توضیحات
عنوان فارسی: استفاده از داده كاوی برای بررسی روشهای ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش
- چکیده
- مقدمه
- مبانی نظری
- تعریف ارزشیابی
- روش های مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- ارزشیابی از طریق انجام دادن کار
- ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی
- مزایا و محدودیت های روش ارزشیابی شفاهی
- ارزشیابی از طریق آزمون کتبی
- اهداف ارزشیابی توصیفی
- پیشینه تحقیق
- روش های تحقیق
- چار چوب نظری تحقیق
- الف( شبکه های عصبی
- ب( درخت تصمیم
- یافته های تحقیق
- نتایج دسته بندی با شبکه عصبی
- نتایج دسته بندی با درخت تصمیم
- ترکیب خوشه بندی و درخت تصمیم برای کاهش خطا و بهبود نتایج
- ارزیابی کمی و مقایسه نتایج الگوریتم های به کار رفته
- نتایج تحقیق
- منابع
چکیده
ارزشیابی توصیفی روشی نوین در آموزش و پرورش است که بسیاری از کاستی ها و عیوب روش های قدیمی را ندارد. در این مقاله روش های ارزشیابی توصیفی را با استفاده از داده کاوی مورد تجزیه و تحلیل قرار داده ایم و نتیجه نهایی همان بود که تصورش را می کردیم. نتیجه نهایی نشان داد که به این روش می توان به عنوان روشی مطمئن و آزموده برای آموزش و پرورش کار کرد.
ارزشیابی توصیفی را به عنوان یک روش علمی نوین در آموزش و پرورش می توان قلمداد کرد.
واژگان کلیدی: ارزشیابی توصیفی، ارزیابی نمره ای، داده کاوی
مقدمه:
ارزشیابی توصیفی با سوق دادن روند یاددهی –یادگیری از توجه به محفوظات و انباشت ذهنی دانش آموزان به یادگیری عمیق و ماندگارو كاربردی و توصیف آن با كمك روشهای متنوع كیفی به بهبود كیفیت یاد گیری منجر می شود.
ارزشیابی توصیفی با جلوگیری از فشارها و رقابتهای زیان آور در كلاس و مدرسه محیط یادگیری را برای یادگیری هر چه مطلوب دانش آموزان آماده می سازد. (محمدميرزايي, 1377)
طرح ارزشیابی توصیفی یكی از نوآوریهای مهم حوزه تعلیم وتربیت كشورمان است كه قادر است با ارائه چهره جدیدی از اهداف و ابزار های ارزشیابی ، تحولی جدید در نظام آموزشی و تحولات بنیادین و گسترده ای را در مؤلفه های دیگر آموزش و پرورش ایجاد كند. (حامدي, 1388)
ارزشیابی توصیفی الگوی جدیدی است كه تلاش میكند زمینه ای را فراهم سازد تا دانش آموزات در كلاس درس با شادابی و نشاط ، بهتر ، بیشتر و عمیق تر مطالب درسی را یاد بگیرند . بنابراین به جای توجه افراطی به آزمونهای پایانی و نمره ، روند یاددهی و یادگیری را در طول سال تحصیلی مورد توجه قرار می دهد و در راستای این توجه ، رشد عاطفی و اجتماعی و حتی جسمانی دانش آموز را نیز در نظر می گیرد . این طرح با هدف بهبود كیفیت یادگیری و یاددهی و افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی و یادگیری تغییرات اساسی را در نظام ارزشیابی فعلی پیشنهاد نموده است. (سيف, 1385) از جمله تغییر مقیاس فاصله ای (20-0) به مقیاس ترتیبی ، تغییر ساختار كارنامه و تبدیل آن به كارنامه ی توصیفی ، تحت عنوان گزارش پیشرفت تحصیلی ، تغییرو تنوع بخشی به ابزارها و روشهای جمع آوری اطلاعات از وضعیت تحصیلی دانش آموز ، مانند: پوشه ی كار، آزمونهای عملكردی ، چك لیست و برگ ثبت مشاهدات ، تغییر در رویكرد كلی ارزشیابی از ارزشیابی پایانی به ارزشیابی تكوینی و فرایندی ، تغییر در مرجع تصمیم گیرنده در ارتقاء دانش آموزان در این طرح به جای امتحانات پایانی ، معلم و شورای مدرسه است. (رستگار, 1382)
در این تحقیق به بررسی روش های ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش با استفاده از داده کاوی می پردازیم، اهداف آن عبارتنداز:
– بررسی و مطالعه ی روشهای ارزشیابی توصیفی در آموزش و پرورش.
– مقایسه روش های ارزش یابی توصیفی با استفاده از داده کاوی.
