توضیحات
عنوان: احکام و اخلاق کسب و کار
- مسئولیت اجتماعی
- ایزو 26000 شامل چه اصولی است
- مدل بارتلس
- مدل رست
- مدل تعاملی ترویون
- مدل بومر
- مدل دابینسکی و لوکن
- مدل اقتضایی- مسئله جونز
- مدل پترسون
مسئولیت اجتماعی:
مسئولیت اجتماعی سازمان (Corporate Social Responsibility) بهعنوان مسئولیت شرکت در قبال جامعه، افراد انسانی و محیطی است که سازمان در آن فعال است و این مسئولیت از ملاحظات اقتصادی فراتر میرود.
مسئولیت اجتماعی سازمان فعالیتهایی است که پیش برنده منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون لازم میدارد؛ بنابراین مسئولیت اجتماعی سازمان یعنی فراتر رفتن از قانون. برای مثال سازمانی که بر ضد زنان و دیگر اقلیتها، تبعیضی قائل نمیشود مشغول فعالیتی در راستای مسئولیت اجتماعی خود نیست زیرا عدم تبعیض بر ضد اقلیتها چیزی است که شرکتها بر اساس قانون ملزم به رعایت آن هستند.
ازنظر کارول (۱۹۷۹) مسئولیت اجتماعی سازمان دارای ۴ بعد اصلی است که عبارتاند از:
- مسئولیت اقتصادی ایجاد سود
- مسئولیت قانونی پیروی از قوانین مربوط
- مسئولیت اخلاقی رعایت دیگر انتظارات اجتماعی که در قانون نوشتهنشده
- مسئولیت صلاحدیدی انجام رفتارها و فعالیتهایی اضافی که جامعه آن را مطلوب میداند مانند کمک مالی به سازمانهای خیریه.
واژهی مســئولیت اجتماعــی شرکتها بــه ظهــور یــک جنبــش اشــاره دارد کــه به دنبال واردکــردن عوامــل محیطــی و اجتماعــی در تصمیمــات تجــاری شرکتها، اسـتراتژی تجـاری و حسـابداری باهدف افزایـش عملكـرد اجتماعــی و محیطــی در کنــار ابعــاد اقتصــادی اســت، بهگونهای کـه بـرای واحـد تجـاری، جامعـه و محیـط مفیـد و ســودمند باشــد (مککینلــی،2008).
مسئولیت اجتماعی شرکتها با رویکرد نوین و نوظهور در هزاره جدید، کلیدی برای انجام تغییرات اساسی در سطح اشخاص، سازمان و جامعه و اطمینان از توجه به کلید تفاوتها و تغییرات در سطح جامعه است. امروزه مسئولیت اجتماعی شرکتها از یک ایده و ایدئولوژی به واقعیت تبدیلشده و بهعنوان یک بعد مهم برای رویههای کسبوکار معاصر تلقی میشود و واحدهای تجاری بزرگ و پیشرو، افزایش اهمیت این مقوله را بهخوبی درک کردهاند و مسئولیت اجتماعی شرکتها را بهعنوان یک عنصر مهم برای بقا و موفقیت خود در قرن 21 به شمار میآورند (ویسر، 2011).
مسئولیت اجتماعی، یک مفهوم در حال نمو و تکامل است که بهعنوان روشی است که شرکتها و سازمانها دغدغههای اجتماعــی، محیطــی و اقتصادیشان را در ارزشها، فرهنگها، تصمیمــات، راهبردهــا و عملیــات بهگونهای شــفاف بــرای پاســخگویی یکپارچه کرده و درنتیجــه، رویههای بهتــر بــرای شــرکت، ایجــاد رفــاه و بهبــود جامعــه تدویــن کننــد. (ترکر، 2009).
مسئولیت اجتماعی شرکتها یعنی مسئولیت شرکت در پاسخگویی به پیامدهای فعالیتهایی که جامعه را تحت تأثیر خود قرار میدهد. منظور از جامعه، همه ذینفعان شرکت است. مهمترین ذینفعان شرکت که در موقعیت شرکت بهصورت مستقیم و غیرمستقیم مؤثر هستند عبارتاند از مصرفکنندگان، کارکنان، مالکان یا سهامداران و جامعه. این موضوع باید به یک فرهنگسازمانی تبدیل شود تا با رفتن یک فرد از بین نرود و همه اعضای سازمان بدانند که با رفتن آن مدیر هم باید به همین روش عمل کنند. بهعبارتدیگر مسئولیت اجتماعی شرکتی یک باور سازمانی است که به دنبال خلق ارزش مشترك بین ذینفعان شرکت است و یک پروژه نیست که آغاز و پایانی داشته باشد. نباید برنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی فعالیتی جداگانه از فعالیتهای روزانه کسبوکار شرکت باشد. در نمودار زیر ابعاد مختلف مسئولیت اجتماعی آورده شده است:
توجه:
برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
لینک دانلود فایل بلافاصله پس از خرید بصورت اتوماتیک برای شما ایمیل می گردد.
به منظور سفارش تحقیق مرتبط با رشته تخصصی خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش تحقیق
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.