توضیحات
تحقیق تجزیه و تحلیل تجارت در چرخه عمر BPM (مدیریت فرایندهای کسب و کار)
چکیده
امروزه تغيير در بيشتر سازمان ها پديده اي اجتناب ناپذير است و سازمان ها براي ماندن در بازار رقابت و کسب موفقيت و حفظ مشتريان، بايستي خود را با نيازمندي هاي جديد همسو سازند. فرايندهاي کسب وکار يکي از اجزاي اصلي سازمان است که دستخوش اين تغييرات قرار مي گيرد. به ويژه در محيط هاي کسب و کار پويا، فرايندهاي کاري در زمان اجرا نيز تغيير مي کنند. توانايي اعمال درست تغيير در فرايندها و بررسي صحت آنها پيش از بکارگيري از اهميت ويژ ه اي برخوردار است. يکي از راه حل هاي ممکن، استفاده از یک سیستم مدیریت فرایند کسب و کار قابل اجرا است. مدیریت فرایند کسب و کار نقش حیاتی در سطوح عملکردی، سازمانی و فنی دارد. یک فرایند کسب و کار میتواند به عنوان گروه مرتبطی از وظایف تعریف شود که همراه با هم برای یک مشتری ایجاد ارزش میکند. از آنجایی که فرایندهای کسب و کار نقش مهمی در افزایش کارایی و کاهش هزینهها دارند، تلاش سازمانها جهت بهبود این فرایندها به سرعت در حال افزایش است. ما در این پژوهش، ضمن معرفی «مدیریت فرآیند کسب وکار» و بیان مفاهیم و کلیات آن، گام های ضروری برای مدیریت فرآیند کسب و کار، چالش ها و آنالیز های مربوط به آن را تشریح می کنیم و همچنین در آخر نمونه هایی از اجرای این سیستم در برخی از سازمان های بزرگ را برای درک بیشتر بیان می کنیم.
کلمات کلیدی: مدیریت فرآیند های کسب و کار، بازار رقابت، چالش ها، تجزیه و تحلیل.
مقدمه
فرآيند ها هسته اصلي کسب و کار سازمان محسوب مي شوند. سازمانها در گذشته براي يکايک فرآيند ها، سيستم هاي جداگانه اي در محدوده آن فرآيند تهيه مي کردند که به سيستم هاي جزيره اي معروف شدند. مشکلات اساسي که به مرور زمان با اين نوع نگرش بروز نمود عدم امکان ارتباط بين اين سيستم ها با يکديگر بود و بدليل طراحي سيستم ها در مورد تنها يک بخش منفک شده از سازمان، اهداف کلي سازمان به نحو مطلوب برآورده نمي شدند بدين ترتيب ايده سيستمهاي يکپارچه سازماني شکل گرفت. در رويکرد جامع يک سيستم متشکل از تعدادي زير سيستم مستقل، ولي مرتبط با هم طراحي ميشوند. در اينصورت مشکل اساسي، حجم زياد کار طراحي و پياده سازي سيستم ها است.
به طور کلی، در عصر حاضر سازمانها در حال پذیرش مبحثی تحت عنوان مدیریت فرایندهای کسبوکار[1] (BPM) جهت بهرهمندی از فرآیندهای بهینهشده بر حسب مدل و روش معماری اطلاعات محور (به جای سند محور) برای دستیابی به چابکی[2] در عملیات، کارآمدی بیشتر و بهرهوری بالاتر هستند. به همین منظور اغلب شرکتها از BPM برای ارزیابی، طراحی مجدد و انطباق سیستمهای اطلاعاتی موجود بر فرآیندهای جاریشان و کمک به تجمیع فرآیندها و یکپارچهسازی برنامههای درون و در امتداد زنجیره ارزش کسبوکار استفاده میکنند.
مدیریت فرایندهای کسبوکار (BPM) ، شامل روشها، تکنیک ها و ابزارهایی جهت پشتیبانی از طراحی، مدیریت و تحلیل فرایندهای کسب و کار است؛ به عبارت دیگر، BPM یک رویکرد ساختار یافته باهدف بهبود کیفیت محصول و خدمات است و تلاش دارد تا فرایندهای سازمان را با استراتژی سازمان همسو نماید و به موازات آن رضایت مشتری را با افزایش کیفیت، بهبود دهد.
