توضیحات
عنوان فارسی: ارتباطات و نارسایی های آن در سازمانها (مطالعه موردی فرماندهی مرزبانی ناجا)
- چکیده
- تعریف سازمان
- مفهوم ارتباطات
- تعاریف ارتباط از منظر صاحبنظران
- ارتباطات میان فردی در سازمانها
- ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت سازمانها
- تفاوت ارتباط سازمانی با انواع دیگر ارتباط
- فراگرد ارتباطی سازمان
- عوامل موقعیتی و سازمانی موثر در ارتباطات
- جریان ارتباطات در سیستم
- قوانین راهبردی در ارتباطات سازمانی
- اثربخشی در ارتباطات میان فردی
- گشودگی
- همدلی
- حمایتگری
- مثبت گرایی
- تساوی
- موانع موجود بر سر راه ارتباط اثربخش
- از صافی گذراندن اطلاعات
- ویژگی های شخصی
- جنسیت
- عواطف
- ارتباطات غیرگفتاری
- ادراک
- شایعه
- روش های بهبود ارتباطات بین فردی در سازمانها
- شرایط ارتباط اثربخش
- ارتباطات سازمانی
- موانع ارتباطات سازمانی
- موانع ارتباطی سازمانها
- موانع انسانی- سازمانی- فنی
- موانع سازمانیی
- (Technical communication barriers) موانع فنی ارتباطات
- نمودار عوامل ارتباطی و اهداف سازمانی
- شبکه ارتباطی نیاز به حسابرسی
- فرمانهای ارتباطی مناسب
- راه كارهایی برای حمایت از ارتباطات سازمانی
- بهبود ارتباطات سازمان
- فرماندهی مرزبانی ناجا
- ماموریت های فرماندهی مرزبانی ناجا
- ساختار سازمانی
- سوال های تحقیق
- روش تحقیق
- بحث و نتیجه گیری
- فرضیه ها
- پیشنهادها
- منابع
چکیده
وجود ارتباطات موثر و صحیح، همواره یکی از عوامل مهم توفیق در سازمان برشمرده شده است. تجارب نشان داده است که اگر ارتباطات صحیح در سازمان برقرار نباشد، گردش امور مختل می شود. بدون وجود یک سیستم ارتباطی موثر وظایف مدیران(هماهنگی، برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و… ) و نیز وظایف سایر کارکنان قابل تحقق نیست. به دیگرسخن، درصورت فقدان چنین سیستمی امکان اداره سازمان امکان پذیر نخواهد بود.
در هر سازمان، اطلاعات باید طی فرایند ارتباطی مستمر در اختیار مدیران و کارکنان قرار گیرد تا بتوانند با آگاهی به انجام وظایف خود بپردازند.
ارتباطات در سازمان از چنان اهمیتی برخوردار است که می توان نخستین وظیفه مدیران را توسعه و تقویت ارتباطات دانست. اطلاعات لازم (شامل واقعیت ها، اندیشه ها و احساسات) باید قبل از این که هر گونه تصمیمی اتخاذ شود، مورد توجه قرار گیرد. لذا، چنانچه هدف سازمان دست یافتن به حداکثر بهره وری باشد، نظام ارتباطات باید به گونه ای طرح ریزی شود که در هرحال، اطلاعات از مجاری مربوط، در اختیار مدیران و کارکنان قرار گیرد.
ارتباطات، عنصر حیاتی در ابعاد فردی و اجتماعی است. ارتباطات سازمانی مهمترین رکن پدیدارشدن سازمان و عامل تداوم بخش حیات آن است. بی تردید هر گونه ارتباطی در سازمان نمیتواند به اهداف سازمانی منجر شود؛ اهدافی که فلسفه وجودی هر سازمان، مبنای تشکیل آن و وجهه ی همت مدیران و افق تلاش کارکنان است. سوال اساسی این است چه الگویی از ارتباطات سازمانی برای یک سازمان مناسب است. به این منظور، ارتباطات سازمانی با چهار مولفه ی کانالهای ارتباطات سازمانی، محتوای ارتباطات سازمانی، مسیر ارتباطات سازمانی و سبک ارتباطات سازمانی و نوزده شاخص تعریف میگردد. اهداف سازمان به عنوان تعیین کننده ی امتیاز هر شاخص در مقام متغیِّر مستقل در مدل جای میگیرد. سپس سبک مدیریت مدیران و رهبران سازمانی، به عنوان متغیِّر تعدیل کننده ی رابطه ی اهداف سازمانی و ارتباطات سازمانی در مدل نمایش داده میشود. این مدل یک دستگاه نظری را در اختیار پژوهشگران میگذارد که با تعریف اهداف و تعیین امتیاز هر شاخص از سوی نخبگان علمی یا خبرگان اجرایی سازمان، بتوانندالگوی ارتباطات سازمانی مناسبی را برای سازمان طرح ریزی کنند.
