توضیحات
عنوان:مطالعه پارامترهای مقاومتی و تغییر شکل پذیری تونل مترو با استفاده از آزمایش پرسیومتری در شرایط سطح ایستایی
- چكيده
- فصل اول: کلیات تحقیق
- مقدمه
- سیر تحول تونلسازی
- جایگاه کاوش های صحرایی ژئوتکنیک در پروژه های مختلف
- موقعیت جغرافیایی منطقه مورد مطالعه
- شرایط آب و هوائی منطقه
- اهداف و اهمیت تحقیق
- روش تحقیق
- فصل دوم: مروری بر مطالعات پیشین آزمایش پرسیومتری
- مقدمه
- اهمیت مطالعه آزمایش پرسیومتری
- تاریخچه بررسی آزمایش پرسیومتری در جهان
- تاریخچه مطالعات آزمایش پرسیومتری در ایران
- بررسی تحقیقات پیشین
- مزایا و کاربرد نتایج پرسیومتری
- فصل سوم : آزمایش پرسیومتری و زمین شناسی مورد مطالعه
- مقدمه
- انواع آرمون های برجا
- آزمایش لوفران و لوژان
- آزمایش نفوذ استاندارد(SPT)
- آزمایش نفوذ مخروط (CPT)
- آزمایش دیلاتومتری تخت (DMT)
- آزمایش برش پره (VST)
- آزمایش بارگذاری صفحه (PLT)
- آزمایش پرسیومتری (PMT
- مشخصات عمومی پرسیومتر
- سوند پرسیومتر
- واحد کنترل
- ابزار متصل کننده
- انواع پرسیومتر
- پرسیومترهای پیش حفاری شده(PBP)
- انواع پرسیومترهای منارد
- پرسیومترهای خود حفار(SBP)
- پرسیومترهای فشاری(PIP)
- حوزه بکارگیری انواع پرسیومتر
- مراحل انجام آزمایش پرسیومتری
- کالیبره کردن(واسنجی)
- نصب پرسیومتر در مقطع مورد آزمایش
- انجام آزمایش پرسیومتری
- اصلاح داده ها،ترسیم منحنی فشار- کرنش و تحلیل نتایج
- تئوریهای پرسیومتر
- توزیع تنش و کرنش در اطراف سوند پرسیومتر
- انبساط سوند پرسیومتر در محیط الاستیک
- انبساط حفره استوانه ای
- در شرایط زهکشی شده(آزمایش در ماسه ها)
- در شرایط زهکش نشده (آزمایش سریع در رس اشباع)
- استخراج متغییرهای مهندسی از آزمایش پرسیومتری
- فشار افقی برجا،hð و مقاومت برشی زهکشی نشده ، Su
- مدول برشی ، G
- زاویه اصطکاک داخلی، (φ) و زاویه اتساع، (Ψ) در ماسه ها
- فشار حدی ،PI
- زمین شناسی عمومی منطقه
- زمین شناسی منطقه
- قطعه شمالی اهواز
- قطعه جنوبی اهواز
- زمین ریخت شناسی
- محیط رسوبی شهر اهواز و پارینه بستر کارون
- چینه شناسی
- سازند آغاجاری
- رسوبات جدید(نهشته های آبرفتی عهد حاضر)
- زمین ساخت منطقه
- تاقدیس اهواز
- گسل های اصلی موجود در منطقه مورد مطالعه (شعاع 200 کیلومتری)
- گسل اهواز
- گسل آغاجاری
- گسل میشداغ
- گسل لهبری
- گسل رامهرمز
- لرزه خیزی منطقه
- جمع بندی
- فصل چهارم: روش تحقیق
- مقدمه
- مطالعات دفتری مقدماتی
- مطالعات صحرایی
- روش های مشاهداتی
- برداشت های ژئوتکنیکی منطقه
- برداشت های دستگاهی
- حفر گمانه ها
- پیزومترها
- آزمایشات صحرائی
- آزمون های مخروط نفوذ هلندی
- آزمون های بارگذاری صفحه ای
- آزمون های نفوذ استاندارد
- تغییرات عدد SPT
- تهیه نقشه های پهنه بندی ژئوتکنیکی
- آزمایش تعیین نفوذپذیری صحرایی (لوفران)
- تحلیل نتایج آزمایش لوفران در مسیر خط 2 قطارشهری اهواز
- مطالعات ژئوفیزیکی
- آزمون های پرسیومتری
- مراحل تحلیل آزمون پرسیومتری
- مطالعات آزمایشگاهی
- آزمون دانه بندی و حدود اتربرگ
- آزمون تعیین درصد رطوبت طبیعی
- آزمایش تعیین حدود اتر برگ
- آزمایش های تعیین وزن واحد جرم
- آزمایش تعیین چگالی ویژه ذرات جامد خاک (Gs
- آزمایش برش مستقیم
- آزمایش تحکیم
- آزمایش تک محوری
- آزمایش سه محوری
- تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مصالح سنگی
- مطالعات دفتری
- تهیه ی نیمرخ تونل و خاک های منطقه
- بررسی وضعیت تحت الارضی مسیر مورد بررسی
- تجزیه و تحلیل نتایج آزمایش های پرسیومتری
- مقایسه نتایج آزمایشات پرسیومتری با نتایج سایر آزمایشات صحرایی و آزمایشگاهی
- فصل پنجم: نتایج و بحث
- مقدمه
- عملیات ژئوتکنیکی انجام شده
- عملیات حفاری
- بررسی وضعیت تحت الارضی مسیر مترو
- بخش اول یا بخش شرقی
- بخش دوم یا بخش مرکزی
- بخش سوم یا بخش شرقی
- دانه بندی رسوبات آبرفتی
- درصد رطوبت رسوبات آبرفتی
- نتایج حاصل از آزمایش نفوذ استاندارد در این مسیر
- وضعیت آب زیر زمینی
- بررسی کیفیت هیدروژئو شیمیایی آب های زیر زمینی در طول مسیر مترو
- سازندهای موثر بر کیفیت آب زیر زمینی
- نقشه های هم مقدار عناصر
- سولفات ((SO4 کلراید (CL
- مواد جامد محلول در آب (T.D.S)
- تاثیر کیفیت آب بر نوع سیمان
- ویژگیهای مکانیکی
- تغییرات عدد SPT
- زاویه اصکاک داخلی خاک و چسبندگی (پارامترهای مقاومت برشی)
- تراکم
- مدول الاستیسته و عکس العمل بستر خاک
- مقاومت تک محوری رسوبات آبرفتی
- آزمون های پرسیومتری
- تعیین پارامترهای مقاومتی و تغییر شکل از آزمایشات پرسیومتری
- -مقایسه مدول های تغییر شکل پذیری و مقاومتی حاصل از آزمایش های پرسیومتری با آزمایشهای آزمایشگاهی
- مقایسه پارامترهای Em وPl حاصل از آزمایش پرسییومتری با, E50, E qu, E100 آزمایش تک محوری
- مقایسه پارامترهای و حاصل از آزمایش پرسییومتری با, E, E50 , E آزمایش سه محوری
- مقایسه نتایج آزمایش پرسیومتری با نتایج آزمایش نفوذ استاندارد
- فصل ششم : نتایج و پیشنهادات
- نتایج
- پیشنهادات
- منابع و مآخذ
چکیده:
امروزه با توجه به رشد و نياز به حمل و نقل مدرن در شهرهاى بزرگ و گسترش مشکلاتى از قبيل ترافيک هاى شهرى، شبکه هاى فاضلاب و …، کارشناسان شهرسازى را به اين موضوع رهنمود ميسازد که براى حل اين قبيل مشکلات علاوه بر استفاده از امکانات و ساختارهاى روى زمين به مسائل و ايجاد سازههايى در زير زمين نيز توجه خاصى داشته باشند.اهواز یکی از شهرهای بزرگ ایران است که در آن برای احداث مترو نیاز به حفر تونل در قسمت های مختلف شهر می باشد.برای حفر تونل اولین اقدام اساسی بررسی زمین شناسی مهندسی و وضعیت تحت الارضی منطقه ای است که تونل در آن حفر می شود. در این تحقیق ابتدا سعی شده است ویژگی های زمین شناسی مهندسی منطقه مورد مطالعه و با استفاده از آزمایش پرسیومتری که یکی از مهم ترین آزمایش های برجای مهندسی ژئوتکنیک است به همراه آزمایش های صحرایی و آزمایشگاهی از قبیل تک محوری، سه محوری، برش مستقیم،آزمایش نفوذ استاندارد و…بررسی شده و سپس نتایج آزمایش های پرسیومتری با آزمایش های مذکور جهت پاسخگویی به سوالات زیر مقایسه شده است:
- نتایج حاصل از آزمایش پرسیومتری برای خطوط شماره 1و2 متروی اهولز در چه محدوده ای است؟
- آیا نتایج حاصل از آزمایش های پرسیومتری با نتایج حاصل از سایر آزمایش ها قابل مقایسه می باشد؟
- نتایج حاصل از پرسیومتری با نتایج آزمون های آزمایشگاهی و صحرایی چه رابطه ای دارد؟
در این راستا پارامترهای مدول الاستیسته منارد (Em)، مدول برشی منارد(Gm)،فشار حدی(PL)،مقاومت زهکشی نشده (Cu) و مدول عکس العمل بستر خاک (KS)، حاصل از پرسیومتری با پارامترهای معادل آنها از سایر آزمون ها مقایسه شده است.
