توضیحات
عنوان تحقیق: بررسی عملکرد خودروهای هیبریدی و ارائه راهکارهای بهبود عملکرد انها
- مقدمه
- معرفی فناوری
- روش تحقیق
- مقدمه
- بررسی پیشینه
- شبیهسازی یک خودروی هیبرید الکتریکی سری موازی
- بررسی استراتژیهای کنترل خودروی هیبرید سری
- شبیهسازی سیستم انتقال قدرت وابسته به خودروی هیبریدی
- شبیهسازی خودروی هیبرید سری – موازی
- بازیافت انرژی در سیستم تعلیق و کنترل دینامیکی خودروی هیبریدی
- بهینهسازی مصرف سوخت خودروی هیبرید موازی
- برنامه نویسی دینامیکی اعمال شده بر یک خودروی هیبریدی موازی
- شبیهسازی بهبود عملکرد استاتیکی موتور القایی
- تعیین درجه هیبریداسیون بهینه
- مدلسازی یک خودروی هیبریدی پیل سوختی کوچک
- کنترل خودروهای هیبریدی موازی با رویکردی به منطق فازی
- شبیهسازی با استفاده از سیمولینک متلب
- مقدمه
- سیستم ذخیره انرژی، انتقال قدرت و ترمز خودروهای هیبرید
- مقدمه
- اجزاء خودروهای هیبریدی
- طراحی های موجود
- تویوتا
- هوندا
- نیسان
- مشخصات سیستم
- خلاصه
- مشخصات خودروهای هیبریدی الکتریکی
- انواع خودروهای هیبریدی
- خودروهای هیبریدی و کاربرد باتری در آنها
- آلودگی کم و راندمان بالا
- بهبود بخشیدن به صرفهجویی در مصرف سوخت
- سیستم ترمزخودروهای هیبریدی
- به كار بردن تایرهاى خاص
- باتریها و کنترل آنها
- کاراکترهای باتری
- به كار بردن مواد سبك وزن
- مقدمه
- مدلسازی خودرو
- انتخاب نسبت چرخدنده از موتور احتراق داخلی به چرخ
- اصول چرخ دندههای سیارهای
- انواع مبدلهای توان
- مدلسازی انتقال قدرت و شاسی خودروی هیبرید الکتریکی موازی
- مدلسازی شاسی
- مدلسازی انتقال قدرت
- مدل باتری
- موتور احتراق داخلی
- ماشین الکتریکی
- مقدمه
- معرفی فناوری
خودروی هیبریدی حداقل از دو نوع منبع انرژی برای حرکت خود بهره میگیرد. در نسل جدید خودروهای هیبریدی دو موتور احتراق داخلی و الکتریکی، نیروی محرکهی لازم، برای حرکت خودرو را فراهم میکنند. در این خودروها، انرژی مصرفی موتور الکتریکی از طریق نسل جدید باتریها، یعنی باتریهای دو قطبی حاصل میگردد. موتور احتراق داخلی منبع اصلی انرژی محرکه خودرو بوده و باتری به عنوان یک منبع کمکی عمل میکند و در مواقعی که به انرژی بالایی برای حرکت یا شتاب گرفتن نیاز باشد، موتور الکتریکی نیز به صورت خودکار به کار میافتد. در مواقع عادی، انرژی اضافی حاصل از موتور احتراق داخلی از طریق دینام در باتری ذخیره میشود و به این ترتیب اتلاف انرژی موتور احتراقی به شدت کاهش یافته، مصرف سوخت کمتر شده و آلودگی هوای ناشی از خودروها کاهش مییابد.
امروزه با توجه به آلودگیهای ناشی از خودروها و محدودیتهای سوخت فسیلی، کارخانههای خودروسازی گام مهمی در مقابله با این امر برداشتهاند که از جملهی آنها می توان به خودروهای هیبریدی[1]، تکنولوژی پیل سوختی[2]، موتورهایی با تزریق مستقیم بنزین[3] و خودروهای دوگانه سوز[4] اشاره کرد.
