توضیحات
عنوان فارسی:بررسی تحلیلی عدم استفاده از پل های عابر پیاده (مطالعه موردی شهر اهواز)
- چکیده
- فصل اول«کلیات پژوهش»
- مقدمه
- بیان مسئله
- اهداف پژوهش
- هدف اصلی
- اهداف فرعی
- سوالات پژوهش
- سوال اصلی
- سوالات فرعی
- فرضیات پژوهش
- اهمیت و ضرورت پژوهش
- مشکلات پژوهش
- فصل دوم «مرور ادبیات پژوهش»
- مقدمه
- مبانی نظری تحقیق
- عوامل مؤثر بر کارایی پلهای عابر پیاده
- جنسیت و سن
- قدرت پشبن رسك
- مهارت رانندگی
- وجود همراهان
- زمان عبور
- زمان انتظار
- کنترلهای قانونی
- مروری بر پیشینهی مطالعاتی
- فصل سوم «روش شناسی تحقیق»
- مقدمه
- روش تحقیق
- تکنیکهای تحقیق و ابزارهای گردآوری اطلاعات
- ابزار گردآوری اطلاعات یا پرسشنامه
- برنامهریزی و اجرای پرسشنامه
- جامعه آماری
- تحلیل عاملی
- بنیانهای اولیه تحلیل عاملی
- اهداف تحلیل عاملی
- فرآیند تصمیمگیری در تحلیل عاملی
- ماتریس همبستگی
- انتخاب متغیرهای مناسب برای تحلیل عاملی
- حجم نمونه
- مدلهای عاملی
- روش استخراج عاملها
- معیارهای استخراج تعداد عامل ها
- تجزیه و تحلیل یافتهها
- توصیف نمونه
- دامنه سنی
- جنسیت
- میزان تحصیلات
- شغل
- تحلیل یافتهها
- دلایل عدم عبور از روی پلهای عابر پیاده
- مشکلات پلهای عابر پیاده
- فصل چهارم «آزمون فرضیات، نتیجهگیری و ارائه پیشنهادات»
- مقدمه
- آزمون فرض آماری
- نتیجه گیری
- پیشنهادات
- منابع و مآخذ
1-1- مقدمه
در كشورها در حال توسعه مانند اران كه شهر شدن پش از صنعت شدن رخ داده است، پس از ورود خودرو از همان ابتدا مسئله اولوت دادن سوارهها وجود داشته است. بنابران عابرانپاده طبقها از شهروندان مباشند كه در اولوت دوم و توجه به آنها پس از سوارهها قرار مگرد[1]. خواه ناخواه بسار از تصادفات با رفتار ترافك عابران در ارتباط است كه ك از مهمترن علل آن، عدم عبور عابران از پل عابرپاده است. حضور عابران پاده در معابر شهر و جادها ازجمله موارد است كه در فرآند طراح ترافك شهر و جادها امروزه بش از پش مورد توجه قرار گرفته است [24و25] در ان مان فراهم آوردن شراط امن بهوژه در برابر نفوذ روزافزون خودرو و وسال نقله از عوامل تأثرگذار بر كمت و كفت حضور پادگان است [2و3]. عبور از عرض خابان متأثر از نظام حملونقل مباشد و تسهل آن همواره با چالشها متعدد ازسو طراحان و برنامهرزان روبهرو بوده است. پلها عابرپاده كه در قالب كل گذرگاهها عرض غرهمسطح روگذر طبقهبند مشوند و نمونها از امكانات مناسب جادها برا تسهل عبورومرور پاده به خصوص در مناطق با تمركز جمعت بالا همراه با افزاش امن تردد، جلوگر از حوادث ناگوار و نز كاهش مشكلات ترافیك معابر مباشند[26و27] . دستورالعملها و استانداردها مفد برا طراح و مكاناب پلها عابران پاده تهه شده است [28].
