توضیحات
عنوان فارسی: تاثیر آموزش الکترونیکی بر دروس تخصصی در دانشگاه پیام نور
- اهمیت پژوهش
- اهداف پژوهش
- فرضیات و سوالات
- سوالات
- فرضیات
- کلیات
- بررسی خصوصیات محیطهای آموزش الکترونیکی
- مزایای استفاده از روش آموزش الکترونیکی
- ارائه آموزش مستقل از زمان، مکان، فاصله، زبان و فرهنگ
- سرعت انتقال مفاهیم
- کارآیی از نظر هزینه
- ارتقاء سطح روابط و مهارتهای زبانهای خارجی
- همگام کردن پروسه آموزش با فراگیر
- ایجاد زمینههای نوآوری و خلاقیت
- در دسترس قراردادن منابع مفید و به هنگام در سراسر جهان
- ایجاد فرصتهای مساوی برای کسب آموزش
- فراهم آوردن امکان توأم شدن کار و آموزش
- معایب استفاده از آموزش الکترونیکی
- آسیب رساندن به روابط اجتماعی فراگیران و حذف بعد تربیتی تحصیلات
- هزینههای اولیه زیاد
- تحمیل هزینههای اضافی به فراگیر
- عدم وجود امنیت اطلاعاتی
- تاریخچه آموزش الكترونیكی در ایران
- روش آموزش الکترونیکی
- راههای بهبود آموزش الکترونیکی elearning
- تاثیر کیفیت یادگیری در آموزش الکترونیکی
- دسته بندی نوع یادگیری
- آموزش مجازی
- دانشگاه مجازی
- ارتباطات مجازی
- هزینه کلاسها
- ارزیابی مجازی
- مزایای دانشگاه مجازی
- استانداردها
- آموزش الکترونیکی و رابطه آن با آموزش سنتی
- آموزش الکترونیکی و اقتصاد
- تأثیر آموزش الکترونیکی
- کلیات
- موفقیت یا عدم موفقیت آموزش الکترونیکی
- محتوای آموزشی
- تأثیر آموزش الکترونیکی و غیرالکترونیکی در دانشگاه پیام نور
- کلیات
- تأثیر آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور
- روش تحقیق و نمونه
- تاثیر آموزش الکترونیکی بر روی دروس تخصصی دانشگاه پیام نور
- کلیات
- آموزش الکترونیکی دروس تخصصی
- نتیجه گیری انتهای مبحث
- نتیجه گیری
- منابع
چکیده:
آموزش الكترونیكی در ایران صنعتی نوپا در تكنولوژی آموزشی وآموزش از راه دور است، اما مراكز و مؤسسات آموزشی به ویژه دانشگاهها در تلاش اند تا هرچه سریعتر الگویی مناسب با ساختار آموزشی و فرهنگی كشور در زمینه آموزش الكترونیكی ارائه كنند. علاوه بر مزیتهایی كه آموزش الكترونیكی ماهیت ا از آن برخوردار است، یكی از مهمترین دلایل ضرورت سازماندهی مراكز و مؤسسات آموزش الكترونیكی در ایران، تقاضای روزافزون آموزش به ویژه آموزش عالی در كشور است كه با توجه به محدودیت منابع و ظرفیت آموزشی در نظام آموزشی فعلی به یك موضوع خاص اجتماعی تبدیل شده است.
اما براستی ضرورت پرداختن به این موضوع چیست؟ شكی نیست كه در راه رفتن به سمت جامعه اطلاعاتی به ناچار بسیاری از زوایای پنهان و آشكار صورتبندی جوامعه دستخوش تغییرات ساختاری خواهند شد، مقوله آموزش نیز از این تغییر در امان نیست، اما این فقط یك روی سكه است. باید این نكته را نیز به خاطر داشت كه جوامع به مروز زمان و به دنبال همین تحولات نیاز روزافزونی به آموزش و مهارت و همینطور نیروی متخصص خواهند داشت.
در اینکه آموزش از راه دور یکی از راه های مؤثر در نظام آموزشی دانشگاه های کشور است شکی نیست. این مقاله سعی دارد شما را به صورت کلی با آموزش الکترونیکی و تاثیر آن بر نظام دانشگاهی کشور و بالاخص دانشگاه پیام نور آشنا سازد.
