توضیحات
ﻃﺮاﺣﯽ ﭘﺎﯾﺪارﺳﺎز ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﺪرت ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺌﻮری ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺎﻟﺖ ﻟﻐﺰﺷﯽ ﻓﺎزي با متلب
مقدمه
رفتار سیستم قدرت در گذر از یک نقطه کار به نقطه دیگر بانوساناتی همراه است که فرکانس و میرائی این نوسانات تابعی ازنقطه کار و ساختار شبکه است. نوساناتی که در اثر تغییر نقطه کاردر زاویه روتور ژنراتورهاي سنکرون شبکه رخ میدهد و دارايفرکانسی در حدود چند دهم هرتز تا چندین هرتز است را نوساناتفرکانس پائین مینامند، که در اکثر مواقع اینگونه نوسانات مربوطبه مدهاي الکترومکانیکی مولدهاي شبکه است. در صورتیکهگشتاور میراکننده ژنراتور کافی نباشد، این نوسانات براي مدتطولانی موجود بوده و حتی تشدید میشوند و این امر باعث محدودشدن قابلیتهاي انتقال قدرت روي خط انتقال و ایجاد فشار رويشفت مکانیکی میشود. یک راه حل ممکن جهت افزایش پایداريدر چنین شرایطی، تولید سیگنال ورودي جدید جهت کنترلگشتاور در فاز مقابل با سرعت میباشد که میتواند پایدارسازي رابهبود ببخشد، این سیگنال اضافی اصطلاحا سیگنال پایدارسازسیستم قدرت (PSS (نامیده میشود [1 .[تاکنون روشهاي کنترل مختلفی براي طراحی PSS ارائه شدهاست، که از میان آنها پایدارسازهاي کلاسیک (CPSS (که دارايجبران کننده پسفاز- پیشفاز میباشند، به دلیل ساختار ساده،انعطاف پذیري بالا و پیادهسازي آسان مورد توجه اغلب محققانقرار گرفته است. ساختار یک CPSS ،به نحوي است که تنظیمبهرههاي آن معمولا در شرایط خاصی از عملکرد سیستم قدرتمحاسبه و ثابت نگه داشته میشود، واضح است که نقطه کارسیستم قدرت همراه با تغییرات بار عوض میشود و لذا طراحی١٢٨٣صورت گرفته قابلیت پایداري خود را از دست خواهد داد، به همیندلیل پایدارسازهاي کلاسیک در عمل از کارائی خوبی برخوردارنیستند[3-2 . [بعد از سالها تحقیق روي PSSها، پایدراسازهائیمعرفی شدند، که پارامترهاي مورد نیاز خود را بصورت همزمان باتوجه به تغییر شرایط کارکرد سیستم قدرت تنظیم مینمودند، کهاین نوع PSSها به PSSها با کنترل کننده تطبیقی شناخته شدند[9-4 .[اما استفاده از این نوع کنترلکنندهها به دلیل محاسباتزیاد همزمان جهت پیاده کردن پارامترهاي مورد نیاز PSS ،همچنین دشواري آموزش دادن آنها و گاهی موارد نیاز به دانشقبلی از عملکرد سیستم میتواند سرعت و دقت عملکرد کنترلکننده را تحت تاثیر قرار دهد[ 10 .[یکی دیگر از تکنیکهاي ارائه شده جهت برقراري پایداري با رنجگستردهاي از شرایط عملکرد استفاده از تئوري کنترل حالت لغزشیاست. که اگر چه بیشتر کاربرد کنترلرهاي لغزشی و ساختار متغیردر زمینههاي رباتیک و کنترل موتورهاي الکتریکی است [11 ،[امادر چند سال اخیر از آن در بهبود پایداري گذرا و دینامیکی سیستمقدرت نیز استفاده شده است، بعنوان مثال در [12 ،[بمنظور بهبودعملکرد پایداري گذراي سیستم قدرت، کنترل کننده ساختارمتغییري جهت کنترل ادوات FACTS مختلف از جملهSTATCOM استفاده شده است و یا در [13 [یک پایدارسازسیستم قدرت (PSS ،(بر اساس تئوري کنترل حالت لغزشی برايیک سیستم قدرت 10 ماشینه 39 باسه طراحی شده است.همچنین از SMC در موارد مختلف دیگري همچون کنترلسیستمهاي انرژي بادي[14 [و یا طراحی کنترل بار-فرکانس جهتبهبود عملکرد دینامیکی سیستم قدرت استفاده شده است[ 15 .[مشکل اساسی طراحی SMC ،در کاربردهاي ذکر شده در فوقنحوه انتخاب بهرههاي فیدبک کنترلی SMC ،است، که در اکثرموارد این بهرهها ثابت هستند و انتخاب آنها از طریق سعی و خطااست، که این امر باعث محدود شدن برخی از مزایاي SMC وهمچنین ایجاد نوسانهاي مزاحم (چترینگ)میشود. محققانروشهاي مختلفی از جمله استفاده از برنامههاي بهینهسازي مانندالگوریتم ژنتیک را پیشنهاد کردند [18-16 .[که این روشها روشیسیستماتیک براي انتخاب بهره کنترلی SMC ارائه کردند اما بازهمدر همه موارد ثابت فرض میشدند. در [19 ،[جهت تطبیقی کردنبهره با تغییر شرایط کارکرد از شبکهها عصبی مصنوعی استفادهشده است، که البته استفاده از این تکنیک داراي روندي دشواريجهت آموزش شبکه است.در این مقاله هدف بررسی و امکان استفاده از کنترل حالتلغزشی فازي در طراحی پایدارساز سیستم قدرت است. که جهتغیر حساس کردن سیستم کنترلی به تغییرات ایجاد شده درشرایط کار از تئوري کنترل لغزشی استفاده شده و جهت حلمشکل انتخاب بهرههاي کنترلی از مکانیسم استنباط فازي استفادهمیشود.
نکات قابل ذکر:
- پروژه ﻃﺮاﺣﯽ ﭘﺎﯾﺪارﺳﺎز ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻗﺪرت ﺑﺮ اﺳﺎس ﺗﺌﻮری ﮐﻨﺘﺮل ﺣﺎﻟﺖ ﻟﻐﺰﺷﯽ ﻓﺎزي با متلب توسط کارشناسان گروه ۱.۲.۳ پروژه پیاده سازی گردیده و به تعداد محدودی قابل فروش می باشد.
- فایلهای پروژه به صورت کامل پس از خرید فایل بلافاصله در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.