توضیحات
عنوان: بررسی کلی تستهای یک نازل و مطالعهی پارامترهای کلیدی آن
- مقدمه
- اهمیت تست استند محفظهی احتراق
- معرفی تست استند و روشهای تست نازل
- تست نازل
- الف) تست استند نازل شرکت دقت آزما
- ب) تست استند نازل شرکت صنایع داتیس انرژی
- ج) تست استند نازل شرکت رادمان صنعت
- فصل دوم:
- پیشینهی تحقیقهای انجام شده
- مقدمه
- سوابق پژوهش در ایران
- سوابق پژوهش در سایر کشورها
- لزوم انجام تحقیق
- مراجع
فصل اول:
بررسی کلی تستهای یک نازل و مطالعهی پارامترهای کلیدی آن
1-1 مقدمه
اَفشانَک یا نازل وسیلهای با دهانهای مناسب برای خروج مخلوط مایع و جامد یا مایع و مایع یا مایع گاز با فشار نسبتاً بالا است. نازل وسیلهای صنعتی است که برای کنترل، اصلاح و تغییر جهت جریان و تغییر ویژگیهای جریان سیال و در اکثر اوقات، افزایش انرژی جنبشی سیال بهکار میرود. اساس کارکرد نازلها تغییر مساحتهای ورودی و خروجی نسبت به یکدیگر در شکلهای مختلف برای کاربردهای مختلف است.
نازل اغلب لوله کوچکی است با سطح مقطعهای مختلف که میتوان برای عبور سیال یا گاز از آن استفاده کرد. سوخت با فشار وارد نازل شده و نازل آن را اتمیزه (پودر) میکند. علاوه بر این موضوع، نازل باید این قطرات را با الگوی خاصی ایجاد نماید. جریان سوخت پودر شده باید در محدودهی زاویهای خاصی از نازل خارج شده و توزیع قطرات سوخت در آن یکنواخت باشد. رایجترین الگوی این جریان، الگوی مخروطی میباشد.
نازلهای همگرا- واگرا نازلهایی هستند که در آنها سطح مقطع در امتداد جریان ابتدا کاهش و سپس افزایش مییابد. این نوع نازلها از سه قسمت که متشکل از یک نازل همگرا و گلوگاه و نازل واگرا میباشد، تشکیل شده است. اگر جریان در بخش واگرای نازل مافوق صوت باشد، گلوگاه باید دارای عدد ماخ یک باشد.
تازل موتورهای موشکها و خوردروها از نسبت انبساط بالایی برخوردار است و در صورت آزمایش در سطح زمین در شرایط اتمسفر محلی) جدایش جریان وسیعی در داخل نازل شکل میگیرد و به تبع آن کنترل موتور بهطور قابل ملاحظهای کاهش مییابد. بنابراین، در بررسی این موتورها لازم است که شرایط خلاء نسبی و تست استند در پیرامون نازل ایجاد شود و گازهای احتراقی به محیط بیرون انتقال داده شوند. غالبا از نازل خروجی گاز لوله مستقیم یا گلوگاه ثانویه برای این منظور استفاده میشود.
نازل در حکم لوله اگزوز موتور عمل میکند. این قسمت از موتور است که بهطور واقعی تراست را برای هواپیما فراهم میکند. انرژی که از طریق جریان هوای خروجی از توربین بهدست میآید که در این قسمت تخلیه میشود. علاوه بر این انرژی، جریان هوای سردی که از کناره هسته موتور عبور کرده است، انرژی مضاعفی را فراهم میکند. ترکیب هوای داغ و سردی که از موتور خارج میشود، تراست را برای موتور و هواپیما به وجود میآورد. نازل ممکن است قسمتی به نام مخلوط کننده داشته باشد، جایی که هوا با دمای بالا را که از هسته موتور بیرون آمده است را با هوا با دمای پایینتری را که از کناره موتور گذشته است، مخلوط میکند. مخلوط کننده به موتور کمک میکند که صدای کمتری تولید کند.
این نازل از یک طرف به محفظه تست (یا خلاء) متصل هستند و از طرف دیگر به فضای آزاد اتمسفر محلی منتهی میشوند و از هد دینامیکی گازهای احتراقی در طی یک پروسه پیچیده انبساط گازها و تشکیل قطاری از موجهای ضربهای برای ایجاد شرایط خلاء در اطراف نازل و پمپ کردن این گازها به محیط بیرون بهره میبرند. نازل از یک لوله طويل يا قطر ثابت تشکیل شده است که قطر آن اندکی بزرگتر از قطر خروجی دیفیوزر موتور میباشد و غالبا بخش انتهایی آن به شکل دیفیوزر مادون صوت (واگرا) طراحی میشود. نازل گلوگاه ثانویه شبیه به نازل لوله مسقیم است با این تفاوت که در قسمت عمدهای از طول لوله (قبل از دیفیوزر مادون صوت) قطر لوله باریکتر شده باشد. این قسمت باریک شده را گلوگاه ثانویه میگویند.
مطالعه تاریخچه تحقیق در مورد نازل خروجی گازهای احتراقی در تست استندهای نازل نشان میدهد که از سال ۱۹۵۰ تاکنون تحقیقات تجربی، تئوری و عددی زیادی در این مورد انجام شده است، در بیشتر تحقیقات انجام شده، تحلیل دینامیک گازی، طراحی و بررسی عملکرد در حالت پایا مورد توجه قرار گرفته است. در اینگونه بررسیها، عملکرد نازل در لحظه روشن شدن و یا خاموشی موتور مورد تحلیل قرار نمیگیرند
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.