– معرفی روش ارزشیابی توصیفی برگزیده به معلمان، مربیان تربیتی و دست اندرکاران آموزش و پرورش.
– تاثیرات روش های ارزش یابی توصیفی بر آموزش و پرورش.
مبانی نظری:
تعریف ارزشیابی 1
در منابع مختلف تعاریف متعددی از واژه ارزشیابی شده است با ذكر تعدادی از تعاریف موجود تلاش می شود تا به یك تعریف جامع مورد توافق كه در این مقاله مورد نظر خواهد بود ، دست بیابیم .
– ارزشیابی ، فرایندی است كه از طریق آن درباره ارزش ، مطلوبیت ، مؤثر بودن و یا كفایت چیزی طبق ملاك ها و مقاصد معین ، قضاوت و داوری می شود . (حصاربانی, 1382)
– ارزشیابی ، وسیله ای است جهت تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن هدف های آموزشی مطلوب (قره داغي, 1388)
– ارزشیابی یعنی جمع آوری و استفاده از اطلاعات جهت تصمیم گیری در مورد یك برنامه آموزشی (بني اسد, 1384)
– ارزشیابی عبارت است از دادن ارزش به آنچه سنجیده شده بر مبنای ملاك و معیار خارجی (رستگار, 1382)
– ارزشیابی یعنی عملی كه به وسیله آن درباره یك رویداد ، یك فرد یا یك شیء بر اساس یك یا چند معیار قضاوت می شود . (حسنی, 1387)
– ارزشیابی ، فرایند جمع آوری و تفسیر نظام دار شواهدی است كه در نهایت به قضاوت ارزشی با چشم داشت به اقدامی معین بیانجامد . ( حمزه بيگی, 1392)
– ارزشیابی فرایندی است كه در آن سطوح یادگیری تعیین می شود. اطلاعات مناسب انتخاب ، تحلیل و گزارش می شود . تا بر اساس آنها مدیریت بتواند تصمیم های مناسب را اتخاذ كند. (اكبري, 1388)
با نگاهی دقیق به تعاریف و مفاهیم ارزشیابی می توان تعریف زیر را به عنوان یك تعریف جامع معرفی نمود.
¨ ارزشیابی ، فرایند جمع آوری اطلاعات ، مقایسه با معیارهای معین ، تجزیه و تحلیل داده ها و نهایتاً تصمیم گیری و قضاوت است.
روش های مختلف ارزشیابی پیشرفت تحصیلی
- ارزشیابی از طریق مشاهده
- ارزشیابی از طریق انجام دادن کار
- ارزشیابی از طریق آزمون شفاهی
4.ارزشیابی از طریق آزمون کتبی (حسني م. , راهنمای ارزشیابی توصیفی, 1382)
ارزشیابی از طریق انجام دادن کار
اگر تغییرات ایجاد شده در شاگرد در حیطه روانی-حرکتی باشد، لزوما برای ارزشیابی چنین تغییراتی باید از ارزشیابی از طریق انجام دادن کار استفاده کرد. (سمائي, 1394) اگرچه روش ارزشیابی از طریق انجام دادن کار، نوعی روش مشاهده است، اما با روش مشاهده کاملا متفاوت است. در این روش شاگرد به درستی می داند که مورد ارزشیابی قرار می گیرد و شرایط ارزشیابی برای همه دانش آموزان یکسان است. در این نوع ارزشیابی شاگرد طبق دستور و راهنمایی معلم کار مورد نظر را انجام می دهد، مثلا یک شی را می سازد، دستگاهی را باز و بسته می کند، آزمایشی را انجام می دهد و حرکاتی همچون عملیات ورزشی را از خود بروز می دهد. معلم براساس اعمال انجام شده، تغییرات انجام گرفته و پیشرفت تحصیلی دانش آموز را در زمینه مهارت های عملی ارزشیابی می کند. در این روش مهارت قدرت و سرعت عمل دانش آموز به خوبی آشکار و ارزشیابی می شود. قضاوتی که بر اساس مشاهده رفتار صورت بگیرد، عینی و تا حدود زیادی واجد اعتبار است. در عین حال، چنین روشی محدودیت هایی نیز دارد. از جمله این که بسیاری از ابعاد ذهنی و روانی دانش آموز از این طریق قابل سنجش نیست، نوع تعبیر و تفسیر از نتایج برای معلمان مختلف متفاوت است و حالات عمومی و شخصیت آزماینده در نتیجه ارزشیابی اثر می گذارد و در کل این روش همراه با روش های دیگر می تواند ضریب اعتماد و اطمینان قضاوت و ارزشیابی را افزایش دهد. (حدادي, 1394)
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.