توضیحات
عنوان: بررسی رابطه تبلیغات اینترنتی و فروش محصولات الکترونیکی
- چکیده
- مقدمه
- مبانی نظری
- پژوهشهای پیشین
- روش تحقیق
- یافتههای تحقیق
- بحث و نتیجهگیری
- پیشنهاد برای تحقیقات آتی
- منابع
چکیده
تبلیغات یکی از مهمترین عوامل بازاریابی است، که صنایع مختلف با روشها و ابزارهای گوناگون از آن بهره میگیرند. در این رستا، اثربخشی تبلیغ از مسائل مهمیاست که باید مورد توجه قرارگیرد. انتخاب رسانه مناسب را میتوان یکی از شاخصهای مهم در بهبود اثربخشی تبلیغ برشمارد. از سویی دیگر اینترنت یکی از فراگیرترین رسانههای عصر حاضر است. از این رو هدف از این پژوهش بررسی رابطه تبلیغات اینترنتی و فروش محصولات الکترونیکی است، که برای این منظور یک شرکت مطرح در حوزه فروش محصولات الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفتهاست. بطوریکه از طریق ضریب همبستگی کندال، و با کمک نرمافزار SPSS به ارزیابی رابطه بین ضریب هزینه تبلیغات و ضریب حجم ریالی معاملات شرکت در دو سال پیاپی 1397 و 1398 پرداختهشد. نتایج حاکی از آن بود که با افزایش حجم تبلیغات برخط، حجم ریالی معاملات نیز افزایش پیدا میکند. اما این افزایش بصورت خطی نبوده و روندی غیر قابل پیش بینی را طی میکند. با این وجود، وجود رابطهای معنیدار بین دو متغیر قابل اثبات است. همچنین در این رابطه مدلی مفهومی نیز ارائه شد که براساس این مدل افزایش حجم تبلیغات در افزایش تعداد بازدید از سایت، افزایش تعداد تماسهای تلفنی و افزایش مخاطبین نمود پیدا میکند که در بلندمدت برحجم فروش تاثیر خواهد گذاشت. بعبارتی دیگر، تبلیغات به نوعی در شناساندن برند و نشان تجاری نقش داشته که این شناخت در آینده زمینه رشد و ارتقا فروش را فراهم میآورد.
کلمات کلیدی:
تبلیغات برخط، عملکرد فروش، اینترنت، اثربخشی تبلیغ و بازاریابی
- مقدمه
فعالان حوزهی صنعت دریافتهاند که یکی از مهمترین محرکهای صنعت، بازاریابی[1] است، و این مهم نقش بسزایی در بهبود عملکرد فروش[2] ایفا میکند. تبلیغات[3] بهعنوان یکی از زیرمجموعههای اساسی بازاریابی، موضوع بسیار مهمی است که توجه بسیاری از دانشگاهیان و فعالان در حوزه صنعت را به خود معطوف کرده است. امروزه تولید و ارائه کالا یا خدمت، به تنهایی کافی نیست زیرا فعالیتهای در حال توسعه تغییر کرده است و در یک محیط رقابتی لازم است شهروندان را به سمت صنعت در جهت بهبود عملکرد فروش جذب کرد ( احمدی زاد, معروفی, & شبرند, 1396; هاشمی & بیرقی , 1397). بنابراین تبلیغ موفق بخشی از بازاریابی موفقیتآمیز به حساب میآید و شرکتهای موفق در جذب مشتری، به موازات ارتقای کیفی محصولات خود به دنبال طراحی و به کارگیری سیستمهای بازاریابی پویا و مؤثر هستند. بطورکلی تبلیغ کمک میکند تا شهروندان کنونی را نسبت به خود وفادار ساخته یا بازارهای جدیدی را برای خود برگزینید (سرمد، , قاسمی, & کارگر, 1393). با این وجود رسانههای تبلیغی نیز همچون سایر علوم به سرعت در حال تغییر و تحول هستند. در مرحله معرفی کالا، آگهی های تجاری، به ویژه رسانههای ارتباطی انبوه مانند اینترنت و روابط عمومی برای ایجاد آگاهی و علاقمند کردن مشتری بسیار مناسباند چراکه اینترنت به شناسایی شهروندان و جمعآوری اطلاعات مربوط به مصرف کننده و تجزیه و تحلیل ویژگیهای آنها کمک میکند (سعیدی & مقدم ضیابری, پاییز 1398).