از آن جا كه مهمترن هدف طراح و ساخت پلها عابرپیاده، تسهل تردد برا عابران پاده است. از انرو فراهم نمودن تسهلات همانند پلهبرق و بالابرها برا استفاده سالخوردگان و بانوان باردار و افراد كمتوان جامعه از پلها باد در طراح پلها عابر لحاظ شود. نكتة قابل توجه ان است كه براساس قانون جدد رسدگ به تخلفات رانندگ، اگر در هنگام وقوع تصادف عابرپاده با خودرو، راننده تمام مقررات رانندگ را رعات كرده اما عابر از پل ا محل خط كش عابر عبور نكرده باشد، راننده دگر همانند گذشته مقصر شناخته نخواهد شد [4].
موضوع تصادف، جدا از ابعاد فن و اقتصاد، بعد انسان و معنو نرومند دارد به نحو كه اگر تلاشها فراوان كه موردناز است انجام گرد و موجب جلوگر از تلف شدن جان فقط ك انسان شود به لحاظ معنو بسار ارزشمند است[5].
با توجه به موارد فوق لازم است کارایی گذرگاهها غیر همسطح موجود ارزیابی و نیازسنجی وامکانسنجی احداث و یا تجهیز گذرگاهها غیر همسطح جدید طبق ضوابط فنی و ترافیکی مورد بررسی قرار گیرد و تنها در محلهایی که طبق معیارها تعیین شده و ضوابط امکانسنجی احداث پل عابر پیاده در معابر شهر و بر اساس پارامترها تأثیرگذار در این خصوص، نصب پل عابر ضرورت دارد، نسبت به احداث این نوع تسهیلات اقدام نمود. با توجه به این مهم که بحث مکانیابی نادرست پلها عابر پیاده و عدم جذابیت در استفاده از پل عابر پیاده یکی از معضلات مربوط به تسهیلات عابر پیاده میباشد، این تحقیق به بررسی وضعیت برخی پلها عابر در شهر اهواز از این جنبه میپردازد در بخش دوم این پژوهش ضمن مرور بر رو تحقیقات مشابه انجام شده، معیارها مکانیابی پلها عابر پیاده مورد بررسی قرار گرفتهاند. در بخش سوم پژوهش، برخی از پلها عابر پیاده در سطح شهر اهواز مورد ارزیابی قرار گرفته و مشکلات آنها شناسایی گردید و علل عدم استفاده از پلهای عابر پیاده توسط اطلاعات جمعآوری شده مورد بررسی قرار گرفته است. در بخش چهارم نیز به ترتیب نتایج حاصل از اطلاعات جمعآوری شده و تجزیه و تحلیل آنها بیان شده است و در نهایت در بخش پنجم به بررسی آزمونهای فرض آماری و ارائه نتایج، پیشنهادات برای تحقیقات آتی و همچنین راهکارهایی برای استفاده بهینه و تشویق عابران پیاده به استفاده از پلهای عابر پیاده پرداخته شده است.