بازده بالا، آلایندگی کم، مسافت قابل پیمایش بالا، ایمنی مطلوب و قیمت قابل رقابت با خودروهای متداول از جمله ویژگیهای حائز اهمیت برای خودروهای هیبریدی است. بسیاری از خودروسازان بزرگ مبادرت به تولید این خودروها در سطحی گسترده نمودهاند.
موتور خودروهای هیبریدی تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری (اسیدی یا اتمی) و موتور الکتریکی خودروهای الکتریکی هستند، این انعطافپذیری خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل و مصرف شخصی مناسب کرده است.
یکی از مشکلات بزرگی که در حال حاضر در تمامی دنیا وجود دارد، آلودگی هوا و اثرات سوء آن بر روی محیط زیست میباشد. یکی از بزرگترین منابع تولید آلودگی، خودروها هستند که چالشهای بزرگ زیست محیطی بر سر راه زندگی ساکنان کرهی زمین به وجود آوردهاند. انتشار گازهای سمی از قبیل کربن مونواکسید و ذرات معلق ناشی از سوختهای فسیلی در خودروها علاوه بر تولید بارانهای اسیدی، تشکیل گازهای گلخانهای و آسیب رساندن به لایهی ازن، همواره سلامت شهروندان را نیز در معرض خطر قرار میدهد. ارتباط افزایش نرخ انواع سرطان ریه با قرار گرفتن در معرض این آلایندهها از مسائلی است که در مطالعات متعدد مورد بررسی قرار گرفته و به اثبات رسیده است. تولید و انتشار 98 درصد منوکسید کربن و 42 درصد اکسیدهای ازت و هیدرو کربنهای موجود در هوا توسط وسائط نقلیه که غالباً عمل احتراق در آنها به صورت ناقص انجام میشود، بیانگر اهمیت توجه به نحوهی عملکرد خودروها در سامان بخشیدن به موضوع آلودگی هوا میباشد.
موضوع دیگری که لزوم ایجاد تغییر در فنآوریهای متداول مورد استفاده در صنعت خودرو را گوشزد میکند، کاهش منابع سوخت فسیلی و وجود نوسانهای شدید قیمت در بازار نفت و دیگر منابع سوختی میباشد. ظرف 50 سال آینده تقریباً 4 میلیارد نفر به جمعیت 7 میلیارد نفری کرهی زمین اضافه میگردد. صرف نظر از هر گونه پیشرفت در فنآوریهای جدید و بهبود بهرهوری در مصارف انرژی، تقاضا برای انرژی رو به افزایش است و این افزایش را هم اکنون در کاهش مقدار نفت موجود در انبارهای کشورهای صنعتی و افزایش قیمت جهانی نفت میتوان ملاحظه کرد. تعداد کل خودروها در سطح جهان از 400 میلیون خودرو در سال 2000 میلادی به حدود 800 میلیون در سال 2030 افزایش می یابد و از سوی دیگر پیشبینی میشود که مصرف گاز طبیعی تا سال 2020 به دو برابر افزایش پیدا کند. از طرفی تا 10 سال دیگر به دلیل کاهش منابع زیر زمینی، تولید نفت و گاز کشورهای غیر اپک رو به کاهش گذاشته و وابستگی کشورهای غربی به اپک افزایش خواهد یافت. کشورهای اپک نیز به واسطهی کاهش منابع نفتی در آن زمان قادر به افزایش تولید نخواهند بود و به عبارت دیگر در آیندهای نه چندان دور، منابع موجود در کرهی زمین قادر به پاسخ گویی نیازهای انرژی جامعهی بشری نخواهد بود.