بر اساس مطالعات زمین شناسی مهندسی خاک مسیر تونل در قطعه شمالی از نوع درشت دانه و ریزدانه با دانه بندی غالب SM ،CL وML می باشد خاک مذکور دارای ضخامتی بین 6.5 تا بیش از 60 متر است که بر روی ﻻﻳﻪﻫﺎی ﻣﺘﻮﺍﻟﻲ گلسنگ، ﻣﺎﺳﻪ ﺳﻨﮓ ﻭ ﻣﺎﺭﻥ ﻫﻤﺮاﻩ ﺑﺎ ﺭﮔﻪﻫﺎی ﮔﭻ مربوط به میوسن پایانی و پلیوسن آغازی در دوره ترشیاری و کواترنری قرار گرفته است. خاک مسیر مترو فاقد لایه بندی منظم بوده و دارای نفوذپذیری 10-8 تا 10-3 (cm/s) هستند.این رسوبات از نظر مقاومتی متوسط تا خیلی متراکم بوده و سطح ایستایی آب زیرزمینی بین 3 الی 20 متر است.
نتایج مقایسه آزمون پرسیومتری با سایر آزمون ها در شرایط سطح ایستایی نشان می دهداولا” پرسیومتری به خوبی قادر است پارامترهای مهم را تعیین نماید ثانیا” مقایسه آنها با سایر آزمون ها از وجود ارتباط منطقی و منظم بین آنها حکایت دارد.
کلمات کلیدی: مترو اهواز،آزمایش پرسیومتری،زمین شناسی مهندسی، آزمایش پرسیومتری، پارامتر های تغییر شکل پذیر.
مقدمه
در سال های اخیر و همزمان با نمو و گسترش شهرها، افزایش جمعیت و وسائل نقلیه و توسعه ارتباطات، روز به روز نیاز به افزایش فضاهای زیرزمینی با ابعاد بزرگتر و در اعماق زیادتر نمود بیشتری می یابد.و با توجه به توسعه روز افزون صنایع حمل و نقل،سازه های دریایی و سازه های زیرزمینی و نیز تئوریهای ارتباط سازه ها با خاک ،شناخت هر چه بیشتر از رفتار خاک امری کاملا ضروری می باشد. یکی از مهمترین مسائلی که مهندسی ژئوتکنیک با آن روبرو هستند، تعیین متغییرهای مهندسی زمین شناسی می باشد که با انجام آزمون های آزمایشگاهی و آزمایش های درجا صورت می گیرد. ﻣﺤﻘﻘﻴﻦ ﻣﺘﻌﺪدي تلاش های ﺑﺴﻴﺎري در جهت ارائه روابط تئوری یا تجربی مختلفی برای تعیین پارامترها نموده اند، اما هر یک از این روش ها و روابط ارائه شده و پارامترهای ورودی مربوطه ، برحسب شرایط آزمایشگاهی، محلی و یا فرض های ساده کننده ای تنظیم شده اند که در مجموع برای شرایط کلی و عمومی ممکن است کارائی مطلوبی نداشته باشند. به جهت کاهش مشکلات گفته شده و تدقیق در تعیین پارامترهای مقاومتی و تغییر شکل پذیر خاک، می توان به صورت مستقیم از نتایج آزمایش های صحرائی استفاده کرد. آزﻣﺎﻳﺶ ﭘﺮﺳﻴﻮﻣﺘﺮي ﻳﻜﻲ از آزﻣﺎﻳﺶﻫﺎي ﺻﺤﺮاﻳﻲ است ﻛﻪ ﺗﻮاﻧﺴﺘﻪ ﺗﺎ ﺣﺪ زﻳﺎدي ﻣﺸﻜﻼت ﻓﻮق را ﺑﺮﻃﺮف ﻛﻨﺪ، ﭼﺮا ﻛﻪ ﻧﺘﺎﻳﺠﻲ ﻛﻪ از آن ﺑﺪﺳﺖ ﻣﻲ آﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺒﻨﺎي ﺗﺌﻮري و ﻋﻠﻤﻲ ﻗﻮي آن از دﻗﺖ، اﻋﺘﻤﺎد و ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺗﻜﺮارﭘﺬﻳﺮي ﻗﺎﺑﻞ ﻗﺒﻮﻟﻲ ﺑﺮﺧﻮردار اﺳت.
توجه
- برای دانلود فایل کامل ورد لطفا اقدام به خرید نمایید.
- پس از خرید بلافاصله لینک دانلود فایل برای شما ایمیل خواهد شد.
دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.