مدیریت فرایندهای کسبوکار، ریشه در دو علم مدیریت و فناوری اطلاعات دارد. همین موضوع یکی از عوامل مهم محبوبیت و کارآمدی این رویکرد است. با رشد و ترکیب این دو علم، مفهوم مدیریت فرایندهای کسبوکار ایجاد گردیده است. در واقع BPM پس از رویکردهای TQM و BPR در مدیریت و به موازات آن پس از ظهور سیستم های مدیریت پایگاه داده، سیستم های مدیریت منابع سازمانی و سیستم های مدیریت گردش کار در فناوری اطلاعات، به منظور بهبود خدمات و محصولات معرفی گردید. منظور از بهبود، عبارت است از کلیه عملیات و تغییراتی که در فرایندها ایجاد میگردد تا هزینه و سرعت انجام را کاهش و کیفیت خروجی فرایند را افزایش دهد. انجام پروژه مهندسی صنایع
به منظور پشتیبانی از اجرای BPM در سازمانها، BPMS ها یا سیستم های مدیریت فرایندهای کسبوکار که حاصل فناوری اطلاعات هستند، تولیدشدهاند. سیستم های مدیریت فرایندهای کسبوکار با مجموعه ابزارهای خود، کلیه مراحل چرخه فرایند از طراحی و مدلسازی تا اجرا، پایش و بهبود را پشتیبانی مینمایند.
در این پژوهش سعی شده است تا تا به بررسی بیشتر مدیریت فرآیند کسب و کار با توجه به کاربرد فراوان آن پرداخته شود، از این رو ابتدا در فصل اول به بررسی مقدمه ای در رابطه با همین موضوع و به طور خاص اکتشاف فرآیند[3] (PD) به عنوان یکی از مراحل مدیریت فرآیند کسب و کار می پردازیم. در فصل دوم تجزیه و تحلیل های کیفی و کمی پیرامون اکتشاف فرآیند انجام می شود. فصل سوم به بررسی و مطالعه بر روی چالش های پیشرو در این حوزه به ویژه پیرامون مرحله اکتشاف فرآیند پرداخته شده است. فصل چهارم نیز نمونه هایی از کاربرد مدیریت فرآیند کسب و کار در شرکت های مختلف و نحوه اکتشاف فرآیند در این شرکت ها بیان شده است و در نهایت در بخش پنجم مسائل و مشکلات موجود در این حوزه کاربردی در نتیجه ی مطالعات فصول مذکور بررسی شده است.
« فهرست مطالب »
1.فصل اول: مقدمه ای بر مدیریت فرآیند کسب و کار (BPM) 8
1.1. مقدمه. 9
2.1. تعاریف.. 10
3.1. گستردگی فرآیند. 12
1.3.1. مثالی از فرایند تامین در شرکت BuildIT.. 13
4.1. اجزای فرایندهای کسب و کار 15
5.1. چرخه عمر BPM… 17
2.فصل دوم: تجزیه و تحلیل مرحله کشف فرآیند. 23
1.2. مقدمه. 24
2.2. روش های کشف فرآیند. 24
3.2. تجزیه و تحلیل فرآیند. 25
1.3.2. نقش های درگیر در تجزیه و تحلیل فرآیند ها 27
2.3.2. روشهای تجزیه و تحلیل فرآیند. 29
1.2.3.2. روش های کیفی.. 29
2.2.3.2. روش های کمی.. 31
4.2. نتیجه گیری.. 32
3.فصل سوم: چالش های پیش رو در کشف فرآیندهای کسب و کار 33
1.3. مقدمه. 34
2.3. چالش های مدیریت فرآیند های کسب و کار 34
1.2.3. حمایت.. 34
2.2.3. غلبه بر طرز فکر وظیفه ای.. 34
3.2.3. فقدان مدیریت تغییرات.. 35
4.2.3. توسعه و اجرای طرح های ارتباطی داخلی.. 36
5.2.3. تشخیص اندازه فرایند. 36
6.2.3. اتفاق نظر روی یک ابزار یا رویکرد. 37
3.3. چالش های پیشروی مرحله کشف فرآیند. 38
1.3.3. یافتن، ادغام کردن و تمیز کردن دادههای رویداد. 38
2.3.3. استفاده از دادههای رویداد پیچیدهای که ویژگیهای گوناگونی دارند. 39
3.3.3. ایجاد شاخصههای ارزیابی.. 39
4.3.3. مواجه با رانش مفهومی (Concept Drift) 40
5.3.3. ارتقای پیش فرضهای نمایشی که در کشف فرایند استفاده میشوند. 40
6.3.3. برقراری تعادل بین معیارهای کیفیت نظیر سازگاری، سادگی، دقت و عمومیت.. 41
7.3.3. کاوش بین سازمانی.. 41
8.3.3. ارائه پشتیانی عملیاتی.. 42
9.3.3. ترکیب کشف فرایند با سایر روشهای آنالیز. 42
- فصل چهارم: نمونه های اجرای مدیریت فرآیند کسب و کار 43
1.4. مقدمه. 44
2.4. تاریخچه استفاده از مدیریت فرآیند های کسب و کار 44
3.4. مدیریت فرآیند های کسب وکار در سازمان ها 45
1.3.4. شرکت آدیداس.. 45
1.1.3.4. معرفی شرکت.. 45