از سویی دیگر یكی از مهمترین ابعاد ارتباطات جهانی، تجارت بین جوامع و ملل گوناگون است. در این راستا شاید بتوان تبلیغات را یكی از با اهمیتترین ابزار جهت نیل به تجارت موفق بینالمللی خواند. شناساندن و معرفی كالا یا خدمات از نقطهای به نقطهی دیگر جهان بدون بهرهگیری از تبلیغات امكانپذیر نیست و با توجه به رشد تولید و در نتیجه رقابت در بازار، چه در سطح داخلی و چه در سطح جهانی، اهمیت تبلیغات روز به روز افزایش مییابد. با گذر زمان و فراگیر شدن هرچه بیشتر رسانههای تعاملی و دوسویهای چون اینترنت، گرایش تولیدكنندگان و تبلیغكنندگان به استفاده از آن بیشتر و بیشتر می گردد؛ به گونه ای كه تبلیغات اینترنتی به رقیبی جدی برای تبلیغات در رسانههای سنتی تبدیل شده است. در مقایسه با تبلیغات سنتی، تبلیغ در اینترنت از مزایایی چون ایجاد ارتباط دوطرفه با مخاطب، توانایی هدفگیری ایستا و پویای مشتریان، دسترسی جهانی و شبانه روزی و هزینهی به مراتب كمتر برخوردارند ( فاروقي , عليزاده, & هاشمزاده, 1395).انجام تحقیق
برای بهبود و افزایش اثر بخشی تبلیغات در رسانهها باید بتوان ابتدا باور و اعتماد مخاطبان را بدست آورد . در واقع میتوان گفت که باور و نگرش مصرفکننده به تبلیغات، منعکسکننده اثر بخشی تبلیغات است، در نتیجه سازمان باید هزینه خود را بیشتر معطوف به رسانههایی کند که اعتماد مخاطبانش را توانسته بدست آورد تا بتواند بر باورپذیری و نگرش مخاطبان نسبت به محصول خود تاثیر گذارتر باشد تا بدین وسیله از اتلاف هزینه خود جلوگیری کند (Mahesh, et al., 2018). اثربخشی تبلیغات، یکی از مهمترین مفاهیمی است که به درک شناخت مشتری و اهدافی که برای آن در نظر گرفته میشود کمک میکند و منجر میشود تا در ذهن مصرف کننده تاثیر مطلوبی داشته باشد (Yang & Mattila, 2018).
یکی از مسائل بسیار مهم در قلمرو تبلیغات، ارزیابی اثر بخشی تبلیغ است که متاسفانه کمتر به آن توجه میشود. اندازهگیری آثار گوناگون تبلیغات اگر چه دشوار است اما نتایج آن برای برنامهریزی، اصلاح و تعدیل فعالیتهای تبلیغاتی سازمانها بسیار مفید خواهد بود. در حالی که امروز، شاهد ضرر و زیان و متلاشی شدن حیات اقتصادی شرکتها به دلیل عدم توفیق در امر فروش محصولات و ادامه حیات اقتصادی هستیم، اگر طراحان برنامههای تبلیغاتی بتوانند برنامههای مناسب و اثر بخشی را طراحـی نمایند، خواهــند توانسـت میزان فـــروش کالاها را بالاتـر برده و یا بازگشت به موقع سرمایهگذاریها و گردش سالم اقتصادی را رونق بخشند (حسنیان , 1391). از این رو در این پژوهش تلاش شده است رابطه تبلیغات اینترنتی و فروش محصولات الکترونیکی، با فرض براینکه متغیر تبلیغات اینترنتی مستقل از ماهیت رسانه و محتوا بر عملکرد فروش تاثیر میگذارد. با این وجود نقش ماهیت رسانه و محتوا در اثربخشی تبلیغ و به دنبال آن عملکرد فروش محصولات الکترونیکی غیر قابل انکار است،لیکن با فرض ثابت بودن سایر متغیرها به بررسی نقش این متغیر مستقل پرداخته شدهاست.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.