کلید واژه: آموزش الکترونیکی، آموزش از دور ، نظام دانشگاهی
1-آموزش الکترونیکی
1-1کلیات
انتقال مفاهیم از طریق کلیه وسایل الکترونیکی از قبیل اینترنت، اینترانت، نوارهای صوتی/ تصویری، پخش ماهوارهای تلویزیونهای محاورهای و لوحهای فشرده». با توسعه شبکه جهانی اینترنت، شاهد تحولات گستردهای در جنبههای مختلف زندگی اجتماعی انسان هستیم. واژههایی نظیر E-Books، E-Commerce، E-Bussiness و بالاخره E-learning تا چند سال پیش مفهوم روشنی برای ما نداشتند اما حالا دیگر واژههای شناختهشدهای هستند و به سرعت در حال تغییر جنبههای مختلف زندگی انسان میباشند؛ اما همانگونه که در E-Commerce هدف، برداشتن قیدوبند فاصله و زمان بین خریدار و فروشنده است و همانگونه که در E-Bussiness قصد برداشتن محدودیتی به نام اداره و محل ثابت کار را داریم و سعی میشود بجای فرستادن کارمند یا کارگر به محل کار، کار را به نزد کارمند بفرستیم، فلسفه اصلی پیدایش E-learning نیز برداشتن محدودیتهای ناشی از زمان و مکان از امر آموزش و ارائه آموزش مستقل از زمان، مکان، فرهنگ و زبان است. در E-learning سعی براین است تا بجای آوردن فراگیر به محل آموزش، آموزش را به منزل فراگیر بفرستیم. اینترنت دارای این قابلیت است که به گوشه و کنار کشور نفوذ کند و وسیله مناسبی برای انتقال آموزش کیفی و مقرونبهصرفه است. تلفیق این خصیصه با خصیصه محاورهای بودن سیستمهای آموزش به کمک کامپیوتر میتواند نقش بسزایی را در انتقال آموزش به گروههای وسیعی از جامعه بازی کند.مدل سنتی آموزش «در یک زمان»، «در یک مکان» و «فقط عده معدود» در حال تبدیل به مدل نوین «همه وقت»، «همه جا» و «همه کس» است. از طرفی با مطرح شدن و رشد روزافزون مقولههایی نظیر جهانی شدن، پراکندگی نیروی کار و شرکتها در نقاط جغرافیایی مختلف، نیاز به اعمال مدیریت از راه دور و انتقال آموزشهای لازم به پرسنل پراکنده در نقاط مختلف از اهمیت بسزایی برخوردار شده است و در اینجاست که اینترنت بهترین گزینه برای اعمال این نوع مدیریت و آموزش است. در سال ۲۰۰۱ بیش از ۵۰ درصد از دروس دانشگاهی در آمریکا به نوعی از اینترنت در قالب استفاده از پست الکترونیکی، صفحات وب و غیره استفاده کردهاند.
این صنعت در حال حاضر یک صنعت ۵۶ میلیارد دلاری است و پیشبینی میشود تا ۲۰۱۵ این عدد دو برابر شود. که البته ۷۰ درصد از سهم این بازار در اختیار آمریکا و اروپاست اما توسعه آن در آسیا و کشورهای درحالتوسعه چشمگیر است.
در حال حاضر فنلاند، نروژ، بلژیک وکره جنوبی پیشرو در توسعه وکاربرد مؤثر این روش آموزشی میباشند. توسعه آموزش الکترونیکی در آمریکا بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش هزینه داشته است. به نظر میرسد مؤسسات آموزشی و مخصوصاً دانشگاهها و مراکز آموزش عالی بایستی در روشهای سنتی ارائه آموزش خود تجدیدنظر کرده و به تدوین برنامههایی برای ارائه آموزش به روشهای نوین آموزش الکترونیکی بپردازند.