2.1.3.4. مشکلات شرکت پیش از روی آوردن به BPM… 46
3.1.3.4. اهداف اصلی استفاده از BPM در آدیداس.. 46
4.1.3.4. نتایج طرح. 46
2.3.4. بیمارستان GHC.. 48
1.2.3.4. معرفی بیمارستان. 48
2.2.3.4. وضعیت موجود بیمارستان. 48
3.2.3.4. دستاوردهای طرح. 49
3.3.4. بیمارستان سنت کامیل. 50
1.3.3.4. معرفی بیمارستان. 50
2.3.3.4. فاز پیاده سازی.. 50
3.3.3.4. موانع و مزایا 53
5.فصل پنجم: نتیجه گیری.. 55
- منابع. 58
« فهرست اشکال »
شکل1.1. اجزاء یک فرآیند کسب و کار 17
شکل2.1. مدل فرآیند برای تکه اولیه از فرآیند اجاره تجهیز 20
شکل3.1. چرخه عمر BPM.. 22
شکل2.1. نقش های درگیر در تجزیه و تحلیل فرآیندهای کسب و کار 28
شکل 1.4. نحوه بکاری گیری BPM در شرکت آدیداس.. 47
[1] Business Process Management (BPM) [2] Agility [3] Process Discovery (PD)- منابع
- بهرام ناجدی، مهدی فتح الله، پیکره عمومی دانش مدیریت فرآیندهای کسب و کار BPM CBOK، 1396، شرکت چاپ و نشر بازرگانی.
- A Guide to The Business Analysis Body of Knowledge, version 2.0. (2009). International Institute of Business Analysis
- Bernnan, K. (2009, March 22). An Overview of Version 2.0 of The BABOK Guide [Slide Share]. Retrieved from http://www.slideshare.net/IIBA/babok-version-2
- Dumas, M., La Rosa, M., Mendling, J., & Reijers, H. A. (2013). Fundamentals of business process management (Vol. 1, p. 2). Heidelberg: Springer.
- http://www.mena.adidas.com
- http://www.wfmc.org/what-is-bpm
- https://bpm.com/resources/case studies/475-grupo- hospitalar- conceicao-brazil
- Jubileu, A.P & et al, Knowledge Oriented process Portal for Continually Improving NPD, University of sao paulo, 2007.
- Kordi, M. & Najafi, N, Defintition of Business Process Maanagement, Sientific Communication, Vol 10, No 10, 1387. (in Persian)
- Lee, R.G. & Dale, B.G. , Business Process Management: A Review and Evaluation, Business Process Management Journal, Vol. 4, No. 3, 1998, pp. 214-225.
- QBI Institute. (2012, July 15). BA Techniques BABOK [Slide Share]. Retrieved from http://www.slideshare.net/IT-BA-Certification/ba-techniques-babok
- Ramezanian, M. R. & Poorbakhsh, H., New Structures of organization & Process Management, Tadbir, 187, 1386. (in Persian)
- Rav esteyn, P., Versendaal, J., (2007) , “Success Factors of Business Process Management Systems Implementation
- Saberi, M., 1387. (http://ict.nioc.ir) (in Persian)
- Sánchez Ruiz, L., Blanco Rojo, B., & Simón, R. M. (2013). Process management in healthcare. Sant Camil Hospital case study.
- Shams, F., Bussiness Process Management & Service Oriented Architecture, Esfahan, 1388. (www.esoa.ir) (in Persian)
- Siegel, Jon. “In omg’s oceb certification program, what is the definition of business process.” An OCEB Certification Program White Paper (2008).
- Soltani, M. & Esmaeilloo, S., Process Oriented Management, Tadbir, 194, 1384. (in Persian)
- Truong, Hong-Linh & Dustdar, Schahram, Integrating Data for Business Process Management, Vienna University of Technology, 2009
- omg.org
تحقیق تجزیه و تحلیل تجارت در چرخه عمر BPM (مدیریت فرایندهای کسب و کار) توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
سفارش پروژه مشابه
درصورتیکه این پروژه دقیقا مطابق خواسته شما نمی باشد، با کلیک بر روی کلید زیر پروژه دلخواه خود را سفارش دهید.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.