توضیحات
عنوان: تحقیق انواع و نحوه برقراری ارتباطات
- مقدمه
- تعریف ارتباط
- تعریف اصطلاحی ارتباطات
- تعاریف ارتباطات
- مؤلفههای ارتباطات
- اهداف ارتباطات
- انواع ارتباطات
- اثربخشي در ارتباطات ميان فردي
- انواع ارتباطات انسانی
- ارتباط کلامی
- ارتباط غیر کلامی
- عناصر فرایند ارتباط
- مدل های ارتباطات انسانی
- مدل های خطی ارتباطات
- مدل تعاملی ارتباطات
- مدل تبادلی ارتباطات
- مقایسه مدل ها
- ارتباط سازمانی
- تعریف ارتباط سازمانی
- ابعاد ارتباطات انسانی
- بعد انسانی
- بعد ارتباطی
- بعد سازمانی
- عملكرد ارتباطي سازمان
- جهت های ارتباطات
- ارتباطات افقی
- ارتباطات عمودی
- ارتباط رو به پایین
- ارتباطات مورب
- کانال های ارتباطی رسمی و غیر رسمی
- کانال های رسمی
- کانال های غیر رسمی
- موانع ارتباطی
- ارتباطات منشأ اطلاعات
- تعريف سيستم اطلاعاتی
- انواع سيستمهاي اطلاعات
- سبك هاي ارتباطي
- تعاریف سبک و شیوه ارتباطی
- ویژگیهای سبک کنترلی
- كاربرد سبك كنترلی
- ویژگی های سبک تساوی
- كاربرد سبك تساوی
- کاربرد سبک ساختاری
- ویژگی های سبک ساختاری
- كاربرد سبك ساختاری
- ویژگی های سبک پویا
- كاربرد سبك پویا
- ویژگی های سبک تفویضی
- كاربرد سبك تفويضي
- كاربرد سبك اجتناب
- منابع و مآخذ
- منابع لاتین
مقدمه
در تمام سطوح سازماني 75درصد از كار روزانه صرف ارتباط مي شود. حدود 25 درصد آنچه را كه ما مي شنويم به آن بي توجه هستيم و 75 درصد را با دقت مي شنويم. ارتباطات ضعیف منبع اصلی اختلافات میان فردی است زیرا افراد70درصد از ساعات بیداری خود را در حال ارتباط برقرار کردن از طريق نوشتن ، خواندن و شنیدن هستند . (رضائیان، 1384) هیچ گروهی نمی تواند بدون ارتباط زنده بماند. به طور متوسط مديران سطوح مختلف سازمان بين 75تا 90درصد اوقات خودرا صرف ارتباطات و پيام رساني مي كنند. به عبارت ديگر، مديريت كارساز به برقراري ارتباطات مؤثر بستگي دارد. (رضائیان، 1384) دکتر فرهنگی معتقد است که ارتباطات موءثر، نه تنها کلید فتح تمام درهای بسته در جهان است، بلکه فعالیتی اجتنابناپذیر و الزام آور برای زندگی فردی، گروهی، سازمانی و جمعی در تمام جوامع بشری نیز هست. او بر این باور است که در سازمانهای معاصر، نظریهپردازان و مدیران کارکشته، از سالها پیش به این حقیقت دست یافتهاند که ارتباط موءثر عامل دستیابی آنان به اهداف سازمانی، بالارفتن تراز بهرهوری و رضامندی کارکنان و ذینفعهای راهبردی است (فرهنگی،1383).
وجود ارتباطات مؤثر در سازمان، همواره یکی از اجزای مهم در توفیق مدیریت به شمار آمده است. به تجربه ثابت شده است که ارتباطات مناسب در سازمان برقرار نباشد، گردش امور مختل شده و کارها آشفته می شوند. هماهنگی، برنامه ریزی، کنترل و سایر وظایف مدیر بدون وجود سیستم ارتباطی مؤثر در سازمان، قابل تحقق نبوده و در غیاب چنین سیستمی، امکان اداره سازمان وجود نخواهد داشت(الوانی، 1384: 169). بنابراین هدف ارتباطات، دستیابی به اقدام هماهنگ بین پیام دهنده وگیرنده پیام می باشد. این بدین معناست که مفهومی که ازدرون فردی برخاسته است به میان دیگران راه یافته وتوسط دیگران برداشت می شود. یعنی درواقع ارتباطات، برخی ازمفاهیم وتفکرات ومعانی ویا به عبارت بهترپیام ها را به دیگران تفهیم می کند. براین اساس ارتباطات را انتقال مفاهیم ویا انتقال نشانه ها ونیزانتقال ویا تبادل پیامها می دانند ( فرهنگی، 1380 : 6).
