توضیحات
عنوان: تحقیق اهمیت و ضرورت برنامه ریزی در سازمان
- چکیده
- مقدمه
- تعریف برنامهریزی
- نکات مهم در رابطه با برنامه ریزی
- اهداف برنامهریزی در سازمان به شرح زیر است
- لزوم استقرار برنامه ریزی
- مزایای برنامه ریزی
- معایب برنامه ریزی
- چالش های برنامه ریزی
- اهمیت و ضرورت برنامه ریزی در سازمان
- دیدگاههای متداول در برنامه ریزی
- برنامه ریزی از داخل به خارج و برنامه ریزی از خارج به داخل
- برنامه ریزی اضطراری
- انواع برنامه ریزی در سازمان
- برنامه ریزی تاکتیکی
- برنامه ریزی اجرایی
- برنامه ریزی استراتژیک
- افق زمانی برنامه ریزی استراتژیک
- مراحل برنامه ریزی استراتژیک طبیبی – ملکی
- بودجهها
- برنامهریزی موثر
- نتیجه گیری
- منابع
برنامه ریزی در زندگی به عنوان یکی از عوامل مهم و اساسی انسانها محسوب می شود که به وسیله آن تعیین اهداف مورد نظر و روشهای دستیابی به آنها در زمان مشخصی را میتوان پیش بینی نمود .
برنامه ریزی اصولا یک نگرش و راه زندگی است که متضمن تعهد به عمل بر مبنای اندیشه و تفکر آینده نگر تصمیم قاطع در اجرای امور منظم و مداوم بوده و بخشی جدایی ناپذیر حرکت انسان در طول سال محسوب میگردد و در سازمانها رکن اساسی هرگونه اقدام و حرکتی محسوب می گردد .
تعیین اهداف و یافتن راه رسیدن به آن و تصمیم گیری و تصمیم سازی در مورد اینکه چه راههایی باید صورت طی شوند و به عبارتی طراحی وضعیت مطلوب برای آینده و انتخاب راهها و وسایل رسیدن به آن و طراحی عملیاتی و اجرایی بر مبنای شیوه هایی که در اهداف مشخص شده می باشد.
در این مقاله به طور کلی به امور برنامه ریزی میپردازیم و تمامیه مورد های برنامه ریزی به طور خلاصه گفته می شود ، به دلیل کوتاه بودن مقاله از توضیح دادن مراحل به طور مفصل معذوریم.با این حال تمام نکات ضروری و مهم در این مقاله ذکر شده است.
یکی از ضرورت های اساسی مدیران برای تثبیت موقعیت خود در سازمان ها به عنوان اولین وظیفه از وظایف فرآیند مدیریت ، برنامه ریزی است.عبارت برنامه ریزی عبارتی است قدیمی که قرن هاست در خیلی از زبان ها یافت می شود، برنامه ریزی از زمانی که مردم شروع به فکر کردن کردند به مورد اجرا در آمده است.گرچه این مفهوم در طول زمان تغییر پیدا کرده است.در گذشته مدیران برنامه ریزی را مفهومی لوکس و تجملی تلقی می کردند اما امروزه مدیران برای برنامه ریزی امتیاز ویژه ای قائل می شوند.طبق اصول علمی تیلور برنامه ریزی به عنوان بخش تفکیک ناپذیر سازمان ها مطرح شد و این نیاز را در سازمان ها مطرح نمود که برنامه ریزی در عملکرد سایر سازمان ها ضروری می باشد.برنامه ریزی یکی از وظایف مهم مدیریتی است که مانند پلی زمان حال را به آینده مرتبط میکند.برنامه ریزی در واقع به آن دسته اقداماتی اطلاق می شود که مشتمل بر پیش بینی هدف ها و اقدامات برای رویارویی با تغییرات ومواجه شدن با عوامل نامطمئن از طریق تنظیم عملیات آینده است.هدف اساسی برنامه ریزی تقلیل میزان قبول خطر نسبت به اتفاقات احتمالی (انعطاف پذیر بودن)و اتخاذ تدابیری هماهنگ برای دست یابی به موفقیت های سازمانی است.
وظایف پنج گانه مدیریت شامل:برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج امکانات،هدایت، سرپرستی وکنترل می باشد.البته همه وظایف مدیریت باهم مرتبط هستند ولی در میان آنها،برنامه ریزی از اهمیت و الویت خاصی برخوردار است.
نگاهی به واژه نامههای عمومی و تخصصی، کافی است تا تعاریفی از این دسته ،را پیش روی ما قرار دهد. اغلب واژه نامههای عمومی برنامه ریزی را کار یا فعالیت برنامه ریز؛ شکل گیری برنامه ها؛ ساخت یا ترسیم یک طرح یا نمودار؛ کشیدن طرح، طراحی، تدبیر کردن دانستهاند. واژه نامههای تخصصی نیز آن را، شیوه و فرایند سیستماتیک و گام به گامی دانستهاند که به تعریف، ایجاد و ترسیم فعالیتهای ممکنی میپردازد که با نیازها، علایق و مشکلات موجود یا آینده مطابقت داشته باشند.
به عبارت دیگر، برنامه ریزی فرایندی است منظم مداوم و حساب شده ومنطقی جهت دار و دورنگر به منظور هدایت وارشاد فعالیتهای جمعی و فردی برای رسیدن به هدف مطلوب است. برنامهریزی باید مداومت داشته باشد.