علیرغم آنچه به نظر میرسد، ایدهی فنآوری خودروهای هیبریدی از زمان بسیار دور مطرح بوده است. در واقع میتوان عمر این نوع خودروها را برابر با عمر ابداع اتومبیل دانست. در سال 1903 میلادی یک نمونه خودروی دیزلی الکتریکی توسط یک شرکت انگلیسی ساخته شد اما به تولید انبوه نرسید. پس از آن در سال 1905 میلادی، یک مهندس آمریکایی به نام پایپر اختراع یک خودروی هیبرید را به ثبت رساند. در این طرحهای اولیه از موتور الکتریکی بیشتر به عنوان یک موتور کمکی برای تقویت موتورهای دیزلی کم توان استفاده میشد. سرعت 0 تا 40 کیلومتر بر ساعت اتومبیل پایپر برابر 10 ثانیه بود که نسبت به خودروهای معمول آن زمان 20 ثانیه کمتر بود. با این وجود، این خودرو نیز به تولید انبوه نرسید و برای اولین بار در سال 1910 میلادی یک خودروی هیبریدی تجاری به بازار آمد. پس از آن در سال 1914 میلادی شرکت گالات موتور در کانادا، خودروی هیبریدی جدیدی به بازار عرضه کرد که از نظر کمبود مصرف سوخت، بسیار ممتاز شناخته شد. این خودرو دارای یک موتور احتراقی کوچک دو زمانه بود که با دو پیستون، توانی برابر 10 اسب بخار تولید میکرد. محور خروجی موتور احتراقی در این خودرو به یک ژنراتور متصل شده بود که دو خروجی داشت. یکی از این خروجیها به موتور الکتریکی و دیگری به باتریها متصل بود. موتور الکتریکی نیز مستقیماً به دیفرانسیل وصل میشد. خصوصیات موتور الکتریکی در این خودرو نیازهای خودرو را در جاده کاملاً تأمین میکرد و لذا این خودرو فاقد جعبه دندهی مکانیکی بود. این خودرو تنها با مصرف 4 لیتر بنزین قادر به پیمودن مسافتی برابر 110 کیلومتر با سرعت 50 کیلومتر در ساعت، علیرغم کم بودن سرعت حداکثر، یک موفقیت بزرگ بود.
با افزایش توان موتورهای احتراقی، به تدریج نیاز به موتور الکتریکی به عنوان تقویت کننده، کاهش یافت و به همراه آن ایده ساخت موتورهای هیبریدی به تدریج به فراموشی سپرده شد؛ به طوری که خودروهای هیبریدی بسیار کمی در سالهای بعد از 1914 میلادی تا سال 1968 ساخته شدهاند. در سال 1908 میلادی شرکت جنرال موتورز اتومبیلی به نام استایر لک[5] به بازار عرضه کرد. این اتومیبل دارای یک موتور استرلینگ با توان 80 اسب بخار بود که به یک ژنراتور متصل میشد. همچنین برای جبران کمبود توان موتور استرلینگ، 14 عدد باتری مورد استفاده قرار میگرفت. در این اتومیبل چرخها به وسیلهی دو موتور القایی سه فاز 20 اسب بخار به حرکت در میآمدند. علاوه بر این، موتور استرلینگ دارای مصرف سوخت پایینی بود و آلایندگی کمی داشته است. در مجموع، خودروی استایر لک برای رانندگی شهری بسیار مناسب تلقی میشد.
اگر چه، چندین نمونهی دیگر از خودروهای هیبرید در سالهای بعد از 1970 میلادی ساخته شدند، اما در این دوران تمرکز سازندگان خودرو بیشتر به تولید خودروهای الکتریکی محض معطوف شده بود. تحقیقات جدی در زمینهی تولید خودروهای هیبریدی از اوایل دهه 1990 میلادی هم زمان با محرز شدن این واقعیت که خودروهای الکتریکی محض هیچگاه قادر به برابری با خودروهای بنزینی متداول از نظر مسافت طی شده، کارایی و قیمت تمام شده نخواهد بود، آغاز شد.[1]
- مروری بر ادبیات موضوع
- مقدمه
در زمینهی خودروهای هیبریدی به دلیل اهمیت جایگاه آن در دنیای امروز پژوهشهای زیادی صورت گرفته است. تمامی این مطالعات با هدف بهبود بخشیدن به عملکرد این خودروها و استفادهی بهینهتر از آنها و در نهایت مصرف سوخت کمتر توسط این خودروها میباشد. آلودگی محیط زیست نیز یکی از دلایلی است که موجب گردیده به پیشرفت این تکنولوژی تا هم اکنون اکتفا نشود و تلاش هر چه بیشتر دانشمندان و پژوهشگران برای ارتقای خودروهای هیبریدی تا به امروز مبین این موضوع میباشد. شبیهسازی خودروهای هیبریدی گامی مهم برای تولید انبوه خودروها بوده است و مبنایی خواهد بود تا بدین وسیله اهداف سازندگان خودرو و یا متولیان عرصهی پژوهش به تحقق رسد.