تعریف ارتباط
واژه انگليسي Communication” ” معادل «ارتباط» از واژه اي در زبان لاتين، به معني مشترك يا عمومي مشتق مي شود. ما در صدد هستيم كه وجه اشتراكي بين خودمان و افرادي كه در صدد برقراري ارتباط با آنها هستيم، بيابيم. هدف ارتباط، رسيدن به نتايج دلخواه است( فرهنگی، 1380 : 6).
ارتباط، انتقال آگاهی ها، نظریات، عواطف، مهارت ها و غیره با استفاده از نمادها(واژه ها، تصاویر، شماها، نمودارها، و غیره) و عمل یا فرآیند انتقال، معمولا ارتباط نامیده می شود( بليك و هارولدسن،1393).
ارتباط يك فرآيند است و لذا پويا، روان، متحرك و هميشه در تغيير است پس ساكن نيست (برکو و دیگران، 1384).
ارتباط فرایندی پویا است ، زیرا پیوسته از حالتی به حالتی دیگر تغییر می کند
ارتباط فرایندی پیوسته است ، زیرا هرکز متوقف نمی شود.
ارتباط فرایندی برگشت ناپذیر است ؛ زیرا هنگامی که پیامی می فرستیم نمی توانیم آن را بی اثر سازیم. ارتباط فرایندی تعاملی است زیرا پیوسته با خود و دیگران در تماس هستیم.
ارتباط فرایندی زمینه ای است زیرا ارتباط وابستگی زیادی به کل تچربه انسانی ما دارد(همان منبع) ارتباط فراگرد انتقال معني بين دو فرد است. ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات با وسايل ارتباطي گوناگون از يک نقطه ، يک شخص يا يک دستگاه به ديگري . ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال اطلاعات، احساسها،حافظه هاو فکر ها در ميان مردم. فراگرد انتقال پيام از سوي فرستنده به گيرنده، مشروط برآنکه دربرگيرنده پيام، مشابهت معني به معني موردنظر فرستنده پيام ايجاد شود. ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات ر محدوده سه چيز، انتشار، انتقال و دريافت پيام. ارتباط عبارت است ازفراگرد انتقال يک محرک (معمولا علامت بياني) از يک فرد(ارتباط گر) به فردي ديگر(پيام گير) به منظور تغيير رفتار او (فرهنگی، 1380: 6).برخي نيز ارتباط را عمل يا فرايند انتقال آگاهي ها، نظريات، عواطف و مهارت ها مي دانند كه از طريق نمادهايي، همچون واژه ها و تصاوير صورت مي گيرد (بليك و هارولدسن، 1393: 17). هر نوع برخورد بين دو موجود يا پديده كه منجر به اشتراك، همبستگي، واكنش و مبادله پيام شود ارتباط نام دارد (ذكايي، 1386).
تعریف اصطلاحی ارتباطات
در فرهنگ لغات وبستر واژه Communication، یا ارتباط، «عمل ارتباط برقرار کردن» تعریف شده است و معادلهایی نظیر رساندن ، بخشیدن ، انتقال دادن ، آگاه کردن، مکالمه و مراوده داشتن برای آن ارایه شده است. در فرهنگ انگلیسی به فارسی آریانپور واژه ارتباط این گونه تعریف شده است: ارتباط، خطوط ارتباطی، وسایل ارتباطی، مبادله، گزارش، ابلاغیه، ابلاغ، اطلاعیه، نقل و انتقال، مراوده، اخبار، مشارکت، جلسه رسمی سری فراماسیونها، عمل رساندن، ابلاغ، کاغذنویسی، مکاتبه، سرایت، راه، وسیله نقل و انتقال. فرهنگ فارسی معین نیز این واژه را معادل ربط دادن، بستن، بربستن، بستن چیزی با چیز دیگر و با اسم مصدر بستگی، پیوند، پیوستگی و رابطه برابر دانسته است(ورزشکار،1388).
تعاریف ارتباطات
ارتباطات عبارت است از کلیه فعالیتهای گفتاری، نوشتاری و حرکتی که برای انتقال معنی و مفهوم از فردی به فرد دیگر یا اثر گذاری و نفوذ بر دیگران به کار می رود(فرهنگی، 1380: 17)
ارتباطات فرايندی است ارتباطات، فرایندی است آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته یا ناخواسته که از طریق آن احساسات و نظرات به شکل پیام های کلامی و یا غیر کلامی بیان گردیده، سپس ارسال، دریافت و ادراک می شود. این فرایند ممکن است ناگهانی ، عاطفی و یا بیانگر ( مبین اهداف خاص برقرارکننده ارتباط ) باشد. بر اساس تعریفی علمی، ارتباط فرایندی پویا، پیوسته، برگشت ناپذیر، تعاملی و زمینه ای است :(برکو و دیگران، 1384).
توجه:
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.