آموزش از راه دور برای اولین بار در قرن ۱۹ بهعنوان تحصیلات مكاتبهای(Correspondence Study) شناخته شد. پس از چندی تحصیلات مکاتبهای با استفاده از سیستم پستی فراگیر شد و مدارس و دیگر موسسههای دارای صلاحیت به ارایه آموزش از راه دور با استفاده از پست پرداختند و ارتباط نوشتاری معلمان و دانشآموزان را برقرار کردند. ایالات متحده تنها کشور ارایهدهنده تحصیلات مکاتبهای نبود، بلکه کشورهای اروپایی نیز از اوایل دهه ۱۸۴۰ دورههایی برای آموزش خلاصهنویسی و زبان ارایه كردند.
در سال ۱۸۳۷ بهخاطر هزینههای پستی, یک آوانگار انگلیسی به نام ایزاک پیتمن(Isaac Pitman) از تندنویسی(Shorthand) برای تدریس دورههای مکاتبهای در بریتانیا استفاده کرد. وی روش خود را كه مبتنی بر اصول آوایی بهجای اصول املایی بود، در سال ۱۸۳۷ در کتابی به نام “الگوی صحیح تندنویسی” توضیح داد. روش خلاصهنویسی پیتمن در سال ۱۸۵۲ توسط برادرش بن پیتمن(Benn Pitman) در آمریکا معرفی شد. بن یک موسسه صدانگاری در ایالت اوهایو آمریکا برای تدریس خلاصهنویسی و نیز انتشار آثار مرتبط با آن بنیاد نهاد. روش خلاصهنویسی پیتمن با ۱۵ زبان تطبیق داده شده و امروزه یکی از پركاربردترین روشهای خلاصهنویسی در جهان است.
در سال ۱۸۴۴ ساموئل مورس(Samuel Morse) تلگراف الکتریکی را اختراع کرد. نخستین خط تلگراف بین شهرهای بالتیمور و واشنگتن در آمریکا کشیده شد و اولین پیامی كه مورس ارسال کرد، چنین بود: “خدا چه ساخته است؟” مورس بهدلیل ادعاهای حقوقی مخترعان رقیب و همکارانش نتوانست تا سال ۱۸۵۴ اختراع خود را ثبت كند.
اولین دوره آموزشی از راه دور دانشگاهی كه در سال ۱۸۹۲ تأسیس شد، متكی بر اداره پست اداره می شد. روشهای بهره گیری از آموزش غیرحضوری مبتنی بر فناوری به اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی باز می گردد. در اواسط قرن بیستم برنامه های آموزشی متنوعی نیز وجود داشت و مجوزاولین رادیوی آموزشی دانشگاهی در سال ۱۹۲۱ صادر شد، كه اولین پایه شكل گیری آموزش الكترونیكی محسوب می گردد. در سال ۱۹۶۰با تكامل و پیشرفت رسانه ها، تكنولوژی آموزش از راه دور نیز دچار تغییرشد و به جای تكیه بر سیستم پستی ، دانشگاه ها با استفاده تركیبی از ابزار چند رسانه ای مالتی مدیا، جهت پشتیبانی آموزشی از دانشجویان ثبت نام می نمودند به نحوی كه علاوه بر انگلستان و آمریكا در سایر كشور های اروپایی و آسیایی مؤسسات آموزش الكترونیكی توسعه یافت. امروزه آموزش (یادگیری) الكترونیكی مبتنی بر استفاده ازتکنولوژیهای جدید، ابزاری است برای انتقال دانش روز كه می تواند انواع تخصص و مهارت در رشته های متفاوت را در اختیار دانش پژوهان قرار دهد. در واقع” آموزش الكترونیكی ثابت كرده است كه ۲۰ تا ۲۵ درصد یادگیری را نسبت به كلاسهای درسسنتی افزایش میدهد.
2-1 بررسی خصوصیات محیطهای آموزش الکترونیکی
۱- اگرچه به نظر میرسد با توجه به سرعت توسعه آموزش الکترونیکی بههرحال آموزش آینده با استفاده از این تکنولوژی ارائه شود (بهگونهای که یکی ازصاحبنظران علم مدیریت یعنی پیتر دراکر پیشبینی میکند که ظرف ۲۰ سال آینده دانشگاههای فعلی به سرزمینهایی متروک تبدیل خواهند شد(۳)، اما باید توجه داشت که غالب حرکتها به سمت استفاده از آموزش الکترونیکی، لااقل تاکنون یک انتخاب بودهاند و نه یک اجبار، بدین معنی که مؤسسات مختلف، پس از بررسی مزایا، معایب و جنبههای مختلف آموزش الکترونیکی تصمیم به حفظ روش سنتی موجود و یا حرکت به سمت استفاده از روشهای نوین آموزش الکترونیکی میگیرند.