فرآیند برنامه ریزی از هفت عنصر تشکیل شده که شامل : ماموریت سازمانی و تحلیل استراتژیک و استراتژیها و اهداف بلند مدت و برنامه ریزی تلفیقی و برآوردهای مالی و خلاصه اجرایی.
مهم ترین نقش برنامه ریز تمرکز همه فعالیت های برنامه ریزی روی جهت گیری کلی سازمان مورد نظر از مبدا به مقصد نهایی که همان تصویر وضعیت آنی مورد انتظار و چشم اندازهای موفقیت و استراتژی های سازمانی هستند میباشد . برنامه ریزی فرآیندی زمان بر است و نباید اجازه داد بدون تفکر وسیع و عمیق و همه جانبه و تجزیه و تحلیل مورد نیاز و به اختصار و سریع انجام شود.
برنامه ریزی یکی از مهمترین وظایف مدیریت است چه در سطح مدیران عالی و چه در سطح مدیران اجرایی و چه در میان کارکنان موسسات و یک برنامه ریزی دقیق و حساب شده میتواند در بالا بردن راندمان و کارایی کارکنان و ارتقائ بهره وری سازمانها و با ساده کردن روش های کار سبب خوشحالی کارکنان و افزایش انگیزه شان برای کار بهتر نقش بسیار موثری داشته باشد . مدیران نهادها و موسسات اهمیت برنامه ریزی را میدانند و اصول نظری آن را احتمالا دریافته اند . اما بسیاری از آنان وقت کافی برای مطالعه شرایط و امکانات برای یافتن راه های”بهتر”صرف نکرده اند.
از نخستین مراحل در برنامه ریزی دست یافتن به توافق مقدماتی بر سر کوشش های برنامه ریزی و مراحل عمده آن بین تصمیم گیرندگان کلیدی و مدیران فکری جامعه است . پس بنابر این نقش برنامه ریزی و مدیریت در اداره اجتماعات بشری امری است که امروزه بر آن تاکید فراوان میشود . امروزه برنامه ریزی به عنوان یک نگرش و راه زندگی ضامن تعهد به عمل بر مبانی اندیشه و تفکر برای آینده و اراده پاسخ به برنامه ریزی منظم و مداوم میباشد . بنابراین ضرورت برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف کوچک یک واقعیت انکارناپذیر است و تمام نهادها و حتی زندگی افراد در محیطی که همیشه با تحولات همراه است و فعالیت میکنند نیازمند آن هستند.
اغلب موسسات ، برنامه ریزی را به یک واحد مسئول واگذار میکنند و این واحد به مرور زمان دچار ثبات و ایستای شده می شود . برای مسئولیت برنامه ریزی باید کسانی را انتخاب نمود که علاوه بر داشتن قوه ابتکار ، خلاقیت و توانایی ، ایجاد تعامل با انجام دهندگان کار را نیز داشته باشند و علاوه بر این ویژگی ها به اصول علمی و کاربردی برنامه ریزی و مهندسی کار نیز مسلط باشند چرا که برنامه ریزی یک کار گروهی است که باید با همکاری انجام شود . کار برنامه ریزی هماهنگی و ارائه راه های تازه به مجریان کار است و هدف تسهیل انجام کار برای بالا بردن کارایی است.
نکات مهم در رابطه با برنامه ریزی:
- برنامه خود به تنهایی ارزشی ندارد.
- برنامه ریزی خود وسیله است و نه هدف!
- هدف و منظور اصلی از برنامه ریزی، تهیه و تدوین برنامه نیست، بلکه هدف و مقصود اصلی دستیابی به نتایج منطقی است.
- برنامه ریزی بیشتر فعالیت دایمی و مستمر است تا یک فعالیت گسسته و سالانه.
مراحل مختلف برنامه ریزی
۱- تعیین هدف (اولویت هدفها ، زمان ، ترکیب)
۲- پیش بینی{مدت زمان فعالیت (کوتاه مدت، میان مدت ، بلندمدت) میزان ذخایر مالی}
۳- قابل اجرا نمودن از راه بودجه بندی(آموزش ، انتخاب اصلح افراد ، کنترل)
۴- اتخاذ تصمیمات که فعالیت سازمان را در راه نیل به هدف مطلوب رهبری نمایند : انعطاف پذیری ، قابلیت درک ، ایجاد هماهنگی ، اخلاقی بودن تصمیمات
۵- روشهای اجرا
۶- وسایل اجرا
۷- عمل برنامه ریزی
۸- ارزیابی و اصلاح برنامه
برنامه ریزی ماهیتا با پیش بینی همراه است و اصولا قبل از اینکه عملی انجام پذیرد، بایستی نوع کار و چگونگی انجام آن را معلوم کرد.
برنامه ریزی یک نظام تصمیم گیری است، مشتمل بر فرایند اتخاذ تصمیم نسبت به آنچه باید در آینده انجام پذیرد و نیز تنظیم طرح های اجرایی برای دست یابی به هدف ها.
همچنین برنتایج مطلوبی تاکید دارد که در آینده بدست می آید.به عبارت دیگر برنامه ریزی وسیله ای است برای حصول اطمینان نسبت به تامین هدف های عمده سازمانی، در زمان مورد نظر.
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.