توضیحات
عنوان فارسی: اختیارات ولی فقیه در اجرای حدود
- چـکیده
- مقدمه
- دلایل اجرای حکم توسط حکومت اسلامی
- اجرای حدود و تعزیرات (مجازات متخلفین)
- ولایت فقیه در اجرای حدود و تعزیرات
- بررسی هشت گونه از ظهار نظرها در رابطه با اختیارات ولی فقیه در اجرای حدود
- موافقین و مخالفین و دلایل آنها و نظر قانونگذار درخصوص اجرای حدود توسط ولی فقیه
- نظر قانونگذار در قوانین موضوعه
- نتیجهگیری
- منابع
چـکیده
مـجازات مـتخلفین از قانون و افراد متعدّی به حریم فرد و جامعه، از اصول پذیرفته شده در دین مبین اسلام و همه جـوامع بشری است. از میان مجازاتهای پیشبینی شده در شرع مقدس، حدود با توجه به ویـژگیهایی که دارند، جایگاه ویـژهای را بـه خود اختصاص دادهاند؛ علیرغم اینکه اجرای حد توسط امام معصوم(ع) در زمان حضور از امور اتفاقی بین فقهای عظام است اما اجرای آن توسط فقیه جامع الشرایط در عصر غیبت مورد اختلاف فقها بـوده، و از مسائل جنجالی در فقه امامیه است. مقاله حاضر ضمن ارائه دیدگاه اسلام در رابطه با مجازات و اهمیت اجرای آن، با طرح آراء و ادله ارائه شده، اجرای حدود توسط فقیه جامع الشرایط را در عصر غیبت، مورد بررسی قرار می دهد.
مقدمه
مجازات،کیفر و عقوبت، همیشه مـانعی بـر سر راه متخلفین از حقوق و حدود اجتماعی، و متجاوزین به حقوق و حدود دیگران بوده است. حفظ مصالح و منافع افراد، همچنین رعایت مصالح و منافع اجتماع در گرو رعایت حدود و چارچوبهایی است که جامعه بـرای افـراد معین میکند. رعایت نکردن این حدود از ناحیه افراد اجتماع، عاملی است که نه تنها منافع عدهای خاص، بلکه مصالح کل جامعه را تهدید میکند. بهترین و عادلانهترین شیوهای که عقلا و بـزرگان جـوامع بـرای حل این مشکل اندیشیده و در هـمه جـوامع بـا کم و زیادهایی آنرا به کار گرفتهاند، عقوبت نمودن شخص متخلف است.
مدتهاست که در رسانهها و در سطح افکار عمومی جامعه بحث اجرای حدود در زمان غیبت و نیز اجرای علنی برخی از حدود مانند سنگسار (رجم) همراه با تردید و ابهاماتی مطرح شده است و البته رسانههای بیگانه که اجرای حدود الهی را خشونت و نقض حقوق بشر میدانند در القای این ایرادات و شبهات در سطح جامعه بیتاثیر نبودهاند و این میطلبد که از سوی جامعه علمی، حقوقی و حوزوی کشور پاسخهای مناسب و مستدلی به ایرادات مطرح شده داده شود که البته این کار تا حدودی با نوشتن مقالات و پایاننامههایی معدود انجام شده است و نگارنده نیز سعی دارد با استفاده از منابع فقهی و حقوقی معتبر و در حد بضاعت علمی اندک خویش به این مطلب بپردازد که آیا اجرای حدود محدود به قلمرو زمانی خاص، یعنی زمان حضور امام معصوم(ع) میباشد یا خیر؟ و به عبارت دیگر آیا اقامه حدود در زمان غیبت جایز است یا خیر؟
ذکر این نکته نیز لازم است که این بحث ابداع فقهای معاصر نیست بلکه پیشینه آن به قرن چهارم هجری و زمان شیخ طوسی(ره) برمیگردد که گروهی از فقهای متقدم قائل به جواز و برخی دیگر قائل به عدم جواز میباشند که همین اختلافنظر در بین فقهای متاخر و معاصر نیز وجود دارد که به توضیح آن خواهیم پرداخت. همچنین به جایگاه این موضوع در مقررات جزایی و قوانین موضوعه فعلی که برگرفته از احکام شریعت مقدس اسلام است و رابطه این بحث با نظریه ولایت فقیه میپردازیم.
در ابتدا به تعاریفی چند از واژه ها می پردازیم:
حدود بخشی از قوانین کیفری اسلام است که مجازات آن در برابر کارهای خلاف عفت و اخلاق اعمال میشود و کیفر ثابت و مشخص دارد. موضوع اجرای حدود در زمان غیبت امام عصر، یک بحث جدی فقهی است که اقوال مختلفی دربارۀ آن وجود دارد. از طرفی برخی فقها، قائل به اجرای مطلق حدود شرعی در زمان غیبت هستند و عدهای دیگر نیز معتقدند که حدود در زمان غیبت جاری نمیشود و صرفاً باید به دست امام معصوم اجرا شود.
در قانون مجازات اسلامی حد چنین تعریف شده است:
«حد، به مجازاتی گفته میشود كه نوع و میزان و كیفیت آن در شرع تعیین شده است.»
جرایم مستوجب حد
در قانون مجازات اسلامی، تخلفاتی که موجب حدود میشود، نام برده شدهاند:
زنا، لواط، مساحقه، قذف، ارتداد، شرب خمر، سرقت، قطع طریق
اختیارات ولی فقیه در اجرای حدود به چه معناست؟
مسأله «ولایت فقیه» گرچه از جهتی یك مسأله كلامی و از فروع بحث نبوت و امامت است، اما به لحاظ ماهیتی، از آن دسته مسائلی است كه هر شخص خودش توانایی و تخصص لازم برای تحقیق در آن مورد را ندارد؛ ازاینرو باید به گفته اشخاص متخصص و مورد اعتماد، تكیه كند. ثانیاً، مسأله ولایت فقیه – هر چند یك مسأله كلامی و از فروع مربوط به مباحث اصول دین است – اما از این نظر كه رعایت حكم ولی فقیه بر مردم واجب است و یا این كه وظیفه ولیفقیه حدود اختیارات او و… یك بحث فقهی به شمار میرود و به همین دلیل، فقها در نوشتهها و مباحث فقهی خود، از آن بحث كردهاند. شكی نیست كه در مسائل مربوط به فقه (یا همان فروع دین) تقلید نه تنها جایز است؛ بلكه نسبت به بسیاری از افراد واجب میباشد.
استاد بزرگوار آیتالله خویی دربارهی اجرای حدود شرعی (احکام انتظامی اسلام) که بر عهدهی حاکم شرع (فقیه جامعالشرایط) است، میفرماید:
این مساله بر پایه دو دلیل استوار است: اولا، اجرای حدود – كه در برنامه انتظامی اسلام آمده – همانا در جهت مصلحت همگانی و سلامت جامعه تشریع گردیده است تا جلو فساد گرفته شود و تبهكاری و سركشی و تجاوز نابود و ریشهكن گردد. و این مصلحت نمیتواند مخصوص به زمانی باشد كه معصوم حضور دارد، زیرا وجود معصوم در لزوم رعایت چنین مصلحتی كه منظور سلامت جامعه اسلامی است، مدخلیتی ندارد.
و مقتضای حكمت الهی كه مصلحت را مبنای شریعت و دستورات خود قرار داده، آن است كه این گونه تشریعات، همگانی و برای همیشه باشد.
توجه:
- برای دانلود فایل word کامل ترجمه از گزینه افزودن به سبد خرید بالا استفاده فرمایید.
- لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.