در این بخش ، در ابتدا مروری بر راهکارهای مختلف ارائه شده مقالات برای شبیهسازی خودروی هیبریدی خواهیم داشت و در نهایت جایگاه این جا
را نسبت به آنها بررسی خواهیم نمود.
- بررسی پیشینه پژوهش
اهمیت شبیهسازی خودروهای هیبریدی و کاربردهای آن، علوم مختلفی را از جمله فیزیک، الکترونیک، مکانیک و کامپیوتر را به چالش کشیده است و هر یک از علوم سعی نمودهاند تا راهکارهای مناسبتری برای این مسأله ارائه دهند. بر همین اساس راهکارهایی که در این زمینه در سالهای قبل به آنها پرداخته شده است را مورد بررسی قرار میدهیم. در ادامه به صورت مختصر برخی از این پژوهشها بیان میگردند.
- شبیهسازی یک خودروی هیبرید الکتریکی سری – موازی
در این مقاله اطلاعاتی در رابطه با تکنولوژی خودروهای هیبرید الکتریکی سری – موازی ارائه شده که در آن ابزاری برای مدلسازی خودرو تعریف شده است. اجزاء خودرو شامل موتور احتراق داخلی، ماشین درایوینگ، ماشین ژنراتور، باتریها و انتقال و هم چنین مدلسازی بار جادهای خودرو و منطق کنترل در سیمولینک متلب شبیهسازی شده است و شبیهسازی در برخی چرخههای رانندگی شهری و بزرگراه اجرا شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی در این مقاله با در نظر گرفتن بازده انرژی و پتانسیل خودروی هیبریدی سری – موازی با توجه به شرایط محتمل رانندگی مورد بحث قرار گرفته است.[12]
- بررسی استراتژیهای کنترل خودروی هیبرید سری
دو نوع متداول خودروهای هیبریدی، هیبرید سری و موازی میباشد. استراتژیهای کنترل مختلفی با توجه به شرایط مسیر و نوع کارایی، تعیین کنندهی منابع جهت تأمین انرژی لازم میباشند. در این مقاله، به بررسی دو استراتژی ترموستاتیک و ماکزیمم شارژ باتری در دو سیکل شهری و بین شهری پرداخته شده است. نتایج حاصل از شبیهسازی، تفاوت عملکرد دو استراتژی کنترل در مسیرهای مختلف را نشان میدهد. مشخصات خودرویی که برای طراحی و شبیهسازی در نظر گرفته شده است، نزدیک به خودروی ملی – سمند – میباشد.[5]
در بسیاری از شبیهسازیها با استفاده از نرم افزارهای مختلف شبیهسازی از جمله ادوایزر[6] مقایسهای بین خودروهای هیبریدی و معمولی به منظور نشان دادن تفاوت چشمگیر صرفهجویی در مصرف سوخت و به تبع آن کاهش میزان آلایندگیهای ناشی از احتراق ناقص سوخت بنزینی در موتور احتراق داخلی که به گازهای گلخانهای معروف هستند، انجام شده است.[14]
- شبیهسازی سیستم انتقال قدرت وابسته به خودروی هیبریدی
در این پایاننامه برخی از روشهای مدلسازی و شبیهسازی مورد بحث قرار گرفته است. اجزاء اصلی خودروی هیبریدی مدلسازی شده است و متدهای مختلف مدلسازی مورد بررسی قرار گرفته است. همانطور که باتری نقش قابل توجهی در خودروهای الکتریکی و هیبریدی ایفاء میکند، مدلسازی آن بسیار پر اهمیت است. در این پایاننامه برخی از متدهای مدلسازی باتری سرب اسید و یون لیتیوم معرفی شدهاند. برخی آزمایشات به منظور درک پارمترهای درونی باتری توضیح داده شده است و بر اساس دادههای این آزمایشها، یک باتری یون لیتیوم در سیمولینک متلب مدلسازی شده است. دینامیک خودرو در شرایط نیروهای طولی و عرضی مورد بحث قرار گرفته است و یک مدل به نمایندگی از پدیدهی لغزش چرخ در سیمولینک