سخن گفتن، عامل تفهیم و تفاهم در زندگی اجتماعی است. هرچه اجتماع بزرگتر و روابط گسترده تر باشد، نیاز به خوب صحبت کردن و مقید به آداب گفت و گو بودن، بیشتر احساس می شود. بهره مندی از این توانایی، عاملی است در دستیابی سریع تر به اهداف. به بیانی دیگر، سخنوری هنری اجتماعی و نشانه ای از طرز تفکر و شخصیت انسان است. سخن گفتن بخش عظیمی از فرایند ارتباطات حتی در عصری است که به اصطلاح جامعه اطلاعاتی نامیده می شود.
یکی از مهم ترین عوامل اساسی در اعمال مدیریت، انسان است. مهم ترین سرمایه سازمان، نیروی انسانی است. توجه به نیروی انسانی در سازمان ها، طی سال های اخیر بخش عظیمی از زمان و سرمایه سازمان های پیش رو را به خود اختصاص داده است. ایجاد سازمان تحت شرایطی که استقرار ارتباطات مشکل یا به طور کلی غیرممکن باشد، کاری بیهوده است. هربرت سایمون گفته است: سازمان نمی تواند بدون ارتباط، وجود داشته باشد. چستربرنارد نیز گفته است: تهیه یک سیستم ارتباطی مناسب یکی از وظایف اصلی مدیر است.
تعریف سازمان
سازمان مجموعه ای اجتماعی است با حداقل 5 سال سابقه و حداقل 10 عضو حقوق بگیر که اکثر آنها بصورت تمام وقت در طول سال فعالیت داشته باشند و ضمن استفاده از یک تکنولوژی در مشاغلی متنوع و از قبل تعیین شده سازماندهی شوند.
یکی از معروف ترین استراتژی های تغییر وتحول سازمان ، استراتژی توسعه و بهبود سازمان است که عمدتاَ بر ابزارها و تکنیکهای اجرای تغییر تمرکز دارد و توانسته است با بهره گیری از یافته های علوم رفتاری در مورد آسیب شناسی سازمانی و حل مشکل موفقیت هایی کسب کند. البته بسیاری از مفروضات توسعه و بهبود سازمانی با انگیزش کارکنان است و هدف تغییر در آن رفع نارسایی در عملکرد و بازده می باشد و در این استراتژی فرآیندهای داخلی سازمان از نقاط اصلی تغییر هستند.
دیدگاه افراد مسلط 2- دیدگاه گروه های شغلی 3– استراتژی سازمانی 4– ایدئولوژی سیاسی جامعه 5– ارزشهای فرهنگی جامعه . که این منابع را می توان منابع قدرت و نفوذ نامید.
مفهوم ارتباطات
در فرهنگ فارسی معین، ارتباط اینگونه تعریف شده است: ارتباط از نظر لغوی، واژه ای است عربی از باب افتعال که در فارسی به صورت مصدری و به معنای پیوند دادن، ربط دادن و به صورت اسم مصدر به معنای بستگی، پیوند و پیوستگی استفاده می شود. در فرهنگ مدیریتی، تعاریفی همچون نقل و انتقال اطلاعات، دیدگاه ها، نگرش ها یا احساسات فرد به فرد یا گروه به گروه یا فرد به گروه و برعکس، است.
هربرت سایمن، در تعریف ارتباطات گفته است: هر فراگردی که به وسیله آن، مقدمات تصمیم گیری از یک عضو سازمان به عضوی دیگر انتقال داده شود. فرنک و لارسن می گویند: ارتباطات عبارت است از مبادله اطلاعات و کاری که بر روی انتقال آن به دیگران صورت می گیرد. در کل، ارتباطات فرایندی است که اشخاص از طریق انتقال نشانگان پیام مبادرت به تبادل معنا و مفهوم می کنند.