۲- عنصر تکنولوژی ارتباطات در ارائه آموزش بروش آموزش الکترونیکی صرفاً یک وسیله در جهت ارائه آموزش است و نه هدف از آموزش؛ بنابراین مؤسسات آموزشی در حرکت به سمت آموزش الکترونیکی، بایستی بیشتر تکیهبر بهینه کردن روشهای ارائه آموزش از طریق این روش باشند تا بهینه کردن جنبههای الکترونیکی و رسانههای ارتباطی، کما اینکه تحقیقات نشان میدهد کیفیت رسانههای ارتباطی ممکن است در دسترسی سریع و آسانتر به مطالب ارائه شده مؤثر باشد اما عامل اصلی در موفقیت این روش، محتوای مطالب ارائه شده و چارچوبی است که فراگیر در قالب آن به سمت کسب آموزش سوق داده میشود(۴)؛ بنابراین مؤسسات آموزشی بایستی بیشتر به فکر توسعه روشهای آموزش نوین باشند تا توسعه ارتباطات، زیرا توسعه ارتباطات، هدیهای است که از طرف پیشرفت تکنولوژی به جامعه حال و آینده اعطاء خواهد شد. از طرفی مطالعات نشان میدهند که متأسفانه اختلاففاز قابلتوجهی بین توسعه سیستمهای ارتباطی و توسعه نظامهای آموزشی برای استفاده مناسب از این پیشرفت در جهت توسعه امر آموزش وجود دارد(۵).
۳- همانگونه که قبلاً ذکر شد، عنصر تکنولوژی ارتباطات در ارائه آموزش بهروش آموزش الکترونیکی، صرفاً یک وسیله است و نه هدف؛ یعنی نبایستی تصور کرد که آموزش الکترونیکی میخواهد نقش مدرس را محو یا کمرنگ کند و رسانههای ارتباطی را به جای او قرار دهد. بلکه میزان نقش و فعالیت لازم از طرف مدرس در آموزش الکترونیکی، نه تنها کمتر از روش سنتی نیست، بلکه بر طبق بررسیهای انجام شده، میزان زمان صرف شده توسط مدرس در روش آموزش الکترونیکی، ۲ تا ۳ برابر روش سنتی است(۶).
از طرف دیگر، یکی از جنبههای اساسی آموزش الکترونیکی، تحولی است که در نقش مدرس ایجاد میکند. در این روش، نقش مدرس، از یک منبع دانش تبدیل میشود به یک فراهمکننده دانش و جهت دهنده به سمت کسب آموزش موردنیاز و به عبارت دیگر در این روش مدرس برای رفع گرسنگی به او ماهی نمیدهد بلکه، ماهیگیری را به او آموزش میدهد؛ بنابراین قبل از حرکت به سمت آموزش الکترونیکی بایستی این تغییر دید نسبت به مدرس، در خود او و همچنین در فراگیر نظام آموزشی ایجاد شود تا فعالیتهای بعدی در چارچوب این دید انجام شوند.
۴- استفاده از روش آموزش الکترونیکی، مخصوصاً به شکل کامل آن یعنی رسیدن به نقطهای که فراگیر، احتیاجی به مراجعه به محل آموزش نداشته باشد و بتواند همه فرآیندهای پروسه آموزش را از راه دور انجام دهد، احتیاج به فراهم آوردن زیرساختهای متعدد ارتباطی، فنّاورانه و همچنین فرهنگسازی برای استفاده از این شیوه دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده از این روش، این ساختارها لااقل تا یک حد قابلقبول فراهم شود والا موجب سرگردانی و سردرگمی فراگیر و کاهش چشمگیر کیفیت آموزش ارائه شده خواهد شد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.