توضیحات
عنوان فارسی: مرور سیستماتیکی بر ارزش های اسلامی به کار گرفته شده در مدیریت کیفیت
عنوان
:A Systematic Literature Review on Islamic Values Applied in Quality Management Context
چکیده
محققان معاصر مدیریت اسلامی توافق کرده اند که ارزش ها در مدیریت کیفیت تعبیه شده است. موافقت آن ها بر همان سنت نبوی معروف بنا شده است که 1400 سال پیش عنوان گشته و انسان را به پشت کار دعوت می کند و به گونه ای استوار نقل گشته است . گرچه پژوهش های محدودی در زمینه ی تاکید بر کاربرد آن در مدیریت کیفیت انجام گرفته است. زمانی که مدیریت کیفیت در غرب عنوان شد ، به ابعاد اسلامی این رشته نیز اشاراتی هرچند کم ، زده شد . گرچه ، از آن جایی که ژاپنی ها به طور موفقیت آمیزی توانستند در ابعاد ارزش های فرهنگی خود جای دهند ، بسیاری از احزاب در مورد اهمیت ارزش ها اعتراف کردند . در ادبیات ، بسیاری از ارزش های اسلامی را میبینیم که به آموزه های مدیریت کیفیت متصل گشته است . از آن جاییکه مطالعات انجام گرفته در جهت تحلیل و تقسیم بندی این موضوع بسیار محدود هستند ، چندین ارزش افراطی تلقی شده و یا با تعاریف گوناگونی مطرح گشته است ، چرا که بعضی از آن ها در این مورد ، مشابه به نظر می رسند . این مقاله ارزش ها را تعریف کرده و موضوع را با توجه به پایه های مشابه آیات قرآنی یا سنت نبوی ، طبقه بندی می کند . طبقه بندی انجام گرفته شده ، مجموعه ای از ارزش های اسلامی مرتبط با آموزه های مدیریت کیفیت را بر اساس ماتریس تحلیلی متناوب ساده مطرح می کند . در آخر این مقاله ، طرحواره هایی از ابعاد مطالعاتی که باید در آینده انجام شود را خواهیم دید .
واژگان کلیدی :ارزش های انسانی – ارزش های اسلامی – کیفیت – مدیریت – مدیریت کیفیت – عمل – شواهد
مقدمه
مسیر اصلی مدیریت کیفیت ، در غرب ظاهر شد و توسط بازیگران اصلی انقلاب صنعتی آغاز گشت . بنابراین اساس فلسفی آن تا حدود زیادی تحت سلطه ی فرهنگ غرب است ، که به علت تمرکز بسیار کم بر عواقب آن مورد انتقاد قرار گرفته است . [1] با این وجود ، ظهور ژاپن پس از فاجعه ی جنگ جهانی دوم ، به عنوان یکی از روشنگران مهم در فرهنگ های غیر غربی به حساب می آید که چشمان آن ها را در مقابل تاثیر مدیریت کیفیت باز کرده است . علت آن از این حقیقت نشات میگیرد که ژاپنی ها مدیریت کیفیت را در بطن زندگی و فرهنگ خود فرو بردند . [2] در کتابی که در سال 1985 توسط ایشیکاوا و با نام ” مدیریت کیفیت ، شیوه ی ژاپنی ها ” [3]به رشته ی تحریر در آمد ، به موضوعات کار گروهی ، وفاداری و مرکزیت خانواده تاکید فراوان شده بود . آن ها همچنین ابداع گر دایره های کیفیتی بودند که طی آن ها بتوانند الگویی را برای انتشار علم و تجربه در میان اعضای سازمان فراهم آورند . این تلاش ها فی المجموع نقش بسیار مهمی را در دولت و اقتصاد تخریب شده ی ژاپن پس از جنگ ، ایفا کرد . [4] طی همین روش ، پژوهش های گوناگونی به انجام رسیدند که در مورد اهمیت فرهنگ سازمانی در حمایت ازبکارگیری مدیریت کیفیت به نتیجه رسیدند . طی پژوهشی که توسط بایرد و همکارانش [5] به انجام رسید ، گزارشی مبنا بر پیوستگی مثبت قابل توجه بین عوامل همکاری ، جهت های نتیجه گیری ها و خلاقیت ها و مدیریت کیفیت ارائه داده شد . در همین راستا ، پراجوگو و مک درموت[6] درمورد تاثیر ارزش های فرهنگی بر اجرای سازمانی در سه اندازه توضیحاتی ارائه دادند : کیفیت محصول ، نوآوری محصول ، و نوآوری فرآیند .
