توضیحات
عنوان فارسی: ایزو 26000 و فرایند استاندارد مدیریت استراتژیک برای توسعه ی پایدار و مسئولیت اجتماعی شرکتها
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
ISO 26000 and the Standardization of Strategic Management Processes for Sustainability and Corporate Social Responsibility
چکیده
استاندارد ایزو 26000 با هدف ارائه ی راهنمایی در زمنیه ی مسئولیتهای اجتماعی و کمک به انواع سازمانها در رسیدن به توسعه ی پایدار ایجاد شده است.تا زمانی که هیچ درک سازگار و کاملی از آنچه پایداری شرکت و مسئولیت اجتماعی(CSSR) را شامل میشود وجود ندارد؛چنین راهنمایی و هدایتی مهم و مورد نیاز است.بسیاری از شرکتها فاقد یک رویکرد استراتژیک برای CSSR هستند و به جای آن روش غیر سیستماتیک را دنبال میکنند.درنتیجه برنامه ریزی استراتژیک رسمی میتواند بهره وری عملیاتی را بهبود بخشد.
در برابر چنین پس زمینه ای،این مقاله به بررسی انتقادی نقش ایزو26000 در فرایند مدیریت استراتژیک انواع مختلف شرکتها میپردازد.این مسئله با توجه به پتانسیل ایزو26000 این امکان را میدهد که شرکتها را در راه رسیدن به تداوم و توسعه ی پایدار هدایت کند تا شناسایی شوند.تجزیه و تحلیل نشان میدهد که این استاندارد برای مبتدیان در CSSR پرکاربردترین است.با اینحال،ایزو 26000 تمام طیف وسیع فرایند مدیریت استراتژیک را پوشش نمیدهد.در عوض،این استاندارد به طور ویژه ای برای تجزیه و تحلیل های داخلی و خارجی و ارائه ی نقاط شروع(آغازین) برای پیاده سازی استراتژیهای پایداری و تداوم مفید است.
کپی رایت@2012 جان ولی و پسران
با مسئولیت محدود و ERP محیط زیست
واژگان کلیدی: ایزو 26000، مدیریت استراتژیک، مسئولیت اجتماعی شرکتها، پایداری و تداوم، فرایند مدیریت،استانداردسازی
مقدمه
در سالهای اخیر،توسعه ی پایدار و مسئولیت اجتماعی(یا به اختصار CSSR) در بسیاری از شرکتها در سراسر دنیا به موضوعاتی اساسی و استاندارد تبدیل شده اند.با این حال،با وجود افزایش توجه به این موضوع به صورت کلی،رویکرد به طور وسیعی متفاوت است و هنوز هیچ درک سازگاری از آنچه CSSR شامل میشود وجود ندارد.(Dahlsrud,2008)بنابراین بسیاری از شرکتها فاقد یک رویکرد استراتژیک برای CSSR هستند.(Galbreath,2009)یکی از دلایل این اتفاقا ممکن است این باشد که مجموعه ای از مسائل و مشکلات گوناگون اعم از تغییرات آب و هوا،حفاظت محیط زیست تا حقوق بشر و روشهای کار تحت مقوله ی CSSR بحث شده است.این مسئله باعث میشود که شرکتها با دشواری مواجه شوند،چرا هم باید به دنبال یک رویکرد منسجم و استراتژیک بدون از دست دادن تمرکز باشند و به طور همزمان مسائل مربوطه را حذف نکنند.با این حال محققان زیادی به اهمیت یافتن استراتژی ای که به مسائل مربوط به CSSR بپردازد و آنها را با عملیات اصلی شرکت ادغام کند،اشاره کرده اند. (e.g. Porter and van der Linde, 1995; Korhonen, 2004; Porter and Kramer, 2006; Katsoulakos and Katsoulacos, 2007).در چنین وضعیتی از عدم قطعیت؛ابهام،فقدان دانش و پیچیدگی؛استانداردی که شرکتها را در مسیری که استراتژیکتر است به چالش میکشند و میتوانند ابزار مفیدی برای پیشبرد CSSR باشند.
در سال 2010،سازمان بین المللی استاندارد،ایزو 26000 را در مسئولیت اجتماعی منتشر کرد.در بیش از 100 صفحه،این استاندارد با هدف “ارائه ی راهنمایی..در راه ادغام رفتار مسئولیتهای اجتماعی در سازمان”(ISO, 2010, p. vi) و در نتیجه ی آن کمک به حداکثر رساندن سهم هر سازمان در توسعه ی پایدار(ISO, 2010, p. ix) ارائه شد.این استاندارد به تشریح محتوا و روشهای مسئولیت اجتماعی می پردازد و بر این مسئله تاکید دارد که:”مسئولیت اجتماعی باید بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی اصلی سازمان شود.”( (ISO, 2010, p. 7با این حال این مسئله به صراحت تاکید شده است که ایزو 26000 یک استاندارد سیستم که به سازمانها کمک میکند تا سیستم مدیریت خود را برای مسئولیتهای اجتماعی توسعه دهند،نیست.(به عنوان مثال ایزو 14001 برای سیستمهای مدیریت محیط زیستی)بنابراین،سوالات در مورد سودمندی استاندارد جدید برای سازمانهای غالب و ایزو 26000 به شدت مورد نقد قرار گرفته بودند؛حتی قبل از آنکه این استاندارد منتشر شود.اگرچه برخی آن را به عنوان یک مقدمه ارزشمند بر CSSR درک میکردند(Perera, 2008) و عده ای آن را به عنوان یک گام تکاملی در نوآوری استاندارد دسته بندی کردند(Hahn, 2012, p. 10)؛برخی دیگر نسبت به آن بسیار بدبین بودند.آنها در مورد “انطباق مدل” ابراز نگرانی می کردند و اشاره داشتند که ممکن است این استاندارد به عنوان یک ابزار مدیریت مفید بیش از حد گسترده باشد،به خصوص برای شرکتهای کوچک و متوسط(SEM) با منابع محدود. (Perera, 2008)علاوه بر این شوارتز و تیلینگ(2009وص.296) رویکرد کلی ایزو 26000 را به خاطر بیش از حد عمومی بودن مورد نکوهش قرار دادند:این نکته ی آن را که رویکرد” یک استاندارد مدیریتی متناسب با تمامی سازمانها است” میتوان مورد بحث و سوال قرار بگیرد.نه تنها به خاطر فرضیات خود بر مبنای عقلانیت سازمانی بلکه له خاطر “لغزنده” بودن و این مسئله که بیشتر در رابطه با ارزشهای نمادین است تا نتایج و ارزشها واقعی.با توجه به این ندای منتقدین و همچنین ارزشیابی ISO از ایزو 26000 که آیا استاندارد جدید برای ساختار فرایند مدیریت استراتژیک مفید است یا نه؟؛دامنه ی وسیعی از CSSR سوال برانگیز است.
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.