توسعه داده شده است. در این شبیهسازی موتور الکتریکی و احتراقی توضیح داده شدهاند. درایو ترین[7] یک هیبرید سری شامل باتریها، موتور الکتریکی، ژنراتور، دینامیک خودرو و سیستم کنترل شبیهسازی شده است. با توجه به دادههای آزمایش یک هیبرید سری تولید شده توسط شرکت نیو فلایر[8]، عملکرد خودرو در شرایط صرفهجویی سوخت، شتابگیری و حداکثر سرعت کورس تجزیه و تحلیل شده است. رفتار اجزاء مختلف خودرو مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. سرانجام، نتایج شبیهسازی با دادههای ناشی از آزمایشات مقایسه شده است. این نشان میدهد که مدلسازی و شبیهسازی در فرآیند طراحی واقعاً میتواند مفید واقع شود.[9]
- شبیهسازی خودروی هیبرید سری – موازی
این مقاله در مورد پکیج شبیهسازی و مدلسازی توسعه داده شده در دانشگاه مانیتوبا، REV ها بحث میکند. REV به معنی انرژی تجدیدپذیر خودروی تشبیه کننده میباشد REV ها در مطالعات دقیق خودروهای هیبرید الکتریکی یا استراتژی مدیریت انرژی از طریق برنامه نویسی ویژوال با استفاده از ایجاد قطعات به عنوان زیر مجموعههای سلسله مراتبی بسیار کمک کننده میباشد. REV ها از هفت نوع عمدهی اجزاء تشکیل شده است: موتور الکتریکی، موتور احتراق داخلی، باتریها، واکنشهای شیمیایی، استراتژی کنترل فازی، منابع انرژی تجدیدپذیر و اجزاء مورد پشتیبانی و شبیهسازی درایو ترین[9] هیبریدی در شکلهای مختلف.REV ها در زبان شبیه سازی گرافیکی سیمولینک متلب به عنوان پکیج IDEAS توسعه داده شده است. یک خودروی هیبرید الکتریکی سری– موازی با یک موتور احتراق داخلی معمولی و دستگاه تقسیم قدرت با استفاده از پکیج شبیهسازی طراحی شده است. کنترلر فازی برای ردیابی سرعت خودروی مورد نظر و مدیریت جریان انرژی خودرو توسعه داده شده است. نتایج شبیهسازی سیستم مدیریت انرژی و پاسخهای دینامیکی سیستم برای وسیلهی نقلیهی پیشنهادی مورد بحث قرار گرفته است.[22]
- بازیافت انرژی در سیستم تعلیق و کنترل دینامیکی خودروی هیبریدی
مزیت اصلی خودروهای هیبریدی مصرف سوخت کمتر نسبت به خودروهای معمولی است. در خودروهای هیبریدی، همواره منبع بزرگی از انرژی (باتریها) در خودرو موجود میباشد. از طرف دیگر، استفاده از سیستمهای فعال مانند سیستم کنترل دینامیکی و سیستم تعلیق فعال[10] که موجب افزایش راحتی سرنشینان خودرو و قابلیت خوش فرمانی[11] خودرو است، به علت مصرف انرژی و در نتیجه مصرف سوخت زیاد در خودروهای معمولی، فراگیر شده است. مطابق ایده ارائه شده در این مقاله، با استفاده از منبع ذخیرهی انرژی در خودروهای هیبریدی، انرژی که در لحظات مناسب باید از خودرو جذب شود، موجب شارژ باتریهای آن شده تا در لحظات دیگر که نیاز به اعمال نیرو و مصرف انرژی است، از آن استفاده گردد. در این راستا، موتورهای الکتریکی محرک چرخهای خودرو هیبریدی در حالت بازیافت ضمن اعمال گشتاورهای ترمزی، میتوانند وظیفهی ژنراتور را انجام داده و موجب شارژ باتریهای خودرو هیبریدی شوند. در سیستمهای تعلیق فعال، بازیافت انرژی با استفاده از موتورهای الکتریکی در نظر گرفته شده به عنوان عملگر، انجام خواهد شد، و انرژی جذب شده ضمن افزایش راحتی سفر، باتریها را نیز شارژ خواهد کرد.