1-2- بیان مسئله
عابران پیاده جزو آسیبپذیرترین گروهها در بحث حوادث ترافیکی میباشند. یکی از مباحث مهم در ایمنی عابران استفاده از پلهای عابر پیاده در سطح شهر میباشد. توجه به پلهای هوایی در جهان به دوران تولید انبوه خودرو و حضور گسترده این وسیله نقلیه در سطح شهر و به دهه ابتدای قرن بیستم برمیگردد كه مسئولان شهری را به چارهجویی جداسازی مسیرهای عابران پیاده از خودروها وادار کرد. میتوان گفت مهمترین هدف طراحی و ساخت پل عابر پیاده، ایمنی و تسهیل در رفت و آمد شهروندان است، پلهای عابر پیاده نمونهای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور عابران همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر است. پل عابر پیاده در تمام دنیا موضوعی مهم و نشانه توسعه یافتگی است اما متروکه شدن آنها در شهر اهواز نشاندهنده این است که این توسعه یافتگی درونی نشده است و از طرفی پلهای هوایی توسط شهروندان و مسوولان به فراموشی سپرده شده است. گذر عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی امری عادی است در حالیکه پلهای عابر پیاده تضمینی برای جان عابران است اما، به دلایل سهل انگاری، عجله داشتن، ضعف فرهنگ و هزاران دلیل و بهانهای که اساس منطقی ندارد مورد استفاده قرار نمیگیرد که گاهی این بیاحتیاطیها از سوی آنها به بهای حوادث جبران ناپذیر و حتی مرگ تمام میشود. گذر عابران پیاده از زیر پل هوایی در شهرها امری عادی است و آنچه غیر عادی است گذشتن از روی پل میباشد كه شاید نگاه تمسخر آمیز به دنبال داشته باشد؛ متاسفانه شهروندان بیتوجه نسبت به پلهای هوایی كه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیت با صرف هزینههای زیاد ساخته میشود از عرض خیابان گذر میکنند. از این رو، پژوهش حاضر سعی دارد تا به بررسی تحلیلی عدم استفاده از پلهای عابر پیاده در شهر اهواز و همچنین بررسی و ارزیابی میزان اثربخشی پلهای عابر پیاده درون شهری بپردازد. درهمین راستا، بهمنظور آسیب شناسی پلها عابر پیاده در شهر اهواز، برخی پلها عابر پیاده انتخاب شده و مورد تحلیل و ارزیابی قرار میگیرند.
براساس مطالعات صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل و ترافیك شهر اهواز كل سفرها درون شهر دو ملون و دوست هزار سفر در روز مباشد. در حال حاضر وسال نقله عموم اهواز 61 درصد از ترافیك شهر را در برمگرند كه ان بخش در برنامه چهارم توسعه 75 درصد در نظر گرفته شده بود. بر ان اساس نرخ سفرهای درون شهری اهواز، (موتور وكل سفرها) برا هر شهروند، نرخ سفر موتوری 4.1 و نرخ کل سفرها 85.1 مباشد. تعداد سفرها روزانه برون شهر نز حدود 216 هزار سفر را نشان مدهد[6]. با توجه به این مهم که بحث مکانیابی نادرست پلها عابر پیاده و عدم جذابیت در استفاده از پل عابر پیاده یکی از معضلات مربوط بـه تسـهیلات عـابر پیاده میباشد، این تحقیق به بررسی وضعیت پلها عابر در شهر اهواز که یکی از ارکان اصلی دستیابی به حملونقل پایدار به شمار میرود، میپـردازد.
1-3- اهداف پژوهش
1-3-1- هدف اصلی:
شناسا عوامل موثر در استفاده و یا عدم استفاده از پلهای عابر پیاده در شهر اهواز
بررسی میزان اثربخش پلها عابر پاده در افزاش امن عابرن پاده
معرف و پشنهاد راهكارها علم و عمل مناسب
افزاش امن سفر درون شهر و كاهش تصادفات و تلفات انسان.
1-3-2- اهداف فرعی:
شناخت نحوه مكاناب پلها عابر پاده و تاثر آن در كاركرد پلها.
شناخت ارتباط بن تاثر الگوها طراح پلها عابر پاده از منظر طراح بصر و جنبه ها زبا شناس با كاربردپذر پلها.
شناخت ارتباط بن تاثر تدون ضوابط و مقررات قانون در زمنه لزوم عبور از پل ها عابر پاده با تقوت نقش و كاركرد پلها عابر پاده.