تعاریف ارتباط از منظر صاحبنظران
ارتباط نقل و انتقال اطلاعات، دیدگاهها، نگرشها یا احساسات از فرد یا گروهی به فرد یا گروهی دیگر باشد. (فرنچ و ساورد، ۱۳۷۱، ص ۱۲۱)
ارتباطات عبارتست از انتقال اطلاعات از فرستنده به دریافت کننده، به طوری که اطلاعات برای فرستنده و گیرنده قابل درک باشد. (رضائیان، ۱۳۷۰،ص ۲۲۴)
ویلبرشرام Schramm، در کتاب فراگرد و تدثیر ارتباط جمعی می گوید:
در فراگرد ارتباط به طور کلی ما می خواهیم با گیرنده پیام خود در یک مورد و مسأله معین، همانندی (اشتراک فکر) ایجاد کنیم. (محسنیان راد، ۱۳۶۹، ص ۴۳)
دیوید برلو Berlo، ارتباط برقرار کردن را عبارت از «جستجوی پاسخ از سوی گیرنده» می داند (محسنیان راد، ۱۳۶۹، ص ۴۴)
آرانگاران Aranguren در کتاب ارتباط انسانی می نویسد:
ارتباط عبارتست از انتقال اطلاعات در محدوده سه چیز، انتشار Emmission، انتقال Conduetion و دریافت پیام message (محسنیان راد، ۱۳۶۹، ص ۴۶)
ارتباطات عبارت است ازانتقال پیام ازفرستنده به گیرنده ، به نحوی که پیام مربوطه واکنشی رادرگیرنده ایجادنماید(اثری درگیرنده داشته باشد). (رستم خانی ، ۱۳۸۹-ص50)
ارتباطات میان فردی در سازمانها
سه روش اصلی برای برقراری ارتباط میان افراد وجود دارد، افراد به صورت گفتاری، نوشتاری و غیرگفتاری، ارتباط برقرار می کنند. عیب ارتباط گفتاری در سازمان این است که پیام از چند نفر عبور می کند. هرچه تعداد افرادی که پیام از آنها عبور می کند بیشتر باشد، احتمال تحریف پیام بیشتر است. هر فرد، پیامی را که دریافت می کند از دید خود تفسیر کرده و پس از اینکه پیام به نفر آخر رسید، محتوای آن کاملا تحریف شده است. پیام نوشتاری، بر پیام گفتاری کاملا ارجح است زیرا هرگاه کسی بخواهد مطلبی را بنویسد، دقت بیشتری کرده و پیام دهنده مجبوراست که ژرف تر بیندیشد. بنابراین،پیام های نوشتاری، پشتوانه ای منطقی و قوی تر دارند.
عیب پیام نوشتاری نیز در وقت گیر بودن و عیب دیگر آن بی خبری از نتیجه بخشی آن است. درواقع نمی توان تضمین کرد که پیام نوشتاری به دست فرد مورد نظر رسیده است یا خیر و او چگونه آن را تفسیر کرده است. در پیام گفتاری، می توان از گیرنده پیام خواست آنچه را که دریافت کرده، بازگو کند. ارتباطات غیرگفتاری دربرگیرنده حرکت اعضا و اندام است و شامل آهنگ صدا، اشاره های چشم و ابرو می شود. البته حرکت یک عضو نمی تواند مقصود یا مفهومی جهانی به خود بگیرد، اما هنگامی که آن را با زبان گفتاری در هم آمیزیم، پیامی کامل تر را به وجود آورده ایم.
ضرورت برقراری ارتباط در مدیریت سازمانها
ارتباطات برای مدیریت به دلایل زیر مهم است:
1) برقراری رابطه مؤثر و كاهش تنشها در محیط كاری
2) ارتباط فرایندی است كه وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری و كنترل توسط آن انجام میگردد. پس ایجاد ارتباطات سالم و مؤثر، تنشهای موجود در مسیر انجام این وظایف را از بین میبرد یا لااقل كاهش میدهد.
3) ارتباط فعالیتی است كه مدیران جهت هماهنگ كردن و متناسب نمودن وقت خود از آن بهره میگیرند
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.