سیستمهای کنترل دینامیکی و سیستم تعلیق فعال، به منظور کنترل بیش فرمانی خودرو و دستیابی به راحتی سفر[12] و خوش فرمانی[13] هر چه بیشتر خودرو اختراع شدهاند. در سیستمهای تعلیق فعال با استفاده از عملگرهای هیدرولیکی و با یک استراتژی کنترلی، در لحظات مناسب به سیستم تعلیق انرژی اضافه و یا کم میشود.
در سیستم کنترل دینامیکی، نیروی ترمزی با استفاده از یک کنترلر روی چرخهای خودرو به گونهای اعمال میشود تا در لحظاتی که خودرو در حالت بیش فرمانی است، گشتاور مناسب در جهت کم فرمانی به خودرو اعمال گردد. در این مقاله ایدهای جهت بازیافت انرژی در خودروهای هیبریدی ارائه شده و مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این طرح از موتور الکتریکی محرک روی چرخهای خودرو در لحظهای که باید بیش فرمانی خودرو کاهش یابد به عنوان ژنراتور استفاده شده و انرژی مستهلک کننده آن علاوه بر تولید گشتاور مقاوم که سبب کاهش کم فرمانی میشود، موجب شارژ باتریهای خودروی هیبریدی خواهد شد.
همچنین در سیستمهای تعلیق فعال با استفاده از یک عملگر هیدرولیکی به صورت جایگزین و یا موازی با فنر سیستم تعلیق، به بدنهی خودرو و سیستم تعلیق نیرو وارد میگردد. میزان و نحوهی اعمال نیرو به کنترلر و نوع سیستم تعلیق بستگی دارد. به علت مصرف انرژی زیاد سیستمهای تعلیق فعال، عملاً از آنها در خودروهای در بازهی قیمتی متوسط استفاده نشده و انواع دیگر با قابلیتهای کمتر مانند سیستمهای تعلیق نیمه فعال[14] و کم فعال[15] رایج میباشد. در این مقاله با پیشنهاد استفاده از یک موتور الکتریکی و با استفاده از یک مکانیزم رک و پینیون حرکت خطی سیستم تعلیق به حرکت دورانی تبدیل شده و استفاده از سیستمهای فعال کامل امکان پذیر میگردد. موتور سیستم تعلیق در لحظاتی که باید از سیستم خودرو انرژی حذف کند به ژنراتور تبدیل شده و باتریهای خودروی هیبریدی را شارژ میکند و هنگامی که توسط کنترلر تشخیص اعمال نیرو میدهد، انرژی الکتریکی توسط موتور الکتریکی و مکانیزم مذکور به بدنهی خودرو نیرو وارد میکند.[7]
- بهینهسازی مصرف سوخت خودروی هیبرید موازی
در بسیاری از مقالهها و
بهینهسازی مصرف سوخت در یک خودروهی هیبریدی با در نظر گرفتن سیستم انتقالهای متفاوت در آنها مورد بررسی قرار گرفته است. از جملهی این پژوهشها کار تحقیقاتی ایست که دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بدان پرداختهاند. در این کار تحقیقاتی بهینهسازی مصرف سوخت در یک خودروی هیبرید موازی دارای سیستم انتقال قدرت CVT مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله مدلی از یك خودروی هیبرید موازی در نظر گرفته شده و یك استراتژی كنترل جدید به نام استراتژی كنترل CVT، به منظور مدیریت