1-4- سوالات پژوهش
1-4-1- سوال اصلی:
آا پلها عابر پاده در سطح شهر اهواز به اهداف خود دست افتهاند؟
دلایل عدم استفاده از پلهای عابر پیاده در شهر اهواز چیست؟
1-4-2- سوالات فرعی:
نحوه مكاناب پلها عابر پاده چه تاثر بر اثربخش آنها دارد؟ (بعد مكاناب)
شهروندان اهوازی در نظام ترجحات رفتار ترافك خود تا چه حد به عبور از پل عابر پاده ا همت مدهند؟ (بعد فرهنگ)
آا رابطها مان الگو طراح پلها عابر پاده با اثربخش آنها وجود دارد؟ (بعد هندس – كالبد)
آا تدون ضوابط و مقررات قانون در زمنه لزوم عبور از پلها عابر پاده متواند در تقوت نقش و كاركرد آنها در شهر اهواز تاثرگذار باشد؟ (بعد قانون)
1-5- فرضیات پژوهش
بین خصوصیات فردی (مانند سن و میزان تحصیلات) و عبور یا عدم عبور از پلهای عابر پیاده ارتباط معناداری برقرار است.
بین خصوصیات محیطی پلهای عابر پیاده (مانند ارتفاع پل، وجود پله برقی) و عبور عابرین پیاده از روی آن ارتباط معناداری برقرار است.
1-6- اهمیت و ضرورت پژوهش
آمار تکاندهنده تصادفات و مرگ و میر در سرتاسر دنیا بیانگر نیاز توجه بیشتر به مقوله ایمنی و خصوصا ایمنی عابرین پیاده است. نباید به پدیده تصادفات به عنوان یک عامل طبیعی نگریسته شود و این تصور به وجود آید که نمیتوان برا بهبود ایمنی کار انجام داد و به عبارت دیگر، همواره باید این جمله که تصادفات قابل پیشگیر هستند مد نظر قرار گرفته و طرحها و برنامهها بر اساس آن پیاده شوند [29].
در بسیاری از شهرهای ایران، عبور عابران پیاده از عرض خیابان آن هم درست زیر پل هوایی به امری عادی تبدیل شده است. افراد زیادی بیتوجه به آنچه برای تسهیل امور روزمره و تامین امنیتشان با صرف هزینههای کلان و با تلاش ارگانهای مختلف ساخته میشود، در سطح خیابانها در رفت و آمدند. نادیده انگاشتن پلها معضلی است که از یک سو مسئولان شهرداریها را که با صرف وقت زیاد، مطالعه، مکانیابی، تامین بودجه و احداث آنها را برعهده گرفته اند، دلسرد و از سوی دیگر رانندگان و در نهایت خود عابران را گرفتار میکند.
از دلایل اصلی ساخت پیادهرو و پلهای عابر پیاده افزایش ایمنی عبور و مرور عابران پیاده است. بیشترین افراد در معرض خطر و بیشترین جان باختگان در حوادث رانندگی درون شهری، عابرین پیاده هستند.
پلهای عابر پیاده که در قالب عنوان کلی گذرگاههای عرضی غیر همسطح روگذر طبقه بندی میشوند، نمونهای از امکانات مناسب شهری برای تسهیل عبور و مرور پیاده، همراه با افزایش ایمنی تردد، جلوگیری از حوادث ناگوار و نیز کاهش مشکلات ترافیکی معابر هستند. از این رو با توجه به کارایی و پیامدهای مثبت این پلها، طراحی و ساخت آنها در سطح شهرها ضروری است.
1-7- مشکلات پژوهش
به طور کلی در طی فرآیند تحقیق و تفحص در هر زمینهای مشکلاتی بر سر راه وجود دارد که منجر به صرف زمان و یا گاهی مانع ادامه ی مسیر پژوهش میشود. در پروژه حاضر نیز مشکلاتی وجود داشته است که به شرح زیر میباشند:
کمبود دسترسی به منابع علمی و اطلاعاتی مربوط به سایتهای معتبری چون ساینس دایرکت، الزویر و … که باعث خلل اطلاعاتی و نبود دسترسی به برخی مقالات خارجی برای بررسی بیشتر موضوع پژوهش حاضر میشود.
عدم همکاری برخی شهروندان در پاسخگویی به پرسشنامهها.
کمبود اطلاعات کافی در رابطه با مشکلات عابرین پیاده در شهر اهواز.
توجه:
برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.