آتودسک تریدیاس مکس (به انگلیسی: Autodesk 3ds Max) که سابقاً استودیوی سهبعدی مکس (به انگلیسی: 3D Studio Max) نامیده میشد، یک برنامهٔ گرافیک سهبعدی رایانه حرفهای است که برای ساخت پویانماییها،مدلها، بازیها و تصاویر سهبعدی استفاده میگردد. این نرمافزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی آتودسک ساخته و منتشر شدهاست.[۱] برنامه قابلیتهای مدلسازی و ساختار قابل انعطاف افزایه داشته و میتواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود. تریدیاس مکس مرتب توسط توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسمسازی معماری مورد استفاده قرار میگیرد. از این برنامه همچنین در جلوههای ویژه سینمایی و مجسمسازی اولیه فیلمها استفاده میشود.
به علاوهٔ ابزارهای مدلسازی و پویانمایی، آخرین نسخه از تریدیاس مکس، امکانات سایهزن (مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی)، شبیهسازی پویا، ریدیوسیتی، سیستم ذرات، خلق و رندر نگاشت عادی، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپتنویسی مخصوص به خودش را شامل میشود.[۲] این نرمافزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نربز (NURBS) را دارا میباشد.
تاریخچه و انتشار اولیه تری دی مکس
محصول استودیوی سهبعدی اصلی توسط گری یوست و گروه یوست برای سکوی داس خلق شد و توسط شرکت آتودسک منتشر گردید. پس از انتشار نسخهٔ چهارم استودیوی سهبعدی داس، محصول برای سکوی ویندوز انتی بازنویسی شد و به “استودیوی سهبعدی مکس” تغییر نام داد. این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و توسط کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی آتودسک بود منتشر گردید.
آتودسک نرمافزار را پس از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سهبعدی مکس خرید و طی دو انتشار بعدی کل مراحل توسعه را خود شرکت به صورت داخلی انجام داد. بعدها نرمافزار تحت نام “تریدیاس مکس” توسط دیسکریت، یک شرکت نرمافزاری در مونترآل که آتودسک به تازگی خریداری کرده بود منتشر شد.
بعد از انتشار نسخهٔ هفتم، دوباره لوگوی آتودسک بر روی محصول قرار گرفت و نام رسمی به حالت کنونی (“آتودسک تریدیاس مکس”) درآمد.