توضیحات
عنوان فارسی: چشمانداز مبتنی بر دانش در انتقال روابط در سطح فردی به ساختارهای سازمانی : کنسرسیوم تحقیق و پژوهش
عنوان انگلیسی مقاله ترجمه شده:
A Knowledge-Based Perspective on the Transformation of Individual-Level Relationships Into Interorganizational Structures: The Case of R&D Consortia
این مقاله توسط Paul Olk به بررسی چگونگی تأثیر روابط در سطح فردی بر فرآیند شکلگیری و ساختار کنسرسیوم تحقیق و پژوهش میپردازد. این امر با بررسی توضیحات مربوط به ایجاد سرمایهگذاری مشترک آغاز میشود، و نه تحت تأثیر بررسی نقش افراد در این فرآیند بلکه با تمرکز روی یک چشمانداز از دانش سازمانی ادامه مییابد. سپس مقاله از دادههای بهدستآمده از کنسرسیوم تحقیق و پژوهش آمریکا و تفاوتهای بین کنسرسیوم ایجادشده توسط شبکههای در سطح فردی و آنهایی که از روابط در سطح سازمانی آغاز کردهاند، را مطرح مینماید. تحلیلها نشان میدهند که تفاوتهای متعددی در شکلگیری بین دو نوع کنسرسیوم برحسب تنظیم مسئله، تنظیم جهت و پیادهسازی وجود دارد. بااینحال، شباهتهای قابلتوجهی نیز وجود دارد. این دادهها، پایهای برای پیشنهادات ارائهشده برای پژوهش مستقیم آینده، ارائه میکند. مثالهای زیر را در نظر بگیرید :
پیوستگی تحقیق و پژوهش شماره 1 : این رابطه زمانی شروع شد که یک شرکت بزرگ تولید بطری در آمریکا خواست که یک تکنولوژی برای بازیافت بطریهای پلاستیکی را تجاریسازی کند که آن را زمانی به دست آورده بود که یک رقیب پیدا کرده بود. مدیریت، یک مدیر ارشد را برای بررسی و کشف این مورد آموزش داد. چون این امر در روزهای اولیه بازیافت پلاستیک در آمریکا بود، مدیریت باور ندارد که میتواند تمام ریسک توسعه محصول را تحمل کند. اعتقاد به یک سرمایهگذاری مشترک موردنیاز است، مدیر آغاز به بحث با خریداران شرکت و تأمینکنندگان مانند برخی رقبا میکند و از طریق این بحثها، احزاب متوجه شدند که مسئله بزرگتر تنها توسعه تکنولوژی است. در عوض، شامل مسائلی مانند به دست آوردن منبعی از بطریهای کهنه برای بازیافت، توسعه یک محصول از پلاستیک بازیافتی و اعمالنفوذ حکومتهای فدرال و دولتی ( ایالتی) است. اهداف آرایش شروع به گسترش میکند و شرکتها، موضوع همکاری را شناخته که نیاز به تلاشهایی از سوی شرکتهای متعدد دارد، آنها همچنین نتیجه گرفتند که هیچ شرکتی نباید ذینفع این تلاش باشد. آرایش تحقیق و پژوهش حاصل شامل پشتیبانی و کمک مالی هر شرکت به همراه آغاز اهدای فنآوری توسط شرکت به یک مرکز پژوهش دانشگاهی است. هر شرکت عضوی از هیئتمدیره است که هر سه ماه یکبار همدیگر را ملاقات میکنند اما هیچ پژوهشی را هدایت نمیکنند. هر خروجی از مرکز پژوهش دانشگاه تبدیل به ویژگی از سرمایهگذاری شده است و میتواند دارای مجوز برای هر حزب ( بخش) موردعلاقه برای یک هزینه اسمیباشد.
پیوستگی تحقیق و پژوهش شماره 2 : ترتیب زمانی آغاز میشود که دو محقق از شرکتهای مختلف تصمیم گرفتند که با هم کار کنند. پس از شناخت یکدیگر بهطور حرفهای برای چندین سال، آنها به دنبال یک فرصت برای کار با یکدیگر بودند. فرصت زمانی ایجاد شد که دولت فدرال آمریکا یک پروژه برای ارائه تأمین مالی جزئی توسعه محصول تحقیقات پایه، اعلام کرد. با کار کردن با هم، آنها یک پیشنهاد ارائه کردند که هرکدام به شرکت مربوطه خود ارائه نموده و مدیریت ارشد را متقاعد به حمایت از آن کردند. پس از دریافت تأیید از مدیریت ارشد هر شرکت، دو مؤسس، با شرکت سومی و یک آزمایشگاه پژوهشی فدرال که برای دریافت کمکهای مالی دولت، موردنیاز بود، ارتباط برقرار کردند. آرایش حاصل شامل سه شرکت و آزمایشگاه است که هرکدام بهطور داخلی پژوهش را هدایت و سپس با دیگران، یافتهها را به اشتراک میگذارند. دو مؤسس بهعنوان رابطان اصلی، شرکتها و آزمایشگاههای پژوهش را بر پایه هفتگی و گاهی روزانه، هماهنگ کردند. خروجی پژوهش در میان سه شرکت به اشتراک گذاشته میشود که محققان در آزمایشگاه برخی حقوق آشکار را دریافت مینمایند. اگرچه این دو آرایش تحقیق و پژوهش دارای اهداف با منبع مشابه، پژوهش تجاریسازی، و با داشتن اندازه بودجههای مشابه به پایان میرسد، آنها فرآیندها و ساختارهای مختلف شکلگیری دارند. نخست، شکلگیری با یک مدیر در ارتباط با سازمانها بر اساس فعالیتهای موجود شرکت او، آغاز میگردد و به یک آرایش همکاری وسیع با یک مرکز تحقیقاتی متمرکز تکاملیافته است. دوم اینکه، شکلگیری با دو همکار که یک رابطه جدید بین شرکتهای مربوطه ایجاد کردند، آغاز میشود. درحالیکه هدف و ساختار بهآرامی در طول این فرآیند، گسترش مییابند و آرایش، رابطه بین دو مؤسس را منعکس میکند.
مطالعات تحقیق و پژوهش و نوآوری محصول به مدت طولانی به اهمیت شبکههای اجتماعی اشاره میکنند، و این امر در مثال دوم نشان داده میشود. شبکههای اجتماعی، یک نقش قابلتوجه در سازمانهای مربوطه دانشی (Ibara ، 1993 ، Powell، 1991) دارد و به نرخ و فرکانس گسترش محصول مربوط میشود. (Keller و Holland، 1975) علاوه بر این، این شبکهها به وجود در سراسر سازمان و ارائه یک مجرا برای انتقال اطلاعات بین سازمانها، شناختهشدهاند. (Eccles و Crane، 1987؛ Sexton، 1995) این روابط، بااینحال، برای تأثیرات آنها روی ایجاد آرایشهای رسمی تحقیق و پژوهش، مطالعه نشده است.
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.