گرچه این مطالعات تجربی ، به ندرت توانسته است ، ارزش های متکی بر ساختار کلی ابعاد فرهنگی [7] هافاستد [8] چهارچوب ارزش های رقابتی [9] و نمایه ی فرهنگ سازمانی کوین و روهرباق [10] را تحلیل کند . هیچ کدام روابط خاصی با ارزش ها ی پی گذاری شده در منابع دینی ایجاد نکرده اند . گرچه محققان معاصر از جمله احمد [11] ، احمد و صادق [12] البورای [13] بصیر و همکارانش [14] و موحد مختار و همکارانش [15] به طور مداوم ، از کنترل کیفیت از بعد ارزش های اسلامی توضیحاتی ارائه داده اند . چیزی که در کارهای آن ها مشابه است ” جزئیات لیست ارزش هاییست که در مدیریت کیفیت قرار گرفته است . ارزش هایی که توسط آیات قرآنی و سنت های نبوی مطرح شده اند ، به طور مکرر توسط این محققین عنوان گشته اند .
روش شناسی
در این مطالعه از بررسی ادبیات سیستماتیک [1] استفاده می کند تا بدین منظور ارزش ها و اسناد مرتبط را گرد هم آورد . SLR یکی از روش های تحقیقی ، تحلیلی و ترکیب مطالعات موجود مرتبط به موضوع است . [2] این روش شامل فرآیند های شناختی جمع آوری ، ارزیابی و ترکیب مطالعات است که موضوع یا پدیده ی مورد نظر را بررسی می کند . به طور کلی طی این روش مطالعات پیشین را از طریق بررسی سیستماتیک پژوهش های پیشین و اطلاعات موجود در آن ها ، خلاصه می کند .
در سطوح ابتدایی ، این روش ، جست و جو های جامعی را در بر میگیرد که طی آن ها منابع مرتبط با موضوعی ، با ساختاری خاص بررسی شده و مورد ارزیابی قرار میگیرد تا بدین منظور بتوان از موضوع مورد بررسی ، جست و جویی جامع و متمرکز به عمل آورد . معیار های از پیش تعیین شده ، از آنجاییکه تاثیر نه چندان زیادی بر موضوع می گذارند ، بسیار دشوار و سخت می باشند . [3] این موضوع توسط خلاصه ی استانداردی از اطلاعات مرتبط به دست آمده از ارزیابی شناختی انتخابی توسط پژوهشگران دنبال میشود . در این پژوهش ، معیار ورودی مدیریت کیفیت در ارزش های اسلامی است . جست و جو در منابع آنلاین نتوانست تعداد زیادی از مقالات مرتبط را در اختیار بگذارد . گرچه تحقیق و جست و جو در کتابخانه هم چند کتاب و مجله پیرامون موضوع در اختیار قرار داد . در این پژوهش همچنی ندو استاندارد وجود دارد یکی از آن ها MS1900 است ( سیستم مدیریت کیفیت شرعی ) و دیگری MS2300 ( سیستم مدیریت ارزشی – برگرفته از ابعاد اسلامی ) . هر دو استانداردهای سطح ملی محسوب میشوند ( منتشر شده در مالزی ) که فی المجموع بر ارزش های اسلامی در فعالیت های مدیریتی تاکید دارند .
اطلاعات جمع شده از این منابع انتخابی ، مورد استفاده قرار گرفته اند تا یک ماتریس ترکیبی ایجاد کنند . این ماتریس در فرآیند های شناختی حاضر میشود تا هر ویژگی را به یک بعد خاص تبدیل کند . همچنین می تواند میزان تکرار ارزش های برجسته در تحقیقات پیشین را گزارش کند .
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
به منظور سفارش ترجمه تخصصی مقالات خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
سفارش ترجمه مقاله
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.