توضیحات
عنوان: مدیریت راهبردی.برنامه ریزی.اجرا.کنترل جان پیرس وریچاردبرادن رابینسون
- فصل اول كتاب مدیریت راهبردی پیرز و رابینسون
- فصل دوم كتاب مدیریت راهبردیپیرز و رابینسون
- فصل سوم کتاب مدیریت استراتژیک
- فصل چهارم مدیریت استراتژیك
- فصل پنجم: پیش بینی محیطی
- فصل ششم:تجزیه و تحلیل محیط داخلی
- فصل هفتم تدوین هدف های بلندمدت و راهبردهای اصلی
- فصل دهم:عملیاتی كردن راهبرد
- فصل دوازده:كنترل راهبردی و عملیاتی
- فصل اول
- كتاب مدیریت راهبردی
- پیرز و رابینسون
مدیریت راهبردی
- چالش های مدیریت
- فعالیت های پیچیده درون سازمان
- متغیرهای محیط وظیفه ای و عملیاتی (رقبا ، مصرف كنندگان ، منابع كمیاب و…)
- گروه های ذی نفوذ (مالكان ، كاركنان ، هیئت مدیره ، عرضه كنندگان و…)
- محیط دور (متغیرهای اقتصادی ، اوضاع سیاسی ، شرایط اجتماعی و …)
- مدیریت استراتژیك
- تعریف:
- مجموعه ای از تصمیمات و اقداماتی كه در نتیجه آن ها طرح هایی برای رسیدن به هدف شركت تنظیم و اجرا میشود .
تفاوت تصمیمات راهبردی با تصمیمات عملیاتی:
ویژگی تصمیمات راهبردی |
ویژگی تصمیمات عملیاتی |
مربوط به سطوح عالی |
مربوط به سطوح میانی و وظیفه ای |
به دنبال اثربخشی(انجام كار درست ) Effectiveness |
به دنبال كارامدی (انجام درست كارها) Efficiency |
در نظر گرفتن منابع آتی (آینده نگری ) |
در نظر گرفتن منابع فعلی |
محیط متلاطم و در حال تغییر |
محیط نسبتا پایدار و با ثبات |
تصمیمات عام و مفهومی و ارزشی |
تصمیمات خاص و جزئی تر |
اثر بلند مدت بر موقعیت سازمان |
تاثیر كوتاه مدت |
زیاد بودن نقش عوامل محیطی |
توجه به عواملی درونی سازمان |
ریسك و هزینه و سودآوری بالا |
ریسك و هزینه به نسبت پایین تر |
سطوح راهبرد:
سطوح راهبرد |
سطح شركت (فوقانی) Corporate level |
مجری |
اعضای هیئت مدیره ، مدیر عامل CEO |
وظیفه |
تعیین نوع كسب و كار ، حیطه فعالیت شركت و … |
||
سطح بازرگانی(میانی) Business level |
مجری |
كارشناسان و مدیران بازرگانی ، … |
|
وظیفه |
تبدیل مقاصد تعیین شده در سطح شركت به راهبردهای كسب و كار(انتخاب نوع بازار و محصولات شركت و…) |
||
سطح وظیفه ای یا عملیاتی Functional level |
مجری |
مدیران عملیاتی |
|
وظیفه |
تدوین و اجرای هدف های كوتاه مدت و سالانه |
- فصل دوم كتاب مدیریت راهبردی
- پیرز و رابینسون
تعریف |
هدفی که یک شرکت بازرگانی را از بقیه مشابهانش جدا می کند. |
||
ضرورت |
وحدت مقصد در سازمان، مبنایی برای تخصیص منابع- تسهیل شناخت وظایف- ارزیابی و کنترل عملکرد نسبت به هدف |
||
محتویات |
نوع محصول یا خدمت |
مشخص کردن این سه پارامتر، در بیانیه ماموریت یک شرکت بازرگانی ضروری است و بدون آنها فعالیتی شکل نخواهد گرفت. |
|
گروه های مصرف کننده (بازار) |
|||
فناوری مورد استفاده (تولید و تحویل) |
|||
استراتژی |
بقا |
اولین ویژگی حیات سازمان جهت ارضای ذی نفعان |
|
رشد |
حفظ موضع قدرت در بازار و حفظ و جذب افراد توانمند (توسعه بازار، توسعه محصول، توسعه فناوری تولید، توسعه فعالیت های شرکت در بازارهای جدید و…) |
||
سودآوری |
روشن ترین نشانه توانایی شرکت در ارضای خواسته های ذی نفعان |
||
فلسفه شرکت |
بازتاب باورها و ارزشهای اساسی و انتظارات و اولویت های شرکت بازاریابی: محصول یا کیفیت و قیمت رقابتی، گرایش به مصرف کننده و … منابع انسانی: شناسایی عملکرد خوب و تشویق، ارتقا از درون سازمان و …. |
||
تصویر عمومی جامعه |
نگاه مصرف کننده به شرکت و محصولاتش (کیفیت محصول، اطمینان به شرکت و … |
||
تصویر شرکت از خود |
انتظاراتی که شرکت از خود دارد و اینکه خود را در چه حد و اندازه ای می بیند بر تصمیماتش اثر می گذارد. این مورد در بیانیه ماموریت صریح نمی آید. |
- دو روند تدوین بیانیه ماموریت:
- بر مبنای خواسته های مصرف کنندگان
- مصرف کننده اولیت اصلی است.
- پاداش به کارکنان به خاطر رضایت مشتری و جریمه به خاطر نارضایتی مشتری
- ارائه خدمات رضایت بخش به مشتری قبل و بعد از خرید
- بر مبنای کیفیت محصول
- کار و حرف اول ما کیفیت است.
- اگر به دنبال رقابتی شدن و ماندن در کسب و کار هستید هدف ثابت خود را بهبود کیفیت قرار دهید.
- به جای مدیریت رهبری را برگزینید و اجازه بدهید کارکنان به انگیزه خود و نه از ترس کارفرما کار کنند.
- استفاده از مدل های مدیریت کیفیت جامعه TQM و …
- وظایف هیئت مدیره:
- تدوین بیانیه ماموریت شرکت
- انتخاب مدیران ارشد و نظارت بر کار آنان
- تعیین میزان و زمان پرداخت سود به سهامداران
- انتخاب سیاست های مهم و اصلی شرکت مانند فناوری تولید، تنوع محصول و….
توجه:
- برای دانلود فایل پاورپوینت لطفا اقدام به خرید فرمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
سفارش پاورپوینت دلخواه
به منظور سفارش پاورپوینت با جزئیات دلخواه خود بر روی کلید زیر کلیک نمایید.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.