مؤثر تقسیم توان بین موتورهای احتراقی و الکتریکی، با هدف کاهش مصرف سوخت، طراحی شده است. جعبه دندهی CVT (با نسبت دندهی پیوستهی متغیر) نقشی اساسی در کمک به موتور احتراقی برای کارکرد در نقاط بهینهی خود دارد. کنترل طراحی شده چهار وضعیت برای حرکت خودرو در نظر میگیرد، سپس توان درخواستی از طرف راننده را به عنوان ورودی پذیرفته و با توجه به وضعیت شارژ باتری، بهترین وضعیت حرکت را از بین حالات موجود انتخاب میکند. در ادامه، کنترلر با مراجعه به منحنیهای بهینه محاسبه شده برای موتور احتراقی و الکتریکی سرعت بهینه موتور مورد نظر و نسبت دنده را طوری تعیین میکند تا در هر زمان خودرو بالاترین راندمان مصرف سوخت را داشته و از فدا شدن پارامترهای عملکردی و افزایش بیش از حد آلایندهها جلوگیری شود. کنترلر تا حد امکان از بازیابی نیروی ترمزی نیز استفاده میکند. در بخشی از کنترلر CVT برای تشخیص وضعیت حرکتی و محاسبهی توان اضافی موتور احتراقی (جهت شارژ باتری) از منطق فازی استفاده شده است.
نتایج حاصل از اعمال کنترلر CVT روی سیکلهای رانندگیFTP آمریکا، NEDC اروپا و 1015 ژاپن محاسبه شده است. این نتایج با نتایج حاصل از اعمال کنترلر پیش فرض نرمافزار ادوایزر مقایسه شده و پارامترهای کنترلر فازی برای دستیابی به نتایج مطلوبتر توسط الگوریتم ژنتیک بهینه سازی شدهاند.[2]
انتقال قدرت یک خودروی الکتریکی هیبریدی، به طور کلی، شامل بافر انرژی الکتریکی و یک ماشین الکتریکی و موتور احتراق داخلی که میتوانند با یکدیگر در شکلهای مختلف شناخته شدهای همچون سری، موازی و سری– موازی کار کنند. بسته به تنوع خودروهای هیبریدی و طریقهی کوپلینگ موتور الکتریکی و موتور احتراق داخلی راههای متفاوتی برای طراحی و البته به طور تخصصیتر بهینهسازی موتورهای هیبریدی وجود دارد.
یکی از کارهای مفیدی که در زمینهی بهینه سازی این خودروها انجام شده است، یک روش برنامه نویسی دینامیکی ارائه میدهد که تقسیم قدرت بهینه بین موتور احتراق داخلی و ماشین الکتریکی در خودروهای هیبریدی الکتریکی موازی با را یک روش کارآمد و احتساب ملاحظات حداقل مصرف سوخت نشان میدهد. یک الگوریتم برنامه نویسی پایه دینامیکی[16]، به عنوان طراحی سیستم کنترل توسعه داده شده است و بر مدل خودرو بر اساس پروفیل درایوینگ کاملاً قطعی اعمال شده است. کنترلر به کار گرفته شده، کاهش چشمگیر در میزان مصرف سوخت را نسبت به مدل خودروهای معمولی و غیر ترکیبی در شبیهسازی نشان میدهد. این الگوریتم سپس به عنوان قالب یک جعبه ابزار به تازگی توسعه یافته با همکاری جعبه ابزار QSS تحت محیط سیمولینک نرم افزار متلب مورد استفاده قرار گرفته است.[16]
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.