مقدمه، نگرشها، مهارتها و دانش پیشین را مرور میکند. بدون داشتن یک چنین مقدمهای هیچ جرقه یا تکانی برای علاقهمند کردن فراگیرندگان به درس وجود نخواهد داشت.
1-2-2 مقدمه موضوعی
این نوع مقدمه ارجاعاتی به وقایعی دارد که به تازگی اتفاق افتاد و در خبرها و مطبوعات و رادیو و تلویزیون آمده است. این مقدمه باید حتماً به رخدادهایی اشاره کند که در چند روز اخیر در مراکز و محیطهای گوناگون روی داده است. مقدمههای عنوانی پیوند نزدیکی میان کلاس و دنیای خارج از کلاس ایجاد میکنند. چنین مقدمههایی به سادگی قابل طرح و ارائه هستند و نشان میدهند که معلم در جریان وقایعی که در خارج از کلاس اتفاق میافتد قرار دارد.
1-2-3 مقدمه روایتی
در این نوع مقدمهها، از تجارب عمومی برای تصویر کردن یک اصل استفاده میکنند گاهی لازم است قیاسی نیز صورت گیرد. این عمل وامگرفتن اندیشهای از رشتهای و به کار بردن آن در زمینه دیگر است. مقدمههای روایتی روشنگر موضوعات هستند و از آنجا که چنین مقدمهای تا حدی مشکل است باید موارد قبلاً تعیین و برای کلاس آماده شوند.
1-2-4 مقدمه تاریخی
مقدمه تاریخی نوعی از مقدمه است که در آن، از رخدادهای تاریخی استفاده میشود. تاریخ منبع فوقالعادهای برای مقدمه یا شروع درس است و منبع تغذیه پایانناپذیری برای این منظور به شمار میرود. ممکن است مقدمههای تاریخی فریبنده باشند، به این سبب باید محتاطانه از آنها استفاده کرد. استفاده زیاد از مقدمههای تاریخی سبب خستگی می شود.
1-2-5 مقدمه شوکآور
این مقدمه، محرکی بسیار قوی است و برانگیزاننده علاقه و جلب کننده توجه است. آغاز کردن درس با این روش، فراگیرندگان را با واقعیت رودررو میکند، اما از مقدمههای شوکآور باید با احتیاط استفاده کرد. زیرا فراگیرندگان را میترسانند و سطح اضطراب آنان را بالا میبرند. اگر شوک وارده زیاد باشد، دانشآموزان در برگشتن به حالت اولیه و آماده شدن برای توجه به درس با مشکل مواجه خواهند شد، صرف نظر از نوع مقدمههایی که به کار گرفته میشود لازم است مقدمه در جایی پایان یابد. نقطهای که مقدمه خاتمه مییابد پیکره اصلی درس شروع میشود و ضرورت دارد که در مقدمه، اهداف درس فهرستوار ذکر شود و منظور از اهداف مورد نظر نیز بیان گردد. هر معلم یا مدرس برای تدریس خود در ابتدای تدریس از مقدمهگویی استفاده کند خیلی بهتر است و نتیجه میدهد؛ ولی اگر استفاده نکند و معلم بدون مقدمه وارد بحث اصلی درس شود، دانشآموز چه میداند این موضوع درس در چه مورد است و چرا باید یاد بگیرد و سؤالات دیگر… (رضایی، 1395،ص125)
1-3 مقدمه کتاب چگونه باشد؟
محمد بن مسعود محمد بن زکی غزنوی در ابتدای کتاب کفایه التعلیم فی صناعه التنجیم در بیان رؤس ثمانیه فرماید : هر مصنف که کتاب تصنیف کند باید که در اول هشت مقدمه بکار برد: ….
اول آن که بگوید برای کدام نوع علم می کنم از انواع علوم برای آن که انواع علم بسیار است و هر نوعی را راغب است و کاری .
دوم آن که نام آن کتاب چنان نهند که از کلی غرض بدان نام وقوف افتد برای آن که معظم غرض از نام کتابها است .
سوم آن که نام خود یاد کند تا بدانند که اهل این تصنیف بوده است .
چهارم آن که غرض کتاب بیان کند که هر معلمی را در تعلیم کتاب غرضی است .
پنجم آن که منفعت کتاب باز نماید برای آن که طالب را غرض منفعت است .
ششم آن بگوید که در کتاب سخن به چه طریق خواهد راند تا معلم زود تر به غرض رسد چون بدان طریق رود و نیز سخن هر علمی بر طریق است .
هفتم آن که وقت خواننده کتاب پیدا کند تا معلم پستر و پیشتر بخواند که از غرض نماند .
هشتم آن که تمامی علم کتاب پیش خاطر آورد پس آن را قسمت نماید تا اقسام وی متقابل افتد و متداخل نگردد پس برای این فائده واجب آمد بیان این هشت مقدمه و….( حسن زاده آملی، فرازی از نکته ۸۸۳ ص ۷۲۵ و۷۲۶)
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.